Miten suurempi osa väestöstä saataisiin työelämään? Jotta saataisiin parannettua valtion taloutta ja kestävyysvajetta ja voitaisiin ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa
Millaisilla toimenpiteillä saataisiin isompi osa väestöstä työelämään? Niin että ihmiset pysyisivät paremmin työkykyisinä, osittain työkykyisetkin voisivat tehdä jotain työtä ja että työelämään haluavat pääsisivät sinne helpommin?
Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo.
Kaiken työn vastaanottaminen olisi helpompaa. Yrittäjyyttä olisi myös helpompaa lähteä värkkäämään sivutoimisesti tai päätoimisesti. Voisi opiskella lisää, jos se on tarpeen.
Vapautuisi ihmisten voimavarat rahahuolien, byrokratian ja vallankäytön alta ja niitä voimavaroja voisi oikeasti kohdentaa sinne mihin kuuluu ja mikä on yhteiskunnan kannalta paras: oman tilanteen kohentamiseen.
Mutta mikä olisi sopiva summa? Pitäisikö sen olla enemmän kuin nykyinen työmarkkinatuki?
Minä en osaa vastata, että minkä suuruinen sen kuuluisi olla. Mun nähdäkseni asumistuki ja toimeentulotuki ainakin jossain muodossa pitäisi säilyttää. Sen olisi syytä olla riittävän suuri, että ei olisi mikään vakio, että ihmiset joutuu tttukiloukkuun perustulosta huolimatta. Mutta jotenkin on turvattava, jos elämäntilanne on jotenkin poikkeava, esim isot lääkekulut.
Tuet pois ja kunnon palkka 9€ korvauksen sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo.
On aivan järjetöntä, että en työttömäksi jäätyäni saa välttämättä opiskella edes omalla kustannuksellani parantaakseni työmahdollisuuksiani ja pysyäkseni kiinni työelämässä ilman riskiä siitä, että menetän välttämättämän päivärahani. Yhtä älytöntä on, että en saa kokeilla aloitella yritystoimintaa, koska menetän joko työttömyysturvani tai starttirahan, todennäköisesti molemmat. Kaikkien mahdollisten sääntöjen ja kriteerien viidakko on niin raskaskulkuinen, että on parempi vaan olla tekemättä mitään, jottei tulisi tehtyä korjaamatonta virhettä.
Peräänkuuluttaisin myös yritysten yhteiskuntavastuuta. Ei voi olla niin, että isot yritykset vuodesta toiseen käyttävät palkkatukityöläisiä tai järjestävät rekrykoulutuksia, eivätkä koskaan kuitenkaan palkkaa talon kirjoille ketään. Kympin tuntipalkalla on vaikea rakentaa itselleen kohtuullista elämää, joten työstä pitäisi olla valmis maksamaan asiallista palkkaa, tai ainakin tarjota kunnollisia palkkakehitysmahdollisuuksia.
Miksi sinulle pitäisi maksaa opiskeluajasta vain siksi, että olet ollut kuukauden tai kaksi töissä? Sama pitäisi olla jokaisella, myös niillä, jotka nyt saavat opintotukea eli automaattisesti saisi opiskelemansa alan keskipalkan mukaista ansiosidonnaista. Lääkäriksi opiskeleville muutama tonni kuukaudessa, sosiaalialaa opiskeleville 700 e/kk.
Jos opiskelen niin, että olen koko ajan valmis ottamaan vastaan kokopäivätyön, niin miksi silti menetän työttömyyspäivärahani? Sohvalla istumalla en menetä. Mikä järki siinä on? Ja olen ollut töissä yli 30 vuotta, en paria kuukautta.
Laki ei edellytä kokopäivätyötä, osa-aikainen työ riittää. Harmi, että työttömyys vie lukutaidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta musta Suomessa ylikoulutetaan tai ainakin vaaditaan liian spesifiä koulutusta tai työkokemusta monilla aloilla, joiden tehtävät opitaan aika pitkälti ko. työpaikassa. Työpaikkaa ei voi vaihtaa, jos ei ole juuri kyseisen alan paperia ja/tai työkokemusta. Ei ole mitään järkeä kouluttautua vain sen vuoksi, että saa muodollisen pätevyyden. Jos mulla on tietyn tasoinen koulutus (riippumatta siitä, miltä alalta) ja työkokemusta edes joltain alalta, joka on edes suunnilleen sen haettavan tehtävän tasoista, työpaikan vaihdon pitäisi olla käytännössä helpompaa. Kyllä se työ kouluttaa ja jos ei kouluta, sitä varten on koeaika. Kaikille aloille tämä ei tietenkään sovellu (lääkärit, asianajajat, insinöörit tms.), mutta jos on yhtään yleisluonteisempi koulutus tai työkokemusta, pitäisi sen olla riittävä osoitus, että henkilö on kykenevä tietyn tasoisiin tehtäviin.
Yksityinen saa palkata vaikka hammashoitajan tarjoilijaksi, ei sitä kukaan kiellä. Vain julkisella puolella on pakollisia koulutusvaatimuksia (ja muutamalla erityisalalla kuten lääkärit ).
Ei toki kielläkään, mutta edes työhaastatteluun on vaikea päästä, jos ei ole juuri sitä oikean alan koulutusta tai työkokemusta, mielellään vieläpä useiden vuosien ajalta. Pointti oli se, että mitä tekee ihminen, joka haluaisi vaihtaa työpaikkaa, ehkä hieman erityyppisiin, mutta koulutusasteeltaan ns. samantasoisiin töihin? Hakeutuu ilmeisesti kalliisti uudelleenkoulutettavaksi, koska ilman koulutusta ei heltiä edes lyhyttä pestiä, joilla voisi kerryttää sen uuden alan työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois ja kunnon palkka 9€ korvauksen sijaan
Palkka sen mukaan, paljonko tuottaa yritykselle. Moni saisi alle 300 e/kk.
Vastikkeettomat tuet pois ja tiukempi seula siihen, kuka on oikeasti työkyvytön ja kuka vain laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa jatkuvalle yrittäjyys-puheelle. Enemmän mahdollisuuksia tulla tavalliseksi työntekijäksi, alasta riippumatta
Miksi? Yrittäjänä tienaa paremmin samalla työmäärällä eli jos ei kelpaa töihin, niin perustaa yrityksen ja tulee nopeasti rikkaaksi.
Raha ei ole ykkössijalla työn suhteen. Mielekkään työn tekeminen niin että palkalla saa jotain ostettua olisi riittävä. Iso palkka olisi plussaa mutta vain plussaa. Tärkeämpää on se itse työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa jatkuvalle yrittäjyys-puheelle. Enemmän mahdollisuuksia tulla tavalliseksi työntekijäksi, alasta riippumatta
Miksi? Yrittäjänä tienaa paremmin samalla työmäärällä eli jos ei kelpaa töihin, niin perustaa yrityksen ja tulee nopeasti rikkaaksi.
Raha ei ole ykkössijalla työn suhteen. Mielekkään työn tekeminen niin että palkalla saa jotain ostettua olisi riittävä. Iso palkka olisi plussaa mutta vain plussaa. Tärkeämpää on se itse työ.
Ohis. Erittäin pahaan ahdinkoon pitkäaikaistyöttömyyden seurauksena joutuminen on näyttänyt minulle sen, että työn tekemisessä ylivoimaisesti tärkeintä on raha. Työn mielekkyys on pelkkää idealismia ja sanahelinää, jota harjoittavat ne, joita köyhyys ei - vielä - ole koetellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan yrittäjyys on vielä parempi vaihtoehto eli riittää, että nauttii työstä, jolloin sen voi myydä asiakkaalle halvemmalla kuin muut.
Tarvitaan nuorempi väestö. Vaikka kaikki työttömät saataisiin töihin ei se silti riittäisi ratkaisuksi noihin ongelmiin. Vanheneva väestö aiheuttaa sen, että yhä useampi ihminen ei ole töissä.
Tiedän johtajan jonka työsopimuksessa luki hän pääsee eläkkeelle kun on 58 ja hän myös lähti silloin. miten nämä johtajat saadaan pysymään työelämässä pidempään siinä meillä ongelma
Pitää keksiä enemmän hyväpalkkaisia hukka-ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän johtajan jonka työsopimuksessa luki hän pääsee eläkkeelle kun on 58 ja hän myös lähti silloin. miten nämä johtajat saadaan pysymään työelämässä pidempään siinä meillä ongelma
Vastaavasti minä tiedän johtajan, joka oli töissä vielä 85 v iässä ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinhan yrittäjyys on vielä parempi vaihtoehto eli riittää, että nauttii työstä, jolloin sen voi myydä asiakkaalle halvemmalla kuin muut.
Vain palkansaaja tai harrastuksenaan pientä yritystoimintaa puuhasteleva eli muilla tavoin elantonsa hankkiva ihminen voi päästää suustaan jotain noin lapsellista.
Ainostaan huippuosaajia tarvitaan. Yritykset saavat nykyään halvalla suomalaisia parempia työntekijöitä ulkomailta. Toisaalta automatiikka vähentää työntekijöiden tarvetta.
Olen ollut enemmän tai vähemmän työtön viimeiset 20v. Mielestäni nämä auttaisivat:
- ei keppiä vaan porkkanaa. Jos otat vastaan pienenkin työkeikan, seisoo kaikki tuet viikkoja, jopa kuukausia jossain virastojen uumenissa. Yhtenä vuonna tein pienen, parin tunnin keikan 1.8. Työnantaja maksoi palkan elokuulta 15.9. Se oli n. 30e.
Sain heinäkuussa työkkärin rahaa ja keikan jälkeen seuraavan kerran hakemukseni menivät läpi lokakuussa sillä piti arvioida, voisinko työllistyä ko keikkapaikkaan ja ennen kaikkea noilla mahtavilla palkkatuloillani. Olin siis heinä-lokakuun ajan ilman tuloja.
Muistan yhä miten lapsen kanssa itkettiin väsymyksestä kun oli niin nälkä. Ei ollut ruokaa vuokrat, laskut kaikki maksamatta.
Työnantajalle soitettiin ja kovisteltiin, miksei anna minulle lisää keikkaa. Hän oli ahdistunut tivaavasta sävystä enkä saanut koskaan enää tunteja sieltä. Minulta asiaa tivasi sama virkailija kolmesti (!!!) sen parin kuukauden aikana.
Kannustaisiko sinua töihin?
- sairaat pois työttömyystilastoista. Jos olet sairas, saatat joutua silti roikkumaan työkkärin listoilla. Osatyökykyisiä on ihan käsittämätön määrä listoilla.
Olen tavannut työkkärin "pupukurssilla" naisen, joka ei pystynyt istumaan ollenkaan. Hänellä oli työssä rikkoutunut selkä.
Ei myöskään jaksanut seisoa pitkiä aikoja. Ei hänestä ole mihinkään työhön!
Myös iso osa työttömiä opiskelee, on 9e/pvä työssä tai osa-aikatöissä eikä he ole "vain kotona sohvalla".
-jatkuva työkkärin kyykytys ja kiusaaminen. En edes ala avautua tästä uudesta mallista joka tuli nyt toukokuussa voimaan....
Minulle käskettiin hakea logistiikka-alalle. Minulla on mm epilepsia eikä ajokorttia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut enemmän tai vähemmän työtön viimeiset 20v. Mielestäni nämä auttaisivat:
- ei keppiä vaan porkkanaa. Jos otat vastaan pienenkin työkeikan, seisoo kaikki tuet viikkoja, jopa kuukausia jossain virastojen uumenissa. Yhtenä vuonna tein pienen, parin tunnin keikan 1.8. Työnantaja maksoi palkan elokuulta 15.9. Se oli n. 30e.
Sain heinäkuussa työkkärin rahaa ja keikan jälkeen seuraavan kerran hakemukseni menivät läpi lokakuussa sillä piti arvioida, voisinko työllistyä ko keikkapaikkaan ja ennen kaikkea noilla mahtavilla palkkatuloillani. Olin siis heinä-lokakuun ajan ilman tuloja.
Muistan yhä miten lapsen kanssa itkettiin väsymyksestä kun oli niin nälkä. Ei ollut ruokaa vuokrat, laskut kaikki maksamatta.
Työnantajalle soitettiin ja kovisteltiin, miksei anna minulle lisää keikkaa. Hän oli ahdistunut tivaavasta sävystä enkä saanut koskaan enää tunteja sieltä. Minulta asiaa tivasi sama virkailija kolmesti (!!!) sen parin kuukauden aikana.
Kannustaisiko sinua töihin?- sairaat pois työttömyystilastoista. Jos olet sairas, saatat joutua silti roikkumaan työkkärin listoilla. Osatyökykyisiä on ihan käsittämätön määrä listoilla.
Olen tavannut työkkärin "pupukurssilla" naisen, joka ei pystynyt istumaan ollenkaan. Hänellä oli työssä rikkoutunut selkä.
Ei myöskään jaksanut seisoa pitkiä aikoja. Ei hänestä ole mihinkään työhön!
Myös iso osa työttömiä opiskelee, on 9e/pvä työssä tai osa-aikatöissä eikä he ole "vain kotona sohvalla".-jatkuva työkkärin kyykytys ja kiusaaminen. En edes ala avautua tästä uudesta mallista joka tuli nyt toukokuussa voimaan....
Minulle käskettiin hakea logistiikka-alalle. Minulla on mm epilepsia eikä ajokorttia ollenkaan.
Anteeksi huono suomeni, se ei ole äidinkieleni.
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Perustulo.
On aivan järjetöntä, että en työttömäksi jäätyäni saa välttämättä opiskella edes omalla kustannuksellani parantaakseni työmahdollisuuksiani ja pysyäkseni kiinni työelämässä ilman riskiä siitä, että menetän välttämättämän päivärahani.
Omalla kustannuksella nimenomaan saa opiskella. Mutta ei työttömyyspäivärahalla.
Siitä olen samaa mieltä, että päivärahalla opiskelu on tehty vaikeaksi. Mutta ei se liian helppoakaan saa olla, muutenhan kaikki vaihtaisivat opiskelijasta työttömäksi päästäkseen jatkamaan suuremman tuen turvin.
Ilman tukia opiskelemisessa on puolensa. Voi opiskella omaan tahtiin ja jos onnistuu opiskelijana työllistymään osa-aikaisesti, niin ei tarvitse murehtia opintotuen tulorajoista. Opiskelijan statuksella lienee kuitenkin helpompi päästä töihin kuin ihan vaan työttömänä. Työtön nähdään vähän luuserina, kun taas opiskelija on menossa elämässään eteenpäin.
Asumistukeenhan on oikeutettu joka tapauksessa, jos voi ei saa työttömyyspäivärahaa eikä opintotukea. Ellei sitten tilanne ole se, että asuu omistusasunnossa ja puolisolla on kohtuupalkkainen työ. Jos tilanne on jälkimmäinen, niin silloinhan se opiskelujen aikaisen elämisen rahoittaminen on enemmänkin järjestelykysymys, eikä siinä olla TE-toimiston päätösten armoilla.
Mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisy.
Yksi merkittävä, kauaskantoinen tekijä olisi tehokas koulukiusaamiseen puuttuminen.
Kiusaaminen pitää tunnistaa varhaisvaiheessa, ja jos keskustelu ei tuota tulosta, kiusaajan kouluyhteisöstä erottaminen ja siirtäminen toiseen kouluun tai tarkkailuluokalle tms. voisi olla ratkaisu.
Lasten kasvattaminen omanarvontuntoisiksi olisi tärkeää. Oman näkemykseni mukaan kristillinen kasvatus on tässä paras. Sen myötä rakentuu perusta ihmisarvolle, perusturvallisuuden tunteelle, ymmärrykselle oikeasta ja väärästä ja ymmärrykselle että ihminen on syntinen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eli meillä ei olisi ikinä varaa tähän, jokaiselle vanhempien kanssa asuvalle 18v lukiolaiselle joka kuukausi 1500 e tilille ja vero% nolla.