Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei säästöjä eikä omistusasuntoa, ikää 47

Vierailija
31.08.2022 |

Vakituinen työ kuitenkin asiantuntijana. Mitä mieltä tilanteestani? Nainen olen.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva ikäisesi on plussalla tuossa iässä. Eihän se varallisuus ole vielä heidän, vaan pankin. Velattomuus on puoli voittoa! Ehdit hankkia kodinkin, esim ASO.

Vierailija
42/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sinun iässäsi jo velattoman uudehkon 136 m2 omakotitalon omistaja, olin ollut velaton jo liki 10 vuotta tuossa iässä. Kahden lapsen yksinhuoltaja, nainen, toimistosihteeri. Asun pikkukaupungissa. Talon olen jo myynyt, kasvatin lapset siinä ja sitten ostin uuden n. 80 m2 rivarin päätykolmion itselleni kodiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että isot asuntolainat 0-korolla on saattaneet antaa monelle vähän valheellisen vaurauden tunteen. Asuntolainen oheen on otettu kulutusluottoa autoon ja ehkä remonttiin, koska pankki on ollut suopea lainoittaja.

Poden itsekin samoja fiiliksiä ap:n kanssa, vaikka olen jonkin verran nuorempi. Minusta näyttää siltä, että todella moni samalla tulotasolla elää minua paljon leveämmin. Ero johtunee velka-asteesta.

Laina on hyvä apu reaaliomaisuuden kerryttämisessä, mutta sen tulee olla kohtuullinen. Olen DI ja minulla on mielestäni ihan ok tulot 3600€/kk, käteen jää noin 2500€/kk. Silti pääkaupunkiseudulta on vaikeaa löytää kelpo asuntoa, johon otettua asuntolainaa voisi lyhentää nykyisillä tuloilla.

Itsekin asun pääkaupunkiseudulla ja tuntuu, että asunnot ovat ihan ulottumattomissa. Tuloverotus on ihan hirvittävän kova itselläni. Eikä perintöä tmv. ole tulossa.

Ap

Vierailija
44/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä vapaus. Jos Venäjä hyökkää Suomeen, otat passin ja lennät vaan pois täältä.

Juu, niin varmasti lennät.

Vierailija
45/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin sinun iässäsi jo velattoman uudehkon 136 m2 omakotitalon omistaja, olin ollut velaton jo liki 10 vuotta tuossa iässä. Kahden lapsen yksinhuoltaja, nainen, toimistosihteeri. Asun pikkukaupungissa. Talon olen jo myynyt, kasvatin lapset siinä ja sitten ostin uuden n. 80 m2 rivarin päätykolmion itselleni kodiksi.

Kuulostaa ihan todella hyvältä. Onnittelut sinulle hyvästä tilanteestasi.

Ap

Vierailija
46/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kuin alkaa ulina nollakoroista niin silloin kun minulla oli lainaa korko oli n. 15 %. Tuttavilla oli 19, 9 %.

Vierailija
47/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva ikäisesi on plussalla tuossa iässä. Eihän se varallisuus ole vielä heidän, vaan pankin. Velattomuus on puoli voittoa! Ehdit hankkia kodinkin, esim ASO.

Onkohan aso hyvä idea? En edes tiedä miten täällä pääkaupunkiseudulla pääsee noihin, onko tulorajat ja millaiselle alueelle päätyisi.

Ap

Vierailija
48/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan todella hyvältä. Onnittelut sinulle hyvästä tilanteestasi.

Ap

Kiitos!

On ollut onnea mukana, ostin ekan asunnon 23 v, asuimme siinä n. 6 v, saimme puolet enemmän kuin ostohinta kun myimme sen.

Vierailija
49/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän päälle kolmekymppisenä nyt velaton asunto, mutta hiukan opintolainaa kylläkin. Ostin kämpän halvemman kuin aluksi ajattelin ja kotipaikkakunnalta, jonka markkinat tunsin ennestään. Olen tosi pienituloinen nyt, mutta opiskelen yhä ja toivon tulotason paranevan tulevaisuudessa.

Hyvin ehdit ennen eläkeikää saavuttaa vielä vaikka mitä. Ei raha ole kaikki kaikessa.

Vierailija
50/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän päälle kolmekymppisenä nyt velaton asunto, mutta hiukan opintolainaa kylläkin. Ostin kämpän halvemman kuin aluksi ajattelin ja kotipaikkakunnalta, jonka markkinat tunsin ennestään. Olen tosi pienituloinen nyt, mutta opiskelen yhä ja toivon tulotason paranevan tulevaisuudessa.

Hyvin ehdit ennen eläkeikää saavuttaa vielä vaikka mitä. Ei raha ole kaikki kaikessa.

Kiitos positiivisesta viestistäsi. Ja onnea sinulle, tulevaisuutesi vaikuttaa todella hyvältä noin varallisuusmielessä.

Ap

Vierailija
51/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on määritelmällisesti aivan sama tilanne. Ei harmita tippaakaan. Hyväpalkkainen ja mieluinen työ nyt, vieläpä sellainen, missä saan oletettavasti olla hyvinkin pitkään ilman mitään suurempaa draamaa tai yt-huolia.

Onhan tässä nytkin aikaa säästää eläkkeelle ihan kivasti.

Olen terve, pitkäikäistä ja hyvin säilyvää sukua, eikä mulla ole velkaa mistään. Koen asioiden olevan kerrassaan loistavasti.

Vierailija
52/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla on määritelmällisesti aivan sama tilanne. Ei harmita tippaakaan. Hyväpalkkainen ja mieluinen työ nyt, vieläpä sellainen, missä saan oletettavasti olla hyvinkin pitkään ilman mitään suurempaa draamaa tai yt-huolia.

Onhan tässä nytkin aikaa säästää eläkkeelle ihan kivasti.

Olen terve, pitkäikäistä ja hyvin säilyvää sukua, eikä mulla ole velkaa mistään. Koen asioiden olevan kerrassaan loistavasti.

Kiitos uudesta näkökulmasta!

Ap

Vierailija
53/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ikä, nainen eikä säästöjä tai omistusasuntoa. Palkka ihan hyvä ja kaikki rahat menevät matkustamiseen lomien aikana enkä ole katunut sitä, mutta pieni puskurirahasto olisi kyllä hyväksi.

Vierailija
54/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ikä, nainen eikä säästöjä tai omistusasuntoa. Palkka ihan hyvä ja kaikki rahat menevät matkustamiseen lomien aikana enkä ole katunut sitä, mutta pieni puskurirahasto olisi kyllä hyväksi.

Itse olen matkustellut aika maltillisesti. Kiitos tästäkin kivasta viestistä!

Ap

Vierailija
55/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole minullakaan kuin tuulen huuhtoma perse, ikää 45v. Muutama vuosi sitten jouduin jäämään entisestä vakityöstä pois ja kouluttautumaan uudelleen, sinne meni kaikki se vähä mitä oli. Tällä hetkellä työtön, mutta onneksi sentään melkein velaton, pakko olla tyyväväinen edes tähän tilanteeseen, huonommin olisi asiat jos olisin ostanut asunnon, mitä vielä n. 5 vuotta sitten suunnittelin.

Vierailija
56/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole minullakaan kuin tuulen huuhtoma perse, ikää 45v. Muutama vuosi sitten jouduin jäämään entisestä vakityöstä pois ja kouluttautumaan uudelleen, sinne meni kaikki se vähä mitä oli. Tällä hetkellä työtön, mutta onneksi sentään melkein velaton, pakko olla tyyväväinen edes tähän tilanteeseen, huonommin olisi asiat jos olisin ostanut asunnon, mitä vielä n. 5 vuotta sitten suunnittelin.

Ymmärrän tilanteesi. Ja olipa tietyllä tavalla onni onnettomuudessa sinulla, ehkä olet suojeltu vaikka ei siltä tuntuisi. Mennään eteenpäin. Mistä sitä tietää mitä kaikkea hyvää tulevaisuus tuo tullessaan!

Ap

Vierailija
57/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saman verran ikää.

Oli jo miltei maksettu asunto, mutta iski niin paha peliriippuvuus, että pelasin kaiken. Velkaa jäi 70k päälle. Kärsin tuona aikana, ja varsinkin sen jälkeen pahasta masennuksesta. Mieskin jätti, ihan syystäkin. Joten hyvinhän sulla menee! Asiantuntijahommia itselläkin, tulotkin ok. Eli vapaa en ole, mutta kaikki ja paljon päällekin meni.

Vähän kyllä itkettää välillä(usein), mutta tehty mikä tehty.

Voimia sinulle, rohkeasti ainakin uskallat kertoa tilanteestasi. Toivon tulevaisuutesi valoa. Eteenpäin käy matka meillä kaikilla.

Ap

Kiitos. Välillä on tosiaan todella huonoja hetkiä, mutta itsepä olen soppani keittänyt.

Vierailija
58/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen onnistuu pikkukaupungissa, mutta niissä ei ole työtä kaikille. Ei ainakaan omalla alallani.

Vierailija
59/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai siitä oletko itse tyytyväinen. Josnolet niin hyvä niin. Ei säästöt tai omaisuus mitään itseisarvoja ole.

Itse olen laittanut paljon pätäkkää metsänomistukseen jonka hankkinut p*rse ruvella raataessa. Käyttörahaa ei juuri ole kuin sen verran että pystyy elämään suht kivuttomasti, autot vanhoja romuja, toimittavat kehonkuljettimen virkaa, eivät ole mitään statusesineitä. mutta kaippa sieltä metsästä pahanpäivän varalle jotain saa tarvittaessa. Talokin rakennettiin pääasiassa itse, erityisammattitaitoa vaativat hommat toki teetettiin ammattilaisilla. Pointti lähinnä että jokainen laittaa rahansa mihin haluaa

Vierailija
60/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevää.Ei täällä kannata mammonaa kerätä joutuu moninkertaiseksi maksumieheksi.Ja päästöt..no kulutus on sitä.Mihin hassaat palkat muuhun kuin pakolliseen.Jokainen tekee itse päätöksensä.Sopii sinulle olet onnellinen noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä