Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo iltapäivälehtien toimittajat tekevät jatkuvasti alakoulutasoisia kirjoitusvirheitä?

Vierailija
04.09.2022 |

Keitä ne oikein on? Lukiokin varmaan käymättä?

Luin juuri Ilta-Sanomien artikkelia, jossa esiintyy mm "parmesan juusto".

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku äikönope vois myydä kielenhuollon kurssin niille.

Vierailija
2/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, luulisi että työkseen kirjoittamalla viestivän pitäisi oikeasti osata kirjoittaa. Siis muutakin kuin kökköä ja virheitä vilisevää suomentapaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleltä löytyy näitä kanssa joka päivä ja samaa olen ihmetellyt. Nimetkin ovat miten sattuu, löytyy Edogania ja Balsonaroa ja muuta. Toisto ja turhat sivulauseet tulevat myös usein vastaan.

Vierailija
4/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äidinkielen opetus on tässä maassa ihan retuperällä.

Vierailija
5/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsyrjintä eli kokeneiden osaajien puute näkyy tämäntapaisina lieveilmiöinä.

Vierailija
6/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voit sen muka tietää?!

Vierailija
7/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä tasa-arvoa. Kielitaidottomien ja lukihäiriöisten pitää kans saada olla kirjoittavia toimittajia, muuten ois epistä.

Vierailija
8/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleltä löytyy näitä kanssa joka päivä ja samaa olen ihmetellyt. Nimetkin ovat miten sattuu, löytyy Edogania ja Balsonaroa ja muuta. Toisto ja turhat sivulauseet tulevat myös usein vastaan.

Yle nyt on kuitenkin ihan eri luokassa iltapäivälehtien kanssa. Huolimattomuusvirheitä varmasti sielläkin mutta ei jatkuvasti näitä lapsekkaita yhdyssana- ja käännösvirheitä.

Vierailija
9/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyajan nuorisolta saa vaatia oikeinkirjoitusta, se on liian stressaavaa ja ahdistavaa!!1 

Vierailija
10/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudot suomennokset kielivät myös huonosta yleistiedosta. Ehkä tuolle toimittajalle parmesaani on vieras asia.

Vierailija
11/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire, veikkaan.

Itse olin lähes neuroottinen , . ja yhdyssana-virheitten kanssa, kun lukiossa rammanmaikka sanoi, että noista virheistä tulee sanktiota. Myöhemmin huomasin, että mitä väliä, kunhan vaan asia tulee ymmärretyksi.

Vierailija
12/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiire, veikkaan.

Itse olin lähes neuroottinen , . ja yhdyssana-virheitten kanssa, kun lukiossa rammanmaikka sanoi, että noista virheistä tulee sanktiota. Myöhemmin huomasin, että mitä väliä, kunhan vaan asia tulee ymmärretyksi.

Huolellinen kieli antaa fiksumman vaikutelman kirjoittajasta.

Vierailija
13/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska järkevä, selkeä ja asiallinen teksti on nipottamista. Tähän on tultu.

Ollaan kohta joku kehitysmaa kun elättäjät nostavat kytkintä.

Vierailija
14/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudot suomennokset kielivät myös huonosta yleistiedosta. Ehkä tuolle toimittajalle parmesaani on vieras asia.

Iltapäivälehtien "toimittelijat" lienevät näitä cooleja tyyppejä, jotka tiktokkaavat, snäppäilevät ja instailevat. Ei ihme että yleistietämys jää ohuenlaiseksi ja kapea-alaiseksi. 

Vierailija
15/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. Raivostuttavaa lukea virheitä täynnä olevaa tekstiä, ja usein myös niin kirjoitettu että lauseen merkitys väärä ja asia muutenkin sekavaa. Juurikin ihan kuin jotain teinin lörpötystä.

Vierailija
16/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta opettaa sellaisia jotka suhtautuvat äikäntunteihin erittäin vastahakoisesti ja motivaatio oppia esim. kielioppisäännöt on täysin nollissa. 

Vierailija
17/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää, kun kaikki ulkomaiset nimet translitteroidaan englanniksi. Tai kun muiden kuin englanninkielisten maiden taiteen, musiikin, arkkitehtuurin ym. merkkiteosten nimet esitetään englanninkielisinä. Baletin syksyn ohjelmistossa klassikot Swan Lake ja Cinderella...

Vierailija
18/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusit kuitenkin, että se on parmesaania eikä emmentaalia.

Vierailija
19/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä kuitti ja viiltävä analyysi.

Vierailija
20/30 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa kyse on opetuksen laadusta vaan siitä, että nykyään kakaroilta ei käytännössä saa enää vaatia mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi