Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen pettymys mielenterveyshoitoa kohtaan

Vierailija
02.09.2022 |

Siskollani todettiin psykoosi viime vuonna, ja hänelle määrättiin siihen osastolla lääkitys jota jatkettiin avohoidossa injektiomuotoisena. Hänen piti siis hakea injektio apteekista ja mennä sen jälkeen hoitajan piikitettäväksi.
Lääkkeestä tuli hänelle kuitenkin jo alussa niin hirveät haitat että hän halusi lopettaa sen. Hänen keskittymiskykynsä katosi lähes täysin, hän ei pystynyt istumaan paikallaan, nukkuminen muuttui hyvin huonoksi ja hänellä oli erikoisia pakkoliikkeitä kasvoissaan. Hän ei pystynyt enää edes käymään töissä ja sulkeutui kotiinsa kun ei nykivien kasvojensa takia kehdannut enää liikkua missään.
Silti lääkitystä jatkettiin ja haitat kuitattiin sillä, että ne pitää vain hyväksyä (!)
Olen niin vihainen tästä. Sisko on nyt omalla päätöksellään lopettanut injektiot ja saanut haitat loppumaan, mutta psykiatrit yrittävät siitä huolimatta painostaa häntä ottamaan jonkun toisen lääkkeen käyttöön (injektiomuodossa, totta kai). Hänet on jopa haettu kotoa lääkärin arvioitavaksi, mutta päästetty onneksi menemään.
Olin aiemmin kuvitellut että psykoosia hoidettaisiin sellaisilla lääkkeillä jotka mahdollistaisivat normaalin elämän. Mutta näköjään todellisuus on aivan eri.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että kukaan ei halua psykiatriksi, kun hoidot ei hulluille kelpaa. 

Tässä lienee totuuden siemen. Psykoosien hoitoon on markkinoilla vain huonoja lääkkeitä, ja se luultavasti vähentää psykiatriksi haluavien määrää. Kukapa nyt haluaisi hoitaa ihmisiä huonoilla lääkkeillä ja huonoin tuloksin, kun voi erikoistua johonkin muuhun ja tarjota hyvää hoitoa jolla on merkitystä.

Ongelmahan on, että hullut ei sitoudu hoitoihin. Ei hoitosuhteeseen sitoutunutta aleta injektioilla hoitamaan. 

Ja miksiköhän he eivät sitoudu hoitoon? No siksi kun se on niin huonoa.

Emme me taviksetkaan sitoutuisi esim. verenpainetaudin hoitoon jos siitä saisi samat haitat kuin psykoosilääkkeistä.

Vierailija
22/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan järkyttynyt mielenterveyspotilaiden kohtelusta kun mieheni sairastui masennukseen. Ne lääkkeiden sivuoireet oli ihan järkyttäviä ja lääkärit toistivat sitä "keholla kestää tottua"-mantraa. En voi käsittää miten esim. pyörtyminen ja näköhäiriöt on ihan OK sivuoire ja kuitenkin pitäisi käydä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jotain tuollaista ja huumeita piikitetty ilman mitään lääkäreitä ihmiskaupassa. Arvaa, millaista mun elämä oli vuosikausia?

Vierailija
24/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon kannattaa kirjoittaa hoitotahto Omassakannassa.

Vierailija
25/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä että resursseja tuhlataan tuollaiseen puoskarointiin. Jos ei pystytä hoitamaan kunnolla niin mieluummin ei hoideta sitten ollenkaan.

Vierailija
26/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee totuuden siemen. Psykoosien hoitoon on markkinoilla vain huonoja lääkkeitä, ja se luultavasti vähentää psykiatriksi haluavien määrää. Kukapa nyt haluaisi hoitaa ihmisiä huonoilla lääkkeillä ja huonoin tuloksin, kun voi erikoistua johonkin muuhun ja tarjota hyvää hoitoa jolla on merkitystä.

Ongelmahan on, että hullut ei sitoudu hoitoihin. Ei hoitosuhteeseen sitoutunutta aleta injektioilla hoitamaan. 

Totta kai laitetaan piikit jos niin halutaan. Tarvitaan vain eri näkemys, ei muuta. Jos potilas haluaisi lääkkeen b, koska dg x:n Käypä hoito sisällyttää sen, mutta lääkäri haluaa dg:n y mukaan lääkkeen a, se on siinä. Jos lääke a ei maistu, se laitetaan väkisin.

Vierailija
27/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia että psykoottiset liioittelevat lääkkeidensä haittavaikutuksia ja ovat lääkekielteisiä. Siksi niitä injektioita käytetään.

Neuvoni on, että älä mene mukaan siskosi lääkekielteisyyteen vaan muistuta miksi niitä lääkkeitä tarvitaan.

Vierailija
28/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai laitetaan piikit jos niin halutaan. Tarvitaan vain eri näkemys, ei muuta. Jos potilas haluaisi lääkkeen b, koska dg x:n Käypä hoito sisällyttää sen, mutta lääkäri haluaa dg:n y mukaan lääkkeen a, se on siinä. Jos lääke a ei maistu, se laitetaan väkisin.

Tästä pitäisi puhua enemmän. Moni luulee että avohoito on vapaaehtoista ja niinhän se lain mukaan onkin, mutta psykiatrit pitävät avoa vain jonkinlaisena pakkohoidon jatkona johon potilas olisi muka velvoitettu.

Se näkyy mm. niin, että jos potilas ei saavu injektiokäynnille niin tehdään virka-apupyyntö poliisille jotta hänet saataisiin lääkärin arvioon pakkohoitolähetettä varten. Myös "velvoittavia" kotikäyntejä tehdään, eli jos potilas ei ole kotona tai avaa ovea niin tullaan poliisin kanssa asuntoon.

Joskus oli jopa jotain höpöhöpö hoitosopimuksia jotka potilaat pakotettiin allekirjoittamaan ennen osastolta kotiutumista ja annettiin ymmärtää että sillä olisi jokin juridinen asema (ei ole).

Vierailija
29/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se injektio estää psykoosiin uusiutumista, kannattaa ehdottomasti ottaa ne määrätyt annokset. Noihin myös kestää tottua, yleensä puhutaan kuukausista että noihin lääkkeisiin sopeutuu.

Skitsofrenia on sen verran vakava sairaus että automaattisesti pitäisi tulla pitkä sairasloma kun se todetaan.

En oo psykoosilääkkeitä saanut, mutta tunnen noi mantrat masennuslääkkeistä. Jos ne vie muistin, nostaa painoa räjähdysmäisesti, lisää masennusta, aiheuttaa tolkutonta väsymystä, vie jalat alta, mitä ikinä, niin potilaan pitää malttaa odottaa, että ne sivuoireet poistuu. Kun ne ei poistu, sanotaan että sitten ne ei voi johtua lääkkeestä, koska ne olisi kyllä jo poistuneet, jos lääke olisi syyllinen. Kun sanoo ettei lääke auta, päinvastoin, sulle toistellaan miten se auttaa, et vaan huomaa sitä. Luulis tuon nyt itse huomaavan onko masennus pahentunt vai helpottanut?

Asennevammaisia munapäitä täynnä koko psykiatria.

Höpsis. Mulle ainakin sanottiin, että kokeillaan nyt tätä lääkettä. Jos ei sen ja sen ajan sisällä toimi tai sivuvaikutukset on liian pahat, vaihdetaan. Et kyl me se sulle sopiva lääke löydetään, aina vaan ei kerralla löydy sopiva.

Vierailija
30/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen mielenterveyshoito tuntuu pitkälti perustuvan sille ajatukselle, että tärkeintä ei ole suinkaan potilaan hyvinvointi, vaan ympäristön. Ei siellä ketään haittaa jos potilas lääkitään sängynpohjalle, koska silloin ei jaksa vaatia itselleen oikeuksia ja hoitoa, eikä ikävästi ole kadulla häiritsemässä kunnon kansalaisia. 

Tämähän se. Jos potilas haluaisi lopettaa lääkkeet päästäkseen sieltä sängyn pohjalta pois, se on hoitotahon mielestä kauheaa ja kiellettyä. Ei missään tapauksessa saa edes haaveilla opinnoista, työelämästä tai mistään muustakaan, kyllä päivätoimintakerhon ja injektiokäyntien pitää riittää elämän sisällöksi.

Noista haaskalinnuista kannattaa pysyä kaukana.

Tuo päivätoiminta on kyllä aivan vihoviimeistä touhua jossa ihminen taantuu vammaisen tasolle. Minä olin 22 kun jouduin sinne askartelemaan nistien kanssa, ja toimintaterapeutti lässytti miten hienoa on kun saan sieltä "mielekästä sisältöä" elämääni.

Aivojumppaa, käsillä tekemistä, sosiaalisia taitoja, yhteistä ruokailua ja vaikka mitä kaikkea muuta.

Oli aika huuli pyöreänä kun kerroin että olen saanut päivätoiminnasta tarpeekseni ja aloitan syksyllä DI-opinnot. Kehtasi vielä sanoa, että "sitä pitää nyt katsoa vielä kun en tiedä miten nuo tukiasiat menevät", ihan kuin skitsofreenikot eivät muka olisi oikeutettuja opintotukeen.

Nykyään olen 37-vuotias kahden lapsen äiti, DI ja palkka +5000e/kk. Jos olisin jatkanut lääkitystä niin olisin varmaan vieläkin siellä päivätoiminnassa liimailemassa silkkipaperia wc-paperirulliin, ja voisin vain haaveilla omasta perheestä, hyvästä työpaikasta, kauniista kodista ja etelänlomista.

Mua tässä tarinassasi kiinnostaa nyt eniten se, että miten skitsofreniasi saatiin hoitotasapainoon? 542

Vierailija
31/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on ihminen aika sumussa kun on tilanne päällä. Tommonen tiukan tieteellinen lähestymistapa ei aina ole silloin se paras mahdollinen ja "sitoutuminen hoitoon" voi tuntua äärimmäisen kuormittavalta. Jos ei kykene, voi kokea kohtuutonta syyllisyyttä tai huonommuuden tunnetta.

Ehkä järjestöjen, vertaistuen ja läheisten kannattais ottaa isompaa roolia jotta hoito ei tuntuis rangaistukselta ja olis vaikuttavampaa. Ei tietenkään vakavimmissa tapauksissa, mutta yksilöllisesti harkinnan mukaan.

Vierailija
32/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi puhua enemmän. Moni luulee että avohoito on vapaaehtoista ja niinhän se lain mukaan onkin, mutta psykiatrit pitävät avoa vain jonkinlaisena pakkohoidon jatkona johon potilas olisi muka velvoitettu.

Se näkyy mm. niin, että jos potilas ei saavu injektiokäynnille niin tehdään virka-apupyyntö poliisille jotta hänet saataisiin lääkärin arvioon pakkohoitolähetettä varten. Myös "velvoittavia" kotikäyntejä tehdään, eli jos potilas ei ole kotona tai avaa ovea niin tullaan poliisin kanssa asuntoon.

Joskus oli jopa jotain höpöhöpö hoitosopimuksia jotka potilaat pakotettiin allekirjoittamaan ennen osastolta kotiutumista ja annettiin ymmärtää että sillä olisi jokin juridinen asema (ei ole).

Taustalla varmasti on aito huoli siitä, miten potilas pärjää, jos ei syö lääkkeitään. Itse törmään työssäni just niihin, joilla lääkkeet syömättä ja lähtee sitten elämä lapasesta. Tuskin kukaan ihan ihan ilkeyttään kontrollointihalunsa vuoksi pakkohoitolähetteitä kirjoittelee.

Vierailija
33/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden harjoittamaan kaasuvalottamiseen ollaan vasta heräämässä. Olen itsekin joutunut kyseisen toiminnan uhriksi muutamaan kertaan kun hoitava taho alkaa vängätä että olen masentunut jotta ei tarvitsi hoitaa somaattista sairauttani, edes silloin kun siitä on selvät kuvat ja erikouslääkärin lausunto että tarvitsen leikkausta.

Vierailija
34/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain podcastissa joku psykiatri myönsi että jos on masentunut sen vuoksi että ei ole rahaa, ei pääse liikkumaan, ei ole töitä tai muuta vastaavaa niin ei ne lääkkeet auta siihen että on p*ska elämä.

Aamen!

Vierailija
35/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan järkyttynyt mielenterveyspotilaiden kohtelusta kun mieheni sairastui masennukseen. Ne lääkkeiden sivuoireet oli ihan järkyttäviä ja lääkärit toistivat sitä "keholla kestää tottua"-mantraa. En voi käsittää miten esim. pyörtyminen ja näköhäiriöt on ihan OK sivuoire ja kuitenkin pitäisi käydä töissä.

Mulla oli näitä samoja. Oli vieläpä 2 terapeuttia silloin ja niiden yhteistapaamisessa totesivat että olen täysin kuutamolla ja sekaisin. Siis lääkkeestä. Psykiatrini mielestä tarvitsin vain lisää lääkkeitä vaikka maa ja seinät kupruili ja sain outoja aistiharhoja. Kyseinen psykiatri yllättäen hävisi. Olin kuukausia ilman psykiatria ja lopetin lääkkeet enkä ole sen jälkeen aloittanut. Vuosia mennyt jo ihan kivasti. Saisivat itse vetää mömmöjään ja katsoa mihin helvettiin ne ihmisen ajaa, kemiallista kidutusta ne on eikä mitään hoitoa.

Vierailija
36/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain podcastissa joku psykiatri myönsi että jos on masentunut sen vuoksi että ei ole rahaa, ei pääse liikkumaan, ei ole töitä tai muuta vastaavaa niin ei ne lääkkeet auta siihen että on p*ska elämä.

Aamen!

Halleluja! Kuka tämä rehellinen ihminen on? Haluaisin kuunnella.

Vierailija
37/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen skitsofreenikon joka syö lääkkeitä tabletti muodossa. Päällepäin ei näy mitään sivuoireita. En nyt muista lääkkeen nimeä , joku ihan yleiseti käytetty skitsolääke oli , oliskohan litium? Kerran oli jättänyt lääkkeet ottamatta ja meni maniaan. Kaatui ja loukkasi siinä vouhotuksessa itsensä pahasti.

Vierailija
38/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Yritä etsiä, katotaan löydänkö.

Vierailija
39/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Löytykin heti. Ainakin Spotyfista löytyvä Lääkäripodi, jakso 3. Mielenterveyden tulevaisuus - onko sitä?

Vierailija
40/133 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

psyykenlääkkeitä on eri merkkejä tablettia ja pistoksia-vanhoja tabletteja syöviä on ihan työelämässä.uusista lääkkeistä moni saanut pahoja sivuoireita. voi varmaan vaatia lääkkeen vaihtoa ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä