Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskus kyseli taas tyhmiä: "Miksi tytär ei itse soita?!"

Vierailija
01.09.2022 |

Mitähän tampioita sinne yleensä otetaan töihin ja selitykset on taas luokkaa "kaikilla kysymyksillä on tarkoituksensa"...

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009035961.html

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.

Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.

Siis soitit häkeen, että näet talosi ikkunasta jotain, mistä et edes tiedä, onko se ihminen, mutta päätit päätellä sen olevan ruumis? Ja hämmästyit, kun häke ei samantien tehnyt suurhälytystä. 

Lisäksi kirjoitit, että nykyään sinua ahdistaa aina jo etukäteen soittaa häkeen, eli taidat olla heidän palveluidensa suurkuluttaja?

Olin kylläkin sen henkilön talon vieressä ja ohi kävellessä huomasin, että siellä on ihmishahmo joka nojaa luonnottomassa asennossa ikkunaa vasten eikä liiku. Ja kyllä se näkyvyys oli huono ja kun häkestä tentataan, että oletko nyt ihan varma niin pakkohan mun oli sanoa, että en ole koska en lähemmäs päässyt jotta olisin voinut varmistaa.

Jos kyseessä oli sairaskohtauksen saanut ihminen niin olisi aika oleellista sinne apua saada. Saattoi toki henkilö olla jo kuollutkin ja kenties kuoli siinä välillä kun apu odotti.

Tuon puhelun jälkeen olen soittanut kerran häkeen ja ei sinne ole kiva soittaa sen jälkeen kun vastaanotto on tuommoinen mutta soitinpa kuitenkin, koska pakko oli. Oleellista tässä oli se, että monella on kokemuksia että soittajaa ei tunnuta uskovan ja sen takia menee aikaa hukkaan.

Sinä ilmeisesti mielluummin kuolet sairaskohtauksen kotonasi jos on tilanne että joku sinut onkin havainnut mutta jättää soittamatta koska voihan hän nähdä väärinkin.

Vierailija
62/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan hysteeriset tantat on mielestään parempia hätäkeskustyöntekijöitä kuin ammattilaiset 🤣😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein henkilö on itse siinä jamassa, ettei pysty soittamaan.

Pitääkö esim tajuttoman soittaa itse hätäkeskukseen.

Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.

No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.

Äiti soittaisi huvikseen?

Eilen Hesarissa kerrottiin ihmisestä, joka soitti häkeen, koska sisälle oli tullut lepakko. Onko lepakko henkeä ja yleistä turvallisuutta uhkaava asia, kysynpähän vaan.

Et ole koronasta kuullut?

Vierailija
64/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.

Eilen Hesarissa kerrottiin ihmisestä, joka soitti häkeen, koska sisälle oli tullut lepakko. Onko lepakko henkeä ja yleistä turvallisuutta uhkaava asia, kysynpähän vaan.

Muista pitää AINA maskia!!!

Vierailija
65/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mene häkeen ilmaistöihon ja hoida kaikki lepakkopuhelut, kaikki roskista putsaavia siivoajia karhuiksi luulevien puhelut, kaikki supikoiria karhuiksi luulevien puhelut ja kaikki "näin ehkä jotain epäilyttävää mutta en kerro mitä mutta epäilyttävää se oli" -tyyppien puhelut ilmaiseksi, jotta porukka saisi keskittyä henkien ja terveyden pelastamiseen.

Vierailija
66/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.

Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.

"En voi koska istun ohi ajavassa bussissa."

Ja vielä...

"Olisi kai ollu parempi etten olisi soittanut lainkaan, kun tämä on näin pirun hankalaa."

Nämä kolaripaikkojen ohi ajelevat soittajat ovat sitä turhinta tietoa tarjoavia avuliaita aatuja. Siinä muutaman sekunnin aikana ei kerkiä saada selville mitään sellaista tietoa, josta olisi konkreettisesti hyötyä pelastustoimen kannalta.

Vierailija
67/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄKEssä on kova pula henkilöstöstä. Ja päätellen näistä(kin) vihamielisistä viesteistä, pula tulee pahenemaan ja toiminta joudutaan ajamaan alas.

Kaikki sekopäät ja arjen taidot kadottaneet soittavat joka asiasta - apua, lepakko on kämpässäni.

No ota se vaatteella kiinni ja vie ikkunasta ulos.

Mihin on kadonnut maalaisjärki?

Vierailija
68/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai täytyy kysyä miksi uhri ei itse soita. Meitä on moneen junaan ja äiti olisi ihan hyvin voinut olla pipipää, joka soittaa miehelle kiusaa tehdäkseen. Häke on tottunut järkyttyneiden ihmisten puheluihin.

Vierailija
69/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HÄKEssä on kova pula henkilöstöstä. Ja päätellen näistä(kin) vihamielisistä viesteistä, pula tulee pahenemaan ja toiminta joudutaan ajamaan alas.

Kaikki sekopäät ja arjen taidot kadottaneet soittavat joka asiasta - apua, lepakko on kämpässäni.

No ota se vaatteella kiinni ja vie ikkunasta ulos.

Mihin on kadonnut maalaisjärki?

Ai nyt selviskin miksi HÄKE:n toiminta kusee. On liian kiire kirjoitella mamma-palstalle.

70/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkeen ja poliisin ei ole aikoihin kannattanut ottaa yhteyttä tai luottaa.

Täällä et enää apua saa.

Vierailija
71/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen soittanut 112:een kolme kertaa. Kaksi kertaa kun olen löytänyt tajuttoman ihmisen kadulta ja kerran maaseudulla kun joku poltti roinaa metsäpalovaroituksen aikaan. Joka kerralla vastaaja oli asiallinen. Varmasti vaikutti se, että osaan olla hätätapauksessa asiallinen enkä höpötä mitään ylimääräistä.

Vierailija
72/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän palstan negatiiviset kommentit tai suoranainen vihamielisyys kertoo miksi yhteiskunta on menossa alas ja kovaa. Jos muiden auttaminen on teistä liioittelua niin suosittelen kyllä hakemaan ammattiapua.

Vierailija
73/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän palstan negatiiviset kommentit tai suoranainen vihamielisyys kertoo miksi yhteiskunta on menossa alas ja kovaa. Jos muiden auttaminen on teistä liioittelua niin suosittelen kyllä hakemaan ammattiapua.

Kuka on toisen auttamista kritisoinut? Ihan vaan kerrottu miksi häken pitää kysyä asioita.

Vierailija
74/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen soittanut 112:een kolme kertaa. Kaksi kertaa kun olen löytänyt tajuttoman ihmisen kadulta ja kerran maaseudulla kun joku poltti roinaa metsäpalovaroituksen aikaan. Joka kerralla vastaaja oli asiallinen. Varmasti vaikutti se, että osaan olla hätätapauksessa asiallinen enkä höpötä mitään ylimääräistä.

Jos asiallisen kohtelun saamiseen vaikuttaa se, miten soittaja osaa asiansa esittää niin ei taida olla kovin ammattitaitoisia henkilöitä langan päässä sitten olla. Veikkaan, että aika iso osuus puheluista tulee tilanteesta jossa henkilöllä on hätä ja siinä tilanteessa ei itsellä ole mahdollisuutta välttämättä alkaa artikuloimaan asiaansa parhaalla tavalla eikä monella siihen edes ole valmiutta muutenkaan (esim. muistisairas vanhus)

Vierailija
75/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on toisen auttamista kritisoinut? Ihan vaan kerrottu miksi häken pitää kysyä asioita.

Et vissiin lukenut koko keskustelua?

Vierailija
76/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin lukenut koko keskustelua?

Luin. En löytänyt sieltä toisen auttamisen kritisointia.

Vierailija
77/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittajaan nihkeästi suhtautuminen on ihan oikeasti toistuvaa eikä poikkeus. En todellakaan turhan takia soita hätäkeskukseen mutta melkein joka toinen kerta on ollut joku hapannaama puhelimessa.

Nykyään aina valmiiksi jo ahdistaa se soittokin. Karseinta tuo on silloin jos jollakulla on oikeasti hengenhätä ja itsekin tietty on sitten siinä luonnolisesti ahdistunut ja puheluun vastaa joku joka kyselee ummet ja lammet eikä lähetä apua.

Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.

Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.

Millainen elämä sinulla on, kun kertomuksestasi päätellen soitat jatkuvasti hätäkeskukseen? Miten ihmeessä ajaudut usein sellaisiin tilanteisiin?

Mietin samaa. On ihmisiä joidenka ei ole tarvinnut kertaakaan soittaa häkeen elämänsä aikana.

Vierailija
78/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jep

Vierailija
79/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittajaan nihkeästi suhtautuminen on ihan oikeasti toistuvaa eikä poikkeus. En todellakaan turhan takia soita hätäkeskukseen mutta melkein joka toinen kerta on ollut joku hapannaama puhelimessa.

Nykyään aina valmiiksi jo ahdistaa se soittokin. Karseinta tuo on silloin jos jollakulla on oikeasti hengenhätä ja itsekin tietty on sitten siinä luonnolisesti ahdistunut ja puheluun vastaa joku joka kyselee ummet ja lammet eikä lähetä apua.

Millainen elämä sinulla on, kun kertomuksestasi päätellen soitat jatkuvasti hätäkeskukseen? Miten ihmeessä ajaudut usein sellaisiin tilanteisiin?

Mietin samaa. On ihmisiä joidenka ei ole tarvinnut kertaakaan soittaa häkeen elämänsä aikana.

No kiva niille, tuskin kukaan noihin tilanteisiin haluaa törmätä. On myös ihmisiä, jotka kävelevät ohi kun joku makaa maassa tajuttomana.

Vierailija
80/103 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy kysyä miksi uhri ei itse soita. Meitä on moneen junaan ja äiti olisi ihan hyvin voinut olla pipipää, joka soittaa miehelle kiusaa tehdäkseen. Häke on tottunut järkyttyneiden ihmisten puheluihin.

Mutta suuremmalla todennäköisyydellä ei ole pipipää, eiks je.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan