Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta tuntia sinulla on perusarkipäivänä vapaata aikaa?

Vierailija
01.09.2022 |

Itse työskentelen 8 tuntia ja nukun 7 tuntia vuorokaudessa. Kotitöihin ja lasten kuskailuihin menee noin 2 tuntia. Työmatkoihin yhteensä 40 minuuttia. 6 tuntia ja 20 minuuttia jää kaikkeen omaan kivaan. Miten sulla?

Kysyn tätä koska tuntuu et useilla nelikymppisillä ei jää aikaa mihinkään omaan. Jos sulla on niin, niin mihin se aika menee?

Kommentit (308)

Vierailija
281/308 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. Nukun loput 8.

Vierailija
282/308 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen on kuluttanut elämästään 12 vuotta nukkuen ja ollut valveilla vain 18 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/308 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet, ettei yhtään tuntia saa takaisin. Kulutettu aika on iäksi mennyttä. 

Vierailija
284/308 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppinen on kuluttanut elämästään 12 vuotta nukkuen ja ollut valveilla vain 18 vuotta.

65 vuotias eläkkeelle jäävä on ollut hereillä noin 43 vuotta. Siitä on mennyt työntekoon tai koulunkäyntiin noin 19 vuotta. Eli eläkemummo on elänyt omaa aikaa vain 24 vuotta, joka sisältää lastenkasvatuksen.

Vierailija
285/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousen noin klo 6 lasten kanssa, töihin, töistä kotiin noin 16:30 ja sitten lasten kanssa oloa kunnes nuorempi menee nukkuu 20:30 ja vanhempi 21 . Itte meen nukkuu noin 21:30. Eli omaa aikaa noin puoli tuntia per työpäivä, koska tarviin paljon unta. En pärjää vähemmällä.... Joskus meen esim näkee kaveria ja mies hoitaa lapset . Pian syntyy kolmas lapsi ja sitten on vielä vähemmän omaa aikaa .

Vierailija
286/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään klo 06:00, vien koirat ulos, sitten kahvi ja töihin lähtö, töistä kotiin, kotityöt, ruuanlaitto, koirien ulkolutus, kympin uutisien jälkeen seksiä vaimon kanssa, sitten nukkumaan joka on omaa aikaa eli noin 7 tuntia.

Vierailija
287/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16. Nukun loput 8.

Sama täällä, olen eläkkeellä.

Vierailija
288/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia varmaan, siitä liikuntaan 20 minuuttia - tunti ja loppuaika sitten vaikka telkkarin ääressä tai kirjaa lukien tai erilaisiin kauneudenhoidollisiin toimenpiteisiin.

Töissä 8-10 tuntia, työmatkoihin vajaat kaksi tuntia, kotitöihin vartti, mies kokkaa arkisin ja mä siivoan jäljet.

Nukkumiseen 7 tuntia. 

Loput hereilläoloajasta menee lasten kanssa puuhatessa, läksyjen kanssa auttamisessa yms.

Vierailija
289/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aina ajattelen ettei omaa aikaa juurikaan ole (pienet lapset, arjen pyörittäminen ja kodinhoito, työt, asioidenhoito yms) mutta silti saatan huomata selanneeni puhelinta parikin tuntia päivässä tai katsoneeni koukuttavan sarjan jostain suoratoistopalvelusta muutamassa päivässä kokonaan. Silti koen ettei esim liikunnan harrastamiseen vaan millään löydy aikaa. Jännä :D

Vierailija
290/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin samanlainen lopputulos kuin aloittamalla, vaikkakin eri kaavalla (miinus lapset, plus työmatkat kertaa kolme).

Vierailija
291/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun 8h. Aamutoimet 30 min, työmatka 30, kävely parkkikselta työpisteelle & vaatteiden vaihto 30 min, työpäivä 9hsisältää tunnin pakollisen ruokiksen, kävely pois työpisteestä & vaatteiden vaihto 30 min, ja matka kotiin 30 min. Eli 19,5 h. Jäljelle jääneillä 4,5 h hoidetaan lapsien kuskailut, kaupassa käynnit, siivoilut, ruuan tekemisen yms. Kuten arvata saattaa omaan kuntoiluun ei ole aikaa ja unesta joutuu usein tinkimään.

Vierailija
292/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys klo 5 , omat aamutoimet, lapsen hetätys ja syöttäminen ja pukeminen, päiväkotiin ja töihin lähtö 6:30, töistä päiväkodin kautta kotiin niin, että klo 17 ollaan ruokapöydässä, sitten lapsen kanssa puuhailua, klo 19 alkaa hänen iltatoimet niin että klo 20 nukkumassa. Tunti siis ns. omaa aikaa päivässä. Työmatka 100km suuntaansa.

Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivinä (eli kolmena päivänä viikossa) omaa aikaa on 16 tuntia ja vapaapäivinä (eli neljänä päivänä viikossa) 24 tuntia.  Etätyön ansiosta työmatkoihin ei mene aikaa.  Lapset ovat jo aikuisia. Ruuanlaiton ja muut kotityöt lasken kuuluvaksi omaan aikaani, koska jos ei huvita laittaa ruokaa tai ei huvita siivota, kukaan ei pakota. Koiran ulkoilutuskin on omaa aikaani, koska itsepähän olen tuon lenkkikaverin halunnut. Yöuniin käyttämäni aika vaihtelee. Joskus nukun enemmän aj joskus vähemmän. 

Vierailija
294/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätys klo 5 , omat aamutoimet, lapsen hetätys ja syöttäminen ja pukeminen, päiväkotiin ja töihin lähtö 6:30, töistä päiväkodin kautta kotiin niin, että klo 17 ollaan ruokapöydässä, sitten lapsen kanssa puuhailua, klo 19 alkaa hänen iltatoimet niin että klo 20 nukkumassa. Tunti siis ns. omaa aikaa päivässä. Työmatka 100km suuntaansa.

Meen itse siis nukkumaan n. Klo 21. Ei muuten jaksa. Viikonloppuisin sitten touhutaan muksun kanssa ns. Koko viikon edestä, koska ei meillä ole paljoa yhteistä aikaa arjessa. Perhepedissä tosin nukutaan, mutta eihän se leikkejä korvaa. Viikon ruuat teen aina viikonloppuisin, ettei mene arkena aikaa ruokien tekoon. 

Vierailija
295/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa teen tehokasta työtä pari kolme tuntia päivässä. Etätöitä näet. Loppu on vapaata. Olen valtion isossa virastossa hommissa Helsingissä.

Vierailija
296/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että mulla ei jää aikaa mihinkään omaan. Se johtuu siitä, että en pääse näkemään ystäviä läheskään niin usein kuin haluaisin ja esimerkiksi töistä lähtiessä en todellakaan voi valita, mitä teen ja minne menen: menen päiväkodille hakemaan lapsen ja sitten kotiin laittamaan ruokaa pöytään. Iltapäivä menee perheen ja/tai lasten harrastusten parissa. Seuraava ruoka, iltarutiinit, lapset nukkumaan. Sitten pahimmassa tapauksessa joudun jatkamaan töitä, koska työpäivä jäi tunneilta lyhyeksi. 

Ihan vaan tähän arjen pyörittämiseen menee tuhottomasti aikaa. Lapset on aika vilkkaita ja tarvitsevat paljon tukea arjen toiminnoissa. Molemmat pitää viedä aamuisin ja hakea iltapäivisin ja tietysti eri paikkoihin. Ruoanlaitto, siivous, pyykkäys, lasten harrastukset, lasten kanssa puuhailu, ulkoilu yms vie lopun ajan. Jos joskus jotain ehtii, niin sitten koetan päästä itse lenkille tai vaikka uimaan. Mutta että ehtisin vaikka kahvilaan istuskelemaan, taidenäyttelyyn, ystävän luokse ihan yllättäin (tai no, edes sovitusti), niin ei sellaista mun arjessa ole. Ja lapsia on vain kaksi, ja puoliso löytyy.

Illat ysin jälkeen on omaa aikaa, mutta eipä silloin enää minnekään voi lähteä eikä sinne lenkillekään viitsi mennä, koska sitten ei nukuta ajoissa. Kympiltä sänkyyn. Lähinnä ehtii lukea jotain, keskustella puolison kanssa, ehkä somettaa.

Vierailija
297/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia. Kello soi 04.15. Töihin lähden 05.45. Matka vie julkisilla tunnin. 8 h siis töissä. Neljän pintaan kaupoille ja kotiin. Kotitöitä tunti tai kaksi. Telkkua, lenkille, nettiä tai puhelinta. Kasilta nukkumaan. Pari kolme tuntia siis vapaata.

Vierailija
298/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtoritason asiantuntijaetätyö vapaalla aikataululla, joskus osa toimistoaikaan ja osa illalla tai miten päätänkin, välissä koiran ulkoiluttamista ja kotitöitä. 6-7 tunnin unet riittää, herään aikaisin. Muu vapaa-aikaa, ruokaostokset kotiinkuljetuksella joten yleensä ei mene siihenkään aikaa, joten tyypillisenä päivänä voi varata kaiken muun ajan harrastuksille. Nurmikon leikkaus ja puutarhan hoito ym. menee harrastuksesta muiden ohessa. Työkin on sellaisella alueella, että se ei aina edes tunnu työltä.

Vierailija
299/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Olen siinä onnellisessa asemassa, että minulla on koko päivää omaa aikaa.

Vierailija
300/308 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään kun pitää päivystää  palstalla 24/7 ettei tule vääriä mielipiteitä ideolookistani.

t. palsta-mamma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme