Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto ja tuloerot

Vierailija
31.08.2022 |

Mies tienaa n 3700 nettona ja minä 2000 e. Säästöjä miehellä on 70 000 minulla ei yhtään. Nyt asumme kalliissa vuokra asunnossa ( 1350 e kk) josta maksamme vuokran puoliksi. Naimisissa ja kaksi lasta. Miten asunnon oston olette toiminneet jos on suuret tuloerot? Ei ole minun tuloilla varaa kuin 100 000 lainaan ja sillä ei asuntoa saa. Mies ei halua ostaa niin että maksaa suurimman osan ja ottaa enemmän velkaa vaan oston pitäisi olla puoliksi. Jatkaisitteko vuokralla tässä tilanteessa? Olen alalla jossa palkka ei nouse ollenkaan joten tulot tulevat aina olemaan suunnilleen samat.

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten olette menetelleet kun toinen opiskelee ja tekee osaaikasta työtä eli tienaa noin kymmenesosan puolison tuloista. eli miten laina kannattaisi laittaa laina maksuun? tai vuokra. käytännössä kaikki mtä pienempituloinen haluaa tai haluaisi maksettavan yhteisenäkin, isompituloiselta on raha lähtöisin. jotenkin kieroa mutta ongelmathan ovat suurimmat kun menoja on paljon ja tuloerot isot. vielä jos ajattelutavat eroavat että minä voin vain olla ja toinen turvaa olemassaolon

Avioliitossa se maksaa, jolla on rahaa. Niin yksinkertaista se on. Asioista sovitaan yhdessä etukäteen.

Vierailija
182/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ihan liity aloitukseen mutta tuloeroista parisuhteessa kuitenkin:

Ollaan oltu vaimon kanssa naimisissa 15v ja on 2 lasta. Olen tienannut koko ajan bruttona noin 2krt enemmän kuin vaimoni. Avioliiton alussa tyyliin 2200/4500e ja nykyään 3500/7000e. Talo on ostettu puoliksi ja kaikki muu vaikka käytännössä minä olen maksanut selvästi enemmän. Monet jutut olen maksanut ihan kokonaan kuten etelänmatkat. Ei siinä mitään.

No nyt vaimo sai aika suuren perinnön rahaa. No ehdotin hänelle että nyt kun hänellä on pääomaa niin hän voisi alkaa maksamaan enemmän arjen kuluista, siis 50/50. No hän ilmoitti että perintö on yksin hänen eikä siitä makseta mitään yhteisiö kuluja.

Kyllä minä mieleni tästä pahoitin.

Ihan aiheesta pahoitit mielesi! Meillä minä olen huonommin tienaava ja meillä on rahat yhteisiä. Minulle on tullut ennakkoperintöä ja tietenkin olen laittanut sen yhteiseen käyttöömme. Se on aivan selvä juttu. Minusta vaimosi ei ole nyt reilu ja vastavuoroinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko miettinyt että hankkisit lisätöitä tai lisää koulutusta ja paremman työpaikan? 2000e netto tuntuu jotenkin kyllä onnettoman pieneltä :( Rajoitat noilla tuloilla miehesi elämää. 

Palstamammat alapeukuttavat lisätöitä ja -ansioita. Vähemmän yllättävää.

Vierailija
184/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili, minne kumpikin laittaa palkastaan tietyn prosenttiosuuden nettotuloistaan, esimerkiksi 70%. Maksatte siitä summasta (n. 3500€) lainat ja muut kiinteät ja pakolliset arjen kulut. Voitte pohtia siitä millaiseen lainaan teillä on varaa. Näin kummankin kontribuutio on yhtä suuri.

Yhtä suuri, kun toinen maksaa 70%?

Vierailija
185/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ostaa asunnon yksin.

Maksaa lainansa yksin.

Sinä puolet asumismenoista. 

Sinä voit ostaa vaikka pienen yksiön sijoituskohteeksi,  jos haluat omaisuutta kerryttää sillä tavalla.  

Vierailija
186/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä paljon isommat tuloerot, mutta ostettiin 50/50. Mies maksaa kaikki kulut ja mä teen kotityöt ja hoidan enemmän lapsia. Ja meille tämä sopii ja ollaan molemmat tyytyväisiä. 

Vierailija
187/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili, minne kumpikin laittaa palkastaan tietyn prosenttiosuuden nettotuloistaan, esimerkiksi 70%. Maksatte siitä summasta (n. 3500€) lainat ja muut kiinteät ja pakolliset arjen kulut. Voitte pohtia siitä millaiseen lainaan teillä on varaa. Näin kummankin kontribuutio on yhtä suuri.

Niin, yhtä suuri, kun molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan. Onko prosentti sinulle käsitteenä jotenkin vieras?

Vierailija
188/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ihan normi avioehto niin kun eroatte niin miehesi vie kaiken... No brop

Vierailija
189/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä perustaa perhettä jos pitää arkipäivän rahasta riidellä. Avioehto tietysti eri juttu, jos toisella on paljon omaisuutta. Perhe on yhteinen yritys.

Miksi omaisuus on eri asia kuin tulot? Miksei parempituloinen saa nauttia tuloistaan?

Vierailija
190/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap, miehesi on ymmärtänyt avioliiton väärin. Kaikki avioliiton aikana hankittu omaisuus on yhteistä. Mun mies on välillä tienannut kolminkertaisesti minuun verrattuna. Ikinä emme ole riidelleet rahasta ja kaikki on yhteistä. Tietenkin kaikki tulot on käytetty koko perheen hyväksi. Kaksi lasta ollaan kasvatettu aikuisiksi ja rakastettu myötä- ja vastoinkäymisissä. Ei sillä ole mitään merkitystä miten paljon kummankin tilille tupsahtaa palkkaa. Merkitystä on yhteisen elämän laadulla ja toisesta välittämisellä. 

Höpöhöpö, riippuu onko avioehtoa. Ja omaisuus on sen, jonka nimi on kauppakirjassa tai vastaavassa.

Vierailija
191/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yhtä suuri, kun molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan. Onko prosentti sinulle käsitteenä jotenkin vieras?

Lokkeilu on mulle käsitteenä vieras.

Vierailija
192/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää naisten puolesta. Näköjään kaikkien elämäntehtävänä on hyötyä taloudellisesti miehestä. 

Vierailija
193/193 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte asunnon, joka maksaa 200 000. Problem solved.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi