Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos äiti on pitkäaikaistyötön tms, onko järkeä laittaa lasta päiväkotiin?

Vierailija
03.09.2022 |

Eli tavalla tai toisella tilanne, jossa äiti on kotona eikä ole palaamassa työelämään ainakaan ennen kun lapsi menee kouluun. Syyt tähän voi olla moninaisia, eikä tarkoitus ole keskustella nyt niistä. Kuitenkin niin, että äiti on ihan terve eikä ole mitään päihdeongelmaa tms. Mitä mieltä olette? Jos niin minkä ikäisenä? Vai vasta eskariin kun täyttää kuusi?

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oleva äiti ei ole työtön, jos mies pystyy elättämään perheensä.

Vierailija
142/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se työtön sitten laittaa lapsensa, jos saa töitä? Monesti ne työ alkaa varsinkin vuokratöissä telee hyvinkin nopeasti eli viikon sisällä. Jos ei ole valmiutta ottaa paikkaa vastaan, niin siihen valitaan joku muu.

Ja taas kokkarit ulisee, kun loisitaan yhteiskunnan elättinä. Mutta älä laita lastas hoitoon, jos olet työttömänä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona oleva äiti ei ole työtön, jos mies pystyy elättämään perheensä.

Kyllä mä olin työtön, vaikka mies kävi töissä.

Vierailija
144/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimeen varhaiskasvatukseen, pari krt/vk kerhoon tai sitten päiväkotiin esim 3pv/vk 9-14. Lapsesta riippuen 4-5-vuotiaana. Perhekerhoihin yhdessä vanhemman kanssa jo nuorempanakin.

Vierailija
145/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, ikäistensä seuraan, leikkeihin, ryhmässä työskentelyyn, sosiaalisisiin taitoihin ja kavereihin.

Mikähän siinä on, että ennen vuotta 2015 päiväkodissa olleet ovat selvinneet ihan hyvin ilman minkäänlaista varhaiskasvatusta. Kukaan ollut kuullutkaan sellaisesta esim. 30 vuotta sitten. Silti lapset ovat vuosikymmenistä toiseen kasvaneet ihan hyvin aikuisiksi ja suurimmasta osasta on tullut kunnollisia veronmaksajiakin.  

Taidat olla aika nuori.

Kyllä jo yli 30 vuotta sitten puhuttiin varhaiskasvatuksesta.

Ehkä jossain yliopiston käytävillä puhuttiin varhaiskasvatuksesta. Mutta tavallisissa päiväkodeissa käytännössä kukaan ei ennen vuotta 2015 puhunut varhaiskasvatuksesta muuten kuin osana sanaa varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta päiväkodeissa oli silloin hoitoa tai päivähoitoa kaikessa normaalissa kielenkäytössä.

Vierailija
146/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen, ikäistensä seuraan, leikkeihin, ryhmässä työskentelyyn, sosiaalisisiin taitoihin ja kavereihin.

Mikähän siinä on, että ennen vuotta 2015 päiväkodissa olleet ovat selvinneet ihan hyvin ilman minkäänlaista varhaiskasvatusta. Kukaan ollut kuullutkaan sellaisesta esim. 30 vuotta sitten. Silti lapset ovat vuosikymmenistä toiseen kasvaneet ihan hyvin aikuisiksi ja suurimmasta osasta on tullut kunnollisia veronmaksajiakin.  

Taidat olla aika nuori.

Ehkä jossain yliopiston käytävillä puhuttiin varhaiskasvatuksesta. Mutta tavallisissa päiväkodeissa käytännössä kukaan ei ennen vuotta 2015 puhunut varhaiskasvatuksesta muuten kuin osana sanaa varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta päiväkodeissa oli silloin hoitoa tai päivähoitoa kaikessa normaalissa kielenkäytössä.

Se varhaiskasvatus on vain termi, ihan samaa siellä päiväkodissa tehdään kuin ennen "varhaiskasvatustakin". Jopa minä 60-luvulla olin esikoulussa eikä tuo hirveesti ole muuttunut niistä päivistä.

Vierailija
147/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori.

Se varhaiskasvatus on vain termi, ihan samaa siellä päiväkodissa tehdään kuin ennen "varhaiskasvatustakin". Jopa minä 60-luvulla olin esikoulussa eikä tuo hirveesti ole muuttunut niistä päivistä.

siis 60- luvulla syntynyt

Vierailija
148/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään päiväkodit, ainakin pk-seudulla, ovat valitettavasti vähän säilytyspaikkoja. Henkilökunnan vaihtuvuus on suurta, saatavuus heikkoa ja sijaiset vaihtuvat. Se idylli laadukkaasta varhaiskasvatuksesta on kaunis ajatus. Enkä syytä henkilökuntaa ollenkaan, vakkarit tekevät parhaansa jaksamisen rajoissa.

Niin en sitten tiedä. Jos kotona oleva vanhempi jaksaa lapselleen järjestää sosiaalisia kontakteja muista lapsista ja hieman tukee kognitiivisia taitoja, esim askarrellaan, piirretään, käydään luonnossa ja liikutaan, niin en näe päiväkodilla mitään suurta funktiota. Ehkä 4-5 vuotias voi siitä hyötyä, nuoremmat nyt eivät ainakaan.

Sitten jos vanhempi on väsynyt, poissaoleva, jaksamisen rajoilla, tottakai päiväkotiin kannattaa laittaa. Vaikka puolipäiväiseksi pienempi lapsi ja kohti eskaria aikaa pidentäen.

Vierailija
149/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen saanti on jokaisen lapsen oikeus. Tutkimusten mukaan se, että lapsi saa kotikasvatuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen parantaa oleellisesti lapsen tulevaa koulumenestystä ja vähentää syrjäytymisen todennäköisyyttä.

Valitettavasti moni vanhempi ei vaan nykyäänkään ole kuullut varhaiskasvatuksesta ja kuvittelee, että päiväkoti olisi joku työssäkäyvien lapsille tarkoitettu päivähoitopaikka missä lapsia säilytetään päiväsajan.

Älähän tarhantäti nyt taas ala tekemään itsestäsi jotain varhaiskasvattajaa/opettajaa. Ja nimenomaan lasten päivähoitoa varten päiväkodit on alunperin tarkoitettu, ei siihen että joku elämänhallintansa menettänyt työtön kasvatuttaisi siellä lapsensa.

Vierailija
150/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se työtön sitten laittaa lapsensa, jos saa töitä? Monesti ne työ alkaa varsinkin vuokratöissä telee hyvinkin nopeasti eli viikon sisällä. Jos ei ole valmiutta ottaa paikkaa vastaan, niin siihen valitaan joku muu.

Ja taas kokkarit ulisee, kun loisitaan yhteiskunnan elättinä. Mutta älä laita lastas hoitoon, jos olet työttömänä kotona.

Ja usein firmat tarvitsevat työvoimaa jo seuraavana päivänä esim. sairaslomansijaiset ja jos henkilö ei ota työtä vastaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa saa karenssin.

Firmat ja TE-toimisto tekevät yhteistyötä ja vaihtavat tietoja jatkuvasti.

Saadakseen työttömyysturvaa, yksi kriteeri on lapsilla hoitopaikka.

Vierailija
151/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon, että minut olisi laitettu päivähoitoon. En tosin tiedä, oliko se siihen aikaan mahdollista. Lähdin kotoa suoraan kouluun ja olin tosi yksinäinen lapsi. Muut olivat luoneet porukan jo hoidossa ja eskarissa. Viimeistään 5-vuotiaana olisi hyvä mennä päiväkotiin. Joissakin kunnissa on jopa kokeiltu pakollista viskarivuotta (5-vuotiaana alkava esikoulu).

Vierailija
152/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja usein firmat tarvitsevat työvoimaa jo seuraavana päivänä esim. sairaslomansijaiset ja jos henkilö ei ota työtä vastaan, kun lapsella ei ole hoitopaikkaa saa karenssin.

Firmat ja TE-toimisto tekevät yhteistyötä ja vaihtavat tietoja jatkuvasti.

Saadakseen työttömyysturvaa, yksi kriteeri on lapsilla hoitopaikka.

Kukaan ei saa karenssia jos ei saa otettua työtä vastaan noin lyhyellä varoitusajalla. Ei tarvitse ihan mitä tahansa paskaa jauhaa täälläkään. Turhaa uhriutua siellä.

Vierailija
153/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapset 4 h/ päivä hoidossa, kun itse olin vuoden työttömänä. Tämä oli toimiva systeemi.

Vierailija
154/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori.

Suomen lasten varhaiskssvatus juhli 130-vuotispäivää vuonna 2018 eli varhaiskasvatusta Suomessa on ollut 134 vuotta.

https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2018/varhaiskasv…

Vierailija
155/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan ufolta nuo että seuraavana päivänä aloittaisi työt. Itse olen hakenut viiden vuoden aikana noin 300 paikkaa, kaksi niistä saanutkin, ja kaikissa työn aloitus olisi ollut noin kuukauden päästä rekrypäätöksestä.

Vierailija
156/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan ufolta nuo että seuraavana päivänä aloittaisi työt. Itse olen hakenut viiden vuoden aikana noin 300 paikkaa, kaksi niistä saanutkin, ja kaikissa työn aloitus olisi ollut noin kuukauden päästä rekrypäätöksestä.

On paljon paikkoja ja aloja, joissa voi päästä töihin vaikka heti. Usein "matalamman tason" töitä eli vaikkapa tarjoilijan, myyjän, kuljetusalan paikkoja.

Vierailija
157/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori.

Suomen lasten varhaiskssvatus juhli 130-vuotispäivää vuonna 2018 eli varhaiskasvatusta Suomessa on ollut 134 vuotta.

https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2018/varhaiskasv…

Lastentarhoja ja lastenseimiä ne olivat ennen eivätkä mitään varhaiskasvatuksia. Nämä "vakaopet" eivät koohkauksessaan muista edes mikä niiden oma titteli oli vielä muutama vuosi sitten (lastentarhanopettaja).

Vierailija
158/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae päiväkotiin sijaiseksi. Tekstiviesti palkkauspäätöksestä tulee esim. tuntia ennen kuin työt alkavat. Oma ennätys on 10 minuuttia koska asun päiväkodin naapurissa.

Vierailija
159/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kouluikään saakka pelkästään kotihoidossa (silloin ei vielä ollut pakollista esikoulua). Opin lukemaan 5-vuotiaana ja muutenkin olin taidollisesti vähintään ikätasollani. Sosiaalisia suhteita muodostui pihapiirin lasten kanssa sekä sukulaisissa. Mitään hyvää en menettänyt sillä, ettei minua laitettu päiväkotiin. 

Eri aika, eri vaatimukset. Ja sinulla oli niitä kavereita.

Vierailija
160/179 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon paikkoja ja aloja, joissa voi päästä töihin vaikka heti. Usein "matalamman tason" töitä eli vaikkapa tarjoilijan, myyjän, kuljetusalan paikkoja.

Jos noihin pääsee, se on orjien hommaa. Alalle koulutettu poikani ei saa kuljetusalalta muuta.