Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?
Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?
Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?
Kommentit (308)
Mulla menee yhteensä 9 tuntia töihin ja työmatkoihin. Nukun 8 tuntia ja aamulla on 1 tunti aikaa aamutoimiin. Omaa aikaa jää 6 tuntia päivässä, josta kuitenkin välillä käytän osan (n. 30 min - 1 tunti) töiden suunnitteluun. Yleensä olen töitten jälkeen niin väsynyt, etten jaksa hirveästi touhuta enää mitään.
Töissä oon 6-7h, nukun 8-9h eli kaikelle muulle jää aikaa 8-10h.
Olen ns eläkeputkessa. Eläkeikään on 7 kk. Omaa aikaa on kaikki valveillaoloaika, mikä on ihan liikaa. En saa sitä täyttumään millään tekemisellä.
Te joilla on perhe ja/tai olette töissä: olkaa kiitollisia!
Teen töitä 80 prosenttisesti. Työmatkoihin kuluu yhteensä vartti. Nukun ehkä viisi,kuusi, tai jos hyvä tuuri käy niin seitsemän tuntia yössä. Unen tarpeeni olisi vähintään kahdeksan tuntia. Joskus harvoin saan otettua iltapäivällä unet. Vapaa-ajalla olen uupunut, lähinnä vain lepäilen ja touhuilen jotain pientä, sekä harrastan kevyttä liikuntaa. Mitään harrastusta en jaksa aloittaa.
Joskus oli aika, kun hoidin lapset, kodin,työn ja kaikki harrastukset. Enää en siihen pystyisi.
00-08 nukun, sitten on 1 h vapaata, joka menee aamupalan valmistamiseen ja syömiseen, uutisten lukemiseen, pukeutumiseen ja töihin lähtöön. 09-22 olen töissä, mutta 4 päivänä viikosta käyn tuona aikana välillä liikuntaharrastuksessa, johon menee matkoineen 2 tuntia per päivä. Sitten 22-00 on hereilläoloaikaa kotona. Joskus osa tuosta ajasta menee kaupassa käymiseen.
Nukun 8-9 tuntia (joskus vähemmän), teen etätöitä 8 tuntia (joskus enemmän) ja loput 7-8 tuntia on ns. vapaa-aikaa. Tämä on todella hyvä näin.
Olen elänyt myös vaiheen, jolloin vein tai hain lapset päiväkodista joka päivä, puin heitä, annoin ruokaa, kylvetin. Näiden lisäksi kävin työpaikalla töissä ja matkoineen meni vähintään 9h per päivä töihin. Olin väsähtänyt ja elämä tuntui aivan liian kiireiseltä.
Harrastukset, ruoanlaitto , oman perheen kanssa oleminen ovat mielestäni vapaa-aikaa. Jos on lapsia hankkinut, eikös se ole juuri sitä laatu-aikaa , oman perheen kanssa oleminen ja arkipäivän touhuaminen. Vai olenko ihan pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset, ruoanlaitto , oman perheen kanssa oleminen ovat mielestäni vapaa-aikaa. Jos on lapsia hankkinut, eikös se ole juuri sitä laatu-aikaa , oman perheen kanssa oleminen ja arkipäivän touhuaminen. Vai olenko ihan pihalla?
Tavallaan on laatu-aikaa, mutta ei aina ollenkaan. Pienten lasten kanssa se sisältää paljon palvelijana olemista, vaikkei huvittaisi. Isompien lasten kanssa voi enemmän päättää, mitä itse haluaa tehdä.
Työpäiväni on 8 h miinus tauot. Teen etätöitä, joten työmatkoihin ei mene aikaa. Jos mulla on riittävästi likapyykkiä, laitan ennen töiden aloitusta pyykit koneeseen. Käyn hakemassa aamupäivällä kahvia suunnilleen silloin, kun pesukone on pysähtynyt. Ripustan kahvia odotellessani pyykit narulle. Kahvini juon tietokoneen ääressä. Jos ei ole pyykkejä, tyhjennän kahvia odotellessani tiskikoneen. Lounastauolla laitan mikroon edellisen päivän päivällisen jämät ja saatan esimerkiksi pikaisesti imuroida. Usein syön lounaanikin tietokoneen ääressä samalla töitä tehden. Joskus imuroinnin sijasta laitan lounastauolla päivällisen (esim karjalanpaistin) uuniin ja se on valmista, kun työpäivä loppuu. Illalla ennen nukkumaanmenoa laitan tiskikoneen taas päälle, jolloin aamulla on taas puhtaat astiat. Mulla jää siis omaa aikaa 16 tuntia, joista osan toki nukun. Kesäisin nukun noin 6 tuntia yössä ja talvisin noin 8 tuntia yössä.
Töihin menee matkoineen noin 9h/arkipäivä. Kaikki muu on omaa aikaa. Itsepä olen perheellistymisen valinnut. Käytännössä se menee arkena pakollisiin kotitöihin ja lasten harrastuskuskailuun, lasten kuulumisiin, iltapuuhiin. Ihan omaa aikaa on vain lasten (ja miehen) nukkumaanmenon jälkeen, 22-23 välillä.
Nukkumiseen 7-9h/vrk, yamkin kouluhommiin 0-3h/päivä. Loput onkin sitten vapaa-aikaa. Osa-aikatöitä voisi hakea talveksi, verottanee viikosta 8h-16h.
Useimpina päivinä vapaana koko päivän. Nollatuntisopimuksella oleva työtön. Eläkeiässä jo.
Koko päivät.
Kulissimies (bi) hoitaa kaiken.
Ihqua.
😅
Vierailija kirjoitti:
Koko päivät.
Kulissimies (bi) hoitaa kaiken.
Ihqua.😅
Oletko itse homo?
palleistanne tehdään ruutinassakoita kirjoitti:
Vetäkää käteenne homot
ai ai sattuu.
30 min ennen nukahtamista. Aamulla lapset hoitoon ja sit töihin. Työmatka kestää tunnin. Töistä hakemaan lapset hoidosta ja kotiin tekemään ruokaa. Klo19. Mies tulee töistä ja mä lähden koiran kansaa lenkille. Sit lapset nukkumaan, pyykkien /tiskien laittoa ja 30 kännykän selailua. Unta 5,5 h ja taas mennään.
Normipäivänä herään klo 5.30 ja etätyöt alkaa klo 10. Tässä välissä teen aamutoimet, syön, siivoan, urheilen ja vietän puolison kanssa aikaa. Pääsen töistä klo 18 ja nukkumaan menen klo 21-21.30.
Nukun yleensä 8h. Joten omaa aikaa ennen töitä on n. 4,5 h ja töiden jälkeen n. 3 h. Yhteensä 7,5 tuntia.
Tämä ei ole aina vakio koska teen joskus myös ilta/yövuoroja.
No tosi vähän, mutta meillä toimistolla on aika rentoa ja vapaata, joten töissäkin ehtii loisia ja istuskella vaikka lukemassa lehteä, jos ei ole kiire. Joskus on toki kiireisiä päiviä eikä ehdi edes kahvitaukoa pitää, hyvä jos saa hotkaistua lounaan. Kotona en arkipäivisin paljon oo, aamulla kun herään lähden töihin saman tien ja tuun kotiin vasta illalla, kauppareissukin siinä kotimatkalla jos on tarve. Kotiin tultua syön, katson ehkä tunnin tv:tä, peseydyn ja menen nukkumaan. Unta tarvin paljon, alle 8 h unilla en jaksa. Viikonloppuisin viihdyn kotona oikeastaan kaiken aikaa, ellei ole jotain menoa sovittuna. Silloin ehtii rentotua ja tehdä niitä kotitöitä, mitä arkisin ei ehdi tehdä.