Sijoittajat! Miten toimitte nyt kun tulevaisuus näyttää kaikin puolin synkältä?
En ole itse myynyt mitään, mutta olen vähentänyt kuukausittaisia ostoja. Osittain siksi, että saisin paremman puskurirahaston mahdollisen megalaman ja työttömyyden varalle, ja osittain siksi että pidän pörssiromahdusta seuraavan vuoden sisällä erittäin todennäköisenä. Toisaalta tiedostan, että ajoittaminen on mahdotonta ja tulevaisuus voi yllättää, joten en uskalla lopettaa ostoja kokonaan.
Millaisiin ratkaisuihin te muut palstan sijoittajat olette päätyneet ja miksi?
Kommentit (77)
Jatkan kuten ennenkin, joka kuu pieni siivu muutamaan rahastoon. Suoria osakeomistuksia ei ole, koska en jaksa seurata markkinoita jatkuvasti. Rahastosijoitukset ovat itselleni niin pitkän matkan hommaa (=eläkkeelle, olen nyt 35 v.), että en jaksa liioin stressailla. Tulee varmasti nähtyä monia rommauksia tässä sijoitushorisontissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin synkältä? Osakkeissa arvo pitkällä tähtäimellä säilyy, mutta tilillä makaavasta kätrisestä on jo reilu kymmenys mennyt arvostanja ensi vuonna taas, ellei enemmänkin.
Kaikki eivät ole siinä iässä, että olisi varaa odotella 10-20 vuotta sitä että osakkeet toipuu entiselleen mahdollisesta jättipudotuksesta.
Alaspäinhän tässä pakostakin mennään, kun keskuspankkien on pakko inflaation takia nostella korkoja ja koronnostot näyttäisi suoraan vaikuttavan osakkeisiin laskevasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin synkältä? Osakkeissa arvo pitkällä tähtäimellä säilyy, mutta tilillä makaavasta kätrisestä on jo reilu kymmenys mennyt arvostanja ensi vuonna taas, ellei enemmänkin.
Käteistä kannattaa säilyttää inflaatiosta huolimatta, jos pörssi romahtaa. Se ei nimittäin tee käteisen säilömisestä lainkaan tyhmää, vaikka kaikki maksaisi kaupassa 50 % enemmän kuin ennen, jos ostaakin rahalla osakkeita -50 % alennusmyynnistä.
Jos toi avaruuden valloitus saa taas uusia kierroksia, niin taidanpa lisätä hieman Vaisalan osakkeita salkkuun. Muuten olen aika varovainen nyt.
Jenkki osakkeet on tällä hetkellä aika stabiileja. Lisään myös Coca Colaa ja Pfizeria salkkuun.
Nokian renkaista yritän päästä eroon. Ne punertaa sen verran pahasti.
Holdaan ja jatkan kuukausisijoittamista rahastoihin.
Itse aloitin sijoittamisen jo ennen ysärin lamaa, ja tässä on tullut nähtyä vuoden 2008 sotkutkin, joten enpä hötkyile.
Osakkeita en osta, kun odottelen romahdusta, jolloin niitä saa halvalla.
Kryptojakin holdaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole siinä iässä, että olisi varaa odotella 10-20 vuotta sitä että osakkeet toipuu entiselleen mahdollisesta jättipudotuksesta.
Voi jeesus. Ai että 20 vuotta pitäisi odotella :D Odotetaan nyt rommausta ja siitä sit 2-5 vuotta.
Vai oletko yli 70-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus. Ai että 20 vuotta pitäisi odotella :D Odotetaan nyt rommausta ja siitä sit 2-5 vuotta.
Kyllähän niistä hedelmistä nyt mielellään nauttisi silloin kun on vielä suht vetreä eikä se 70-vuotias.
Kk-sijoitukset menee kuten ennenkin.
En tee mitään.
En katso kursseja.
Odottelen.
Jos yhtiövastike nousee oleellisesti, niin sit supistan kk-säästämistä mut muuten vain pitelen kiinni, enkä stressaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niistä hedelmistä nyt mielellään nauttisi silloin kun on vielä suht vetreä eikä se 70-vuotias.
Pikavoittoja voi yrittää hakea mutta suurin osa ei osaa eikä onnistu.
Sen kun myyt nyt ja ihmettelet.
Toiset ostaa sen dipin aikana aivan kuten jokaisen dipin aikana.
Lähinnä vain odottelen. Mieheni on riskisijoittaja ja ostelee vaikka mitä.
Jatkan ostamista tasaisen epätasaiseen tahtiin. Miksi en ostaisi kun alennuksella saa?
Jatkat kuukausiostoja kuten ennenkin.
pitkän tähtäimen sijoitukset, kannattaa ostaa nyt
Mikä idea olisi lopettaa nyt kun hinnat ovat suht alhaalla? Ja ostella sitten kun rupeavat nousemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää rikkaat tekee mammojen palstalla?
Onko sijoittaminen vain rikkaiden juttu?
Mammat laittaa 20e/kk pankin rahastoon ja kutsuvat itseään sijoittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea olisi lopettaa nyt kun hinnat ovat suht alhaalla? Ja ostella sitten kun rupeavat nousemaan?
Ei olla edes koronakuopassakaan vielä lähelläkään ja kaikki merkit maailman taloudessa näyttää ettei hyvin käy.
En mä tässä ole kamalasti tehnyt muuta kuin ostellut. Tänä vuonna alkuvuodesta myin yhtiöitä, joiden tarinaan en enää usko ja ne lähti aikalailla tappiolla. Ostin sitten oman työnantajan osakkeita, lisäsin elintarvikealalle ja vakuutusalalle. Lisäksi on noita rahastoja edelleen. En niihin ole kovin paljoa kiinnittänyt huomiota, kai ne tappiolla on. Omat osakkeet on pääasiassa vihreällä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan ostamista tasaisen epätasaiseen tahtiin. Miksi en ostaisi kun alennuksella saa?
En sanoisi sitä alennukseksi, kun pahasti kuplautuneet kurssit on laskenut hiukan huipuistaan. Ylihinta on ylihintaa, vaikka joku olisi maksanut osakkeista aiemmin vielä enemmän.
Olen ostellut nyt vähän varovaisemmin ja hajautetummin kuin vaikkapa vuosi sitten. Olen pannut enemmän painoa etf:n suuntaan.
Tänään muuten realisoitui oman sijoittaja-aikani (16v) suurin rahallinen tappio. Mulla oli kiinni Venäjän rahastossa noin 13 000 euroa, kun sota alkoi. Rahat jäi jumiin sinne. Nordea lopetti rahaston ja tänään tilille tuli rahaston lopetuksen summa: 286 euroa!
Maariski toteutui. Tosin, olin sieltä kyllä viimeisten viiden vuoden aikana nostanut hyvällä tuotolla myös ulos rahaa, joten ei sieltä onneksi pelkästään näpeille tullut.