Miten nuo iltapäivälehtien toimittajat tekevät jatkuvasti alakoulutasoisia kirjoitusvirheitä?
Keitä ne oikein on? Lukiokin varmaan käymättä?
Luin juuri Ilta-Sanomien artikkelia, jossa esiintyy mm "parmesan juusto".
Kommentit (30)
Ennen ei edes päässyt opiskelemaan toimittajaksi ellei osannut normaalilla tasolla äidinkieltä.
Joka päivä ip-lehdissä sellaista tekstiä, että hävettää.
Mitkä ovat vaatimukset päästäkseen toimittajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Jäätävä kuitti ja viiltävä analyysi.
Sorrutko sinäkin noihin?
Nyt on kyllä pakko jyrähtää: KARMIVAA! KARMAISEVAA!
Ennen oli lehtitaloilla oikolukijat.
Nyt taitaa robotit kääntää ulkomaan uutiset.
Ne ryyppää niin tanasti. Sitte kiireessä krapuloissaan kirjottelevat ne jutut.
Ja ei toimittajaksi päästäkseen mitään kouluja tarvii. Ryhtyy vaan kirjottamaan.
Juuri eilen luin Turun sanomista jutun, miten autoilijat oikaisevat piha-alueen poikki ja kaatavat siihen esteeksi asetettuja "kivipaaseja".
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat samaa kokkeliporukkaa kuin Sannan bilejengi.
Mikä tarkoitus tällä on että spämmäät joka ketjuun Marinia?
Aika väsynyttä. Pystyt parempaankin.
Osa jutuista käännetään koneella suomeksi jostain muusta kielestä eikä niitä välttämättä kukaan tarkista.
Joskus toimittajilla taas on niin kova aikapaine, liikaa tekemistä liian lyhyessä ajassa, niin virheitä jää valmiiseen tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten typerä kommentti.
Persupaskako se siellä öyhöttää?
Kyllä Parmesaani ja Grana Padano pitäisi tietää, koska ovat eräitä maailman arvostetuimpia juustoja.
Toimittajilla on nykyään usein tutkinto suorittamatta. Suorittamaton tutkinto voi kieliä kielen hallinnan puutteesta.
Itse olen koulutukseltani tohtoritasoa, ja minullakin on, myönnettäköön, jotain ongelmia suomen kielen kanssa, mutta syy on siinä, että vaikka olen ammattikirjoittaja, niin kirjoitan ammattiasiani englannin kielellä.
Itse nuorempana kauan aikaa sitten pidin juuri äidinkielen kieliopista, ja silloinen opettajani ihmetteli juuri äidinkielen hallintaani.
Äidinkielen kiitettävä hallinta toimii perustana muidenkin kielien hallinnalle.