Onko 45-vuotias jo näkymätön työmarkkinoilla?
Etsin uutta työtä ja vaikka olen työssäni pätevä, tiedot ajan tasalla ja haen vain töitä jotka tiedän osaavani tai oppivani, hakemuksiin ei edes vastata. Ei edes "kiitis mutta et tullut valituksi" -viestiä.
Joko ikäsyrjintä tämän ikäisenä alkaa???
Kommentit (108)
Mistä se sun ikä edes tarkalleen tulee tietoon?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työkokemuksesta joku osaa laskea toisin kuin sinä.
T. Eri
Toivottavasti ei, etsin työtä ja olen kyllä käynyt haastatteluissakin, paikkaa en ole saanut, mutta en haluaisi luopua toivosta.. N45
Vierailija kirjoitti:
Sähköiset työhakemuskaavakkeet sisältävät usein syntymäajan. Kuten myös CV:n vuosista voi sen päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä osaa. Joillain aloilla löytyy hommia vaikka olisit todellinen ikämies kun on osaajista pulaa.
Niin oon ymmärtänyt että esim raksapuolen taitavat tekijät revitään käsistä. Toista on näköjään ns asiantuntijatöissä pk-seudulla.
Onko kukaan kokeillut rekrytoivia työvoimakoulutuksia? Se voisi olla yksi mahdollisuus, olen nopea oppimaan eikä enää ihan pieniä lapsia niin nyt olisi aikaa painaa töitä. Jännä jos työnantajat ei tätä tajua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä osaa. Joillain aloilla löytyy hommia vaikka olisit todellinen ikämies kun on osaajista pulaa.
Mitkä ovat nämä alat, jos sote-alat, siivous, tarjoilu ja muuta fyysisesti raskaat alat jätetään pois?
Onneksi 2 kertaa vanhemmat sällit sentään kelpaavat vielä johtamaan valtakuntia... Vielä on siis jotain toivoa heilläkin...
Olen 48v ja huomasin saman asian muutama vuosi sitten. Paras oli se kun luvattiin ilmoittaa kaikille haastatetuille jotain. Noh, unohtivat minulle ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niistä lomakkeista, yo-todistuksesta ja yli 20 vuoden työkokemuksesta esim 😄
ap
Ei ole, paljon riippuu ihmisestä itsestään. Töitä hakiessa kannattaa mennä itse paikan päälle ja kertoa asiansa. Sähköposti on aika kasvoton viestintä.
Terv. 47-v ammattia vaihtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oon ymmärtänyt että esim raksapuolen taitavat tekijät revitään käsistä. Toista on näköjään ns asiantuntijatöissä pk-seudulla.
Onko kukaan kokeillut rekrytoivia työvoimakoulutuksia? Se voisi olla yksi mahdollisuus, olen nopea oppimaan eikä enää ihan pieniä lapsia niin nyt olisi aikaa painaa töitä. Jännä jos työnantajat ei tätä tajua.
ap
Rekrykoulutuksen paikkaa haetaan ihan kuin oikeaakin paikkaa, joten syrjintä rehottaa siellä yhtä lailla. Niihin on ihan yhtä vaikea päästä kuin muihinkin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei, etsin työtä ja olen kyllä käynyt haastatteluissakin, paikkaa en ole saanut, mutta en haluaisi luopua toivosta.. N45
Paljon tsemppiä sinulle työnhakuun!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työkokemuksesta joku osaa laskea toisin kuin sinä.
T. Eri
Työkokemuksista voi ne vanhimmat jättää pois, tuskin niillä muutenkaan on enää merkitystä 🙄.
Toki voi päätellä onko henkilö 22 vai päälle 35, mutta ihan oikeasti voi/kannattaakin jättää tarkka ikä arvailun varaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, paljon riippuu ihmisestä itsestään. Töitä hakiessa kannattaa mennä itse paikan päälle ja kertoa asiansa. Sähköposti on aika kasvoton viestintä.
Terv. 47-v ammattia vaihtanut.
Ei taida ihan toimia tämä tyyli asiantuntija-aloilla.
Te-palvelun webinaarin pitäjä sanoi että jätetään hakemuksesta/cv ikä/sotu pois ettei tule ikärasismia 🤣🤣🤣
Suhteilla valtaosa käsienheilutteluhommista menee. Koska niitä todellisuudessa voisi tehdä kuka tahansa akateeminen vailla spesifiä osaamista ja palkka on korkea, motiivi on erittäin suuri siihen että resurssit pidetään omassa tuttavapiirissä tai perhepiirissä.
Ainoat työt mihin pääsee nykyaikana ns. kovalla osaamisella on duunarialoja. Sinne voi päästä ilman haastatteluakin töihin pelkällä puhelinsoitolla jos ammattiosaaminen, työturvallisuuskortit ja lippulaput jne. on kunnossa.
Vaihdoin työpaikkaa 45-vuotiaana. Hain kolmen kuukauden aikana 15 paikkaa. Pääsin 6 kertaa haastatteluun ja sain lopulta kaksi paikkaa peräkkäisinä päivinä. Valitsin niistä toisen. Parin kuukauden päästä soitettiin vielä kolmannesta ja kysyttiin, olenko vielä kiinnostunut.
Ilmeisesti tietyt alat ja kokemus vähentää ikäsyrjintää.
Opiskele hoiva-avustajaksi, pääset töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä lomakkeista, yo-todistuksesta ja yli 20 vuoden työkokemuksesta esim 😄
ap
Miksi ihmeessä lähettelet ylioppilastodistusta yhtään minnekään 😳?! Taisi löytyä syy sille miksei töitä löydy... Ja tosiaan ihan kaikkea 20 vuotta vanhaa kokemusta ei tarvitse eikä edes kannata luetella, tulee tosi outo kuva ihmisestä joka ei tajua jättää turhia vanhoja listalta pois!