Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat! Miten toimitte nyt kun tulevaisuus näyttää kaikin puolin synkältä?

Vierailija
02.09.2022 |

En ole itse myynyt mitään, mutta olen vähentänyt kuukausittaisia ostoja. Osittain siksi, että saisin paremman puskurirahaston mahdollisen megalaman ja työttömyyden varalle, ja osittain siksi että pidän pörssiromahdusta seuraavan vuoden sisällä erittäin todennäköisenä. Toisaalta tiedostan, että ajoittaminen on mahdotonta ja tulevaisuus voi yllättää, joten en uskalla lopettaa ostoja kokonaan.

Millaisiin ratkaisuihin te muut palstan sijoittajat olette päätyneet ja miksi?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaa niin kaoottiselta, että en tee mitään, en myy enkä osta.

Vierailija
2/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vain rahaa sivuun ja en tee mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen, että romahtaa ja kun muut myyvät paniikissa halvalla, isken kiinni hyvin taloutensa hoitaneisiin yrityksiin, joiden tuotteilla tai palveluilla nyt voi arvioida olevan kysyntää tulevaisuudessakin.

Juuri tällä hetkellä ei hirveästi kannata tehdä mitään. Tankkeribisneksessä oli jokin aika sitten aika herkullinen tilanne, mutta nyt alkaa osakkeiden hinnat olla sen verran korkealla, että seurailen enää tilannetta.

Vierailija
4/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan kultaan

Vierailija
5/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaisia ostoja, oon nostanut rahastoihin menevää kuukausisäästösummaa. Romahduksia on tullut ja mennyt, ihan viime vuosinakin (korona ja Ukrainan sota), mutta aina niistä on noustu ja nopeasti. Edelleen uskon että paras tuotto tulee osakkeista. Asuntojen ja kiinteistöjen hinnat on kysymysmerkki ja korot alle inflaation.

Vierailija
6/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin uudet housut, olin niiden tarpeessa!

Vierailija
7/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MYYYYYYYYY!!!!! Kun vielä jotain saat.

Vierailija
8/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortumit myin keväällä ennen romahdusta, mutta muuten olen lähinnä katsellut tilannetta. Kempoweria ostin vähäsen jossain välissä. Aika epäselvä näkymä tulevaisuuteen atm. Mutta en ala myymäänkään, koska olen aiemmissa turbulensseissa aina myynyt ja katunut jälkeenpäin.

Vierailija
9/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin reilusti Fortumia. Se ei pelaa joka pelkää!

Vierailija
10/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin aiemminkin eli vakiosumma joka kuukausi passiivisiin indeksirahastoihin.

Vierailija
11/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myynnit on yleensä aina menneet vtuiksi, joten pitää kai vaan olla jankatsella, jos rommaa niin sitten pistetään viimeisetki hilut ostoihin

Vierailija
12/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikka Putin pudota ikkunasta ja Ukrainan sota päättyä, pörssit yhtäkkiä raketoi.

Vierailija
13/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostellut tasaisesti kuten aiemminkin. Ajattelin jatkaa ostoja kuten ennenkin, mutta pidän enemmän rahaa puskurissa kuin ennen (inflaation syötävänä). Ihan vaan siksi ettei tarvii kurssipohjilla myydä jos tuleekin rahantarve.

Vierailija
14/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinnostusta tällä hetkellä tehdä edes hajautettuja sijoituksia. Istun siis entisten päällä ja odottelen parempaa huomista.

Vierailija
15/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jatkanut nykyistä kk-säästämistä rahastoihin ja aion jatkaa niin kauan kun pystyn eli kun ei oma budjetti iske vastaan. Uskon, että pitkällä tähtäimellä sijoitukset kuitenkin keskimäärin nousee, ja minulla on hyvin hajutetut rahastot. Samoin uskon aikahajauttamiseen, eli kun menee huonosti ja rahastojen hinnat on alhaalla, saan samalla rahalla enemmän osuuksia. Kun/jos hinnat nousee, niin rahaston arvo kasvaa. Riskihän sijoittamiseen aina liittyy, toki voi valita pienen riskin tuotteitakin, mutta eipä tuottokaan silloin kovin kummoinen yleensä ole. 

Sijoitan vain rahaa, jonka menettämisen kestän, eli tarpeeksi pienen summan kuussa ettei se suuremmin näy muussa rahan kuluttamisessa. Jos tahdon säästää enemmän jotain tiettyä tarvetta varten, säästän ihan pankkitilille, en rahastoon. 

Vierailija
16/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkistin jo, kun EU pakotteista alettiin puhumaan sinne pakoterivistön taakse ja lähinnä nouseviin talousmaihin, jotka enemmän kuin mielellään paikkaavat pakotteiden tuomaa aukkoa Venäjän kaupassa.

Vierailija
17/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen jatkanut nykyistä kk-säästämistä rahastoihin ja aion jatkaa niin kauan kun pystyn eli kun ei oma budjetti iske vastaan. Uskon, että pitkällä tähtäimellä sijoitukset kuitenkin keskimäärin nousee, ja minulla on hyvin hajutetut rahastot. Samoin uskon aikahajauttamiseen, eli kun menee huonosti ja rahastojen hinnat on alhaalla, saan samalla rahalla enemmän osuuksia. Kun/jos hinnat nousee, niin rahaston arvo kasvaa. Riskihän sijoittamiseen aina liittyy, toki voi valita pienen riskin tuotteitakin, mutta eipä tuottokaan silloin kovin kummoinen yleensä ole. 

Sijoitan vain rahaa, jonka menettämisen kestän, eli tarpeeksi pienen summan kuussa ettei se suuremmin näy muussa rahan kuluttamisessa. Jos tahdon säästää enemmän jotain tiettyä tarvetta varten, säästän ihan pankkitilille, en rahastoon. 

Ei nai kukaan ole niin amatööri että sijoittaa rahaa jota tarvii esim viiden vuoden sisällä? Jotenkin huvittaa, että joku länkyttää itsestään selviä asioita.

Vierailija
18/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkien talous on paremmassa hapessa kuin monet ajattelevat. Koronnostot tekevät tehtävänsä, mutta milloin näemme pohjat? Osakkeista, varsinkin teknologia, on sulanut jo aika siivu pois.

Vierailija
19/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viime vuoden marraskuussa kaikki käteiseksi. Tein varovaisia ostoja n. 15% käteisvaroista helmi-maaliskuussa, kun sota alkoi. Nyt pähkäilen olisiko taas jo hetki ostaa hieman lisää, mutta taidan vielä odottaa, kunnes tuo energiakriisi iskee voimalla sydäntalvella.

Vierailija
20/77 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät menee edelleen suoraan rahastoon, joku osunee pohjallekin. Mutta itse kerään vielä hieman ja ostan myöhemmin hyvin osinkoa maksavia jenkkiosakkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi