Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, mikset hakeudu hoitoalalle?

Vierailija
01.09.2022 |

Hoitoalalla on työpaikkoja vaikka kuinka paljon, ja lyhyellä koulutuksella saa pätevyyden hoiva-avustajaksi. Lähihoitajaksi opiskelukaan ei kestä kuin sen pari vuotta, ja kouluun pääsee jos osaa lähettää hakemuksen.
Miksi työtön ei siis hakeutuisi hoitoalalle? Fyysiset vaivat tietenkin ovat este, mutta jos sellaisia ei ole niin hoitoala olisi työllistävä valinta. Miksi siis työttömät ette tähän oljenkorteen tartu?

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaivautua kun kela maksaa vuokran,sähkön,veden,apteekin,kuntosalin,bussikortin yms ja käteen jää kaiken tuon jälkeen yli 500e.

No kivat sulle.

Mulle kela maksaa vain työmarkkinatuen 680e.

Hae hyvä ihminen asumistukea ja toimeentulotukea!

(ai niin, asut varmaan omakotitalossa, joten et saa)

En saa asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
102/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain joskus hoiva-alalle, mutta töppäsi ilm psykologisiin testeihin.

En siis sovellu hoiva-alalle, onnea kaikki hoidokit! Työttömyys jatkuu!

Mutta enää ei ole soveltuvuustestejä, vaan kaikki pääsee, päihdeongelmaisetkin! :)

Onko tosiaan näin ja koskeeko varmasti ihan kaikkia paikkoja? Sillon kun itse hain niin vielä about kaikkialla oli testit. Kun on pikkupojasta asti ollut kroonisen masentunut niin ei niitä kyllä ihan heti läpäise.

Onkohan ne sitten tulleet takaisin? Jossain vaiheessa joku opettaja, vai rehtori valitti miten testien poistaminen on saanut aikaan sen, että heillä on opiskelijoita joitten ei tosiaan pitäisi opiskella alalle. Sinne hakeutui ne, jotka ei muualle päässeet. Opiskelijoita joilla oli huumeongelma parhaillaan päällä, eikä siis mitenkään sovi hoitoalalle ja muitakin ongelmia oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse vaihtaisin hoitoalalle vaikka heti mutta ei minua enää tässä iässä kiinnosta mennä koulunpenkille istumaan 3-4 vuotta. Olen tekniikanalalla ja tienaan 2800e/kk(olen ylipalkattu alalla)  ja hoitoalan keskipalkat ovat 3200e/kk joten paremman palkan takia voisin mennä hoitoalalle. Minulla on jo asuntolainaa sekä taloyhtiönremonttilainaa joten opiskelu ei enää oikein onnistuisi kohdallani ja työnohella en kykene opiskelemaan.

M31

Vierailija
104/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene sinne kiusattavaksi. Muuten tapahtuu jollekin jotain peruuttamatonta.

Vierailija
105/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja, tosin en tee enää sen alan töitä ja voin sanoa, ettei kaikista todellakaan ole hoitajiksi. Selkeästi näkee, että joillakin on ihan väärä alanvalinta ja ihmettelen joskus miten joku on koulusta päässyt läpi, ei kertakaikkiaan sovellu siihen työhön. On väärin työtöntä(kin), potilaista puhumattakaan, että alalle pakolla pitäisi työttömien kouluttautua. Se ei ole kenenkään etu.

Tuohon työhön soveltuu hyvin moni, jos tuo kyttääminen ja "et sinä sovellu tänne"-hokemiselta säästettäisiin edes opiskelijaparat. Työtä ei saa opetella rauhassa, ei saa olla kiinnostunut mistään tietystä asiasta kun se on "valikoimista", ei minkäänlaista armoa sille jos on erilainen oppimistyyli kun jollain käsistään oitis kätevällä. Alalla on siis tietty muotti hyvästä hoitajasta mikä ajaa ihmisiä pois alalta ja kyllästymään.

Tahallasiko ymmärsit väärin. Tarkoitin nyt lähinnä sitä, ettei sovellu ihmissuhdetyöhön, ei ole halua edes käyttäytyä arvostavasti. Teknisesti ehkä osaa kyllä asiat, mutta jos tahallaan käyttäytyy epäkohteliaasti, niin sinulle se on ok? Enkä tosiaankaan tarkoita ujoutta, vaan tiuskimista ja muuta vastaavaa.

Sama.

Mulla on huonot hermot ja olen hyvin väsynyt joten saisin potkut heti koska huutaisin ja käyttäytyisin huonosti.

Vierailija
106/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse vaihtaisin hoitoalalle vaikka heti mutta ei minua enää tässä iässä kiinnosta mennä koulunpenkille istumaan 3-4 vuotta. Olen tekniikanalalla ja tienaan 2800e/kk(olen ylipalkattu alalla)  ja hoitoalan keskipalkat ovat 3200e/kk joten paremman palkan takia voisin mennä hoitoalalle. Minulla on jo asuntolainaa sekä taloyhtiönremonttilainaa joten opiskelu ei enää oikein onnistuisi kohdallani ja työnohella en kykene opiskelemaan.

M31

Monikaan sairaanhoitaja ei todellakaan tienaa tuollaisia summia. Mä lähihoitajana kolmivuorotyössä tienaan enemmän kuin meidän yksikön päivätyötä tekevä sairaanhoitaja. Yksityisellä puolella olemme töissä.

Vierailija
107/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian epäsosiaalinen luonne sinne. Ette halua älykello-saikkarit nähdä mykkiä päiviäni töissä. Toivon sellaisina päivinäni vain että saisin potkut.

Vierailija
108/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Monikaan sairaanhoitaja ei todellakaan tienaa tuollaisia summia. Mä lähihoitajana kolmivuorotyössä tienaan enemmän kuin meidän yksikön päivätyötä tekevä sairaanhoitaja. Yksityisellä puolella olemme töissä.

Mutta hoitoalalla on keskipalkat paremmat kuin täällä konepajateollisuudessa joten siksi haluaisin vaihtaa hoitoalalle mutta tuo opiskelu estää sen.

M31

Vierailija
109/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ala pesemään vieraiden aikuisten eritteitä 🤢 Raskasta fyysistä työtä teen jo nyt mutta vielä ei asiakkaat ole heittäytyneet väkivaltaisiksi, toisin kuin esim muistisairaat tuppaa tekemään.

Vierailija
110/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työtön et kouluttaudu lääkäriksi tai rekkakuskiksi tai tuulimyllyn korjaajaksi tai jääkiekkoilijaksi? Joko välähtää miksi työtön ei kouluttaudu hoitoalalle, ei kiinnosta, ei lahjoja, ei vaan pysty mitenkään.

Vierailija
111/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin 670 ku 2500 ja pakko piikit hihaan

Vierailija
112/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain joskus hoiva-alalle, mutta töppäsi ilm psykologisiin testeihin.

En siis sovellu hoiva-alalle, onnea kaikki hoidokit! Työttömyys jatkuu!

Mutta enää ei ole soveltuvuustestejä, vaan kaikki pääsee, päihdeongelmaisetkin! :)

Onko tosiaan näin ja koskeeko varmasti ihan kaikkia paikkoja? Sillon kun itse hain niin vielä about kaikkialla oli testit. Kun on pikkupojasta asti ollut kroonisen masentunut niin ei niitä kyllä ihan heti läpäise.

Onkohan ne sitten tulleet takaisin? Jossain vaiheessa joku opettaja, vai rehtori valitti miten testien poistaminen on saanut aikaan sen, että heillä on opiskelijoita joitten ei tosiaan pitäisi opiskella alalle. Sinne hakeutui ne, jotka ei muualle päässeet. Opiskelijoita joilla oli huumeongelma parhaillaan päällä, eikä siis mitenkään sovi hoitoalalle ja muitakin ongelmia oli. 

On ne kai otettu takaisin. Jokunen vuosi sitten kuului hätähuutoja ton alan kouluttajilta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f1193ad-4e24-4e70-a2f8-469b45483816

"Rehtorin mukaan osalta lähihoitajaopiskelijoista puuttuu arjen perustaidot: peseytyminen, pukeutuminen ja kyky sosiaaliseen kontaktiin."

En onnistu löytämään sitä pitkää haastattelua, joka muistaakseni oli Ylellä. Ihan järkyttävä hätähuuto alan ammattilaiselta. Tosta vaan saa aika hyvin kuvaa siitä miksi hoitoala ei ole mikään muihin töihin kelpaamattomien kaatopaikka. Jos palkka ja työolot on hanurista, niin vajetta on, eikä se korjaannu pakottamalla sinne soveltumatonta väkeä. 

Vierailija
113/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan ihmiset tuntevat varmaan olonsa tosi arvostetuksi lukiessaan näitä kommentteja, joissa työttömät halveksivat heidän työtään, ja sanovat että olisivat ennemmin kodittomia kuin tekisivät samaa.

Työ on työtä. Harvalla on kiva työ. Turha luulla että kukaan tulee repimään teitä kotoa johonkin hauskaan, hyvin palkattuun työhön.

Olisi tai ei, kiva työ, niin onhan sillä merkitystä, sopiiko alalle!

Ap tässä halveksii hoitoalan työtä, johon hänen mielestään pitäisi pakottaa kaikki työttömät. Työttömät, (jokunen poikkeus) jotka ovat vastanneet, ovat kertoneet ihan niitä oikeita syitä, mikseivät mene/sovi hoitoalalle tai ovat sieltä lähteneet. Itse en sopisi alalle, koska en kestä hajuja, verta, haavoja, eritteitä. Arvostan suunnattomasti hoitotyöntekijöitä, jotka siihen työhön pystyvät ja sitä jaksavat. Tuokin on vain pieni, mutta tärkeä osa hoitotyöntekijöiden soveltuvuudesta alalle. Lisäksi kaikki muu, kuten työn vaativuus, työn ja varsinkin vuorotyön raskaus, pieni palkka, työolosuhteet jne. Ja, en ole alalla.

Vierailija
114/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastailko trollille. Siitä ne vasta tykkäävät.

Vierailija
115/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitoalalle voi mennä kuka tahansa. Siinä tosiaan vaaditaan hermoja ja nopeeta päätöksen tekoa. Mulle on helpompaa joku kohtuu helppo teollisuus työ. Hoitoala ei myöskään ole vientiala, eli jollain ne hoitajien palkatkin pitäisi maksaa. Lisäkoulutus on aina hyvästä, mutta omalta alalta.

Vierailija
116/139 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan ihmiset tuntevat varmaan olonsa tosi arvostetuksi lukiessaan näitä kommentteja, joissa työttömät halveksivat heidän työtään, ja sanovat että olisivat ennemmin kodittomia kuin tekisivät samaa.

Työ on työtä. Harvalla on kiva työ. Turha luulla että kukaan tulee repimään teitä kotoa johonkin hauskaan, hyvin palkattuun työhön.

Käsitit kyllä aivan väärin. Se työhän on hirveää. Alipalkattua, huonot työajat, kova hierarkia, fyysisesti ja henkisesti raskasta. Todellakin arvostan ihmisiä jotka tuota tekee. Itse en pystyisi.

Vierailija
117/139 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joko on ymmärretty miksi hoitoala ei ole mikään muualle kelpaamattomien loppusijoituspaikka, vai haluaako oikeisto yhä hakata päätään seinään keksimällä miten pakkotyöllistetään työttömät hoitsuiksi, ettei tartte nostaa palkkoja?

Vierailija
118/139 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siellä ei saa olla tyytyväinen palkkaansa..

Vierailija
119/139 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun mielummin kotona vaikka koko ikäni kuin lähden hoitoalalle, alla muutama perustelu:

1. töissä päivät, illat, yöt, viikonloput, pyhät ym

2. lomat voidaan perua tuosta vaan, menetät lomamatkat ja muut

3. yllämainitusita syistä vaikea saada parisuhdetta kun kaikki peruuntuu, ei sellaista halua kukaan

4. palkka ei vastaa vastuuta, jossain varastossa saa laatikoita potkimalla enemmän ja tuolla on kyse ihmishengistä, uskomatonta

5. vaikka vaihdat ala tai työpaikkaa niin sinut voidaan aina pakkokutua takaisin hoitotöihin, kuka haluaa tällaisen "pallon jalkaan" koko loppuiäksi?

Vierailija
120/139 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea persoonallisuushäiriö, jonka vuoksi olen hengenvaarallinen, mutta ei oikeuta eläkkeeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän