Jotenkin hassua, että ihmiset panikoivat sähkön hintaa, kun suurin rahasyöppö on ehdottomasti auto
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhan auton vero on 235€/v, vakuutukset 115€/v, huollot n. 200 €/v.
Joskus pitää lisäksi vaihtaa pyyhkijän sulat, lisätä öljyä yms., laitetaan näihin 150 €/v.
Näistä tulee 600€/v eli 50€/kk.
Sen jälkeen autossa maksaa käyttökuluista eli bensasta. En ajele turhia reissuja, vain kauppaan ja ystäviä/lähisukua tapaamaan.
En tähän laskenut uusia renkaita, moottoriremonttia tms., koska mun vanhaan autooni niitä ei koskaan tule. Sitten menee paaliin.
Itsekään en rengaskuluja kauheasti mieti, kun viimeksi hain kaverin pajalta käytetyt renkaat joilla ajoin kolme kesää ja maksoin niistä muistaakeni 2 isoa oluttuoppia.
Totta. Köyhillä ei ole ollut autoa vuosikymmeniin tai lainkaan.
Ihmiset tuhlaavat surutta 3-5 tuhatta euroa perheen _viikon_ wekestävään lomamatkaan.
Jos sama summa pitäisi käyttää ylimääräisesti esim. kodin lämmitykseen, summa onkin ihan kamala menoerä. 🤔
Itse asun kaupungissa, mutta olen töissä 80km päässä tuppukylässä, johon ei julkiset kulje.
Tuppukylään muuttaminen ei auta, koska puolisolla ei ole siellä töitä. Eikä minulle ole kotikaupungissani töitä tarjolla, ehkä jotain määräaikaisuuksia vain, jos niitäkään.
Eli auto on mulle välttämätön, vaikka kaupungissa asunkin.
Helsingissäkin on rekisterissä vain 330 000 autoa eli yksi auto kahta 0-100v helsinkiläistä kohden joten joo, tosi turhakkeelta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinta on laskussa, sähkön hinta pomppaamassa ainakin kolminkertaiseksi kun soppari loppuu talvella. Mulla menee 20000kWh vuodessa.
Bebsankin hintaa povattiin keväällä kesäksi yli 5e/litra. Eipä tullut. Ei vielä kannata panikoida, asiat voivat vielä muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Luopuisin ehkä autosta tai ainakin pitäisin sitä enimmän osan vuodesta pois liikennekäytöstä, jos voisin kulkea 7km työmatkani jollain muulla tavalla.
No, matkansa töihin jokaisella. Tuon työmatkan voisin kulkea muutoinkin kun autolla. Mutta omia 50-80km työmatkoja/suunta, ei pysty ilman omaa autoa tekemään. Palkka kun on ainakin vielä toistaiseksi kannattavampi vaihtoehto kuin työttömyysturva.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuhlaavat surutta 3-5 tuhatta euroa perheen _viikon_ wekestävään lomamatkaan.
Jos sama summa pitäisi käyttää ylimääräisesti esim. kodin lämmitykseen, summa onkin ihan kamala menoerä. 🤔
Onhan se, samalla rahalla millä ennen maksoit sähköt ja lomamatkan maksatkin yhtäkkiä pelkän sähkön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton kulut kokonaisuudessaan noin 150e/kk, tuskin omakotitalossa tuolla summalla paljon sähkölaskuja maksellaan ensi talvena. Saa nähdä miten kerrostalossa.
Jos autosi kulut ovat noin pienet, niin todennäköisesti et aja sillä kovin paljon. Säästäisit kovasti, jos myisit autosi ja vaihtaisin sen sähköpyörään.
Ajan sillä noin 8000km/v. En säästäisi, koska tarvitsen sitä joka tapauksessa 7km työmatkaani, enkä voi kulkea kesällä 200km päähän mökille sähköpyörällä.
Provo? 7 km työmatkaan nyt ei tarvitse autoa, jollei ole liikuntavammainen. 200 km päässä oleva kesämökki on tietysti ylellisyys, joka voi tietty olla kiva, mutta on se vähän hassua kutsua sitä tarpeelliseksi.
Kyllä auto tietysti noin pienillä kuluilla on hyvinkin mielekäs ylellisyystarvikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun kaupungissa, mutta olen töissä 80km päässä tuppukylässä, johon ei julkiset kulje.
Tuppukylään muuttaminen ei auta, koska puolisolla ei ole siellä töitä. Eikä minulle ole kotikaupungissani töitä tarjolla, ehkä jotain määräaikaisuuksia vain, jos niitäkään.
Eli auto on mulle välttämätön, vaikka kaupungissa asunkin.
Siis työmatkat päivittäin 160 km?
Paljonko jää käteen palkasta?
Itsellä oli sama tilanne kaukana 80-luvulla, ja silloin jo mietin samaa.
Enkä muutenkin kestänyt tuota rallia kuin vuoden päivät. Meinasin useasti päästä hengestäni Lahdentiellä, kun rekkakolonnat pöllyttivät ohittaessa lunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sama summa pitäisi käyttää ylimääräisesti esim. kodin lämmitykseen, summa onkin ihan kamala menoerä. 🤔Onhan se, samalla rahalla millä ennen maksoit sähköt ja lomamatkan maksatkin yhtäkkiä pelkän sähkön.
Ylellisyyselämä on vähemmän ylellistä, yhyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton kulut kokonaisuudessaan noin 150e/kk, tuskin omakotitalossa tuolla summalla paljon sähkölaskuja maksellaan ensi talvena. Saa nähdä miten kerrostalossa.
Jos autosi kulut ovat noin pienet, niin todennäköisesti et aja sillä kovin paljon. Säästäisit kovasti, jos myisit autosi ja vaihtaisin sen sähköpyörään.
Ajan sillä noin 8000km/v. En säästäisi, koska tarvitsen sitä joka tapauksessa 7km työmatkaani, enkä voi kulkea kesällä 200km päähän mökille sähköpyörällä.
Provo? 7 km työmatkaan nyt ei tarvitse autoa, jollei ole liikuntavammainen. 200 km päässä oleva kesämökki on tietysti ylellisyys, joka voi tietty olla kiva, mutta on se vähän hassua kutsua sitä tarpeelliseksi.
Kyllä auto tietysti noin pienillä kuluilla on hyvinkin mielekäs ylellisyystarvikkeeksi.
Tarvitsee, koska työpaikalle ei kulje pyörätietä eikä julkisia sellaiseen aikaan että niistä olisi mitään hyötyä.
Mä tarvin auton mökin takia. Taksi ei kuljeta niitä lukemattomia rakennustarvikkeita ja muuta (jopa ilmaiseksi roskalavoilta saatavaa) isompaa tavaraa.
Suksi nyt hevon v ulisemasta vihreä ihmispazka. Edes pääkaupunkiseudulla ei pääse itsekään töihin missään säällisessä ajassa ilman autoa. Vartin automatkaan HSL pazkoilla julkisilla yhteyksillä toista tuntia. Joten älä tule vihersaazta ulisemaan, ettei tarvitse autoa.
Mä tarvin auton vaikka olen työtön.
Teen etätöitä ja mökille on 400 km. Tonnin autolla ajoin talvella 300 km ja kesällä 4000 km, bensalla mennään. Paha tuosta on enää säästellä. Auton korjaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä auto tietysti noin pienillä kuluilla on hyvinkin mielekäs ylellisyystarvikkeeksi.Tarvitsee, koska työpaikalle ei kulje pyörätietä eikä julkisia sellaiseen aikaan että niistä olisi mitään hyötyä.
..tosin olen myös aivan liian laiska ja mukavuudenhaluinen kulkeakseni töihin pyörällä, kun kilsan päähän salillekin menen aina autolle, että siinäkin mielessä auto on tarpeellinen.
Pääsisin toki kouluun bussillakin. Säästöä tulisi ehkä 50-60e kuussa. Maksan mielelläni tuon verran, että ei tarvitse kävellä yli kilometriä sinne pysäkille ja sieltä kotiin. Lisäksi koulun jälkeen odotella sitä bussia 40 minuuttia joka päivä. Ja toki matka, 15min vs 30min.
Sekin on totta. Ja tietysti vaikka sähköpyörällä keskinopeus pysyy siinä 25km/h kelistä ja tuulesta riippumatta, niin onhan se silti hemmetin hidasta 80km/h kulkevaan autoon verrattuna. 4km suoran pätkällä alkaa jo köröttely puuduttaa.