Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos äiti on pitkäaikaistyötön tms, onko järkeä laittaa lasta päiväkotiin?

Vierailija
03.09.2022 |

Eli tavalla tai toisella tilanne, jossa äiti on kotona eikä ole palaamassa työelämään ainakaan ennen kun lapsi menee kouluun. Syyt tähän voi olla moninaisia, eikä tarkoitus ole keskustella nyt niistä. Kuitenkin niin, että äiti on ihan terve eikä ole mitään päihdeongelmaa tms. Mitä mieltä olette? Jos niin minkä ikäisenä? Vai vasta eskariin kun täyttää kuusi?

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan ufolta nuo että seuraavana päivänä aloittaisi työt. Itse olen hakenut viiden vuoden aikana noin 300 paikkaa, kaksi niistä saanutkin, ja kaikissa työn aloitus olisi ollut noin kuukauden päästä rekrypäätöksestä.

Sairaslomasijaisuudet alkaa yleensä heti. Jos on vuokratyöfirman listoilla, niin toimistotöissäkin on joskus toiveena, että työntekijä pystyy aloittamaan mahdollisimman pian. Tietysti, jos on jonkun tietyn alan erityisasiantuntija, niin silloin rekryssä voi kestääkin.

Vierailija
162/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan ufolta nuo että seuraavana päivänä aloittaisi työt. Itse olen hakenut viiden vuoden aikana noin 300 paikkaa, kaksi niistä saanutkin, ja kaikissa työn aloitus olisi ollut noin kuukauden päästä rekrypäätöksestä.

Sairaslomasijaisuudet alkaa yleensä heti. Jos on vuokratyöfirman listoilla, niin toimistotöissäkin on joskus toiveena, että työntekijä pystyy aloittamaan mahdollisimman pian. Tietysti, jos on jonkun tietyn alan erityisasiantuntija, niin silloin rekryssä voi kestääkin.

Joo olen korkeasti koulutettu erityisasiantuntija. Pisin rekry kesti yli puoli vuotta, oli monivaiheinen, tulin kakkoseksi. Aloitus olisi ollut kuusi viikkoa sen jälkeen kun soittivat, että pääsit kakkoseksi mutta joku toinen oli parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta päiväkoti on vain niille lapsille, joiden vanhemmat eivät työn tai painavien sosiaalisten syiden takia pysty päiväsaikaan lastaan hoitamaan. Muissa tapauksissa lapsen paikka on kotihoidossa. Kerhoja jne. on sitä varten, että saa ikäistään seuraa. 

50-luku meni jo.

Vierailija
164/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon aloja ja töitä, jossa ei tarvita erityisosaamista esim. kauppa, leipomo, rakennusala jne. vaan sen työn oppii nopeasti esim. hyllyjen täyttäminen, leivän pussittaminen, kahviossa pöytien pyyhkiminen, siivous rakennuksilla jne. Ja jos vakityöntekijä sairastuu tai sattuu työtapaturma, työvoimaa tarvitaan heti, kun enää työnantajilla ei ole reservissä työvoimaa.

Olen töissä keskisuuressa yrityksessä ja kyllä me tehdään paljon yhteistyötä TE-toimiston kanssa ja sieltä saadaan työvoimaa, lyhyellä varoitusajalla, jopa seuraavaksi päiväksi.

Muuten valtion ylläpitämällä TE-toimistolla ei olisi mitään tarkoitusta, ellei se välitä firmoille työvoimaa lyhyellä ajalla.

Vierailija
165/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se työtön sitten laittaa lapsensa, jos saa töitä? Monesti ne työ alkaa varsinkin vuokratöissä telee hyvinkin nopeasti eli viikon sisällä. Jos ei ole valmiutta ottaa paikkaa vastaan, niin siihen valitaan joku muu.

Ja taas kokkarit ulisee, kun loisitaan yhteiskunnan elättinä. Mutta älä laita lastas hoitoon, jos olet työttömänä kotona.

Ja usein firmat tarvitsevat työvoimaa jo seuraavana päivänä esim. sairaslomansijaiset ja jos henkilö ei ota työtä vastaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa saa karenssin.

Firmat ja TE-toimisto tekevät yhteistyötä ja vaihtavat tietoja jatkuvasti.

Saadakseen työttömyysturvaa, yksi kriteeri on lapsilla hoitopaikka.

No ei ole kriteeri.

Mä olen pitkäaikaistyötön ja lapset eivät ole olleet päivähoidossa. Eikä ikinä työkkäristä ole kysytty mihin laitan lapset jos saan töitä.

Vierailija
166/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän naapurustossa tai leikkipuistoissa ole ainuttakaan 3-7 -vuotiasta lasta näkynyt. Ainoa missä niitä on, on päiväkoti, eli se on ainoa mahdollinen paikka saada kavereita.

Vierailija
167/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän naapurustossa tai leikkipuistoissa ole ainuttakaan 3-7 -vuotiasta lasta näkynyt. Ainoa missä niitä on, on päiväkoti, eli se on ainoa mahdollinen paikka saada kavereita.

Vähän isompia lapsia ei tosiaan kauheasti arkena päivisin puistoissa näy. Kerhoissa toki. Mutta nyt on niin kauhean vahvasti ollut se mentaliteetti, että lapsi hyötyy päiväkodista, että valtaosa isommista lapsista tosiaan siellä sitten on. Kun omat lapset olivat pieniä noin 10 vuotta sitten, kotiäitiys(/isyys) oli vielä paljon suositumpaa.

Vierailija
168/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää suuresti tämä nykyvanhempien päiväkotiorientoituneisuus. Eikö enää osata olla vanhempia, kun tarvitaan laitoshoitoa, jotta lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja leikkimistä yms.? Ennenhän nämä opittiin ihan sujuvasti ilman päiväkotiakin. Esim. 1990-luvulla olisi varmasti pidetty jollain tavalla sairaana, jos olisi laittanut lapsen päiväkotiin, vaikka itse oli kotona.  

Miten lapsi oppii sosiaalisia taitoja, leikkimistä ja vuorovaikutustaitoja, jos hän ei ole juuri ikinä ikäistensä seurassa?

Miksi et vie lastasi muiden lasten seuraan? On niitä lapsia muuallakin kuin päiväkodissa. 

Suurin osa lapsista on nimenomaan päiväkodissa, ja siellä on suurimmalla varmuudella aina samat tyypit joten ne tulee lapselle tutuksi.

Samanlaisen sosiaalisen ympäristön tarjoaminen kuin mitä päiväkodissa on vaatii vanhemmalta aika paljon, enkä ymmärrä yhtään miksi sitä paheksutaan.

Itse en vanhempana ainakaan edes halua tarjota lapselleni samanlaista ympäristöä kuin päiväkoti. Huutokonsertti ei ole se, mihin haluan lapseni sijoittaa. Koulussa ehtii saada sitä lajia ihan tarpeeksi. 

Mulle oli päiväkotiin tutustuessa suurin yllätys, kuinka hiljaista siellä oli. Sekä montessoripäiväkodissa että ihan tavallisessa kunnallisessa pienten ryhmässä.

Päiväuniaikaan onkin hiljaista. Mutta ainakin siinä ryhmässä, jossa itse viitisen vuotta sitten työskentelin melutaso oli ison osan päivästä kirjaimellisesti korvia vihlova. Siskon lapset rupesivat jopa puhumaan kovemmalla äänellä aloitettuaan päiväkodin. Viestii minusta siitä, että ei ollut heidänkään päiväkodissaan hiljaista. 

t.eri

Näissä päiväkodeissa oli kyllä hämmentävän hiljaista ihan kaikkina vuorokauden aikoina paitsi ulkoilussa. Aikuisilla oli muutamia aivan ihastuttavia keinoja, joista olen yrittänyt ottaa mallia kotona silloin kun melutaso kolmen lapsen kanssa nousee liian kovaksi.

Uskokaa tai älkää, ammattilaiset ovat ammattilaisia.

Myös minun lapseni päiväkodissa osattiin hillitä lasten melutasoa. Hoitajat itsekään eivät korottaneet ääntään. He menivät lapsen viereen puhumaan rauhallisesti, jolloin lapsi rauhoittui kuuntelemaan, ja riehuvan lapsen he veivät käytävään ja hillitsivät häntä siellä. Vein ja hain lastani eri aikoihin päivästä, ja päiväkodissa oli aina rauhallinen meno, lapset jossain puuhassa, kukaan ei ollut yksin. Se oli ns. liikuntapäiväkoti, jossa päivittäin oli ulkoilun lisäksi erikseen jonkinlaista liikunta, kuten temppurata, metsäretki, urheilukenttä ja läheisen koulun liikuntasali ja hiihto- ja luistinradat.

Vierailija
169/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömän on vaikea pitää kiinni täsmällisestä vuorokausirytmistä, johon lasta on hyvä totuttaa jo tulevaa kouluakin ajatellen. Päivittäiset ateriat saa päiväkodista eikä niihin tarvitse siis äidin käyttää rahaa. Kaikki puuhamateriaalit ja -ideat tulevat päiväkodin puolesta. Tärkeimpänä kaikista on ryhmässä toimimisen taito ja ystävyyssuhteet. Vaikka kotona olisi neljä pienempää lasta tai kaksoissisarus, se ei ole samanikäisten ryhmässä olemista.

Sisaruksetkin kaikki käyttäytyvät saman koodiston mukaan ja on lapselle hyväksi nähdä, miten erilaisia lapsia on ja miten erilaisten lasten kanssa käyttäydytään. Enkä nyt tarkoita mitään mamujuttuja vaan sitä, että samassa perheessä lapset opetetaan käyttäytymään tietyllä tavalla, mutta muissa perheissä on eri tavat. Mitä tehdä, kun joku ottaa sinulta ämpärin, mitä ei yksikään sisarus koskaan tekisi?

Itse olin kotona siihen asti, että lapsi täytti kolme, ja näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi laittaa hänet hoitoon jo siinä kaksivuotiaana ja mennä itse puolipäivätöihin. Hyvin lapsi oppi silti päiväkodissa olemaan, hän on iloinen ja avoin ja ystävystyy helposti muiden kanssa. Kolmivuotiaan kanssa olin kyllä jo aika uupunut, kun yritin keksiä hänelle joka päiväksi mielekästä ja erilaista puuhaa. Ei siellä uimahallissakaan voi joka päivä käydä eikä puistoissa ole kotihoitolapsia. Meidän lähipuistoissamme ei edes käynyt muita kuin alakoululaisia koulun jälkeen.

Vierailija
170/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan subjektiivista päivähoito-oikeutta olisi syytä vähentää, ei tietenkään poistaa kokonaan. Lapsen/perheen/elämäntilanteen tarpeiden perusteella sitä voisi harkinnanvaraisesti lisätä. Tuntuu kyllä uskomattomalta, jos tavallinen kotiäiti tai - isä ei pysty opettamaan lapsille perustaitoja.

Johan tässä ovat työttömät jo monesti todenneet, ettei työttömyys johdu useiten mielenterveys- tai päideongelmista, vaan siitä ettei työpaikkoja ole. Kyllä varmasti tllaiset perheet sitten pystyvät lapsensa kasvattamaan ilman lähes täyspäivästä päivähoitoa.

Vierailija
171/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin lapsen päiväkotiin vajaa 3-vuotiaana, vaikka työtön olinkin. Kyllästyin totaalisesti siihen, että oltiin joka arkipäivä kaksin puistossa tai taloyhtiön leikkipaikalla. Kaikki alueen samanikäiset lapset olivat päiväkodissa, joten seuraa ei kotiäidille ja lapselle löytynyt.

Vierailija
172/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole mitään yleismaallista vastausta. Jos kotihoidettu käy jossain kerhossa, harrastuksessa tai muuten pääsee toimimaan ryhmässä päivittäin, ei päiväkotia välttämättä tarvita. Ryhmässä toimiminen on se kaikkein tärkein oppi eskaria ja koulua varten. Vanhempien täytyy myös jaksaa olla pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia ja opettaa lapselle tärkeitä, omatoimisia taitoja sekä kynätaitoja. Jos nuo kaikki onnistuvat vanhemmalta, ei päiväkotia tarvita ja kotihoito voi olla parempi vaihtoehto. Mutta, jos ei, päiväkoti esim. puolipäiväisesti on hyvä ratkaisu.

Vierailija
173/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se työtön sitten laittaa lapsensa, jos saa töitä? Monesti ne työ alkaa varsinkin vuokratöissä telee hyvinkin nopeasti eli viikon sisällä. Jos ei ole valmiutta ottaa paikkaa vastaan, niin siihen valitaan joku muu.

Ja taas kokkarit ulisee, kun loisitaan yhteiskunnan elättinä. Mutta älä laita lastas hoitoon, jos olet työttömänä kotona.

Ja usein firmat tarvitsevat työvoimaa jo seuraavana päivänä esim. sairaslomansijaiset ja jos henkilö ei ota työtä vastaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa saa karenssin.

No ei ole kriteeri.

Mä olen pitkäaikaistyötön ja lapset eivät ole olleet päivähoidossa. Eikä ikinä työkkäristä ole kysytty mihin laitan lapset jos saan töitä.

Ei ne työkkärissä sitä kysy, mutta työhaastattelussa kyllä kysyvät.

Vierailija
174/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata ihan siksi että long covid voi viedä koko elämän lapselta ja vanhemmilta.

Normaalitilanteessa jossa moista ei vaarana ole, olisi varmaan ihan hyvä lapsen tutustua muihin lapsiin muutaman kerran viikossa jollei kokoaikaisesti. Jotain seurakunnan kerhoja yms. myös olemassa.

https://twitter.com/jukka235/status/1565814653636284422

Vierailija
175/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella oikeus päiväkotiin, mutta ei vanhempaan? Olet säälittävä.

Olet juntti.

Vierailija
176/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta päiväkoti on vain niille lapsille, joiden vanhemmat eivät työn tai painavien sosiaalisten syiden takia pysty päiväsaikaan lastaan hoitamaan. Muissa tapauksissa lapsen paikka on kotihoidossa. Kerhoja jne. on sitä varten, että saa ikäistään seuraa. 

50-luku meni jo.

Sillon asiat meni eteenpäin ja nyt taaksepäin. Enkä tarkoita että tarhat olisi sitä eteenpäin menemistä.

Käsitys eri vuosikymmenistä voi olla erilainen eri ihmisillä, täällä ei ollut varaakaan tarhoihin.

Mutta hoidatko paremmin toisen koiraa tai kissaa, vaiko omaasi?

Vierailija
177/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella oikeus päiväkotiin, mutta ei vanhempaan? Olet säälittävä.

Olet juntti.

Deutsche demokratische..

Vierailija
178/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömän on vaikea pitää kiinni täsmällisestä vuorokausirytmistä, johon lasta on hyvä totuttaa jo tulevaa kouluakin ajatellen. Päivittäiset ateriat saa päiväkodista eikä niihin tarvitse siis äidin käyttää rahaa. Kaikki puuhamateriaalit ja -ideat tulevat päiväkodin puolesta. Tärkeimpänä kaikista on ryhmässä toimimisen taito ja ystävyyssuhteet. Vaikka kotona olisi neljä pienempää lasta tai kaksoissisarus, se ei ole samanikäisten ryhmässä olemista.

Sisaruksetkin kaikki käyttäytyvät saman koodiston mukaan ja on lapselle hyväksi nähdä, miten erilaisia lapsia on ja miten erilaisten lasten kanssa käyttäydytään. Enkä nyt tarkoita mitään mamujuttuja vaan sitä, että samassa perheessä lapset opetetaan käyttäytymään tietyllä tavalla, mutta muissa perheissä on eri tavat. Mitä tehdä, kun joku ottaa sinulta ämpärin, mitä ei yksikään sisarus koskaan tekisi?

Itse olin kotona siihen asti, että lapsi täytti kolme, ja näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi laittaa hänet hoitoon jo siinä kaksivuotiaana ja mennä itse puolipäivätöihin. Hyvin lapsi oppi silti päiväkodissa olemaan, hän on iloinen ja avoin ja ystävystyy helposti muiden kanssa. Kolmivuotiaan kanssa olin kyllä jo aika uupunut, kun yritin keksiä hänelle joka päiväksi mielekästä ja erilaista puuhaa. Ei siellä uimahallissakaan voi joka päivä käydä eikä puistoissa ole kotihoitolapsia. Meidän lähipuistoissamme ei edes käynyt muita kuin alakoululaisia koulun jälkeen.

Miksi juuri pitkäaikaistyöttömälle se on vaikeata? Koska demarit päätti? Nyt ihan oikeasti.

Näkyy tuolla pikkulapsia puistossa olevan isukkiensakin kanssa ja myös aamusin kun ohi kuljen.

Vierailija
179/179 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kriteeri.

Ei ne työkkärissä sitä kysy, mutta työhaastattelussa kyllä kysyvät.

Joo mutta edelleenkään se ei ole kriteeri työttömyysturvan saamiselle.