Onko 45-vuotias jo näkymätön työmarkkinoilla?
Etsin uutta työtä ja vaikka olen työssäni pätevä, tiedot ajan tasalla ja haen vain töitä jotka tiedän osaavani tai oppivani, hakemuksiin ei edes vastata. Ei edes "kiitis mutta et tullut valituksi" -viestiä.
Joko ikäsyrjintä tämän ikäisenä alkaa???
Kommentit (108)
I normala länder är det inget problem.
Itsellä loppui töiden saanti kun täytin 40 vuotta, työkkäristä vain yksi myönsi että on kuullut ennenkin samaa. Mutta olisi kiva jos tosiaan tulisi edes "kiitos mutta ei kiitos" mutta mitään ei kuulu. Viimeisin työpaikka josta kuului jotain, vaikutti puhelimessa innokkaalta ja tuntui että nyt nappaa, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään, aikaa on siitäkin jo neljä kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt aikuisiällä toisen asteen ja korkeakoulututkinnon, vain nämä on mainittu cv:ssä, eikä todellakaan mitään peruskoulun päättämisvuosia. Lisäksi olen tiputtanut työkokemuksista kaikki epäolennaiset ja vanhat työpaikat pois. Näiden perusteella vaikutan ainakin 10 vuotta nuoremmalta.
N42
Vanhat peruskouluajat eivät ole relevantteja ja ne voi siksi jättää pois. Sen sijaan kikkailu iän peittämiseksi on naurettavaa. Iän piilottelu voi tietenkin hämätä ikär asistia niin että pääset haastatteluun, mutta kyllä se viimeistään siellä selviää.
Onko mielestäsi relevanttia luetella asiantuntijatyön hakemuksessa kaikki alaan liittymättömät hanttihommat vuodelta 1 ja 2?
Riippuu alasta. Itse olen 43v. ja opiskelen toista vuotta sairaanhoitajaksi, pohjalla lähihoitajan koulutus ja työ. Sairaanhoitajana riittää töitä ja onhan mulla yli 20v vuotta työuraa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla valtaosa käsienheilutteluhommista menee. Koska niitä todellisuudessa voisi tehdä kuka tahansa akateeminen vailla spesifiä osaamista ja palkka on korkea, motiivi on erittäin suuri siihen että resurssit pidetään omassa tuttavapiirissä tai perhepiirissä.
Ainoat työt mihin pääsee nykyaikana ns. kovalla osaamisella on duunarialoja. Sinne voi päästä ilman haastatteluakin töihin pelkällä puhelinsoitolla jos ammattiosaaminen, työturvallisuuskortit ja lippulaput jne. on kunnossa.
Aika outo ajatus tuo ettei akateemisilla ole spesifiä osaamista tietyltä alalta. Aika moni akateeminen suunnittelee hopsinsa siten, että opinnoissa pääaineen syventävät ja sivuaineopinnot suuntaavat tiettyyn tehtäväalueeseen ja alalle, jonne haluaa työllistyä. Tämän lisäksi ainakin omalla alallani kaikki tekivät kesätöitä, harjoittelut tai projektitöitä omalla alallaan opintojen aikana. Silti elää sitkeänä käsitys, että opiskellaan yleistä tieteenfilosofiaa (toki kaikille sekin kurssi kuuluu) eikä suuntauduta työelämälähtöisesti mihinkään. Ei tule ehkä hitsaajaa mutta kyllä se oma opiskeltu ala on yleensä se, johon töihin mennään. Toki voi yrittää tulla tekemään asiantuntijatyötä ilman sisältöpohjaista koulutusta, mutta veikkaanpa että monella menisi sormi suuhun alta aika yksikön.
Sähköiset pakkolomakkeet on hirveitä ja niille nyt ei voi mitään, että pakko on laittaa valmistumisvuosia (pahimmillaan päivän tarkkuudella, miksi?!?!) ja syntymäaika.
MUTTA yleensä niidenkin mukaan laitetaan myös CV ja vapaamuotoinen hakemus, ja niissä kyllä kannattaa käyttää harkintaa, että miten laveasti käy jokaisen vuoden ja tehtävän läpi. Ainakin omissa hommissani olennaisinta on osaaminen, ei se, missä positiossa hakija on tarkkaan ottaen ollut. Työkokemuksesta avaan max 10 viime vuoden tehtäviä ja poimin niistä erityisesti haettavaan tehtävään sopivan osaamisen. Jos tuntuu tarkoituksenmukaiselta, saatan lyhyesti mainita vanhemmista hommista, että kokemusta löytyy myös siitä ja tästä, vaikka en niitä ryhdy CV:ssä tarkemmin avaamaan. Koulutukset kuittaan lähinnä bullet pointteina, että on tämä ja tämä tutkinto ja tällaiset kurssit käyty.
CV:ni on yksisivuinen ja helposti silmäiltävissä. Hakemuskirje on samoin aina yksisivuinen ja siinä fokus on, miten osaamiseni tuo hyötyä kyseiselle firmalle.
Ikää on pian 50 v ja olen hakenut töitä sekä työssä ollessani että työttömänä. Useimmat tehtävät olen saanut ollessani "between-jobs" eli työttömänä. Työpaikan vaihdot ja myös "lepojaksot" ovat nykyään varsin yleisiä, eikä niistä tunnu olevan haittaa hakiessa. Työnantaja voi myös katsoa, että hakijalla on enemmän motia, kun on vähän aikaa kerännyt voimia.
Näkisin myös, että työnantajat arvostavat kokemusta useammista työyhteisöistä. Ikää enemmän työnantajalle voi merkitä se, että 20 vuotta samalla työnantajalla olleen ihmisen pelätään olevan liian kankea siirtymään toisenlaiseen ympäristöön. Pätkätöistä tai lyhyistä työsuhteista ei siis välttämättä ole haittaa, vaan ennemminkin etua.
Vanhat peruskouluajat eivät ole relevantteja ja ne voi siksi jättää pois. Sen sijaan kikkailu iän peittämiseksi on naurettavaa. Iän piilottelu voi tietenkin hämätä ikär asistia niin että pääset haastatteluun, mutta kyllä se viimeistään siellä selviää.