Työtön, mikset hakeudu hoitoalalle?
Hoitoalalla on työpaikkoja vaikka kuinka paljon, ja lyhyellä koulutuksella saa pätevyyden hoiva-avustajaksi. Lähihoitajaksi opiskelukaan ei kestä kuin sen pari vuotta, ja kouluun pääsee jos osaa lähettää hakemuksen.
Miksi työtön ei siis hakeutuisi hoitoalalle? Fyysiset vaivat tietenkin ovat este, mutta jos sellaisia ei ole niin hoitoala olisi työllistävä valinta. Miksi siis työttömät ette tähän oljenkorteen tartu?
Kommentit (139)
Hmmm...alalla on joukkopako, tutut hoitajat kertovat kauhutarinoita, että miten jaksaa, pitää etsiä uusi työ kun pitää venyä joka paikkaan paskapalkalla.
Ei kiitos.
En voi, koska olen se hoidettava reumani takia.
En saa opiskella työttömyystuella kuin nykyistä ammattiasi tukevaa alaa joka on markkinoinnissa jolla ei ole mitään tekemistä hoivatyön kanssa.
Olen nyt 56 eli valmistun sinne 58-vuotiaana, otetaanko minut oikeasti töihin?
Juuri hain hoiva-avustajan koulutukseen ja tulin valituksi mutta koulutus peruttiin. Hain myös lähihoitajaksi ja nyt on samaan koulutukseen taas haku auki, joten epäilen senkin alkamista ylipäätään.
Voi olla, että ei ole paljoa hakijoita, mutta minusta kannattaisi kouluttaa jokainen sopiva ja alalle haluava keinolla millä hyvänsä eikä perua koulutuksia. Keinot kyllä löytyy, mutta on eri asia halutaanko niitä käyttää.
Miten sinne pääsee? Saako jotain tukia että voi opiskella työttömänä vaikka lähihoitajaksi? Kysyn ihan mielenkiinnosta. En ole ollut työtön vuosiin ja en tiedä miten se nykyään toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä otetaan. Kaveri valmistui just, ikää tulee tänä vuonna 60. Töissä on.
En hakeudu, koska mulla on nivelrikko sekä selkäniveltulehdus.
Olen jo kertaalleen vaihtanut alaa, en enää lähes kuusikymppisenä jaksa uutta. Haen töitä niiltä aloilta, mitä osaan tai mihin on koulutus. Koodausta koetan vähän opetella ja miettiä miten voisi työllistää itsensä. Työnantaja lopetti ja nyt ei uutta työtä oikein ole löytynyt, ikä lienee este ja se, että olen joihinkin töihin ylikoulutettu, vaikka kelpaisi kyllä.
Ap, miksi et masturboi näiden aloitusten kirjoittamisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Menevittuun apina ap näiden pakotustesi kanssa.
Teen näitä koska on paha olo ja paha olo on, kun kukaan ei pidä minusta, joten olen yksin ja lisäksi harmittaa kun on niin pahat peräpukamat, että voin istua vain lasten uimarenkaan päällä ja silti suurimmat viistää tuolin pintaa! Kävely on liki mahdotonta ja arvaa onko kiva raahustaa kauppaan jalat harallaan katsomaan miten onnelliset työttömät siellä vaan kävelee normaalisti ja istuu ilman uimarengasta!
-AP
- ei ole sen alan koulutusta
- se ala ei minua kiinnosta tippaakaan
- en ala tekemään 3 vuorotyötä, tai edes 2 vuorotyötä ja vk loppuja
- pieni palkka
- hoivatyö ei sovi minun luonteelle vaikka mummoista tykkäänkin
veri oksettaa minua, en pidä minkäänlaisesta fyysisestä läheisyydestä(rokotteiden anto, vanhuksen vaippojen vaihto, vauvan vaippojen vaihto tms ei onnistuisi), en ole kiinnostunut mistään hoitotyöhön liittyvästä joten en jaksaisi käydä siihen tarvittavaa koulutusta, en ole tarkka joten lääkkeiden ja rokotusten anto sekä haavojen tikkaus olisi minun tekemänä vaarallista asiakkaalle, en ole empaattinen ihminen joten minua ei oikeasti kiinnostaisi auttaa asiakkaita jne.
Kyllä se on ihan muiden ihmisten parhaaksi, etten hakeudu hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et masturboi näiden aloitusten kirjoittamisen sijaan?
Ei seiso.
-Ap
Oppisopimuksella opiskelin hoitsuksi vuodessa. Totesin, että en tykkää. Tykkään kyllä vanhuksista ja heidän auttamisestaan. Työn konkreettisuus on hienoa, ihmisten auttaminen heidän perustarpeiden hoidossa on oikeasti merkityksellistä. Se kun ilahdutan toista ja saan hänet voimaan paremmin, se on hienoa.
Mutta kun se kauhea kiire ja se, että kiireen takia se sit on vaan sellasta liukuhihnalla vaan pyllyjen pesua ja lääkkeiden jakamista. Ei saa mahdollisuutta olla oikeasti läsnä vanhuksille vaan työ on pelkkää suorittamista. Potilaiden/asiakkaiden henkinen puoli on unohdettu täysin.
Sitten myös työvuorot ärsyttää. Ihan sekopäistä se, että vuorot menee tyyliin aamu, ilta, aamu, aamu, ilta, aamu... Miksei voisi olla yksi viikko pelkästään iltaa ja seuraava viikko pelkästään aamua jne. Miks pitää vaihtua koko ajan tolleen?
Herra paratkoon niitä, joilla tulee tohon sekaan vielä yövuoroja. Vaikea suunnitella elämää, kun ei edes viikkotasolla voi olla sellaista säännöllistä rytmiä, että työvuorot olisi samoja edes viikon verran joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan kyllä, sinullahan on noin 10 vuotta töitä jäljellä ennen eläkkeelle pääsemistä. Tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Hyppää nyt jo kaivoon ...
Voi jessus näitä aloituksia ... 😂🤦🏻🤣🤷🏻
työnteko mainittu, kriisiapua ja äkkiä. tuli niin paha mieli
Vuosia sitten hainkin lähihoitajakoulutukseen mutta en läpäissyt psyk. testiä koska olin kuulemma liian uupunut alalle. En ole sen jälkeen enää viitsinyt yrittää.
Hae itse hoiva-alan paikkaa ja vapauta nykyinen paikkasi jollekin, joka ei halua hoitoalalle. Kaikki muutkin viisastelijat, jotka patistaa muita hoitoalalle, tehkää sama.