MT:Näin suunnitellaan Lahdessa: Sähköt katkotaan maaseudulta, mutta ei kaupungista. Reilua!!!!!
Jo nyt on s*%\na!!! No itse en asu lahdessa mutta jo nyt on varsin epäreilua. Kyllä pitää katkaista tasapuolisesti joka puolelta ne sähköt, sen sijaan että katkotaan 2tuntia maalta niin olisi parempi että katko olisi samana yönä 1h maalta ja 1h kaupungista!
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/7ba39040-f521-4dc8-8240-395…
Lahti Energia Sähköverkko varautuu ensi talvena mahdolliseen sähköpulaan katkomalla sähköjä alueen taajamia ympöivältä maaseudulta. Kaupunkeja ja taajamia katkokset eivät koske.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi oikein kaupungista katkoa: sairaalat, palo- ja pelastustoimi, tehtaat ja muut yritykset.
Niissä on kyllä sellaiset varajärjestelmät että sähkökatkot ei niitä koske.
Nimenomaan. Luuleeko joku että jotkut hengityskoneet on ihan pelkästään tavallisella piuhalla kiinni yleisessä verkossa, nyt muuten selvisi miksi kirurgilla on ne otsalamput; ihan vaan sähkökatkon varalta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä aitoa tasa-arvoa kuten myös se että inflaation takia tuettiin vain lapsiperheitä :D Onko nyt joku vihakampanja menossa maalla asuvia lapsettomia sinkkuja kohtaan? :D
Maalla asuvia on vihattu jo ainakin koko minun aikuisikäni. Terv. 50-v. keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa ei vissiin haluta enää lähiruokaa käyttää.
Miten niin?
No esim. Jos lypsytilalla ei ole sähköä, jää lypsyt lypsämättä. Kahtasataa konelypsyyn tottunutta lehmää ei kukaan lypsä käsin, saatikka pidä maitoa kylmänä jäillä.
Vierailija kirjoitti:
Tokko Lahden seudulla on robottinavettoja tai muita pitkälle automatisoituja eläintiloja? Jos on, jälki tulee olemaan sellaista, että kuulemme siitä vielä.
Jos kuulemme, niin navetan omistaja saa kyllä katsoa peiliin ja pitkään. Jos navettaan, tai ihan minne tahansa haja-asutusalueella on rakennettu jotain automaatiota, joka tarvitsee jatkuvasti sähköä, niin luonnollisesti sinne asennettu myös varasähköjärjestelmä sähkökatkojen varalta, jotka maaseudulla on ihan arkea ilman mitään säästökampanjoitakin. Eli kyllähän siellä agregaatit pamahtaa automaattisesti päälle, kun sähköt menee poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä aitoa tasa-arvoa kuten myös se että inflaation takia tuettiin vain lapsiperheitä :D Onko nyt joku vihakampanja menossa maalla asuvia lapsettomia sinkkuja kohtaan? :D
Maalla asuvia on vihattu jo ainakin koko minun aikuisikäni. Terv. 50-v. keski-ikäinen
Niin on vihattu mutta se viha on pahentunut tässä tänä vuonna. Terv. toinen maalainen.
Ei ole ihan pikku juttu. Maallakin on yrityksiä, joille sähkönsaanti on ihan yhtä kriittistä kuin sairaaloille.
Maalla asuvat saavat yhden asian lisää, mistä voi valittaa. Maalla ei tarvitse asua muita kuin muutama maatalouden harjoittaja, muut ovat täysin turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokko Lahden seudulla on robottinavettoja tai muita pitkälle automatisoituja eläintiloja? Jos on, jälki tulee olemaan sellaista, että kuulemme siitä vielä.
Jos kuulemme, niin navetan omistaja saa kyllä katsoa peiliin ja pitkään. Jos navettaan, tai ihan minne tahansa haja-asutusalueella on rakennettu jotain automaatiota, joka tarvitsee jatkuvasti sähköä, niin luonnollisesti sinne asennettu myös varasähköjärjestelmä sähkökatkojen varalta, jotka maaseudulla on ihan arkea ilman mitään säästökampanjoitakin. Eli kyllähän siellä agregaatit pamahtaa automaattisesti päälle, kun sähköt menee poikki.
Onhan se toki ystävällistä, että jo etukäteen varoitetaan, jotta on vielä aikaa varautua. Voipi olla, että aggregaatit ovat kohta kaupoista loppu.
Joku lenkkeilijä voi jäädä kylmään ja pimeään maalla? Aika vaarallista. Ellei ole hyvät taidot, tiedot, taskulamppu, varapatteri ja kännykkä. Mitä jos lapsi tai joku vamman omaava jää ulos, joka ei osaa paikantaa pimeässä.
Ei sitten hiiskuta Suomelle kestämättömästä k aivo s toiminnasta, jonka sähkönkulutus on omissa sfääreissään, minkä vuoksi sille on tottakai myönnetty verohelpotuksia ja vapautus siirtomaksuista. :)
Kiinalaiset ja kanadalaiset yhtiöt kiittää kauniisti ainavalmista suomalaista veronmaksajaa.
Hölmölä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on vihattu mutta se viha on pahentunut tässä tänä vuonna. Terv. toinen maalainen.
Voisiko olla maalaisten omassa asenteessa vika? Korona aikana jyväjemmarit kyllä haukkui mökkiläiset, täälläkin uhattiin katkoa teitä, ja suomalaisen työvoiman niin, että piti ihan erikoisluvalla lennättää ulkomailta mansikanpoimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Lahti tunnetaan nimellä Green City, ekologisuuden keskus. Se on Suomen kaupungeista ainoa, joka saa laskea puhdistamattomat jätevedet suoraa jokeen ja edelleen Itämereen.
Meillä on eläintila, jolla tarvitaan taukoamatta sähköä. Meillä on myös aggregaatti, jota ei ole vielä ikinä tarvittu. Joten en syyllistäisi maatiloja siitä, ettei kaikilla ole aggregaattia, kun tarve on kerran 50 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Joku lenkkeilijä voi jäädä kylmään ja pimeään maalla? Aika vaarallista. Ellei ole hyvät taidot, tiedot, taskulamppu, varapatteri ja kännykkä. Mitä jos lapsi tai joku vamman omaava jää ulos, joka ei osaa paikantaa pimeässä.
Miksi se lapsi olisi keskellä yötä niin kaukana kotoa, että ei löydä takaisin ilman katuvaloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla maalaisten omassa asenteessa vika? Korona aikana jyväjemmarit kyllä haukkui mökkiläiset, täälläkin uhattiin katkoa teitä, ja suomalaisen työvoiman niin, että piti ihan erikoisluvalla lennättää ulkomailta mansikanpoimijoita.
Maalla asuu runsaasti muitakin kuin maanviljelijöitä. Mutta osta toki ruokasi ulkomailta, lokakuussa saatat hämmästyä, miten paljon bataatti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vihaa kaupunkilaisia enkä perheellisiä ihmisiä joten miksi minua vihataan sen takia että olen lapseton maalainen? Olen kokenut jatkuvasti vihaa kaupunkilaisilta, minua on haukuttu juntiksi ja heikkolahjaiseksi kun asun maalla.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei ole ennenkään ollut katuvaloja, miten ne voisi nyt sähkökatkon takia sammua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahti tunnetaan nimellä Green City, ekologisuuden keskus. Se on Suomen kaupungeista ainoa, joka saa laskea puhdistamattomat jätevedet suoraa jokeen ja edelleen Itämereen.
Eikös ne laskekaan niitä jätevesiään siihen helsinkiin menevään juomavesiputkeen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lenkkeilijä jäisi kylmään ja pimeään maalla? Kai nyt jokainen ymmärtää mennä kotiinsa ennen kuin tulee kylmä.
Juurikin näin. Agenda etenee käsikirjoituksen mukaisesti.