Soittoharrastus lapselle, neuvokaa
Eskarilainen poikani on kiinnostunut soittoharrastuksen aloittamisesta, mutta ei vaadi vielä mitään tiettyä soitinta (käy vielä muskarissa). Mitä suosittelisitte?
Itse haluaisin hänelle soittimen joka ei vaurioita hänen kuuloaan eikä ole kallis.
Entä millainen paikka musiikkiopisto on? Mitä se vaatii? Pääsykoetta täällä ei ole.
Kommentit (1095)
Sitten vaan katselemaan ja kuuntelemaan soittimia vaikka netistä lapsen kanssa, niin saa vähän rajattua mielenkiintoisten joukkoa. Musiikkiopistojen soittimiintututstumispäiviä suosittelisin minäkin.
Kauheasti en stressaisi siitä, millainen soitin tarvitaan edistyneelle soittajalle tai omatoimisiin esiintymisiin. Suurella osalla se into loppuu tai soitin vaihtuu ennen tuota. Ja pitäähän niitä uusia soittimia joka tapauksessa ostaa. Lapsi varmaankin haluaa vaikka 15-vuotiaana eri soittimen, kuin 7-vuotiaana. Sama akustinen piano meillä on ollut koko ajan käytössä, mutta lisäksi on ostettu vuosien varrella 3 sähköpianoa ja lapsi unelmoi kunnollisesta flyygelistä. Kitaroistakin ekat on laitettu jo kiertoon ja ostettu uusia.
Kuulosta alkaisin olla huolissaan silloin, kun lapsi ihan tosissaan soittaa. Silloin pitää tajuta käyttää korvatulppia ja moni fiksu käyttääkin. Oman lapseni korvat soivat joskus pitkään ja pelättiin oikeasti kuulon menneen, kun ääni kiersi korvamonitoreissa. Eli se kamala skriiiiik-ääni tuli suoraan kaikkien korviin.
Harmonikka on hyvä soitin lapselle sekä nuorelle. Voi käyttää lainasoitinta koska koko on oltava sopiva alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aivan eri koulukuntaa kuin tuokin yksi kirjoittaja, joka näkee että musiikkia saa harrastaa vain lahjakkaat ja heistäkin vain ne, jotka tähtäävät musiikkiuralle.
Pa**** marjat! Musiikki tekee hyvää kaikille, eikä mistään soittimesta - ehkä pianoa lukuunottamatta - lähde puhdasta ääntä ennen kuin on harjoitellut. Ja jokainen lapsi hyötyy musiikista ja soittamaan opettelusta.
Paras lähtökohta on ilo ja uteliaisuus. Myös aikuisen kannattaa tarttua vanhoihin haaveisiin ja alkaa opetella sitä soitinta mistä on haaveillut. Ei ole mitään väliä, tuleeko naapurin Marjatasta konserttipianistia (tuskin tulee, mutta Sibeliusakatemiankin käyneistä vain harvoista tulee), pääasia on sillä että itse tykkää siitä mitä tekee.
Amen, 25 vuotta rämpytellyt kitaraa ja jopa kaltaiseni tollo on oppinut jopa vähän soittamaan. Harvasta tulee ammattimuusikkoa mutta ei mielestäni ole huono harrastus. Tuhat eniten tienaavaa muusikkoa Suomessa ei ole käynyt Sibeliä, en tiedä mutta veikkaan?
Kyllä esimerkiksi kapellimestarit käytännössä kaikki tulevat Siban kautta, ja varmasti ovat tuhannen parhaiten palkatun joukossa. Useilla kapuilla voi olla 300 000-400 000 euron vuositulot.
Mainitse yksi kapellimestari jonka palkka on vuodessa.... Ei edes jaksa väitellä tai keskustella tämän nerouden kanssa? Hei netti on keksitty, mitä jos haet faktoja sieltä?
Harvinaisen riidanhakuista porukkaa on eksynyt tänne. Yllättävän monena vuonna parhaiten tienaavat kapellimestarit ovat nousseet verotustiedoissa parhaiten tienaavien pop-muusikoiden ohi. Toisina vuonna taas popparit ovat pitäneet ykkössijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aivan eri koulukuntaa kuin tuokin yksi kirjoittaja, joka näkee että musiikkia saa harrastaa vain lahjakkaat ja heistäkin vain ne, jotka tähtäävät musiikkiuralle.
Pa**** marjat! Musiikki tekee hyvää kaikille, eikä mistään soittimesta - ehkä pianoa lukuunottamatta - lähde puhdasta ääntä ennen kuin on harjoitellut. Ja jokainen lapsi hyötyy musiikista ja soittamaan opettelusta.
Paras lähtökohta on ilo ja uteliaisuus. Myös aikuisen kannattaa tarttua vanhoihin haaveisiin ja alkaa opetella sitä soitinta mistä on haaveillut. Ei ole mitään väliä, tuleeko naapurin Marjatasta konserttipianistia (tuskin tulee, mutta Sibeliusakatemiankin käyneistä vain harvoista tulee), pääasia on sillä että itse tykkää siitä mitä tekee.
Amen, 25 vuotta rämpytellyt kitaraa ja jopa kaltaiseni tollo on oppinut jopa vähän soittamaan. Harvasta tulee ammattimuusikkoa mutta ei mielestäni ole huono harrastus. Tuhat eniten tienaavaa muusikkoa Suomessa ei ole käynyt Sibeliä, en tiedä mutta veikkaan?
Kyllä esimerkiksi kapellimestarit käytännössä kaikki tulevat Siban kautta, ja varmasti ovat tuhannen parhaiten palkatun joukossa. Useilla kapuilla voi olla 300 000-400 000 euron vuositulot.
Mainitse yksi kapellimestari jonka palkka on vuodessa.... Ei edes jaksa väitellä tai keskustella tämän nerouden kanssa? Hei netti on keksitty, mitä jos haet faktoja sieltä?
Harvinaisen riidanhakuista porukkaa on eksynyt tänne. Yllättävän monena vuonna parhaiten tienaavat kapellimestarit ovat nousseet verotustiedoissa parhaiten tienaavien pop-muusikoiden ohi. Toisina vuonna taas popparit ovat pitäneet ykkössijaa.
Mainitse edes muutama tai edes yksi kapellimestari joka tienaa Suomessa hyvin. Sinulla ilmeisesti on "verotustiedostot"?
Miten tämä kapellimestari-jankkaus liittyy ap:n kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kapellimestari-jankkaus liittyy ap:n kysymykseen?
Ei mitenkään, miten sinun kommentti liittyi asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitse edes muutama tai edes yksi kapellimestari joka tienaa Suomessa hyvin. Sinulla ilmeisesti on "verotustiedostot"?
Sinulla ilmeisesti ei ole internetiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin suutun mutta kettu olet tampio, kauniisti sanottuna. Peruspalkka normaalilla kapellimestarilla on 5000-6000 euroa kuukaudessa. Vaikka se olisi satatuhatta kuussa, sinulla ei ole korvaa tai älykkyyttä toimia tuossa työssä`? Jos on maailman huippu jossain, varmaan palkka on sen mukainen. Edelleen vain jankkaat sontaa, eikö sinulla ollut faktaa ja verotietoja, no pistä linkkiä? Miksi jankkaat tätä ja mikä oli Ap:n kysymys?
Edelleen suosittelen tätä, muusikin harrastajana ja vastauksena aloittajalle? Piano ja myöhemmin päättää itse instrumentin. Piano on vain hyvä hahmottamaan sointuja, säveliä ja oktaaveja? Itse en saanut tunteja mutta jos nyt saisi päättää, piano. Nykyään saa kohtuu edullisia sähköpianoja painotetulla koskettimilla ja voi soittaa vaikka luurit korvilla kotona. Musiikkiopistolla saa varmasti kokeilla monia soittimia, mutta ensin piano ja valitsee itse myöhemmin soittimen, mihin hän tuntee paloa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin suutun mutta kettu olet tampio, kauniisti sanottuna. Peruspalkka normaalilla kapellimestarilla on 5000-6000 euroa kuukaudessa. Vaikka se olisi satatuhatta kuussa, sinulla ei ole korvaa tai älykkyyttä toimia tuossa työssä`? Jos on maailman huippu jossain, varmaan palkka on sen mukainen. Edelleen vain jankkaat sontaa, eikö sinulla ollut faktaa ja verotietoja, no pistä linkkiä? Miksi jankkaat tätä ja mikä oli Ap:n kysymys?
Sinä olet ainakin maailman huippu kakan jauhamisessa. Googlaa nyt ihan itseksesi ne huippukapellimestarien palkat ja jätä ketju rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen suosittelen tätä, muusikin harrastajana ja vastauksena aloittajalle? Piano ja myöhemmin päättää itse instrumentin. Piano on vain hyvä hahmottamaan sointuja, säveliä ja oktaaveja? Itse en saanut tunteja mutta jos nyt saisi päättää, piano. Nykyään saa kohtuu edullisia sähköpianoja painotetulla koskettimilla ja voi soittaa vaikka luurit korvilla kotona. Musiikkiopistolla saa varmasti kokeilla monia soittimia, mutta ensin piano ja valitsee itse myöhemmin soittimen, mihin hän tuntee paloa:)
Pianolla on usein aika hankala päästä aloittamaan musiikkiopistossa, koska hakijoita on paljon. Siksi moni aloittaa jollain muulla soittimella ja ottaa myöhemmin pianon sivuaineeksi.
Pianon alkeita on myös helppoa opiskella itsenäisesti, musiikkiteorian yhteydessä sitä koskettimistoa kuitenkin joutuu funtsimaan.
Suunsoitto on hyvä harrastus lapselle. Voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Onko se niin että pianon suhteen sähköpiano on hyvä ja sillä pärjää kauan (kuinka kauan), mutta sähkoviulu puolestaan ei ole laadukas?
Sähkörummut kuulostaa kiinnostavalta myös. Mutta entäs sitten kun lapsi on isompi, ja jos vielä soittaa ja olisi aika esiintyä jossain. Miten arvokas setti silloin on hyvä hankkia? Ja sama pianon kanssa. Missä iässä tuo yleensä tulee eteen?
Ap.
Soitinta voi vaihtaakin.
Kun yhdellä oppii, niin oppii muillakin. Nuotinluku, motoriikka, musiikin teoria.
Sanosin, että älä sinä suunnittele turhan pitkälle.
Menkää sinne musiikkiopiston soitinpolkuun, missä voi kokeilla eri soittimia. Järjestävät syksyllä. Kysy.
Ei hyvä ajatus! Musiikkiliikkeen henkilökunnalla on muutakin tekemistä, kuin paimentaa jotain kersaa koko päivän ajan - saati kuunnella jotain eri soittimien kokeiluja.
Tulihan tämä selväksi nyt, musiikkiliikkeeseen tullaan ostamaan soitinta, ei ole lastentarha!
Ehdotan harrastuksen aloittamiseen pianoa tai viulua. Hakekaa ensin ope/oppilaspaikka, sitten open vinkeillä soittimen hankinta. Erityisesti nuorena on tärkeä saada kunnon opetusta, koska silloin opitaan perusteet ja opitaan myös nopeiten.
Koska haluaa soittaa, niin ehdottomasti nyt sitten vaan harrastamaan.
Se, että lapsi sitten jaksaa ylläpitää harrastusta riippuu monesta asiasta, mutta myös siitä, että sinä jaksat olla kiinnostunut lapsen tekemisestä ja iloita harjoittelusta.
Musiikkiliikkeen työntekijä kirjoitti:
Ei hyvä ajatus! Musiikkiliikkeen henkilökunnalla on muutakin tekemistä, kuin paimentaa jotain kersaa koko päivän ajan - saati kuunnella jotain eri soittimien kokeiluja.
Tulihan tämä selväksi nyt, musiikkiliikkeeseen tullaan ostamaan soitinta, ei ole lastentarha!
Sama se on autokaupassa, sinne tullaan ostamaan eikö mitään stana kokeilemaan ja koeajamaan. Naisten ei tartte tulla ollenkaan autokauppaan, ellei ne jo valmiiksi tiedä autoista ja minkä ottavat.
Tai sitten valitset vain jonkun soittimen ja ilmoitat lapsesi siihen musiikkiopistossa. Näin tein omieni lapseni kohdalla ja hyvin on pyyhkinyt. Toki näytin ensin heille netistä videota ko. soittimista ja kysyin haluavatko soittaa. Halusivat ja kaikki ovat tyytyväisiä. Vanhempi soittaa selloa, ihana matala ääni. Nuorempi aloitti juuri viulun soiton ja tykkää. Lapsilla soittimet vielä pieniä kooltaan ja ääneltään, vuokrataan musiikkiopistolta. Oppivat heti soittamaan vaikeampia soittimia niin siitä on helpompi siirtyä helpompiin, jos joskus haluavat.
Akustinen kitara on hyvä soitin, jos vaan on mielenkiintoa, sille löytyy opetustakin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Musiikkiliikkeen työntekijä kirjoitti:
Sama se on autokaupassa, sinne tullaan ostamaan eikö mitään stana kokeilemaan ja koeajamaan. Naisten ei tartte tulla ollenkaan autokauppaan, ellei ne jo valmiiksi tiedä autoista ja minkä ottavat.
Sukupuolta enemmän kysymys on ehkä siitä, onko henkilöllä ajo-oikeutta. Jos ei ole korttia, ei varmastikaan pääse myöskään koeajamaan autoa, vaikka olisi pallit jalkojen välissä.
Musiikin alalla ei ajokorttia odoteta, mutta soittimen ostajan olisi hyvä ainakin haarukoida ennen kauppaan menoa, mitä soitinta hän haluaisi alkaa soittaa, mitä ominaisuuksia hän soitinyksilöltä toivoo. Nämä asiat selkenevät paremmin kuuntelemalla ja lukemalla - ummikko ei välttämättä osaa edes pidellä soitinta ennen ensimmäistä soittotuntia.
Ja lapset tuskin ovat sitä ydinasiakaskuntaa sen paremmin auto- kuin musakaupassakaan. Painotetaan nyt jälleen kerran, että musiikkiopistossa he ovat ydinasiakaskuntaa, ja sieltä saa yleensä joko vuokrasoittimen tai hyviä neuvoja oman hankkimiseen.