Hätäkeskus kyseli taas tyhmiä: "Miksi tytär ei itse soita?!"
Mitähän tampioita sinne yleensä otetaan töihin ja selitykset on taas luokkaa "kaikilla kysymyksillä on tarkoituksensa"...
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Soitin kerran 112 kun näin tappelun pikkukaupungin ainoan pizzerian edessä. Häkepäivystäjä intti että mikä paikan katuosoite on. No mistä minä sen tiedän?! Kai nyt paikallisella poliisilla on kylän ainut pizzeria on tiedossa tai ainakin navigaattori, toisin kuin minulla joka olin eri paikkakunnalta. Siihen aikaan ei ollut kännyköissä vielä nettiä että olisi voinut helposti tarkistaa osoitteen.
Ei se häken työntekijä asu siellä sun pikkukylässäs. Toki ne voivat tehdä hälytyksen "siihen pizzeriaankin", mutta aika paljon selkeämpää on, jos pystyisi antamaan edes jotain koordinaatteja paikasta. Ennenkin älypuhelimia on ollut sellaiset jutut, kuin katukyltit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein henkilö on itse siinä jamassa, ettei pysty soittamaan.
Pitääkö esim tajuttoman soittaa itse hätäkeskukseen.
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.
Äiti soittaisi huvikseen?
Tällaista ikävä kyllä käy. Äiti tai muu osapuoli vetää pultit tilanteesta ja vaatii yhteiskunnan väliintuloa, vaikka kyse on enemmän huonosta käytöksestä kuin mistään vakavammasta. Ihmisillä on niin suuri tarve tapella "oikeudenmukaisen" kohtelun puolesta, että todelliset avuntarvitsijat jäävät välillä näiden soturien varjoon eivätkä saa apua niin nopeasti kuin mitä tarvitsisivat.
Vierailija kirjoitti:
Jutun äidin typeryydestä kertoo esimerkiksi se, että hän kiitteli poliisin toimintaa, koska hänelle soittanut poliisi oli nainen. Eli jos soittaja olisi sattumalta ollut mies, olisi ilmoittaneen äidin asenne ollut heti sellainen, että mikään ei kelpaa. Olisiko tässä tapauksessa ollut mitenkään mahdollista, että olisi jättänyt valittamatta asiasta joka paikkaan? Naurettavinta jutussa on se, että nainen epäsuorasti viittaa, että kyllä hän tietää miten uhri toimii sokissa, koska hän on toimintaterapeutti! Varmaan jokainen tietää, että ne, jotka mainostavat tällaisissa tilanteissa ammattiaan, ovat todellisuudessa kaikkein osaamattomimpia. T. Toimintaterapeutti ja nainen.
Tokkopa olet mikään terapeutti. Kenties et edes nainen.
Se, että kiitosta annettiin siitä, että soittaja oli nainen todennäköisesti liittyy ihan siihen, että nuoren tytön kimppuun on juuri hyökännyt mies. Silloin on aika todennäköistä että sekavassa tilassa oleva tyttö ei pysty kertomaan kohtauksesta jos puhelimeen soittaa vieras poliisi mies, koska on kiinni tapahtumassa jossa aggressiivinen mies hänen kimppuunsa juuri kävikin. Olihan tiedossa myös, että tyttö ei pysty soittamaan itse joten siksikin oli järkevää että soittajana oli naispoliisi. Tytön on myös helpompaa kertoa arka asia naiselle kuin miehelle, kun siihen voi liittyä myös seksuaalinen ahdistelu.
Nämä ovat ihan perusjuttuja jotka on huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.
Oon nähnyt joskus painajaista, jossa olen isäni kanssa ostoskeskuksessa. Isäni saa sydänkohtauksen ja kaatuu maahan tajuttomana. Ihmiset ympärillä vaan katselevat eivätkä tee mitään, soitan häkeen ja siellä ollaan "Missä olet" "En mä tiedä tän paikan osoitetta, tää on tää X-paikan prisma" " Pitää olla osoite"
Se oli paras kun mies soitti taannoin väkivaltaisesta vaimosta hätäkeskukseen ja päivystäjä kysyi. "Otat sä naiselta pataan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin kerran 112 kun näin tappelun pikkukaupungin ainoan pizzerian edessä. Häkepäivystäjä intti että mikä paikan katuosoite on. No mistä minä sen tiedän?! Kai nyt paikallisella poliisilla on kylän ainut pizzeria on tiedossa tai ainakin navigaattori, toisin kuin minulla joka olin eri paikkakunnalta. Siihen aikaan ei ollut kännyköissä vielä nettiä että olisi voinut helposti tarkistaa osoitteen.
Ei se häken työntekijä asu siellä sun pikkukylässäs. Toki ne voivat tehdä hälytyksen "siihen pizzeriaankin", mutta aika paljon selkeämpää on, jos pystyisi antamaan edes jotain koordinaatteja paikasta. Ennenkin älypuhelimia on ollut sellaiset jutut, kuin katukyltit.
No kyllä pitäisi riittää tyyliin Pizzeria X, kylä X. Kun ei muita edes ole!
Vierailija kirjoitti:
No ei se auta, vaikka itse soittaisi. Minulla oli vastaavanlainen tilanne ja kun soitin häkeen, niin tivasivat hyökkääjän nimeä, minun vaatetustani ja nauttimani alkoholin määrää. Heitä ei kiinnostanut se, että hyökkääjällä oli puukko eikä se, että tämä ehti viiltää takinhihaani viillon. Ehei, heitä kiinnosti työpaikkani (miksi olin yöllä ulkona, aha, tulit siis töistä ja mikä on työpaikkasi, mikä on tehtävänimikkeesi, miten usein sinulla työt päättyvät yöllä klo 2, oletko pukeutunut asiallisesti, onko sinulla korkokengät - mitä hittoa ne näillä tiedoilla tekevät?). Sama tyyppi puukotti jonkun tuntia myöhemmin ja teko olisi voitu estää.
Kait sä tajuat, että tällaisissa tilanteissa häke on todennäköisesti hälyttänyt apua saman tien siinä puhelun aikana eikä odota puhelun loppumista ennen kuin ilmoittaa eteenpäin. Siinä poliisin tuloa odotellessa kysellään sitten lisätietoa tapahtuneesta, että voidaan esim. tiedottaa alueen poliiseja, että joku tyyppi ahdistelee puukon kanssa humaltuneita naisia tms.
Vierailija kirjoitti:
Se oli paras kun mies soitti taannoin väkivaltaisesta vaimosta hätäkeskukseen ja päivystäjä kysyi. "Otat sä naiselta pataan"?
Miehen olisi varmaan pitänyt tästä voimaantua ja hakata muija pesäpallomailalla sairaalaan. Oliskohan sitten ollut hyvä häken mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin myös Ruotsissa.Kun soitan poliisille murrosta esim, on niinkuin itse olisin syyllinen! Vartti jankutetaan ja sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Eräs syysyö olin kadulla odottamassa poliisia ,koska eträs jengi yritti murtoa alueella. Poliisi tuli ja sanoin että hyppäsivät taksiin , registerinumero xxx-xxx. Viiden minuutin päästä tuli poliisiauto takaisin ja kysyin minkä firman auto, kun he eivät voi tietää firmn nimeä. Nämä pääsivät pakoon. Eli eivät voineet ajaa registerinumeroja löytääkseen firman !
Joo näin se varmasti meni, kuten kerroit.
Näin se meni eli sanoivat että eivät voi ottaa selville minkä taksibolaagin auto oli.Vieläkin ihmettelen. MUTTA;
Pari päivää ilmoitukseni jälkeen saivat kiinni kansainvälisen liigan joilla oli eräässä asunnossa tyynyt täynnä kultaa ja paketoituja kuoria lähdössä etelä-amerikkaan. Poliisi sanoi että liigat lähettää joka toinen viikko uusia rikollisia tänne ryöstämään .Aina askeleen edellä.
Tämä kiinniotto tapahtui minun antamilla vinkeillä ja ulkonäön perusteella olivat onnistuneet ottamaan kiinni yhden liigan! Aina jotakin.
Tuon jutun kun lukee, niin ensimmäisenä kyllä tulee mieleen, että kyseinen äiti ei käy ihan täysillä sylintereillä. Onneksi ei kuulu omaan lähipiiriini, olisi varmaan todella raskasta. Siihen on ihan syynsä, että hätäkeskus kysyy asioita. Ja niihin kysymyksiin on syytä ihan vain vastata niin hyvin kuin sillä hetkellä osaa ja pystyy. Ja syynsä on myös siihen, miksi hätäpuhelussa ei aleta selitellä ummet lammet ihan jokaisen kysymyksen taustaa ja tarkoitusperiä, jos siellä jollakulla vaikka ihan oikea avuntarvekin sattuisi olemaan. Ja jos ei ymmärrä, mitä suomenkielinen sana "ensisijaisesti" tarkoittaa, kannattaa ehkä ennemminkin olla hiljaa kuin kitistä siitä, miten ohjeesta voi tulla väärä kuva - ei tule, jos ei ole ymmäryksessä vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.
Kyllä. Tuon jutun kun luki, niin aika lailla sellaisen vaikutelman tuosta ihmisestä sai, että varmasti soittaisi häkeen asioista, joita normaalilla aivotoiminnalla varustettu ihminen ei pitäisi ilmoittamisen arvoisena, vaan vain toteaisi, että kaikkia kahjoja tänne maailmaan mahtuukin ja yhden sitten tytär näköjään juuri kohtasi. Eli oikeasti mitään ei tapahtunut, joku humalainen vähän korotti ääntään tyttärelle, ja äiti soittaa häkeen. Puoli Kontulaahan olisi koko ajan soittamassa häkeen, jos tuo oikeasti olisi soiton vaativa tilanne.
"Otatsa naiselta pataan" jne... Suomi 💩
Kolme kertaa olen soittanut häkeen. Kaksi kertaa tappelusta ja kolmas murrosta. Joka kerta päivystäjä oli asiallinen ja poliisit oli paikalla alle vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin myös Ruotsissa.Kun soitan poliisille murrosta esim, on niinkuin itse olisin syyllinen! Vartti jankutetaan ja sen jälkeen ei tapahdu mitään.
Eräs syysyö olin kadulla odottamassa poliisia ,koska eträs jengi yritti murtoa alueella. Poliisi tuli ja sanoin että hyppäsivät taksiin , registerinumero xxx-xxx. Viiden minuutin päästä tuli poliisiauto takaisin ja kysyin minkä firman auto, kun he eivät voi tietää firmn nimeä. Nämä pääsivät pakoon. Eli eivät voineet ajaa registerinumeroja löytääkseen firman !
Joo näin se varmasti meni, kuten kerroit.
Näin se meni eli sanoivat että eivät voi ottaa selville minkä taksibolaagin auto oli.Vieläkin ihmettelen. MUTTA;
Pari päivää ilmoitukseni jälkeen saivat kiinni kansainvälisen liigan joilla oli eräässä asunnossa tyynyt täynnä kultaa ja paketoituja kuoria lähdössä etelä-amerikkaan. Poliisi sanoi että liigat lähettää joka toinen viikko uusia rikollisia tänne ryöstämään .Aina askeleen edellä.Tämä kiinniotto tapahtui minun antamilla vinkeillä ja ulkonäön perusteella olivat onnistuneet ottamaan kiinni yhden liigan! Aina jotakin.
Tämä kommentti kertoo kaiken näistä 112:een soittelevista harhaisista tädeistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.
"En voi koska istun ohi ajavassa bussissa."
Ja vielä...
"Olisi kai ollu parempi etten olisi soittanut lainkaan, kun tämä on näin pirun hankalaa."
Nyt on kyllä ketjussa ahkera, mutta luokattoman huono trolli.
Osoitetta ei muuten voi kertoa, jos lojuu puolitajuttomana vaikkapa Käsivarren erämaassa. Sinne voidaan vain kertoa sijainti, ei ehkä koordinaatitkaan tiedossa jos ei ole gps:ssää.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa olen soittanut häkeen. Kaksi kertaa tappelusta ja kolmas murrosta. Joka kerta päivystäjä oli asiallinen ja poliisit oli paikalla alle vartissa.
Minulle on myös sattunut asiallinen päivystäjä lähes aina. Ambulanssin henkilökunta ja poliisit sitten ovatkin olleet ihan omaa luokkaansa. Etenkin, jos soittaa apua päihtyneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen Hesarissa kerrottiin ihmisestä, joka soitti häkeen, koska sisälle oli tullut lepakko. Onko lepakko henkeä ja yleistä turvallisuutta uhkaava asia, kysynpähän vaan.
Olen itse huomannut samaa, että hätäkeskus ei toimi ihan moiteettomasti. Olin kävelemässä yleisellä hiekkatiellä ja yksi metsästäjä oli siellä koirineen ja luoti viilsi lähellä korviani. Huomasin kaukaa, että metsästäjä heitti kiväärinsä metsikköön ja ajokoirat vielä lähellä minua etsimässä jotain saalista. Soitin hätäkeskukseen, ja totesivat vain, että nyt on metsästyskausi? Puhelu tuli Oulusta, ja ihanko yleisellä hiekkatiellä, missä ihmiset kävelee päivittäin, että sillä tiellä on ihan metsästyskausi?!! Ja totesivat puhelun jälkeen, että ennen kuin ehtivät perille, niin se metsästäjä on häipynyt?! No, toki Oulusta on pitkä matka Helsinkiin. Voi kiesus sentään näitä hälytyskeskuksia.