Hätäkeskus kyseli taas tyhmiä: "Miksi tytär ei itse soita?!"
Mitähän tampioita sinne yleensä otetaan töihin ja selitykset on taas luokkaa "kaikilla kysymyksillä on tarkoituksensa"...
Kommentit (103)
Siskoni aikuinen lapsi oli menossa käymään isovanhemmillaan, kun isä sai sairaskohtauksen. Hän oli mennyt sekavaksi ja puhui siansaksaa. Äitini soitti hädissään siskolle ja kysyi, mitä hänen pitää tehdä. Lapsi ehtikin perille ja soitti ambulanssin. Ensihoitaja tenttasi lasta, kuka hän on, miksi hän soitti hätäkeskukseen ja miksi juuri hän soitti. Isä vietiin päivystykseen ja hän vietti sen viikonlopun sairaalassa.
No tottakai kysytään, miksei tytär itse soita. Ja olisi hyvä että järkyttyneenäkin soittais itse. Voisi paljon paremmin antaa esim. tuntomerkkejäkin tekijästä ja kertoa tapahtuneesta, kuin äiti joka oli vain puhelimen päässä. Miksi toimintaterapeuttina työskentelevä äiti sellaisesta niin kovin tuohtuu ja pettyy...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein henkilö on itse siinä jamassa, ettei pysty soittamaan.
Pitääkö esim tajuttoman soittaa itse hätäkeskukseen.
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.Minulla sama tilanne. Puoliso menetti tajuntansa yllättäen, ei ollut heräteltävissä ja häke tivaa minulta, miksi ei soita itse, he eivät lähetä ketään paikalle, jos puoliso ei itse nyt tule puhelimeen kertomaan, mistä on kyse. Ei auta selittää, että on tajuton (aivoverenvuoto, menehtyi 2 vko myöhemmin tajuihinsa tulematta), inttävät vain, että apua ei voi lähettää, jos ei soita itse. Lopulta saatiin vapaalla ollut ambulanssikuski avuksi, mutta myöhäistähän se silloin oli.
Häken vastaus oli, että heillä on ohjeensa ja jos olisin toiminut ohjeiden mukaan ( herätellyt tajuttoman), ei oltaisi päädytty ikävään lopputulokseen.
Kysykää aina vasyaajan nimi jos asiat ei suju. Siellä voi olla joku epäpätevä ja ruumiita tulee.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.
Turha soitto! Olet niitä tätejä jotka soittaa kun pulu ontuu 🤦🏻
Jutun äidin typeryydestä kertoo esimerkiksi se, että hän kiitteli poliisin toimintaa, koska hänelle soittanut poliisi oli nainen. Eli jos soittaja olisi sattumalta ollut mies, olisi ilmoittaneen äidin asenne ollut heti sellainen, että mikään ei kelpaa. Olisiko tässä tapauksessa ollut mitenkään mahdollista, että olisi jättänyt valittamatta asiasta joka paikkaan? Naurettavinta jutussa on se, että nainen epäsuorasti viittaa, että kyllä hän tietää miten uhri toimii sokissa, koska hän on toimintaterapeutti! Varmaan jokainen tietää, että ne, jotka mainostavat tällaisissa tilanteissa ammattiaan, ovat todellisuudessa kaikkein osaamattomimpia. T. Toimintaterapeutti ja nainen.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni aikuinen lapsi oli menossa käymään isovanhemmillaan, kun isä sai sairaskohtauksen. Hän oli mennyt sekavaksi ja puhui siansaksaa. Äitini soitti hädissään siskolle ja kysyi, mitä hänen pitää tehdä. Lapsi ehtikin perille ja soitti ambulanssin. Ensihoitaja tenttasi lasta, kuka hän on, miksi hän soitti hätäkeskukseen ja miksi juuri hän soitti. Isä vietiin päivystykseen ja hän vietti sen viikonlopun sairaalassa.
Voih. No mutta ne soittajan tiedot tulee lomakkeeseen, mitä ensihoito tekee jokaisesta käynnistä. Ihme loukkaantumista ihan tavallisista kysymyksistä.
Tosta jutusta sai sen kuvan että tuo tytär on juuri sellainen henkilö, joille virallisten puheluiden soittaminen on vaikeaa, mutta äiti ei sitä vaan ihan suoraan sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin kerran hätäkeskukseen istuessani bussissa, koska tien laidassa oli savuava auto. Kysyttiin, miksen pysähtynyt paikalle, sanoin etten voinut. Kauhean syvä huokaus hätäkeskuksen päästä, kun ei hän nyt tiedä mikä siellä on tilanne. No tulipa itselle sellainen tunne, et ois pitäny jättää soittamatta.
Joskus aikoinaan pari tuntematonta alkoi tappelemaan kadulla ja soitin häkeen. Kamala tivaaminen, minkä nimisiä nämä tappelijat ovat. Taisin suutahtaa, koska nimiä kysyi useamman kerran, vaikka sanoin etten tiedä.
Virkailija varmaan ajatteli, että tappelupukareita nimellä puhuttelemalla sinä saisit tilanteen rauhoittumaan, mutta mistä sinä heidän nimensä tietäisit... Ehkä virkailija oletti sinun kuuluvan samaan porukkaan? Ärsyttävää.
Itse en edes uskaltaisi puhutella joitain tuntemattomia tappelijoita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Toki tuossa jutussa selitettiinkin, miksi tällaisia asioita kysellään, mutta ainahan niistä voi lukematta juttua kitistä mammapalstalle. Mainittiin, että jos uhri on piilossa tekijää, poliisi ei yritä soittaa hänelle, ettei soittoääni paljasta piilopaikkaa.
Lisäksi jutun mamma kitisi, että ei häntä varsinaisesti haitannut kysymyset vaan se, ettei hänelle selitetty, miksi niitä kysellään. Siis tyttärellä on hätä ja tän mamman mielestä häken pitäisi diskuteerata hänen kanssaan jokaisesta kysymyksestä sen sijaan, että tyttöä yritettäisiin auttaa.
Kolmanneksi tytöllähän ei oikeasti ollut enää hätää, vaan hän oli turvassa omassa kodissaan lukkojen takana, joten ei mikään ihmekään, että häke olisi halunnut keskustella suoraan hänen kanssaan tai vähintään tietää, miksi tyttö on siinä tilassa, ettei pysty puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittajaan nihkeästi suhtautuminen on ihan oikeasti toistuvaa eikä poikkeus. En todellakaan turhan takia soita hätäkeskukseen mutta melkein joka toinen kerta on ollut joku hapannaama puhelimessa.
Nykyään aina valmiiksi jo ahdistaa se soittokin. Karseinta tuo on silloin jos jollakulla on oikeasti hengenhätä ja itsekin tietty on sitten siinä luonnolisesti ahdistunut ja puheluun vastaa joku joka kyselee ummet ja lammet eikä lähetä apua.Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.
Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.
Millainen elämä sinulla on, kun kertomuksestasi päätellen soitat jatkuvasti hätäkeskukseen? Miten ihmeessä ajaudut usein sellaisiin tilanteisiin?
Kerroin että noin joka toinen puhelu on ollut nihkeä niin miten siitä päättelet miten usein olen soittanut tai millainen elämä minulla on?
Sanomani voi tarkoittaa kaikkea vaikkapa 300 tai vaikkapa vain kolmen puhelun välillä. Oman arvioni häkestä perustin noin 5 puheluun, jonka olen soittanut usemamman vuoden aikana. Eli ihan normaali tai jopa vähäinen määrä kun vertaa siihen mitä muut ovat minulle kertoneet, että ovat joutuneet hälyttämään apua.
Se että olen jatkuvasti sinne soittanut oli sinun päätelmä ja vieläpä väärä sellainen. Jos et itse pahemmin ole joutunut häkeen soittamaan päättelen, ettet kovin isoa huolta taida tuntemattomien ihmisten hengestä kantaa tai sitten et ikinä liiku missään ihmisten ilmoilla.
Samanlaiset henkilöt jotka ei voi itse soittaa häkeen ei myöskään tilaa pizzaa puhelimella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.Minulla sama tilanne. Puoliso menetti tajuntansa yllättäen, ei ollut heräteltävissä ja häke tivaa minulta, miksi ei soita itse, he eivät lähetä ketään paikalle, jos puoliso ei itse nyt tule puhelimeen kertomaan, mistä on kyse. Ei auta selittää, että on tajuton (aivoverenvuoto, menehtyi 2 vko myöhemmin tajuihinsa tulematta), inttävät vain, että apua ei voi lähettää, jos ei soita itse. Lopulta saatiin vapaalla ollut ambulanssikuski avuksi, mutta myöhäistähän se silloin oli.
Häken vastaus oli, että heillä on ohjeensa ja jos olisin toiminut ohjeiden mukaan ( herätellyt tajuttoman), ei oltaisi päädytty ikävään lopputulokseen.
Tämä nyt on vain yksiselitteisesti trolli eikä edes kovin hyvä sellainen. Tietenkään häkellä ei ole ohjeistusta, ettei tajuttomia auteta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voih. No mutta ne soittajan tiedot tulee lomakkeeseen, mitä ensihoito tekee jokaisesta käynnistä. Ihme loukkaantumista ihan tavallisista kysymyksistä.
Ei siihen lomakkeeseen tule selvitystä, miksi juuri se henkilö soitti häkeen eikä joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.
No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.
Olen soittanut häkeen kolmesti elämäni aikana. Ensimmäisellä kerralla mummolle hänen pyörtyessään kahvipöytään, toisella kerralla itselleni jäätyäni autoon puristuksiin (kolari) ja kolmannella hälyttäessäni apua tieltä suistuneen auton matkustajille. Apu on tullut ihan joka kerta enkä ole jäänyt miettimään 12-tuntisen työpäivän ehkä viimeistä tuntiaan suorittavan häkepäivystäjän äänensävyä. Jos olen shokissa mökeltänyt omiani, niin häkeläinen on kyllä sanonut tiukasti että olen eri paikassa missä väitän olevani (mikä piti paikkansa :D) tmv.
Parasta on, jos pystyy itse nollaamaan päänsä, tekemään tilannearvion ja soittamaan vasta sitten, kun on itsekin kartalla. Esimerkiksi viimeisimmässä häke-keississä soitin liian aikaisin(!) koska kyseessä oli pelkkä kauempaa tehty näköhavainto. Homma alkoi toimia vasta, kun tein autolla uukkarin, ajoin onnettomuuspaikalle ja pääsin kertomaan havaintoja siitä, kuinka moni uhri oli tajuissaan ja tolpillaan, kuka oli kalpea ja hikinen ja kuka ei kyennyt liikuttamaan jalkojaan ja valitti selkäkipua. Vasta sitten kun aloin suoltaa näitä havaintoja häkeen, minusta alkoi olla hyötyä yhteiskunnalle.
Nollaa pää, puhu lyhyitä kokonaisia lauseita ja tee kuten pyydetään. Se on kansalaistaito.
Prrrrrrr
-Hätäkeskus
- Hei! tarvisin apua joku hyökkäsi kimppuuni ja nyt uhkaa minua puukol.... AAAARGH AI ASKdök emo jaöojsösl kj
Vierailija kirjoitti:
Toinen on se että joutuu todistelemaan miksi on soittanut. Eräs vastannut ei uskonut minua millään ekalla puhelulla ja käski soittamaan myöhemmin uudestaan kun kerroin, että talon ikkunassa näkyi hahmo, joka näytti tajuttomalta tai kuolleelta ihmiseltä. Soitin sitten uudelleen ja ilmeisesti yllätyi kun ei ollutkaan pilapuhelu ja tuntui olevan ihan paniikissa sitten. Varmisteli minulta sitten vielä puhelun looussa että olihan nyt niin etten aluksi ollut ihan varma ollut oliko kyseessä todellinen hätä ihmisellä.
Minun mielestä on aika uskomatonta jos apua hälyttänyt henkilö joutuu olemaan se joka tekee varman arvion onko hätä oikea vai ei ennenkuin apua lähetetään. Etenkin jos näkyvyys on huono eikä osaa sanoa onko kyseessä kuollut, tajuton tai edes ihminen vai jokin joka näyttää vain kuolleelta ihmiseltä. Ja jos avun saaminen on sen varassa soittaako joku todella sitä toista puhelua, kun saa sellaisen kuvan että häke ei usko.
Siis soitit häkeen, että näet talosi ikkunasta jotain, mistä et edes tiedä, onko se ihminen, mutta päätit päätellä sen olevan ruumis? Ja hämmästyit, kun häke ei samantien tehnyt suurhälytystä.
Lisäksi kirjoitit, että nykyään sinua ahdistaa aina jo etukäteen soittaa häkeen, eli taidat olla heidän palveluidensa suurkuluttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi pitkä tarnina häken toiminnasta.No voisiko olla mitenkään, että juuri sen takia kysytään? Eli halutaan selvittää, onko se asianosainen nyt niin pahassa kunnossa, että ei oikeasti kykene soittamaan ja tarvitsee esim. akuutisti apua sinne paikalle. Tässäkin tapauksessa ehkä haluttiin tietää, onko tyttäreen sattunut fyysisesti tai onko niin paniikissa, ettei toivu ilman ammattilaisen apua. Vai onko kyse esim. siitä, että tyttären mielestä ei tapahtunut mitään ilmoittamisen arvoista ja äiti vain panikoi turhasta ja soittaa, vaikka olisi sanottu, ettei ole tarvetta, eikä mitään käynyt.
Äiti soittaisi huvikseen?
Soitin kerran 112 kun näin tappelun pikkukaupungin ainoan pizzerian edessä. Häkepäivystäjä intti että mikä paikan katuosoite on. No mistä minä sen tiedän?! Kai nyt paikallisella poliisilla on kylän ainut pizzeria on tiedossa tai ainakin navigaattori, toisin kuin minulla joka olin eri paikkakunnalta. Siihen aikaan ei ollut kännyköissä vielä nettiä että olisi voinut helposti tarkistaa osoitteen.
Jos joku sekava henkilö käy johonkuhun kiinni niin on syytä olettaa, että henkilö voi näin tehdä uudelleen ja hyvinkin pian. Eli totta kai poliisille soitetaan.
Huutelu ei kylläkään ole sama asia kuin toiseen väkivaltaisesti käsiksi käyminen. Mutta jos tuommoista koet niin sinun pitää niistä tehdä ilmoitus poliisille ja talonyhtiölle. Näissä keisseissä on yleensä sana sanaa vastaan joten toki tuo voi olla hankala selvittää poliisin kanssa.