Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?
Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?
Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?
Kommentit (308)
Nyt kun lapset ovat isoja koululaisia ja olen nelikymppinen, on paljon omaa aikaa. Isompi 14 v kulkee bussilla / junalla harrastuksiinsa tai missä käykään milloinkin, nuorempi 11 v kulkee pyörällä tai kuljetusringillä autokyydillä (futistreenit omalla kylällä tai pelejä kauempana). Teen täyttä työaikaa 5 pv /viikko. Suurin osa ajasta työpäivän ulkopuolella on siis omaa / perheaikaa. Toki vähän menee aikaa siivoamiseen ja ruoanlaittoon mutta teen ruokaa ison satsin kerralla, jotta ei tarvitse tehdä ruokaa joka päivä. Elämä on parasta just nyt!
Vielä unohtui 102:lta. Työmatkaani menee 5 min / suunta pyörällä tai 15 min / suunta kävellen. :)
Riippuu päivästä.
Pahin päivä:
herään 7:30, ammutoimet ja lähden töihin bussilla. Olen töissä 9 - 17 bussimatka 1h (pukemiset yms mukana). 18 kotona
kotitöitä 1h, ruuanlaittoa 1h, kaupassa käynti 1h, perheen kanssa jutustelua 1h, suihku+rasvaus+hammashuolto+naamanpesuyms. 1h ja 23 sänkyyn, jossa voi ajatella tekemättömiä töitä ja kotitöitä.
Paras päivä: herään 7:30. 8-16 etätyöt. Ruokaa on kaapissa valmiina, kotitöitä 15min, peseytymiseen menee 15min (kun ei tartte pestä tukkaa, sheivata jne). Perheen kanssa jutustelu on mukavaa, eikä pakkopullaa eli 8h voi laskea kokonaan omaksi ajaksi.
Aika monella "kiireisellä" on koira, jonka joutuu ihan itse hoitamaan, vaikka teinejä kotona. Olisiko tässä joku säätämisen paikka?
24h vuorokaudessa - nukkumiseen kuluva aika. "Oma aika" on yliarvostettua.
Ajankäyttöä voin itse hallita, voin tehdä työni kotona, konttorilla, kotimaassa tai ulkomailla, päivällä /yöllä, milloin vain. Joten aikani on melko vapaata kokoajan.
Sitä myös käytän mieleni mukaan. Välillä yhdistyy työ ja huvi oikein makeasti.
Pari vuotta sitten valitsin Pariisin työpaikakseni ja siellä aika kyllä meni ihan muuhun kuin työn tekoon kun tapasin muunmaalaisen ihanuuden sattumalta. Sitten kun tiemme erosi hänen työnsä päättyessä siellä, niin aloitin omani ja pari viikkoa yhtäkyytiä sitten hommia tein.
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin aika menee koiran ulkoilutukseen, nopea suihku, aamukahvi ja töihin. Työpäivän jälkeen teen ruuan minulle ja lapselle, lenkitän koiran, laitan pyykit/tiskit/keittiön siivous, autan lasta läksyissä jos tarvitsee ja aloitan sivutyöni tekemisen (tämä etänä kotoa käsin). Sivutyössä menee 2-3 h jonka jälkeen iltapala, koiran kanssa viimeinen lenkki ja nukkumaan.
.
En tiedä mikä näistä lasketaan omaksi, tuskin kuitenkaan kotityöt. Mielestäni omaa aikaa on se, kun ei ole mitään muita velvoitteita ketään kohtaan (ei töitä, kotitöitä, lapsen asioista huolehtimista, vähän siis kuin olisi mies : D). Eli viikonloppuisin minulla on omaa aikaa reilummin.
Mulle ainakin koiran kanssa lenkkeily on sitä omaa aikaa, joka rentouttaa.
Opettajana töitä max 8:00-15:00 ja tähän on työmatkatkin laskettu. Koiran ulkoilutus vie 2-3 tuntia ja ruoanlaitto max. tunti. Nukkua pitää 6-8 tunti, joten vapaata jää vähintään 6-9 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan tällä hetkellä työt klo 7 ja lopetan noin 21, että vähissä on vapaa ja sen tuntee olossaan. Hienoa olla suomalainen keskiluokkainen!
Mikä työ tuollaista vaatii?
Minulle tulee mieleen montakin työtä. Ihmettelen, että sulle ei tule.
T. EriMutta et viitsi mainita ensimmäistäkään? Ei tuo ainakaan työaikalainsäädännön mukaista touhua ole. Yrittäjän nyt vielä jotenkin pystyn ymmärtämään.
Mun entinen pomo oli sellainen, että vietti työpaikalla joka ikinen päivä 2-3 tuntia ylimääräistä (ei siis mitään sovittua ylityötä) ja aina kehuskeli sillä, miten myöhään taas eilenkin meni. Lähinnä siitä tuli aina mieleen, että onko hän oikeasti niin tumpelo, ettei vaan saa asioita tehtyä samassa ajassa kuin kaikki muut...
Itse työskentelen juristina ja kyllä kiireisinä aikoina tulee työpaikalla vietettyä helposti esim. 12 tuntia. Kaikki työ ei ole laskutettavaa ja laskutettavat tunnit merkitsevät. Väkisinkin aikaa menee sellaiseen työhön jota ei voi laskuttaa.
Töissä arkisin 8-16. Kotona siis klo 16.15. Nukkumaan menen klo 23 maissa. Joten: vapaa-aikaa hereillä on 7 tuntia. Ja vapaa-aikahan jaetaan sitten kotitöiden, lapsen ja koirien kesken (koiraharrastus on mulla se ainoa harrastus).
En oo kokenut ikinä tuota että "en kerkeisi mitään omaa tehdä". Johtuu ehkä siitä että en edes halua viettää kovinkaan aktiivista sosiaalista elämää koska työni on niin sosiaalista. Näen ehkä 2 kertaa kuussa paria ystävää, se riittää.
N46v.
Miten sä et ole ollenkaan lastesi kanssa? Vain kuskaat niitä jonnekin? Tai siivoamista, tiskejä, pyykkejä....?
Kun lapset oli pieniä, niin laskin omaksi ajaksi työmatkat. Silloin sain rentoutua oman musiikin parissa sen puolituntisen ja sitten taas kotihärdelliä pyörittämään.
Nyttemmin mulla ei olekaan kuin omaa aikaa, kun lapset ovat aikuisia. Sen vapaa-ajan käytän lähinnä itseeni, eli nukun ja huilin. En vaan enää jaksa yhtään mitään muuta, kun kotiin tulen. :(
Ei yhtään vapaata. Eläkeläisen kiireet painaa päälle. Tai ehkä puolistuntinen jonniin joutavaan nörttailuun.
Kaikki se aika, jolloin en ole töissä, on omaa aikaa. Ja työni on välillä siitä mukavaa, että voin laittaa kuulokkeet korviin ja kuunnella podcasteja. Eli tuokin on tavallaan omaa aikaa, vaikka työtä tekeekin koko ajan.
Nautin rennosta ja seesteisestä, ja minimalistisestakin elämästä. Siksi olen valinnut lapsettoman ja miehettömän elämän. Eikä itseäni ole myöskään koskaan kiinnostanut uran luominen.
Aamu on tiivis heräämisestä töihinlähtöön alle 30 min.
Päivällä on omaa aikaa 4-6 tuntia, josta osa menee kotitöihin. Illalla töiden jälkeen on 4-5 tuntia. Nukun 5-6 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan tällä hetkellä työt klo 7 ja lopetan noin 21, että vähissä on vapaa ja sen tuntee olossaan. Hienoa olla suomalainen keskiluokkainen!
Ei tuo ole mitään suomalaisen keskiluokan elämää, että rikotaan kaikkia mahdollisia työaikalakeja. Kyseessä on joko mielikuvitus- tai marttyyrin elämä.
Tai sitten se on kuljetusalalla
Ja kuljetusalalla kuitenkin on aika tiukat työaikalait joita poliisi myös valvoo (siis kuljettajien, ei tietty esim juitsareiden jos joku haluaa viisastella ettei toimistoissa mitään poliiseja käy).
Poliisi valvoo ajo- ja lepoaikoja, ei niinkään kokonaistyöaikaa. Ja kuten tiedämme, jokaisessa ratsiassa näistä rikkomuksista tulee useita sakkoja.
Kaikki muu aika, kun en tee etätöitä
Vierailija kirjoitti:
Aamu on tiivis heräämisestä töihinlähtöön alle 30 min.
Päivällä on omaa aikaa 4-6 tuntia, josta osa menee kotitöihin. Illalla töiden jälkeen on 4-5 tuntia. Nukun 5-6 tuntia.
Onko omaa aika täällä ? Vai työaikaa?
Aina vapaalla vauvan kanssa, ilman lapsia en tee oikeastaan koskaan mitään. Saisin kyllä mennä yksinkin, mutta en jaksa eikä oikein kiinnosta lähteä mihinkään. Aika tylsä elämä jonkun mielestä, mutta olen kyllä onnellinen. Käyn toki ulkona päivittäin😅
Aamuisin aika menee koiran ulkoilutukseen, nopea suihku, aamukahvi ja töihin. Työpäivän jälkeen teen ruuan minulle ja lapselle, lenkitän koiran, laitan pyykit/tiskit/keittiön siivous, autan lasta läksyissä jos tarvitsee ja aloitan sivutyöni tekemisen (tämä etänä kotoa käsin). Sivutyössä menee 2-3 h jonka jälkeen iltapala, koiran kanssa viimeinen lenkki ja nukkumaan.
.
En tiedä mikä näistä lasketaan omaksi, tuskin kuitenkaan kotityöt. Mielestäni omaa aikaa on se, kun ei ole mitään muita velvoitteita ketään kohtaan (ei töitä, kotitöitä, lapsen asioista huolehtimista, vähän siis kuin olisi mies : D). Eli viikonloppuisin minulla on omaa aikaa reilummin.