Työtön, mikset hakeudu hoitoalalle?
Hoitoalalla on työpaikkoja vaikka kuinka paljon, ja lyhyellä koulutuksella saa pätevyyden hoiva-avustajaksi. Lähihoitajaksi opiskelukaan ei kestä kuin sen pari vuotta, ja kouluun pääsee jos osaa lähettää hakemuksen.
Miksi työtön ei siis hakeutuisi hoitoalalle? Fyysiset vaivat tietenkin ovat este, mutta jos sellaisia ei ole niin hoitoala olisi työllistävä valinta. Miksi siis työttömät ette tähän oljenkorteen tartu?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua kun kela maksaa vuokran,sähkön,veden,apteekin,kuntosalin,bussikortin yms ja käteen jää kaiken tuon jälkeen yli 500e.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Ylellä oli juttu näistä hoiva-avustajista. Vuoden koulutus siihen, että keittää kahvia ja pelaa korttia pappojen kanssa. Vain Suomessa tämä mahdollista...
Täällä tuli ukaasi laittaa kaikki kouluttamattomat hoiva-avustajat pihalle. Käsky tuli samalta taholta, joka järjesti hoiva-avustajakoulutuksen. Kivasti junailtiin kaikille valmistuville avoin työpaikka odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua kun kela maksaa vuokran,sähkön,veden,apteekin,kuntosalin,bussikortin yms ja käteen jää kaiken tuon jälkeen yli 500e.
No kivat sulle.
Mulle kela maksaa vain työmarkkinatuen 680e.
Kouluttauduin alalle 45-vuotiaana, vaikka minulla oli kroonisia kipuja ja muita vaivoja. Valitsin alan, jossa saan tehdä päivätöitä eikä tarvitse tehdä raskasta fyysistä työtä. Piristyin/sain itsevarmuutta tämän työn kautta niin, että lähdin vielä jatko-opintoihin. Todellakin työnteko kannattaa. Monet tekee töitä eläkeikäisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain joskus hoiva-alalle, mutta töppäsi ilm psykologisiin testeihin.
En siis sovellu hoiva-alalle, onnea kaikki hoidokit! Työttömyys jatkuu!
Mutta enää ei ole soveltuvuustestejä, vaan kaikki pääsee, päihdeongelmaisetkin! :)
Onko tosiaan näin ja koskeeko varmasti ihan kaikkia paikkoja? Sillon kun itse hain niin vielä about kaikkialla oli testit. Kun on pikkupojasta asti ollut kroonisen masentunut niin ei niitä kyllä ihan heti läpäise.
Eipä taida olla. Varmaan sama kuin muilla aikuisamis-linjoilla, eli haastatellaan. Jos et vaikuta ihan hullulta, niin pääset sisään.
Vierailija kirjoitti:
Olen osatyökykyinen jo kymmenettä vuotta ja inhoan (pelkään) muita ihmisiä.
Myöskin vastuu toisten hengestä ahdistaa ajatuksena.
Hoitoala on myös hyvin epähoukutteleva riistotyöehtosopimukseen.
Siksi kouluttaudun pikkuhiljaa tutkijatyöhön, saan olla yksin tulevassa työssä -jeeeeee
Tutkimusta tehdään nykyään tutkimusryhmissä joten meni sekin ilo introvertiltä, anteeksi kun kerroin.
Olen sairaanhoitaja, tosin en tee enää sen alan töitä ja voin sanoa, ettei kaikista todellakaan ole hoitajiksi. Selkeästi näkee, että joillakin on ihan väärä alanvalinta ja ihmettelen joskus miten joku on koulusta päässyt läpi, ei kertakaikkiaan sovellu siihen työhön. On väärin työtöntä(kin), potilaista puhumattakaan, että alalle pakolla pitäisi työttömien kouluttautua. Se ei ole kenenkään etu.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan ihmiset tuntevat varmaan olonsa tosi arvostetuksi lukiessaan näitä kommentteja, joissa työttömät halveksivat heidän työtään, ja sanovat että olisivat ennemmin kodittomia kuin tekisivät samaa.
Työ on työtä. Harvalla on kiva työ. Turha luulla että kukaan tulee repimään teitä kotoa johonkin hauskaan, hyvin palkattuun työhön.
Kouluttauduin itse aikuisena toiseen ammattiin hoitajaksi enkä todellakaan suutu näistä kommenteista, enkä yhtään ihmettele miksi sinne ei hakeuduta. Eihän täällä itse hoitamista arvostella vaan työnkuvaa ja on täysin ok sanoa ettei halua jollekin alalle tai ei ole taipumuksia. Ei minullakaan ole:D
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja, tosin en tee enää sen alan töitä ja voin sanoa, ettei kaikista todellakaan ole hoitajiksi. Selkeästi näkee, että joillakin on ihan väärä alanvalinta ja ihmettelen joskus miten joku on koulusta päässyt läpi, ei kertakaikkiaan sovellu siihen työhön. On väärin työtöntä(kin), potilaista puhumattakaan, että alalle pakolla pitäisi työttömien kouluttautua. Se ei ole kenenkään etu.
Tuohon työhön soveltuu hyvin moni, jos tuo kyttääminen ja "et sinä sovellu tänne"-hokemiselta säästettäisiin edes opiskelijaparat. Työtä ei saa opetella rauhassa, ei saa olla kiinnostunut mistään tietystä asiasta kun se on "valikoimista", ei minkäänlaista armoa sille jos on erilainen oppimistyyli kun jollain käsistään oitis kätevällä. Alalla on siis tietty muotti hyvästä hoitajasta mikä ajaa ihmisiä pois alalta ja kyllästymään.
??? kirjoitti:
Esim. päiväkoteihin pääsee avustajiksi ilman koulutusta. Luulisi, että olisi kivempi saada elämään jotain sisältöä kuin maata työttömänä kotona?
Mistä päättelet, että työttömällä ei voi olla mitään sisältöä elämässään etenkin jos vaihtoehtona on nälkäpalkalla kiireessä tehtävät avustavat tehtävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellä oli juttu näistä hoiva-avustajista. Vuoden koulutus siihen, että keittää kahvia ja pelaa korttia pappojen kanssa. Vain Suomessa tämä mahdollista...
Ruotsissa pääsee kotihoitajaksi muuaman viikon koulutuksella. ihan oikeassa olet noiden järjettömyyksien kanssa. Jos olisi vaikka parin kuukauden koulutus, niin moni voisi sen kurssin käydä ja tutustua sitten työelämässä, että viihtyykö hoiva-alalla ja vaikka jatkaa sitten opintoja. Tai vaihtaa muihin opintoihin ilman,että on vuoden tuhlannut aikaa kahvinkeitto-opintoihin.
Suuri määrä kotona omaisiaan hoitavista tekevät nuo työt ihan ilman koulutuksia.
Miksi ihmeessä hakeutuisin kun siellä jo olevatkin haluavat pois?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 56 eli valmistun sinne 58-vuotiaana, otetaanko minut oikeasti töihin?
Jos valmistut osaavaksi ammattilaiseksi sinut otetaa riemuiten töihin. Omalla työpaikallani eläkkeellä olevat hoitajat tekevät jatkuvasti keikkaa kun muita sijaisia ei ole. Ovat arvostettuja työtovereita iästään huolimatta. Itse toivon että he säilyvät terveinä ja virkeinä vielä pitkään - iloitsen tehdä heidän kanssaan töitä ja arvostan heidän viitseliäisyyttään.
Ihan eri juttu sitten on, että vaikka hoitoalalla onkin pulaa työntekijöistä, ei sinne kaivata yhtään sellaista ihmistä, joka kokee olevansa alalle soveltumaton tai kokee alan vastenmieliseksi. Hoidettavat ovat nyt jo kovilla kun hoitajat eivät ameebaksi pysty muuttumaan ja koville joutuvat myös hoitajat jos alalle tulvii ihmisiä joita ala ei pätkääkään kiinnosta. Tunnolliset paikkaavat näiden rimaahipojien töitä.
Vierailija kirjoitti:
Koska sairas rokotepakko. Muuten olisinkin siellä.
Hyvä kun et ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon työhön soveltuu hyvin moni, jos tuo kyttääminen ja "et sinä sovellu tänne"-hokemiselta säästettäisiin edes opiskelijaparat. Työtä ei saa opetella rauhassa, ei saa olla kiinnostunut mistään tietystä asiasta kun se on "valikoimista", ei minkäänlaista armoa sille jos on erilainen oppimistyyli kun jollain käsistään oitis kätevällä. Alalla on siis tietty muotti hyvästä hoitajasta mikä ajaa ihmisiä pois alalta ja kyllästymään.
Tahallasiko ymmärsit väärin. Tarkoitin nyt lähinnä sitä, ettei sovellu ihmissuhdetyöhön, ei ole halua edes käyttäytyä arvostavasti. Teknisesti ehkä osaa kyllä asiat, mutta jos tahallaan käyttäytyy epäkohteliaasti, niin sinulle se on ok? Enkä tosiaankaan tarkoita ujoutta, vaan tiuskimista ja muuta vastaavaa.
Hei, kysymys. Jostain syystä mulla se psykologinen arviointi "ei mennyt" läpi 20 vuotta sitten kun hain sairaanhoitajaksi.
Onko se jotenkin vielä esteenä, jos vaikka nyt kypsemmällä iällä sen läpäisin?
a) oma fysiikka ei kestä
b) oma moraali ei kestä
c) kouluikäistä et saa mihinkään ilta- ja yövuorojen ajaksi
d) palkassa ei näy mm. väkivallan uhka
Siinäpä omat syyt poistua alalta.
Miksi ap et vaihda nykyistä työtäsi hoiva-avustajan työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivat sulle.
Mulle kela maksaa vain työmarkkinatuen 680e.
Hae hyvä ihminen asumistukea ja toimeentulotukea!
(ai niin, asut varmaan omakotitalossa, joten et saa)
Koska sairas rokotepakko. Muuten olisinkin siellä.