Sijoittajat! Miten toimitte nyt kun tulevaisuus näyttää kaikin puolin synkältä?
En ole itse myynyt mitään, mutta olen vähentänyt kuukausittaisia ostoja. Osittain siksi, että saisin paremman puskurirahaston mahdollisen megalaman ja työttömyyden varalle, ja osittain siksi että pidän pörssiromahdusta seuraavan vuoden sisällä erittäin todennäköisenä. Toisaalta tiedostan, että ajoittaminen on mahdotonta ja tulevaisuus voi yllättää, joten en uskalla lopettaa ostoja kokonaan.
Millaisiin ratkaisuihin te muut palstan sijoittajat olette päätyneet ja miksi?
Kommentit (77)
Kuukausisäästöt rullaa ennallaan. Ainoa muutos entiseen on siinä, että joudun nyt käymään leipäjonossa 4-5 kertaa viikossa aiemman 2-3 kerran sijaan, kun ruokaa saa kerralla vähemmän kuin ennen. Muuten elämä jatkuu aivan kuin ennenkin.
Myin helmikuussa viimeisetkin ETF:ni pois ja nyt mulla on muhkea käteiskassa odottamassa, että tästä kaikkien aikojen kuplasta posahtaa viimeisetkin ilmat pois. Aloitan ostot aikaisintaan sitten kun huipuista on saatu -50% pois.
Nyt kannatta pikkuhiljaa laitella ostohousuja jalkaan.
Siellä on hyvää tavaraa alelaarissa.
Esim. SRV voi enää vaan nousta, noin 6kk tähtäimellä.
Ostelen aina silloin tällöin osakkeen tai kaksi, muuten en tilannetta seuraile. Jos tässä alkaisi panikoiden myydä, olisi nettona useiden prosenttiyksiköiden tappiot. Kun odottelee, niin ne nousevat sieltä kyllä.
Tai jos eivät nouse, niin sitten eivät nouse. Harrastusta koko toimintani on ylipäätään, ja sijoitukset tehty sillä tarkoituksella että ne samat ovat salkussa vielä 30 vuoden päästäkin.
Mä laittaisin eri rahastoihin pitkin maailmaa..... Osakerahastoja, korkorahastoja jne. Kaikkea ja kaikkialta. Hajautus on entistä tärkeämpää.
Pidän kaikki osakkeeni ja nautin osingoista. En myy mitään ja ostan pikkuhiljaa lisää.
Kikkailua johdannaisilla. Ihan sama mikä on suunta, kunhan volaa piisaa.
Riskit on tietysti isot, mutta niinpä on päivävoitotkin.
Pelata voi molempiin suuntiin samaan aikaan ja pienentää riskiä.
Mä muutan noin 15 000 euron edestä osakkeita rahaksi. Tarkoitus on pelata tämä summa viikon kuluttua Las Vegasissa. Jos voitan sieltä, niin hyvä. Jos häviän, niin sitten häviän. Tuleepahan kiva reissu Nevadaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää rikkaat tekee mammojen palstalla?
Onko sijoittaminen vain rikkaiden juttu?
Mammat laittaa 20e/kk pankin rahastoon ja kutsuvat itseään sijoittajaksi.
20 €/kk tekee 240 € vuodessa ja 2 400 € 10 vuodessa. Ja siihen tuotto päälle. Se on ihan kiva summa esim. tällaiselle osatyökykyiselle, jonka on turha haaveilla kovinkaan kummoisista tuloista. Tuo turvaa pahan päivän varalle ja mahdollistaa sen, että ehkä edes joskus elämässäni pääsen tekemään jotain vähän kalliimpaa kivaa.
HS VISION saldoa lähiviikolta, nämä siis eri asiantuntijoiden näkemyksiä ja muuta.
1. Laskukausi/nollatuottojen aika saattaa kestää jopa seuraavat 15 vuotta
2. Suomen tunnetuimman treidaajan, Jukka Lepikön treidausfirma meni konkurssiin
3. Useampikin pörssiromahduksia aikaisempina vuosina oikein ennustanut kv asiantuntija uskoo, että laskua kertyy noin 50% (huipuista vai nykyhetkestä? tämä jäänyt hieman epäselväksi jutuista), eli esim Nasdaq tapauksessa se tarkoittaisi indeksin laskua 16000 -> 8000 pisteeseen tai nykyisestä 11800 -> 5900. Joka tapauksessa siis vielä 30-50% laskua.
Oon just availees arvo-osuustiliä sekä osakesäästötiliä, joka ois pitäny tehdä jo vuosia sitten... Tosin sijoituksia aloitan tekemään vasta sitten kun vielä vähän kunhan hinnat romahtais =)
Sama kuin monilla, en tee mitään. En varsinkaan myy. Ei tarvetta. Aika rajua pudotusta olleet viime päivät, salkusta sulanut pois tuhansien arvosta. Mutta ei ihan oikea aika vielä lähteä ostoksillekaan. Rahastoihin en enää säästä, ne on olemassa ja voivat hyvin mutta osakkeet kiinnostavat enemmän. Jenkkiosakkeissa on yli puolet salkustani, loput kotimaisissa.
Katselen USA:sta hyviä osinko-osakkeita ja jatkan ostoja niihin. Nyt on dollari vahva, joten euroilla ei saa niin paljon ostettua kuin aiemmin mutta vastaavasti kuitenkin osinkosumma on aina isompi kuin ennen.
Kasvuosakkeisiin en uskalla koskea hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää rikkaat tekee mammojen palstalla?
Onko sijoittaminen vain rikkaiden juttu?
Mammat laittaa 20e/kk pankin rahastoon ja kutsuvat itseään sijoittajaksi.
Ihan turhaan irvailet, vuosien saatossa kertyy kivasti säästöä säännöllisellä kk- säästämisellä. Ei kaikilla ole tarvetta ja halua säästää itseään "kipeäksi", kunhan saa vähän jemekseen jotain tulevaa ajatellen.
Itse säästin yli 20 vuotta pienellä kk- summalla. Realisoin ne kun tarvitsin käsirahaa asuntoon.
Jatkan sijoitussuunnitelmani mukaan. Eli holdaan ja ostan säännöllisesti lisää, maantieteellisesti ja aloittain hajauttaen.