Työtön, mikset hakeudu hoitoalalle?
Hoitoalalla on työpaikkoja vaikka kuinka paljon, ja lyhyellä koulutuksella saa pätevyyden hoiva-avustajaksi. Lähihoitajaksi opiskelukaan ei kestä kuin sen pari vuotta, ja kouluun pääsee jos osaa lähettää hakemuksen.
Miksi työtön ei siis hakeutuisi hoitoalalle? Fyysiset vaivat tietenkin ovat este, mutta jos sellaisia ei ole niin hoitoala olisi työllistävä valinta. Miksi siis työttömät ette tähän oljenkorteen tartu?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Olen osatyökykyinen jo kymmenettä vuotta ja inhoan (pelkään) muita ihmisiä.
Siksi kouluttaudun pikkuhiljaa tutkijatyöhön, saan olla yksin tulevassa työssä -jeeeeee
Et tule saamaan ensimmäistäkään apurahaa, jos et kykene toimimaan muiden tutkijoiden kanssa ja osallistumaan seminaareihin.
Ai nyt sitten tällaista. Aikaisemminhan se oli sitä risusavottaruikutusta. Silloin kaikkien piti hakeutua metsureiksi... Joo, Suomessa on niitä hoitajia koulutettu ihan tarpeeksi, eivät vaan halua tehdä alipalkattuina monen ihmisen töitä. Mitä töitä sinä ap tekisit vastaavilla spekseillä?
En suostu pyyhkimään 100v mummojen pärseitä. M40
Moni työtön mieluummin varastaa, valehtelee ja on jopa väkivaltainen kuin tekee työtä samoilla ehdoilla kuin nykyiset työssäkäyvät.
Onko tämä hyvä vai huono asia? Pelottava se ainakin on. Varsinkin puheet siitä kuinka he ovat valmiita ryöstämään muita väkivalloin.
Milsi vtssa hakeutuisin maailman pskimpaan työhön? Riistoa, uhkailua, haukkumista, väkivaltaa, pakkotyötä... Mene ihan itse nauttimaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön mieluummin varastaa, valehtelee ja on jopa väkivaltainen kuin tekee työtä samoilla ehdoilla kuin nykyiset työssäkäyvät.
Onko tämä hyvä vai huono asia? Pelottava se ainakin on. Varsinkin puheet siitä kuinka he ovat valmiita ryöstämään muita väkivalloin.
Moni työssä käyvä on kannibaaliped0fiili ja hakkkaa lapsia iltaisin huvikseen.
Kato, mäkin osaan suoltaa täyttä tuunaa tosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos väksin jaetaan työttömät 2 ryhmään niin toisessa on rikolliset, päihdeongelmaiset, vammaiset, kielirajoitteiset, terveysrajoitteiset jne.....
Toinen ryhmä on sitten ne a. koulusta valmistuneet ja b. ilman omaa syytään yt-neuvottelun johdosta irtisanotut (yritys on vaikkapa muuttanut tai lopettanut toiminnan).
Nyt jos tällainen töihin kykenevä ja oikeasti töitä hakea katsoo vastuuta ja palkkaa, niin kaikissa muissa töissä, sen palkan saa kyllä paljon helpommalla. "Paketin voi aina puhdottaa maahan ja lyödä rukkaset tiskiin kun kello soi kotiinlähtöä" mutta sitä mummoa et voi jättää hengenvaaraan, jos vaikkapa seuraavan työvuoron työntekijää ei näykään. jne jne jne jne
Olen pitkäaikaistyötön ja harkinnut kouluttautumista lähihoitajaksi, mutta en hoitotyöhön vaan päiväkotiin. Työ ei erityisemmin kiinnosta ja omia lapsia ei ole, mutta eiköhän niitä hommia tekisi. Tuskin se nyt niin vastenmielistä voi olla?
Onko muuten päiväkodissa työskentelevillä pakkorokotuksia?
Miksi kävisin töissä jos kela maksaa enemmän palkkaa ??
Olen yh Helsingissä. En tulisi toimeen hoitoalan palkalla kun joutuisin palkkaamaan hoitajan illoiksi lapsille. Jäisi vähemmän kuin työttömänä. Jo opiskeluaikana joutuu tekemään vähintään kahta vuoroa, kesällä viimeksi olisi ollut mahdollisuus oppisopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua kun kela maksaa vuokran,sähkön,veden,apteekin,kuntosalin,bussikortin yms ja käteen jää kaiken tuon jälkeen yli 500e.
Ei maksa, ei jää. Urbaanilegenda.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja harkinnut kouluttautumista lähihoitajaksi, mutta en hoitotyöhön vaan päiväkotiin. Työ ei erityisemmin kiinnosta ja omia lapsia ei ole, mutta eiköhän niitä hommia tekisi. Tuskin se nyt niin vastenmielistä voi olla?
lapsista täytyy pitää
Ihmisviha on pätevä syy olla hakeutumatta alalle.
Aiemmin jopa harkitsin asiaa, mutta nyt on alalla touhu mennyt ihan totaalisen hulluksi joten ei tarvitse enää miettiä. Nyt olen menossa opiekelemaan ihan muuta alaa, eli työttömäksi en aio jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapsista täytyy pitää
En nyt varsinaisesti ole pitämättäkään, enemmänkin suhtaudun neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Koska en kokisi itseäni arvostetuksi sillä alalla, lisäksi luonne ei riittäisi selviytyäkseni niiden kiusaajajuorumammojen kanssa.
Tämä.
Ko alalla ihmiset on turhautuneita ja siksi kiukkuisia ja ilkeitä.
Ei tietysti kaikki mutta min tuurilla varmaan viikossa olisin silmätikkuna.
Luin vain pari ekaa sivua vastauksia. Nyt on pakko kommentoida: työttömissä olisi ihan oikeasti potentiaalia hoitajapulan lievittämiseksi.
Jos on vähänkään halua tai kykyä auttaa ihmisiä arjessa selviämisessä, niin miksei voisi tehdä alalla palkkatyötä vaikka muutaman vuoden?
Kotihoidossa esim. on hyvin vähän mitään eritetehtäviä. Ei kai teilläkään ole tapana kusta tai paskoa housuihin? Kyllähän vanhemmiten tulee monelle pidätysvaikeuksia, mutta jos olisitte esim. omaishoitajia, tottuisitte vaippojen vaihtoon ja pyllyn pesuun hyvin nopeasti. Ei se työ tauotta sitä ole, itselläni esim. päivän aikana yksi tai kaksi tapausta.
Työ on esimerkiksi kuulumisten kyselyä, voinnin seuraamista, ruuan lämmitystä, tiskaamista, pukeutumisessa auttamista, verenpaineen mittausta, saattelua lääkäriin tai labraan, päivittäisen ulkoilun toteuttamista, lehden lukemista, television avaamista, lääkkeiden antoa, suihkussa hiusten ja selän pesua, muun peseytymisen sanallista ohjaamista ja muistuttelua, toimintakyvyn tarkkailua. Tärkeitä hommia, sillä jokainen vanhenemme ja tulemme tarvitsemaan apua enemmän tai vähemmän.
Miltä tuntuisi ratkaisu, ettei tulevaisuudessa saisi hoitoa itselleen, jos ei ole ollut halukas itse toisia auttamaan? Tai jopa "hyi s..tana, multa tulee oksennus, jos mä joudun tuota auttamaan".
Pakkorokotukset, en halua pakko rokottaa itseäni