Jotenkin hassua, että ihmiset panikoivat sähkön hintaa, kun suurin rahasyöppö on ehdottomasti auto
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auto ole mikään turha mulle, vaan helpottaa oleellisesti työn tekemistä. Julkisia käyttämällä liikkuvassa työssä ei pääsisi lähellekään samaan tehokkuuteen, lähinnä joutuisi selittelemään tuleville entisille asiakkaille puhelimessa miksi on taas myöhässä.
Teen itsekin liikkuvaa työtä. Sähköpyörällä onnistuu hyvin ja silloin harvoin kun ei onnistu, niin Omago-palvelu on loistava. Ap
Omago on ihan turha, kun ei toimi täällä Espoon pientaloalueella. Kilometrejä tulee myös aika paljon ja lisäksi pitää kuljettaa tavaraa mukana sen verran, että pyörän voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kaupungissa, mutta olen töissä 80km päässä tuppukylässä, johon ei julkiset kulje.
Tuppukylään muuttaminen ei auta, koska puolisolla ei ole siellä töitä. Eikä minulle ole kotikaupungissani töitä tarjolla, ehkä jotain määräaikaisuuksia vain, jos niitäkään.
Eli auto on mulle välttämätön, vaikka kaupungissa asunkin.Siis työmatkat päivittäin 160 km?
Paljonko jää käteen palkasta?
Itsellä oli sama tilanne kaukana 80-luvulla, ja silloin jo mietin samaa.
Enkä muutenkin kestänyt tuota rallia kuin vuoden päivät. Meinasin useasti päästä hengestäni Lahdentiellä, kun rekkakolonnat pöllyttivät ohittaessa lunta.
Jep. Sellaista se on luokanopettajan elämä. Asun kaupungissa, jossa on kasvatustieteellinen tiedekunta, eli opettajista on tässä kaupungissa ylitarjontaa.
Palkasta jää käteen n. 2450e.
Auton pitäminen maksaa, mutta auto mahdollistaa halvemmassa kaupassa käynnin, laajemmin erilaisia työmahdollisuuksia sekä harrastuksia. Kaikki ei voi asua keskustassa ja suurin osa ei käytä autoa ns. p-rallin ajeluun vaan työmatkoihin, hakeakseen lapset hoidosta ajoissa ja käydäkseen Prismassa
Ahaa. Entäpä kun ei ole tuota rahasyöppöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luopuisin ehkä autosta tai ainakin pitäisin sitä enimmän osan vuodesta pois liikennekäytöstä, jos voisin kulkea 7km työmatkani jollain muulla tavalla.
Polkupyörä!
Mitäs jos vihersaasta työntäisit se fillarisi poikittain perzeezeesi ja lopettaisi ulisemasta siitä typerästä pyöräilystä. Tässä maassa on niin surkea sää suurimman osan vuodesta, että ei paljon pyöräily kiinnosta. En ala sotkemaan vesisateella, räntäsateella, lumisateella enkä pakkasella. Melko vähän jäi jäljelle. Ja joo joo, joku viherhuora kuitenkin ulisee, kuinka on varusteita, niin on vaan ei silti kiinnosta. Ihan täyttä pazkahommaa vaikka olisi mitä varusteita.
Autot on budjetoitu talouteen. Sähkön hinnan nousu tulee uutena menoeränä.
Maalla ei ilman autoa pärjää. Siis oikeasti maalla, ei taajamassa.
Minulla on kaksi työkaveria, joista toisen työmatka on 2 km ja toisellakin alle viisi. Jatkuvasti kuuluu valitusta bensan hinnoista ja työpaikan parkkiruutujen ahtaudesta. Bussipysäkille on matkaa 50 metriä ja busseja kulkisi 10 minuutin välein. Ei kotioville asti, mutta kuitenkin matkaa lyhentäen.
Tällaisiakin autoilijoita on, vaikka tässä ketjussa kaikki ajavat susia pakoon 500 km joka päivä. Heidän mielestään kaupungissa asuva autoton ihminen on kelan elätti tai jotenkin muuten hyvin epäilyttävä.
Eipä siinä mitään jos työpaikan lähellä asuva haluaa maksaa mukavuudesta, mutta turha hinnoista on uhriutua. Sähkölämmitteisestä talosta ei pääse niin vain eroon, mutta turhaa ajelua voi helposti välttää isomman kaupungin sisällä.
No miten sen nyt laskee. Autolla voi tarvittaessa jättää ajamatta ja käyttää bussia. Taloa ei voi jättää lämmittämättä.
Toisaalta, meidän perheessä on 3 henkeä. 3 kertaa bussin kuukausikortin hinta, jotta pääsee töihin ja opiskelemaan, kustantaa enemmän kuin auton kulut. Ei sekään siis ole kovin halpaa.
Johtuisko ihan siitä, että jokaisella on se sähkösopimus, mutta ihan kaikilla ei autoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kaupungissa, mutta olen töissä 80km päässä tuppukylässä, johon ei julkiset kulje.
Tuppukylään muuttaminen ei auta, koska puolisolla ei ole siellä töitä. Eikä minulle ole kotikaupungissani töitä tarjolla, ehkä jotain määräaikaisuuksia vain, jos niitäkään.
Eli auto on mulle välttämätön, vaikka kaupungissa asunkin.Siis työmatkat päivittäin 160 km?
Paljonko jää käteen palkasta?
Itsellä oli sama tilanne kaukana 80-luvulla, ja silloin jo mietin samaa.
Enkä muutenkin kestänyt tuota rallia kuin vuoden päivät. Meinasin useasti päästä hengestäni Lahdentiellä, kun rekkakolonnat pöllyttivät ohittaessa lunta.Jep. Sellaista se on luokanopettajan elämä. Asun kaupungissa, jossa on kasvatustieteellinen tiedekunta, eli opettajista on tässä kaupungissa ylitarjontaa.
Palkasta jää käteen n. 2450e.
Terveisiä täältä tuppukylästä. Ymmärrän tilanteesi. Itse muutin puolisoni työn perässä tänne, ja töitähän minä en täältä saa, koska minulla ei sitä opettajanpätevyyttä ole. Tänne kannattaa muuttaa vain, jos on sellainen työ, mitä voi tehdä enimmäkseen etänä. Täältä saa edullisesti ison asunnon, jossa voi olla oma työhuone vaikka jokaiselle. Tässä nimenomaisessa tuppukylässä on onneksi myös hyvät nettiyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se auto syö rahaa. Laita auto pois tyypit eivät tiedä mikä on liikkuva työ tai pitkä työmatka. Tai eivät tiedä sitä, että odota aamulla jo päiväkodin ovella sen avautumista. Heitä lapset sisälle. Polje miljoonaa 30 km tai juokse oikealle pysäkille 2 km. Myöhästy minuutti ja mene taksilla. Iltapäivällä sama homma. Käy vielä kaupassa, laita lapsille ruokaa järjestä kämppä, seuraavan aamun kamppeet. Laita lapset nukkumaan ja nukahda itse kesken iltasadun. Jos se auto säästää ihmiseltä joissain tilanteissa vapaa aikaa 3 tuntia päivässä. Onko se turha?
Tää aloitus ja iso osa näistä vastauksista on viherpiiperöiltä, jotka vihaa autoilijoita, joten mikään ei ole validi syy pitää autoa heidän mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä :D päivittäin valitetaan kuinka menee satasia tai tonni kuussa autoon, kun on valittu asua jossain jumalan selän takana kinttupolun päässä
Asun keskustassa ja meillä on monia autoja. Onko ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se auto syö rahaa. Laita auto pois tyypit eivät tiedä mikä on liikkuva työ tai pitkä työmatka. Tai eivät tiedä sitä, että odota aamulla jo päiväkodin ovella sen avautumista. Heitä lapset sisälle. Polje miljoonaa 30 km tai juokse oikealle pysäkille 2 km. Myöhästy minuutti ja mene taksilla. Iltapäivällä sama homma. Käy vielä kaupassa, laita lapsille ruokaa järjestä kämppä, seuraavan aamun kamppeet. Laita lapset nukkumaan ja nukahda itse kesken iltasadun. Jos se auto säästää ihmiseltä joissain tilanteissa vapaa aikaa 3 tuntia päivässä. Onko se turha?
Kyllä tiedä mitä liikkuva työ on. Itse tarvitsin työni takia kortin mutten välttämättä autoa, jos tarttisinkin niin ei olisi varaa kunnolliseen kestävään autoon. Tiedän myöskin kun on ollut oma auto käytössä ja hajonnut kesken työpäivän niin henkilö sai sen takia potkut. Tulevan talevan energia kulut vai auto?
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on että auto on rahasyöppö. Taloudellisessa mielessä monen kannattaisi siitä luopua. Missä menee raja onko auto mukavuuskysymys vai välttämättömyys? Tämä saa varmaan alapeukkuja koska ihmiset ei halua luopua mukavuuksistaan eikä myöntää että pystyisivät. Jotkut ei sitten oikeasti pärjää ilman autoa. Mutta monilla se on valinta vaikka luulevat välttämättömyydeksi,
Asun kaupungissa ja minulla on auto.Katson että se on mukavuustekijä josta kannattaa maksaa. Ajan semmoisen keskimäärin 3viikon välein 700km mökkimatkan joka ei oikein järkevästi onnistu julkisilla kulkuvälineillä vaan jokaisella keikalla tulisi noin 200km taksiajoa eikä vuokra-auto tulisi halvemmaksi. Kun on oma kärry niin se on just silloin paikalla kun sille on käyttöä ja antaa matkustusrauhan jota ei julkisissa kulkuvälinessä ole tarjolla.
Kehyskunnassa asutaan, juna-aseman vieressä. Auto on pakko olla, sillä vuorotyötä tekevä ei pääse mitenkään Helsinkiin/sieltä pois tiettyihin kellonaikoihin. Silloin kun ei vielä omistettu autoa, puoliso jäi välillä nukkumaan työpaikalle pariksi tunniksi, jotta pääsisi ekalla bussilla/junalla sitten kotiin. Aivan kestämätön elämäntapa, etenkin kun perheessä lapsia.
Korona vei vähäisetkin yöbussilinjat tästä kunnasta, raideliikenteessä taas on häiriöitä ja katkoja viikottain.
Tässähän ne tärkeimmät jo tulikin, eli julkiset on hitaita ja joutuu sietämään haisevia juoppoja, polkupyöräilyä taas rajoittaa huonot kelit. Kyllä se auto käytännössä on oltava.
Ihmiset ovat laiskoja ja liikkuvat peltilehmillään joka paikkaan. Samaan aikaan ihmetellään miksi lihoavat?
Ihan kuin jossain keskikokoisissa suomalaisissa kaupungeissa olisi julkinen liikenne, joka suhaa vartin välein läpi vuorokauden ja vie kaupunkien laitamille. Uutispaukku: kaikki työpaikat eivät sijaitse keskustassa. Esim. tehtaiden kannattaa sijaita pikkuisen sivummalla. Ja työajat ovat monilla sellaiset, että työ voi alkaa vaikka keskellä yötä. Ei siinä paljon auta, että asuu oikein kaupungissa, eikä siellä "kinttupolun päässä". Sitten voidaan vielä ajatella, että monesti nämä tehtaissa työskentelevät ja ylipäänsä vuorotyötä tekevät eivät ole niitä ihan parhaiten tienaavia. Heillä nämä kaikki kurjistamiset osuvat tosi kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin jossain keskikokoisissa suomalaisissa kaupungeissa olisi julkinen liikenne, joka suhaa vartin välein läpi vuorokauden ja vie kaupunkien laitamille. Uutispaukku: kaikki työpaikat eivät sijaitse keskustassa. Esim. tehtaiden kannattaa sijaita pikkuisen sivummalla. Ja työajat ovat monilla sellaiset, että työ voi alkaa vaikka keskellä yötä. Ei siinä paljon auta, että asuu oikein kaupungissa, eikä siellä "kinttupolun päässä". Sitten voidaan vielä ajatella, että monesti nämä tehtaissa työskentelevät ja ylipäänsä vuorotyötä tekevät eivät ole niitä ihan parhaiten tienaavia. Heillä nämä kaikki kurjistamiset osuvat tosi kipeästi.
Luuletko lisämaksuja liikkumiseen lätkivää vihervasemmistoa paljonkin kiinnostavan kansalaisen ongelmat?