Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ajaa toisen kylkeen kiihdytyskaistalta, kenen vika tämä on?

Vierailija
03.09.2022 |

Jo tiellä ajavan vai liittyjän? Meinasi käydä täpärästi, kun arka kuski ei uskaltanut liittyä ennen kuin motarin kiihdytyskaistan loppupäässä.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyjän. Lain mukaan motarilla ajava ei saa turhaan vaihtaa kaistaa (väistää liittyvää).

Eikö ohittaminen ole myös turhaa?? :D Mutta siis eniten naurattaa motarilla ne ketkä suuttuvat siitä jos sitä ohituskaistaa ajava ajaa nopeusrajoitusten mukaan, motarilla se nopeusrajoitus on 120.

Ei muuten enää suutu. Nopeudet on pudonneet vuoden sisään TODELLA paljon. Nyt jo isotkin katumaasturit vetelee ihan suosiolla sitä mittari 95sta rekkojen imussa. Suuttuvat lähinnä siitä että minä pikkumicralla vetelen joskus 130 ohitse jos on vähän kiireempi X-D

Sä rikot lakia koska ajat ylinopeutta. Motarilla saa ajaa 95 mutta yli 120 ei saa ajaa.

Se nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eikä sen yli saa ajaa mutta ali saa.

Mopot on rajoitettu kulkemaan 45 mutta mopolla saa ajaa myös 30.

mittari130 = todellisuudessa 120. 

Jos olet varma siitä että sun autossa mittari ei näytä oikein niin sitten siinä ei mitään vikaa ole. Minun autossa mittari näyttää aikalailla oikeain joten voin ajaa mittarin mukaa aina sitä mikä on nopeusrajoitus tai hiukan alle.

Vierailija
62/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä väliä syyllisellä, jos noissa vauhdeissa törmätään. Kaikki osalliset siinä kuolee useimmiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tod tarvite olla röyhkeä, vaan riittää että näyttää hyvissä ajoin vilkkua ja ilmaisee näin toiveensa päästä vaihtamaan kaistaa.  Tällöin takaa tuleva tietää nostaa vähän jalkaa kaasulta ja kas, kaistanvaihto tehdään sujuvasti.

Sama toimii ihan kaikessa kaistanvaihdossa.   Tämä on tosin hämmästyttävän usealla suomalaiselle aivan mystinen asia, kun arviolta 70% autoista tuntuu olevan vilkut rikki ja kaistojen välillä puikkelehditään aivan miten sattuu.

Miksi kiihdytyskaistaa tulevan pitäisi näyttää vilkkua? Eikö se ole muutenkin selvää, että tielle se haluaa?

Bemarikuski saapui.

Vierailija
64/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyjän. Lain mukaan motarilla ajava ei saa turhaan vaihtaa kaistaa (väistää liittyvää).

Eikö ohittaminen ole myös turhaa?? :D Mutta siis eniten naurattaa motarilla ne ketkä suuttuvat siitä jos sitä ohituskaistaa ajava ajaa nopeusrajoitusten mukaan, motarilla se nopeusrajoitus on 120.

Ei muuten enää suutu. Nopeudet on pudonneet vuoden sisään TODELLA paljon. Nyt jo isotkin katumaasturit vetelee ihan suosiolla sitä mittari 95sta rekkojen imussa. Suuttuvat lähinnä siitä että minä pikkumicralla vetelen joskus 130 ohitse jos on vähän kiireempi X-D

Sä rikot lakia koska ajat ylinopeutta. Motarilla saa ajaa 95 mutta yli 120 ei saa ajaa.

Se nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus eikä sen yli saa ajaa mutta ali saa.

Jos olet varma siitä että sun autossa mittari ei näytä oikein niin sitten siinä ei mitään vikaa ole. Minun autossa mittari näyttää aikalailla oikeain joten voin ajaa mittarin mukaa aina sitä mikä on nopeusrajoitus tai hiukan alle.

Yhtään missään autossa mittari ei näytä aikalailla oikein, tai se mittari on rikki, koska autonvalmistajat säätävät ihan juridisista syistä ne näyttämään enemmän kuin todellisuus. Ja nykyaikana todellisen nopeuden näkee esim Mapsista ajon aikana joten testattu on.

Vierailija
65/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on sekin vit**maista, kun motarilla ajaa letka autoja ylinopeutta, tyyliin 130km/h pienillä turvaväleillä ja itse pitäis päästä lyhyeltä rampilta jotenkin sinne väliin eikä kukaan siirry vasemmalle kaistalle.

Missä motarilla ajetaan oikealla kaístalla letkana 130 km/h?

Kun minä ajan motarilla 130 km/h, niin vasenta kaístaa saan ajaa miltei koko ajan. Välillä vain päästää jonkun nopeammin ajavan ohi.

Vierailija
66/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajelen yleensä vakkari päällä ja usein käy niin, että kiihdytyskaistalle tuleva auto ajaa melkein koko kiihdytyskaistan rinnallani, ennen kuin vasta ihan lopussa menee edelle tai jää perään. Ihan kuin odottaisi että minä alan väistämään?

Helpompihan se on liittyjillekin kun ajan tasanopeudella, jolloin voivat sovittaa oman nopeutensa juuri oikeaksi, ilman että hämmentäisin kiihdyttelemällä tai jarruttelemalla. Saati sitten että vetäisin viereiselle kaistalle, mikä on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

Vierailija
67/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruuhkassa motarille liittyminen vaatii sen, että muut antavat tilaa vaikka miten kiihdyttelet ja vilkuttelet. Eli lopulta riippuu täysin muiden kuskien tilannetajusta ja huomioonottamisesta.

Vierailija
68/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään missään autossa mittari ei näytä aikalailla oikein, tai se mittari on rikki, koska autonvalmistajat säätävät ihan juridisista syistä ne näyttämään enemmän kuin todellisuus. Ja nykyaikana todellisen nopeuden näkee esim Mapsista ajon aikana joten testattu on.

Sulla on ollut surkeita autoja :D Mun autossa mittari näyttää oikein joten voin luottaa siihen että mittari näyttää oikein.

Vierailija
69/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoritielle tulijan on kiihdytyskaistalla kyettävä sovittamaan nopeutensa sellaiseksi, että moottoritien liikennevirtaan voi liittyä turvallisesti. Väistämisvelvollisuus on kiihdytyskaistalta tulijalla.

Kiihdytyskaistalla ei ole polttoaineen säästelyn paikka, siinä kysytään autolta suorituskykyä ja sitä on uskallettava käyttää, sopiva vaihde manuaalivaihteisella, yleensä kolmonen antaa ripeimmän kiihtyvyyden, kakkonen on liian pieni vaihde, nelosella ei jaksa kiihtyä, puhumattakaan viitosesta tai kuutosesta. Kaasulla sitten säätelee kiihtymistä ja nopeutta että voi sitten turvallisessa välissä tehdä sen sivuttaissiirtymisen, kaistanvaihdon moottoritielle. Sitten kun on siinä moottoritien liikennevirrassa mukana, sitten vaihtelee vasta isompaa vaihdetta silmään kun enin hässäkkä on ohi.

Automaatilla saattaa kickdown auttaa kiihdytyksessä, kaasu pohjaan jolloin vaihteisto vaihtaa pienemmän pykälän käyttöön parhaan suorituskyvyn saamiseksi.

Tietysti talviolosuhteissa liukkaalla kelillä on käytettävä järkeä sen kaasun annostelun kanssa.

Vierailija
70/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen yleensä vakkari päällä ja usein käy niin, että kiihdytyskaistalle tuleva auto ajaa melkein koko kiihdytyskaistan rinnallani, ennen kuin vasta ihan lopussa menee edelle tai jää perään. Ihan kuin odottaisi että minä alan väistämään?

Helpompihan se on liittyjillekin kun ajan tasanopeudella, jolloin voivat sovittaa oman nopeutensa juuri oikeaksi, ilman että hämmentäisin kiihdyttelemällä tai jarruttelemalla. Saati sitten että vetäisin viereiselle kaistalle, mikä on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

Teknisesti ottaen et tee mitään väärin ja se on hyvä ettet ala hötkyillä. Jos se liittyjä on raskasta liikennettä ja etenkin jos silloin keli on liukas, eikä ole ruuhkaa niin sitten minä kyllä väistäisin nopeutta muuttamalla tai kaistaa vaihtamalla.

Vierailija
71/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta on sekin vit**maista, kun motarilla ajaa letka autoja ylinopeutta, tyyliin 130km/h pienillä turvaväleillä ja itse pitäis päästä lyhyeltä rampilta jotenkin sinne väliin eikä kukaan siirry vasemmalle kaistalle.

Missä motarilla ajetaan oikealla kaístalla letkana 130 km/h?

Kun minä ajan motarilla 130 km/h, niin vasenta kaístaa saan ajaa miltei koko ajan. Välillä vain päästää jonkun nopeammin ajavan ohi.

Turun motarilla sunnuntai-iltoina. Vasemmalla mennään vielä kovempaa ja jos ei pidä paikkaansa oikealla kaistalla, sinne on vaikea päästä ruuhkassa takas.

Vierailija
72/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulevaisuudessa autoa ei tarvi ajaa vaan ne liikkuvat automaattisesti tiellä, sitten loppuu ylinopeudet, takapuskurissa roikkumiset sekä kaikki muut ajovirheet myös ellei se itseohjautuva auto tee jonkun bugin.

Vierailija
73/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö AP tunne liikennesääntöjä?? Se väistää kenellä on kolmio.

Äläkä nyt vain sano, että et ole nähnyt kolmiota, sehän on jokaisella kiihdytyskaistalla. Jos näin on, niin tee vastuullinen teko ja vie ajokortti takaisin nimismiehelle. Vaaratilanteita aiheuttaa, jos ei liikennemerkkejä näe.

Vierailija
74/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymässä ei kannata kiihdyttää päättömästi mutta nopeutta pitää olla, jotta sujuvasti pääsee mukaan liikenteeseen. Aika usein molemmilla kaistoilla on ruuhkaa ainakin täällä Etelä-Suomessa, joten liittyjän on itse ratkaistava ongelma.

1. Kiihdytä vauhti jo alussa ennen teiden risteämistä ainakin 60 tai 70 mittarissa.

2. Tarkkaile sopivaa rakoa ja kun tiet yhtyvät, sopeuta nopeutesi niin, että ajat vieressä olevan auton rinnalla nokka tämän takaoven kohdalla.

3. Nosta jalka kaasulta ja liu tämän auton taakse. Siihen mahtuu, vaikka väliä olisi vain vähän.

4. Jos takana oleva auto kiihdyttää välin umpeen (näitä v-päitä löytyy aina välillä), paina jarrua ja pujahda kiihdyttäjän taakse tulleeseen rakoon.

Vierailija
75/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt sitä, että laki itse asiassa kieltää antamasta tilaa kiihdytyskaistalta tuleville (siis niin, että moottoritiellä ajava vaihtaa vasemmalle kaistalle). Onneksi useimmat kuitenkin tekevät näin.

Mikään laki ei kiellä antamasta tilaa kiihdyttämällä tai hidastamalla omaa vauhtia.

Näin nimenomaan ei pidä tehdä (sen moottoritiellä jo ajavan siis), koska moottoritielle liittyvän pitää pystyä ennakoimaan moottoritiellä kulkevien nopeus ja hän sovittaa vauhtinsa siihen, mitä moottoritiellä jo olevat ajavat. Jos molemmat rupeavat vaihtelemaan nopeuksiaan, se johtaa onnettomuuteen.

Vierailija
76/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa kun ohikulkutietä lähtee Tampereelle päin puuttuvat kiihdytyskaistat samalla hidastuskaistat/ yhteiset 9 tieltä pois käätyjille ei mitenkään voi ottaa vauhtia. On onneksi yleensä hiljainen risteys.

Vierailija
77/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla motariliikenne on välillä aika hurjaa. Molemmat kaistat täynnä autoja riittämättömillä turvaväleillä. Koskaan en ole pelännyt liikenteessä niin paljoa kuin silloin, kun ajettiin vasenta kaistaa bussin rinnalla, kun kiihdytyskaistalta idiootti bemarikuski kiilasi törkeästi bussin eteen, ei varmaan osannut tarpeeksi kiihdyttää tai ei vaan suosilla yrittänyt bussin taakse. Bussi joutui väistämään jarruttaen osin meidän kaistalle, me sitten jarruttaen ajetaan tilaa antaen keskikaidetta hipoen. Istuin pelkääjän paikalla ja bussi oli sentin päässä auton kyljestä ja vauhtia oli. Sydän kurkussa sai pelätä osuuko bussi tai rysäyttääkö joku perään.

Vierailija
78/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa kun ohikulkutietä lähtee Tampereelle päin puuttuvat kiihdytyskaistat samalla hidastuskaistat/ yhteiset 9 tieltä pois käätyjille ei mitenkään voi ottaa vauhtia. On onneksi yleensä hiljainen risteys.

Nyt tuli niin epäselvä sepustus, kun leikkasin ja liimasin. Oikoluku, grr.

Vierailija
79/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien vika 1.6.2020 alkaen. Jos ja kun näet, että toinen on tulossa kylkeen etkä tee mitään, niin olet myös syyllinen.

"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Huvittaa miten porukka alapeukuttaa LAKITEKSTIÄ :D

Yle: Uuteen tieliikennelakiin tuleva tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on kova pykälä liikenteessä vastuuta on otettava myös muiden tekemisistä

https://yle.fi/uutiset/3-11350757

Vierailija
80/116 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylinopeutta ajavan sekä perään ajajan vika on aina. Jos kumpikaan ei aja ylinopeutta niin sitten tutkijat tutkii tilanteen. 

Ei ole jos joku vetää kiihdytyskaistalta etanavauhtia eteen eikä ehdi jarruttaa/väistää.

hajoa porvari siihen, kun maksat niin paskaa palkkaa, ettei duunarilla ole varaa tehokkaampaan autoon. toisaalta vihreät pitävät kyllä huolen verotuksella siitä, että vaikka tienaisi vähän enemmänkin, on silti ajettava vanhalla alitehoisella romulla