Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 39 ja tulin raskaaksi heti

Vierailija
01.09.2022 |

Siis heti, kun jätimme ehkäisyn pois. Eikä edes yritetty lasta vielä, vaan sovittiin, että aletaan yrittämään puolen vuoden päästä ja annetaan ensin mun kehon rauhassa toipua pillereistä. Iloinen yllätys tietenkin, kun olin varautunut, että jopa lapsettomuushoitoihin ehkä pitää mennä. Miksi väitetään, että tämän ikäiset ei tule helposti raskaaksi?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin elintavat tässä huomioon enemmän kuin iän, että onko kroppa oikeasti iän mukainen vai vanhentunut ennen aikojaan, esim. tupakoinnin, alkoholin ja muiden huonojen elintapojen kautta.

Meillä miehen kanssa oltiin molemmat 30+, mutta molemmat lapset tärpänneet toisesta tai kolmannesta kierrosta. Myös ensimmäinen yritis, joka oli kohdunulkoinen raskaus tärppäsi kolmannesta kierrosta. Ne ekat kaksi kiertoa ei ajoitus osunut kohdilleen ovulaation kanssa, eli ei yrittämällä yritetty. Ne milloin on ajoitettu yritys ovulaation aikaan eikä vain jonnekin sinnepäin, on tarrannut matkaan aika sutjakasti. Minäkin olin varautunut pitkään yrittämiseen, mutta ei ihan kauhean suurta yritystä vaatinut. Ajattelin, että jospa vaikuttaa tosiaan ne elintavat, kun ei tupakoida eikä käytetä alkoakaan kuin harvoin ja silloinkin vähän tai vähintääkin hyvin kohtuullisesti. Ylipainoa vain vähän minulla, miehellä ei lainkaan. Hyötyliikuntaa päivittäin, ravinto sinnepäin.

Voi se tietysti olla geenitkin. Oma äitini sai minut ilmeisesti aika lailla ekasta yrityksestä 34-vuotiaana, mutta sitten se hedelmällisyyden raja taisi tulla vastaan, kun veljeäni yrittivät monta vuotta ennen kuin saivat hänet 38-vuotiaana (isäni tässä vaiheessa jo yli 40). Tämän takia mietin vähän, että jos sitä haluaisi kolmannen lapsen, pitäisi hankkia kun nämä nykyiset on kouluiässä, mutta siinä vaiheessa olen itse jo lähemmäs 40, joten saattaa jäädä saamatta. Voi toki olla, etten enempää haluakaan.

Aika suoraviivaista ajattelua.. Olen normaalipainoinen, en juo enkä polta. Harrastan säännöllisesti liikuntaa, syön monipuolisesti, kaikki veriarvot kohdillaan. Lasta on toivottu 10 vuotta, täytän kohta neljäkymmentä eli toiveeksi taitaa jäädä. Toisilla tärppää heti, toisilla ei koskaan. Ei siinä paljon elintavat auta kun paska nakki osuu omalle kohdalle. Ole onnellinen lapsistasi mutta älä ala pätemään omilla lapsentekotaidoillasi, et ole onnistunut elämään yhtään sen paremmin kuin me muutkaan, sinulla vain oli parempi tuuri.

Vierailija
62/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus, että hedelmällisyys laskisi naisilla dramaattisesti 35-vuotiaana, on peräisin 1800-luvun Ranskasta. Uudempaa kattavaa tutkimusta ei ole. 1800-luvulla ei ensimmäistä kertaa menty yleensä naimisiin yli 35-vuotiaana, joten ei lapsia tullut siksi yli 35-vuotiaille ensisynnyttäjille. Lisäksi 35-vuotias silloin oli paljon huonommassa kunnossa kuin 35-vuotias nyt.

Ja tilastojen mukaan eniten vammaisia lapsia syntyy alle 20-vuotiaille, seuraavaksi 20-25-vuotiaille, joten ei se nuori ikä takaa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tulin minäkin ekalla yrityksellä samassa iässä, mutta se meni kesken rv 14. Samoin kuin kaikki seuraavatkin raskaudet. Viimeiseksi rypäleraskaus. Ei se hedelmällisyyden lasku tarkoita pelkästään vaikeuksia raskautua, vaan myös vaikeuksia pysyä raskaana.

Voi että, olen pahoillani:( rv 14 se on jo suht pitkällä. Mikä oli syynä?

Vierailija
64/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tulin minäkin ekalla yrityksellä samassa iässä, mutta se meni kesken rv 14. Samoin kuin kaikki seuraavatkin raskaudet. Viimeiseksi rypäleraskaus. Ei se hedelmällisyyden lasku tarkoita pelkästään vaikeuksia raskautua, vaan myös vaikeuksia pysyä raskaana.

En tiedä. Ei tutkittu eikä ylipäätään ollut mitään lääkärintutkimusta.

Vierailija
65/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut.Odotas kun lapsesi 15v ja sinä meno paussit,kera vaide vuodet sama aika! Olet sitten todella henkisesti Lirissä.

Olen saanut lapseni 27-37 vuotiaana, ja ihan oikeasti lasten teini-ikä oli helpointa näiden nuorimpien kanssa. Itsellä oli jo ymmärrystä ja itsevarmuutta selvitä vähän hankalimmistakin tilanteista. Myös aikaa teinien harrastuksiin oli ihan eri lailla, kun ei tarvinnut enää työpaikalla todistaa pätevyyttään, vaan kannukset oli jo hankittu.

Vierailija
66/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ei tutkittu eikä ylipäätään ollut mitään lääkärintutkimusta.

Onpa outoa...Itselläni mulla vasta 12+ näkyi niskapoimu ultrassa tuulimunaraskaus, kaikki raskausoireet oksenteluineen oli. Se oli kakskymppisenä.

Vierailija
67/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole niin tyhmä että nielee pölvästipillereitä ehkäisyyn. Niiden pieniä yhdisteitä ei saada juomavedestä puhdistettua, aikaistavat tyttöjen murrosikää, tekevät miehistä naismaisempia, pilaavat ympäristöä ja aiheuttavat terveyshaittoja nielijälleen..

Vierailija
68/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole niin tyhmä että nielee pölvästipillereitä ehkäisyyn. Niiden pieniä yhdisteitä ei saada juomavedestä puhdistettua, aikaistavat tyttöjen murrosikää, tekevät miehistä naismaisempia, pilaavat ympäristöä ja aiheuttavat terveyshaittoja nielijälleen..

Juuh...okei

Vierailija
69/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Taas

Vierailija
70/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sitten jos saa vammaisen lapsen? Ällöttää tämä jahtaaminen seuloilla ja sen jälkeen tappaminen abortilla

Vierailija
71/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenmenot ja kromosomipoikkeavuuksien riskit kasvaa paljon yli 35 vuoden jälkeen. 10-15 % raskauksista menee ylipäänsä kesken eli raskaaksi tulo ei kerro kyllä sitä, että saa (terveen) vauvan syliin.

Miksi aina tuota, jonka kaikki tietävät? Toisaalta monikaan ei tunne ketään, jolle olisi käynyt noin vaikka tietäisi kymmeniä raskauksia ja lastensaanteja 35v ikävuoden jälkeen.

Minäkin tiedän ja tunnen kymmenittäin (ammatinkin vuoksi) ja heidän joukossaan ei ole syntynyt vammaisia lapsia ja äitien iät 40- 50v. Mistä se mahtaa johtua?

En muista kuin yhden keskenmenon jonka syytä ei tiedetä.

Vierailija
72/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut.Odotas kun lapsesi 15v ja sinä meno paussit,kera vaide vuodet sama aika! Olet sitten todella henkisesti Lirissä.

Miksi ihmiset ovat tällaisia kusipäitä, että yrittävät aina saada muiden olon paskaksi?

Tuo kommentoija oli ihan oikeassa, vaihdevuosikriisi ja teini-iän ongelmat samaan aikaan on aika hankala yhtälö.

Vierailija
73/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35- vuotiaalla riski saada Downin syndroomaa sairastava lapsi on noin 1:250. Tuon ikävuoden jälkeen riski alkaa kasvaa, ja 40-vuotiaalla riskiluku on jo 1:100. Edellinen Down-raskaus nostaa myös riskiä aavistuksen, vaikka kyseessä ei olekaan perinnöllinen taipumus.

Toki 25-vuotiaillekin syntyy Down -lapsia. Jos nelikymppisistä 99 äitiä sadasta ei saa Down-lasta, niin eikös se kuulosta aika hyvältä.

Vierailija
74/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuon ikäisillä on vielä seksiä?

Ei mitenkään, keksitty juttu.

Vierailija
75/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ovat tällaisia kusipäitä, että yrittävät aina saada muiden olon paskaksi?

Tuo kommentoija oli ihan oikeassa, vaihdevuosikriisi ja teini-iän ongelmat samaan aikaan on aika hankala yhtälö.

Tämä. Vaihdevuosikriisi ja teini-iän ongelmat osuivat samaan aikaan kun emä porsi 25-vuotiaana.

Vierailija
76/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus, että hedelmällisyys laskisi naisilla dramaattisesti 35-vuotiaana, on peräisin 1800-luvun Ranskasta. Uudempaa kattavaa tutkimusta ei ole. 1800-luvulla ei ensimmäistä kertaa menty yleensä naimisiin yli 35-vuotiaana, joten ei lapsia tullut siksi yli 35-vuotiaille ensisynnyttäjille. Lisäksi 35-vuotias silloin oli paljon huonommassa kunnossa kuin 35-vuotias nyt.

Toki nykyaikana tukeudutaan uudempiin tutkimuksiin.

Hashiloni-Dolev, Y., A. Kaplan & S. Shkedi-Rafid (2011). The fertility myth: Israeli students’ knowledge regarding age-related fertility decline and late pregnancies in an era of assisted reproduction technology. Human Reproduction, 26(11), 3045–3053.

Lampic, C., A S. Svanberg, P. Karlström & T. Tydén (2005). Fertility awareness, intentions concerning childbearing, and attitudes towards parenthood among female and male academics. Human Reproduction, 21(2), 558–564.

Larsen U. & S. Yan (2000). The age pattern of fecundability: an analysis of French Canadian and Hutterite birth histories. Social Biology 47, 34–50.

Miettinen, A. (2015). Miksi syntyvyys laskee? Suomalaisten lastensaantiin liittyviä toiveita ja odotuksia. Helsinki: Väestöliitto.

Rotkirch, A., Tammisalo, K., Miettinen, A., & Berg, V. (2017). Miksi vanhemmuutta lykätään? Nuorten aikuisten näkemyksiä lastensaannista. Helsinki: Väestöliitto.

van Balen, F., Verdurmen, J. E., & Ketting, E. (1997). Age, the desire to have a child and cumulative pregnancy rate. Human Reproduction, 12(3), 623–627.

Virtala, A., S. Vilska, T. Huttunen & K. Kunttu (2011). Childbearing, the desire to have children, and awareness about the impact of age on female fertility among Finnish university students. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 16(2), 108–115.

Vierailija
77/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyksi riittää pelkästään ikä. Raskaus päätyy keskenmenoon yli 35-vuotiailla naisilla 18 %:lla. Myös lapsen riski syntyä kuolleena on kaksinkertainen nuorempiin synnyttäjiin verrattuna.

Vierailija
78/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuuullut, että helpoiten tulee raskaaksi heti pillereiden lopetuksen jälkeen. Ekaa raskautta sain yrittää kuukausia. Toisen raskauden yritys alkoi heti pillereiden jälkeen ja tulin heti raskaaksi.

Mä olen kuullut saman ja tuttavapiirissä käynyt just myös näin. Suositus kuitenkin on, että pitäis antaa niitten pilsuhormonien ekaks poistua kokonaan kehosta eli ainakin pari kuukiertoa kondomin kanssa, koska voivat vaikuttaa vauvan kehitykseen mm. maskulinisoimalla tyttölasta. Näin luki ainakin pilleripaketissa, kun joskus niitä söin. 

Vierailija
79/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin tärppäsi samantien 38-vuotiaana. Mutta kyllä mä silti uskon että tämän ikäisillä keskimäärin hedelmällisyys on alentunut verrattuna 25-vuotiaaseen.

Myös mulla tärppäsi 37-vuotiaana ensimmäisestä kerrasta ja vielä vain yhdestä yhdyntäkerrasta. Keskimäärin tietenkin hedelmällisyys laskee iän myötä, mutta näinkin voi käydä.

Vierailija
80/92 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tulin helposti raskaaksi tuossa iässä, mutta sain myös monta keskenmenoa. Onneksi melko varhaisvaiheessa. Eli minulla ikä teki tuon, koska 25-32-vuotiaana en kokenut yhtään keskenmenoa ( 3 lasta tuolloin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi