Sijoittajat! Miten toimitte nyt kun tulevaisuus näyttää kaikin puolin synkältä?
En ole itse myynyt mitään, mutta olen vähentänyt kuukausittaisia ostoja. Osittain siksi, että saisin paremman puskurirahaston mahdollisen megalaman ja työttömyyden varalle, ja osittain siksi että pidän pörssiromahdusta seuraavan vuoden sisällä erittäin todennäköisenä. Toisaalta tiedostan, että ajoittaminen on mahdotonta ja tulevaisuus voi yllättää, joten en uskalla lopettaa ostoja kokonaan.
Millaisiin ratkaisuihin te muut palstan sijoittajat olette päätyneet ja miksi?
Kommentit (77)
Är inte egentligen en placerare men har mera väldigt lite aktier i placeringsfirman. Det som finns är kontanter och det som köps för dem tänkte man inte dela med sig här. Köpen är försiktiga då prisläget kommer att förändras mera än vad inflationen äter kontanterna.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää rikkaat tekee mammojen palstalla?
Mitkä rikkaat? Oma bruttopalkkani on alle 2000 €/kk ja olen kaukana rikkaasta, vaikka normaali kuukausisäästöni onkin "huikeat" 500 €/kk.
Seuraan megatrendejä, niihin liittyvää politiikkaa sekä yksittäisten yritysten kehitystä ja tervettä taloudellista pohjaa.
Juuri möin pari bitcoinia kun luulen että nuo kryptotkin romahtaa kohta nolliin ja katoaa kokonaan. 900 euroa siis otin vaan ylös mutta on siellä vielä vähän jäljellä. Otin sen takia että voin tehdä täsmä ostoksia nyt tämän kaiken kriisin keskellä, jotain ruokaa vähän säästöön ja muuta.
Teen kuten ap, ostan pienellä summalla joka kuukausi. Muu säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen jatkanut nykyistä kk-säästämistä rahastoihin ja aion jatkaa niin kauan kun pystyn eli kun ei oma budjetti iske vastaan. Uskon, että pitkällä tähtäimellä sijoitukset kuitenkin keskimäärin nousee, ja minulla on hyvin hajutetut rahastot. Samoin uskon aikahajauttamiseen, eli kun menee huonosti ja rahastojen hinnat on alhaalla, saan samalla rahalla enemmän osuuksia. Kun/jos hinnat nousee, niin rahaston arvo kasvaa. Riskihän sijoittamiseen aina liittyy, toki voi valita pienen riskin tuotteitakin, mutta eipä tuottokaan silloin kovin kummoinen yleensä ole.
Sijoitan vain rahaa, jonka menettämisen kestän, eli tarpeeksi pienen summan kuussa ettei se suuremmin näy muussa rahan kuluttamisessa. Jos tahdon säästää enemmän jotain tiettyä tarvetta varten, säästän ihan pankkitilille, en rahastoon.
Ei nai kukaan ole niin amatööri että sijoittaa rahaa jota tarvii esim viiden vuoden sisällä? Jotenkin huvittaa, että joku länkyttää itsestään selviä asioita.
Voi kuule, sellaisia amatöörejä on pilvin pimein. Siksihän ne kuplatkin syntyy kun ihmiset ahneuksissaan ja ajattelematta laittaa kaiken kiinni ja romahduksen tullen paniikissa myyvät, eikä lopulta edes sähkölaskuun ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sijoittaminen vain rikkaiden juttu?
Ei näillä ruuan ja bensan hinnoilla jää enää paljoa mitä sijoittaa. Osakkeisiin en enää koske, totesin Norskin ja nyt Fortumin jälkeen ettei se taida olla mun juttu. :D Rahastoihin olen laittanut ihan jotain pientä jos on irronnut, mutta nyt kerään enemmänkin vaan puskuria itselleni. On tulossa pari isompaa menoerää loppusyksystä ja talvesta niin kerään myös niihin nyt ennakkoon.
Otin pois kun sota alkoi. Nyt harkitsen tarkkaan. Puskuri on hyvä olemassa.
Myin kaikki osakkeet pois 2021...2022 taitteessa.
Ennustin jo 2021 syksyllä erittäin huonoja aikoja ja sain omani pois. Voitolla toki.
2022 romahtikin heti ja koko vuosi on ollut kurjaa ja heikkoa. Eli tein oikea analyysin johtavien gurujen analyysien ja omien havaintojeni perusteella.
Tuleva talvi tulee olemaan vielä pahempi.
Miksikö lapset?
Laman ja rommauksen takaapi,
Korona
Ukr sota
Ylihintaiset osakkeet
Energiakriisi
Ruokakriisi
Taantuminen
Superinflaatio
Romahtava ostovoima
Investointien lasku
Kireät korot
Näiden kerrannaisvaikutus
Siksi lapset.
Tuleva talvi tullaan muistamaan laman, konkurssien, köyhyyden ja energiakriisin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien talous on paremmassa hapessa kuin monet ajattelevat. Koronnostot tekevät tehtävänsä, mutta milloin näemme pohjat? Osakkeista, varsinkin teknologia, on sulanut jo aika siivu pois.
Sekä Kiinan että jenkkien asuntokupla on viittä vaille poks.
Ja sitten rysähtää.
Myin jo aikaa sitten kun näytti menevän vain alaspäin. Onneksi niin tein vaikka kaikki sanoi ettei niin saa tehdä niin en ole miinuksella yhtään. Ostetaan sitten kun näyttää ettei kokoajan enää mennä alaspäin. Luulen vain että sitä suurinta romahdusta ei ole vielä nähty.
Rahastoon menee 200€ kuussa. Nostin summaa vastikään, oli aiemmin satasen kuukaudessa. Kaikki on hienosti miinuksella, mutta en stressaa asiasta. Säästän eläkepäiviä varten, jonne on vielä 30-40 vuotta matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen, että romahtaa ja kun muut myyvät paniikissa halvalla, isken kiinni hyvin taloutensa hoitaneisiin yrityksiin, joiden tuotteilla tai palveluilla nyt voi arvioida olevan kysyntää tulevaisuudessakin.
Juuri tällä hetkellä ei hirveästi kannata tehdä mitään. Tankkeribisneksessä oli jokin aika sitten aika herkullinen tilanne, mutta nyt alkaa osakkeiden hinnat olla sen verran korkealla, että seurailen enää tilannetta.
Onko tankkeribisnes nyt sitten kuoleva ala, vai mikset tarttunut tilaisuuteen, jos kerran olet niin pätevä ja tulevaisuuteen näkevä sijoittaja? Miksi odotit niin kauan, että hinnat nousivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sijoittaminen vain rikkaiden juttu?
Ei, tässäkin ketjussa on jo monta, jotka ylpeinä kertovat myyneensä 200 euron arvoiset sijoituksensa pois. Voittoakin saivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien talous on paremmassa hapessa kuin monet ajattelevat. Koronnostot tekevät tehtävänsä, mutta milloin näemme pohjat? Osakkeista, varsinkin teknologia, on sulanut jo aika siivu pois.
Sekä Kiinan että jenkkien asuntokupla on viittä vaille poks.
Ja sitten rysähtää.
Youtubessa myös moni tietää, että romahdus tulee tässä kuukauden sisällä. Vähensin jo plussalla olevia osakkeitani ja jään odottelemaan rysähdystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen jatkanut nykyistä kk-säästämistä rahastoihin ja aion jatkaa niin kauan kun pystyn eli kun ei oma budjetti iske vastaan. Uskon, että pitkällä tähtäimellä sijoitukset kuitenkin keskimäärin nousee, ja minulla on hyvin hajutetut rahastot. Samoin uskon aikahajauttamiseen, eli kun menee huonosti ja rahastojen hinnat on alhaalla, saan samalla rahalla enemmän osuuksia. Kun/jos hinnat nousee, niin rahaston arvo kasvaa. Riskihän sijoittamiseen aina liittyy, toki voi valita pienen riskin tuotteitakin, mutta eipä tuottokaan silloin kovin kummoinen yleensä ole.
Sijoitan vain rahaa, jonka menettämisen kestän, eli tarpeeksi pienen summan kuussa ettei se suuremmin näy muussa rahan kuluttamisessa. Jos tahdon säästää enemmän jotain tiettyä tarvetta varten, säästän ihan pankkitilille, en rahastoon.
Ei nai kukaan ole niin amatööri että sijoittaa rahaa jota tarvii esim viiden vuoden sisällä? Jotenkin huvittaa, että joku länkyttää itsestään selviä asioita.
rahoitusalan ammattilaisena olen vissiin oppinut sen, että aina pitää vääntää asiat rautalangasta, ei saa olettaa että kaikki olisivat selvillä sijoittamiseen liittyvistä asioista, vaikka ne itselle onkin itsestään selviä. Toki otsikossa luki, että tämä on sijoittajille tarkoitettu ketju, mutta ehkä tätä lukee muutkin, joille asiat eivät ole itsestään selvyyksiä.
Miten niin synkältä? Osakkeissa arvo pitkällä tähtäimellä säilyy, mutta tilillä makaavasta kätrisestä on jo reilu kymmenys mennyt arvostanja ensi vuonna taas, ellei enemmänkin.
En ole sijoittanut velkarahaa niin voi rauhassa odotella. Kyttään hyviä ostopaikkoja 😎