Onko 45-vuotias jo näkymätön työmarkkinoilla?
Etsin uutta työtä ja vaikka olen työssäni pätevä, tiedot ajan tasalla ja haen vain töitä jotka tiedän osaavani tai oppivani, hakemuksiin ei edes vastata. Ei edes "kiitis mutta et tullut valituksi" -viestiä.
Joko ikäsyrjintä tämän ikäisenä alkaa???
Kommentit (108)
Sain työpaikan 47-vuotiaana. Sai laittaa vapaan hakemuksen sähköpostina ja cv liitteenä.
Yhtään työlästä kaavake-tyylistä hakemusta pikkutarkkoine päivämäärineen ja listauksineen en enää jaksanut laittaa. Niistä ei kuulunut jälkeenpäin mitään, meni varmaan roskakoriin jo alkukarsinnoissa.
Cv:stä tein modernin valmiilla nettipohjalla värillisenä kuvineen päivineen. Ikääni en maininnut missään. Kolme olennaisinta koulutusta mainitsin, en lukioita enkä harhapolkuja. Hakemusta kirjoittaessani olin työpaikasta oikeasti innostunut ja ajattelin että minulla olisi hyvä kokemus ja paljon annettavaa, ehkä se välittyi lukijalle. Työpaikalla on monen ikäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa 45-vuotiaana. Hain kolmen kuukauden aikana 15 paikkaa. Pääsin 6 kertaa haastatteluun ja sain lopulta kaksi paikkaa peräkkäisinä päivinä. Valitsin niistä toisen. Parin kuukauden päästä soitettiin vielä kolmannesta ja kysyttiin, olenko vielä kiinnostunut.
Ilmeisesti tietyt alat ja kokemus vähentää ikäsyrjintää.
Työpaikan vaihto on noin sata kertaa helpompaa jos on saman tai suunnilleen saman alan työ alla. Työttömänä yli 40-vuotiaan naisen työllistyminen muulle kuin sote-alalle on lottovoittoon verrattava sattumus.
Minulla on siis oman alan työ, mutta se on yt-neuvottelujen takia vaakalaudalla. Siksi haen paikkoja jo nyt. Olen myös tehnyt töiden ohessa lusäkoulutuksia joten taidot ajan tasalla.
ap
Elämää kokenut 45v hyvällä koulutuksella on aina valttikortti vaikka joskus olisi tapahtunut hänelle pahoja asioita.
45-v sairaanhoitaja on ainakin kovaa valuuttaa meidän alalla. Kokenut ja pätevä sen ikäisenä jos on alan töissä ollut. Heti meille töihin semmoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista näkee kyllä syyn miksi töiden löytyminen on teille vaikeaa. Ilmeisesti luettelette JA lähettelette kaikki mahdolliset todistukset (?!) jostain peruskoulun tet-harjoittelusta asti, ja hakemuskin varmaan aloitetaan "Olen 45-vuotias nainen Sonkajärveltä ja olen kiinnostunut ilmoittamastanne paikasta..." ja sitten ihmetellään kun ei tärppää vaikka cv:kin on 5 sivua pitkä ja sisältää kaiken lasten iästä harrastuksiin saakka 🤣🤣🤣. Voi luoja, onnea teille ja niiden "lomakkeiden" täyttöön 👍.
Sinä taas et näytä tietävän nykypäivän työnhausta yhtään mitään 🙄
Olen vaihtanut työpaikkaa 4 kertaa viimeisen 10 vuoden sisään. Ikinä en suostu mitään hiton kidutus-lomaketta täyttämään, eikä cvstä pysty päättelemään ikääni kuin enintään 10v tarkkuudella. Enkä TODELLAKAAN suostuisi lähettämään kenellekään työtodistuksia jo hakuvaiheessa, mitä ihmettä?! Olen ollut kymmenissä haastatteluissa eikä niitä ikinä edes kysytä.
Taidat olla nuori kun on noin levotonta menoa?
Taidat olla vanha, kun vain 1 työpaikka ja kahvitauot tunnin pituisia.
Vierailija kirjoitti:
Ikäloppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä osaa. Joillain aloilla löytyy hommia vaikka olisit todellinen ikämies kun on osaajista pulaa.
Mitkä ovat nämä alat, jos sote-alat, siivous, tarjoilu ja muuta fyysisesti raskaat alat jätetään pois?
Esimerkiksi koodarit tai isännöitsijät.
Ikäsyrjintä alkaa koodareilla nelikymppisenä jo miehilläkin, saati sitten lähes 50-v. naisella.
Eläkeläisille ei kuulemma tule riittämään hoitajia eikä me omaiset hoideta vapaa-ajalla ilmaiseksi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se sun ikä edes tarkalleen tulee tietoon?
Niistä lomakkeista, yo-todistuksesta ja yli 20 vuoden työkokemuksesta esim 😄
ap
Miks ihmeessä 45-vuotias laittais yo-todistuksestaan maininnan CV:hen? Ja eikö muutenkin riitä se työkokemus about viimeisen 10 vuoden ajalta?
Toki se ikä näkyy myös etunimestä, jos se on Pirkko eikä Janica.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMiks ihmeessä 45-vuotias laittais yo-todistuksestaan maininnan CV:hen? Ja eikö muutenkin riitä se työkokemus about viimeisen 10 vuoden ajalta?
Mun edellisessä työpaikassa oli 53-v Janica. Lieneeköhän ainoa.
Uskomatonta että ihmiset täyttävät tunnollisesti oikean syntymäaikansa noihin lainvastaisiin lomakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikäloppu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä osaa. Joillain aloilla löytyy hommia vaikka olisit todellinen ikämies kun on osaajista pulaa.
Mitkä ovat nämä alat, jos sote-alat, siivous, tarjoilu ja muuta fyysisesti raskaat alat jätetään pois?
Esimerkiksi koodarit tai isännöitsijät.
Ikäsyrjintä alkaa koodareilla nelikymppisenä jo miehilläkin, saati sitten lähes 50-v. naisella.
Oon 50+v fuksi ja kyl kandiohjelman johtaja lupas orientaatiotilaisuudessa, et me kaikki tullaan kyllä saamaan töitä :-D
Miehellä ei kyl ollu ongelmaa työpaikan saamisessa, kun aiempi työnantaja lakkautti kokonaisen organisaation ja kaikilta lähti työpaikka alta. Hyvin löys uuden työpaikan 44-vuotiaana. Haki kahteen paikkaan ja toiseen niistä pääsi. Toiseenkin pääs haastateltavaks.
Mä olen tehnyt aikuisiällä toisen asteen ja korkeakoulututkinnon, vain nämä on mainittu cv:ssä, eikä todellakaan mitään peruskoulun päättämisvuosia. Lisäksi olen tiputtanut työkokemuksista kaikki epäolennaiset ja vanhat työpaikat pois. Näiden perusteella vaikutan ainakin 10 vuotta nuoremmalta.
N42
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että ihmiset täyttävät tunnollisesti oikean syntymäaikansa noihin lainvastaisiin lomakkeisiin.
Ajattelitko valehtelun parantavan työllistymismahdollisuuksia? Kenttä on usein pakollinen.
Itse olen 46 eikä töitä juuri nyt ole. No, opiskelen sairaanhoitajaksi (valmistuminen 1,5v päästä) niin eiköhän noita hommia täältä pk-seudulta löydy...luulisin?
Minä mainitsen syntymävuoteni heti alkuunsa, menee pakkohakemus roskiin samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Asian sivusta 20 vuoden työkokemuksen jälkeen, en laittaisi yo-todistusta.
Itse pääministeri osoitti syvää halveksuntaa ja väheksyntää ikääntyneitä ihmisiä kohtaan kuuluisilla Boomer-lausunnoillaan, joten ei mikään ihme mikäli kokeneempia ihmisiä syrjitään myös rekrytoinneissa.
Vanhempi ja elämää laaja-alaisesti ymmärtävä työntekijä on näet uhka nuoremmille höyrypäille.
Kaikissa menestyneissä ja arvokkaissa kulttureissa on aina arvostettu kokemuksen mukanaan tuomaa viisautta.
Suomessa ikääntyneille avoimesti nauretaan pääministerin näyttäessä esimerkkiä ja hölmön kansan hurratessa tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMiks ihmeessä 45-vuotias laittais yo-todistuksestaan maininnan CV:hen? Ja eikö muutenkin riitä se työkokemus about viimeisen 10 vuoden ajalta?
Ihan älytöntä alkaa pätkimään suurta osaa työurasta pois.
Pamppuja!