Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä huoli kaikilla on perheellisistä?

Vierailija
03.09.2022 |

Mikä hätä heillä on kahden ihmisen tuloilla? Jakavatkin menot, saavat kaikenlaisia tukia. Miten sinkut työssäkäyvät, jotka ovat täysin yksin?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin menee ihan hirveästi rahaa eikä jokaisessa perheessä ole kahta työssä käyvää aikuista. Eilen ostin koululaiselle syysvaatteet ja -kengät. En ostanut kallista merkkiä enkä mitään hienoa. Silti rahaa meni yli 150€. Minulla on vain yksi lapsi, mutta muissa perheissä tämä summa kerrotaan monella ja kulut on koko ajan todella isot.

Mutta ei minusta kyllä voida valita yhtä ryhmää, jota autetaan(tässä tapauksessa lapsiperheet) ja jättää muita pulaan. Jotenkin pitäisi löytää keinoa auttaa kaikista ryhmistä niitä, jotka sitä apua tarvitsevat.

Jep, lasten harrastukset meni maksuun viime kuussa. Kaksi lasta, kummallakin yksi harrastus tyyliin uinti, ei mitään hienoa, yht. 700€. Ja joulun jälkeen uusi paukku taas.

Mutta mun mielestä uinti on jotenkin poskettoman kallis harrastus. Uimahallia käyttää muutkin ja maksaa siitä, joten miten ihmeessä se voi olla niin kallista.

Meidän lasten luistelu maksaa yhteensä 500e/kk, mutta jäähallin ylläpidosta maksavat vain harrastajat, eivät muut käyttäjät.

Vierailija
42/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksessa on perheellisiä ihmisiä, viisikossakin pienten lasten äitejä, joten perheille annettavat tuet ovat varmasti heille lähellä sydäntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa ja ärsyttää, kun lapsiperheistä puhutaan homogeenisenä ryhmänä. Esim. kaikki  ystäväpiirini lapsiperheet ovat kahden akateemisesti koulutetun, työssäkäyvän kahden vanhemman perheitä, joilla suurimmalla osalla lisäksi perittyä varallisuutta kaupan päälle. He ovat ihan itse omalla päätöksellä ostaneet 500k++ asunnot, kahdet autot, kesämökit jne. Toki tiedän, että on sitten näitä lapsiperheitä, joissa opiskellaan, ollaan pienituloisia, on vain yksi aikuinen, on työttymyyttä, sairaseläkkeitä jne. ja oikeasti rahat tiukilla. Heille kohdentaisin ilman muuta tuet, en näille hyvin toimeentuleville tai varakkaille ystäväperheilleni. Toki he maksavat jo nyt paljon veroja ja päivähoidosta maksut tapissa jne, mutta esim. kahden DI:n, lääkärin jne palkoilla (ja osin perityllä omaisuudella) he kyllä pärjäävät vaikka lapsilisiä eivät oskaan olisi saaneetkaan. 

Samoin eläkeläiset eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Esim. vanhempani saavat enemmän eläkettä mitä minä akateemisesti koulutettuna nelikymppisenä. 

Jos itse saisin päättää, kohdistaisin tuet vain alimmalle 10-20 prosentille, olivatpa he sitten lapsiperheitä, eläkeläisiä, sinkkuja tms. Toki tukiin olisi hyvä olla sisäänrakennettuna joku kannustin, joka mahdollistaisi osa-aika tai keikkatöiden tekemisen. 

Vierailija
44/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä jokainen 90-luvun lapsi, on saanut lähes kaksinkertaista lapsilisää nykylapsiin verrattuna. 90-luvun lama-aikana kolmilapsinen perhe sai nykyrahaksi muutettuna 200 e enemmän lapsilisää kuukaudessa eli 2400 e enemmän vuodessa. Se että lapsiperhe saa nyt yhtenä kuukautena lapsilisän tuplana, on mielestäni hyvä asia.

Ja se on nimenomaan hyvä niille enemmän yhteiskunnan tukea tarvitseville, koska lapsilisän yksi funktio on pitää muutoin sosiaalietuuksissa vähemmälle jäävät työssäkäyvät motivoituneina äänestämään niin että täällä pidetään "heikompien puolta". Jos itsensä elättävät eivät saisi mitään tulonsiirtoja takaisin, myös ymmärrys korkeita veroja kohtaan vähenee, tämä vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen ja näkyy niiden köyhimpien kukkaroissa.

Vierailija
45/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksessa on perheellisiä ihmisiä, viisikossakin pienten lasten äitejä, joten perheille annettavat tuet ovat varmasti heille lähellä sydäntä.

He tukee päivähoitoikäisiä mutta unohtivat teinit täysin. Laativat oppivelvollisuuden 18 vuoteen asti mutta 17-vuotiaasta ei saa edes sitä lapsilisää

Ahneita paskoja.

Vierailija
46/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin menee ihan hirveästi rahaa eikä jokaisessa perheessä ole kahta työssä käyvää aikuista. Eilen ostin koululaiselle syysvaatteet ja -kengät. En ostanut kallista merkkiä enkä mitään hienoa. Silti rahaa meni yli 150€. Minulla on vain yksi lapsi, mutta muissa perheissä tämä summa kerrotaan monella ja kulut on koko ajan todella isot.

Mutta ei minusta kyllä voida valita yhtä ryhmää, jota autetaan(tässä tapauksessa lapsiperheet) ja jättää muita pulaan. Jotenkin pitäisi löytää keinoa auttaa kaikista ryhmistä niitä, jotka sitä apua tarvitsevat.

Jep, lasten harrastukset meni maksuun viime kuussa. Kaksi lasta, kummallakin yksi harrastus tyyliin uinti, ei mitään hienoa, yht. 700€. Ja joulun jälkeen uusi paukku taas.

Mutta mun mielestä uinti on jotenkin poskettoman kallis harrastus. Uimahallia käyttää muutkin ja maksaa siitä, joten miten ihmeessä se voi olla niin kallista.

Meidän lasten luistelu maksaa yhteensä 500e/kk, mutta jäähallin ylläpidosta maksavat vain harrastajat, eivät muut käyttäjät.

Olen eri kommentoija, mutta vähän erikoinen vertaus. Verorahoitteiset julkiset uimahallit ovat kansanterveydellisestikin ihan miljoona kertaa merkittävämpi asia mitä jäähallit. Uimahalleja pystyy hyödyntämään myös ne, joiden liikkuminen on muuten hankalaa, kuten eri tavoin liikuntarjoitteiset, seniorit jne. 

Vierailija
47/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He tukee päivähoitoikäisiä mutta unohtivat teinit täysin. Laativat oppivelvollisuuden 18 vuoteen asti mutta 17-vuotiaasta ei saa edes sitä lapsilisää

Ahneita paskoja.

17-vuotiaasta ei saa lapsilisää koska siitä alkaa opintotukioikeus. Ja teinin elättäminenhän kävi kertalinttuulla halvemmaksi kun kaikki kirjat, opiskelumateriaalit ja koulumatkat on nykyään maksuttomia sinne 18v asti.

Vierailija
48/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kuukautta kohti niin kallista ole, mutta kun se pitää maksaa kerralla. Ja meillä on uintiharrastukset hallin kiinnioloaikana, mikä voi vaikuttaa.

Vierailija
49/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa ja ärsyttää, kun lapsiperheistä puhutaan homogeenisenä ryhmänä. Esim. kaikki  ystäväpiirini lapsiperheet ovat kahden akateemisesti koulutetun, työssäkäyvän kahden vanhemman perheitä, joilla suurimmalla osalla lisäksi perittyä varallisuutta kaupan päälle. He ovat ihan itse omalla päätöksellä ostaneet 500k++ asunnot, kahdet autot, kesämökit jne. Toki tiedän, että on sitten näitä lapsiperheitä, joissa opiskellaan, ollaan pienituloisia, on vain yksi aikuinen, on työttymyyttä, sairaseläkkeitä jne. ja oikeasti rahat tiukilla. Heille kohdentaisin ilman muuta tuet, en näille hyvin toimeentuleville tai varakkaille ystäväperheilleni. Toki he maksavat jo nyt paljon veroja ja päivähoidosta maksut tapissa jne, mutta esim. kahden DI:n, lääkärin jne palkoilla (ja osin perityllä omaisuudella) he kyllä pärjäävät vaikka lapsilisiä eivät oskaan olisi saaneetkaan. 

Samoin eläkeläiset eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Esim. vanhempani saavat enemmän eläkettä mitä minä akateemisesti koulutettuna nelikymppisenä. 

Jos itse saisin päättää, kohdistaisin tuet vain alimmalle 10-20 prosentille, olivatpa he sitten lapsiperheitä, eläkeläisiä, sinkkuja tms. Toki tukiin olisi hyvä olla sisäänrakennettuna joku kannustin, joka mahdollistaisi osa-aika tai keikkatöiden tekemisen. 

Tuosta oli puhetta että tuo tiedostetaan hallituksessakin, mutta ei ole mahdollista kehittää tarpeeksi nopeasti noin tarkkaan kohdennettua tukea. Luulen sitä paitsi että koko lapsiperhetuen tarkoitus on lähinnä tukea kulutusta, joka hidastuu inflaation takia, ja silloin se on valtiolle käytännössä sama kenelle se annetaan kunhan mahdollisimman suuri osa siitä menee käyttöön.

Vierailija
50/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkujenkin täytyy käydä töissä. Lisäksi meillä on lomaa vähemmän kuin perheellisillä, ei ole syys/hiihtolomaa.

Ei meillä ainakaan ole perheellisillä yhtään sen enempää lomaa kuin sinkuillakaan. Osa tosin pitää mahdollisuuksien mukaan ylityövapaita esim. koulujen syysloman aikaan.

Vierailija
51/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta oli puhetta että tuo tiedostetaan hallituksessakin, mutta ei ole mahdollista kehittää tarpeeksi nopeasti noin tarkkaan kohdennettua tukea. Luulen sitä paitsi että koko lapsiperhetuen tarkoitus on lähinnä tukea kulutusta, joka hidastuu inflaation takia, ja silloin se on valtiolle käytännössä sama kenelle se annetaan kunhan mahdollisimman suuri osa siitä menee käyttöön.

Lapset kasvavat 8-10 cm vuodessa pituutta joten lapset tarvitsevat vaatteita.

Lapsilla ei myöskään kestä vaatteet samalla tavalla kuin aikuisella esim. pojilla kengät ja housut. Tytöllä kestää vaatteet paremmin.

Vierailija
52/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneita paskoja.

17-vuotiaasta ei saa lapsilisää koska siitä alkaa opintotukioikeus. Ja teinin elättäminenhän kävi kertalinttuulla halvemmaksi kun kaikki kirjat, opiskelumateriaalit ja koulumatkat on nykyään maksuttomia sinne 18v asti.

Sanna saa nyt lisälapsilisän ja alennetut päivähoitomaksut.

Mutta teini jolla on oppivelvollusuus ei saa.

Kirjoja tai koulumatkoja ei voi syödä ja se koulunkäynti estää töihin menon.

Miksi Sanna saa lisäetuja?

Vierailija
53/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, tässä maassa perheellisiä autetaan on kerhoja,retkijä,muskaria, saavat lapsilisiä,toimeentulotukea yms,mutta me sinkut yksinasuvat ollaan pohjasakkaa vähätellään että me kyllä pärjätään ja on varaa käydä ulkomailla yms shaissea,ei pidä paikkaansa jos on matalapalkka alan töissä.

Voin järjestää sinullekin muskaria ja retkiä lähimetsään laskemaan käpyjä jos noin kateellinen niistä oot.

Tosin en kyllä ole eläessäni kuullut ilmaisesta muskarista, kerhosta, retkestä lapsiperheille ja lapsia minulla on sentään kolme. Lisäksi toimeentulotuen säännöt on kyllä kaikille ihan samat. Vai luuletko oikeasti, että perheellinen saa toimeentulotukea tuosta vain?😅

Vierailija
54/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku oikeasti että perheellisillä on enemmän lomaa? 😅 eipä ihme jos tuntuu katkeralta. Ei kuitenkaan oikeasti ole. Se on joka vuotinen ongelma miten asiat saa järjestettyä lasten lomien aikana niin ettei lapset olisi vain yksin kotona kännykällä. Jotkut sitten saa siirrettyä omaa lomaansa noille lasten loma-ajoille. Itselläni ei ole ollut töiden vaihtuvuuden takia lomaa kahteen vuoteen.

Vierailija
55/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi ennemmin keskittyä keskiluokan verojen ja maksujen alentamiseen.

Mutta kyllä se niin on, että lapsiperheet on hyvin tiukoilla, etenkin yksinhuoltajat. Minkä sille voit, jos puoliso on vaikka kuollut?

On myös perheitä, joissa vain toinen aikuinen käy töissä ja toinen opiskelee tai on työtön tai hoitovapaalla. Syitä siihen miksi perheessä on vain yhden aikuisen tulot on monia.

Ja siis kyllä, yksinasuvalla on kaikki myös kallista. Mutta ajattelepa jos joutuisit puolison kuoleman, lomautuksen tms takia käyttämään sen saman palkkasi yhden ihmisen sijaan 2-4 ihmisen elättämiseen.

Millä tavalla yh:t ovat tiukilla? Hehän vasta tukia saavatkin.

Lapsilisän yh-korotuksen. Se on 60 euroa kuussa.

Niin, mutta saat myös sen lapsilisän ja elarit. Lisäksi saat sinkkuja huomattavasti helpommin asumistukea ja toimeentulotukea. Sinkuille ei ole mitään automaattitukia.

Vierailija
56/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat 8-10 cm vuodessa pituutta joten lapset tarvitsevat vaatteita.

Lapsilla ei myöskään kestä vaatteet samalla tavalla kuin aikuisella esim. pojilla kengät ja housut. Tytöllä kestää vaatteet paremmin.

No kenellä nyt kestää. Meidän keskimmäinen on tyttö ja teen lapselle itse housut, koska se saa polvet puhki viikossa housuista kuin housuista.

Vierailija
57/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta ja eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa

Eläkkeistä 25 miljardia maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista, 3 miljardia verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.

2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt kotona eläkkeelle oleville.

Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4,9 miljardia ja osa tekee sillä töitä.

Vierailija
58/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsellisilla ole enemmän lomaa. Heillä on tasan kolme vaihtoehtoa: pitävät lomat mahdollisuuden mukaan samaan aikaa kuin koulujen lomat, maksavat kalliille hoitajalle jos eivät saa lomaa, ottavat palkatonta lomaa jos ei muu selviä.

Kyllä sinkutkin voivat pitää palkatonta lomaa, siitä vaan pyytämään!

Vierailija
59/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku oikeasti että perheellisillä on enemmän lomaa? 😅 eipä ihme jos tuntuu katkeralta. Ei kuitenkaan oikeasti ole. Se on joka vuotinen ongelma miten asiat saa järjestettyä lasten lomien aikana niin ettei lapset olisi vain yksin kotona kännykällä. Jotkut sitten saa siirrettyä omaa lomaansa noille lasten loma-ajoille. Itselläni ei ole ollut töiden vaihtuvuuden takia lomaa kahteen vuoteen.

Jep. Hassu ajatus, että joku saisi lisää lomaa lasten takia. Saisikin, niin olisi helpompaa.

Koulusta on niin paljon lomaa, että edes molempien vanhempien yhteenlasketut lomat ei kata sitä koko aikaa. Ja koska et saa valita aina niitä lomia optimaalisesti, niin kyllä se on työn ja tuskan takana saada lapset johonkin joka koulun lomalla.

Tukiakin kuulemma tippuu helpommin tukiautomaatista. No ei. Ihan samoihin tukiin sinkku on oikeutettu kuin perheellinen. Jos omistaa asunnon, ei saa asumistukea. Ja jos on töissä niin ei saa mitään tukia. (paitsi sen lapsilisän, joka ei ole tuki). Päivähoitoon sen sijaan saat upottaa useamman satasen joka kuukausi.

Vierailija
60/71 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä kahden ihmisen tuloilla pitää elättää viisi henkeä? On vähän eri asia kuin yhden tuloilla elättää yksi.