Ulkonäkökateus pilaa Auroran elämän
Ongelma ei ole ratkaistavissa. Vaikka Aurora saisi kymmenien tuhanisen eurojen arvoiset kauneusleikkaukset, aina löytyisi häntä kauniimpia naisia.
Ymmärtäisin helpommin, jos liikuntakvytön kadehtisi toisen ihmisen terveitä jalkoja. Tämä ulkonäkökateus on minulle täysin käsittämätöntä, sairasta itsekeskeisyyttä. Minä-minä-minä...
.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009012760.html
Kommentit (202)
Miksei Aurora voi olla tyytyväinen ulkonäköönsä? Miksei tuo tavallinen ulkonäkö kelpaa?
Auroran kannattaisi vähentää namien ja herkkujen mässytystä niin saisi painon normaaliksi ja ihon parempaan kuntoon.
Älä huoli Aurora. Kauniilla ihmisellä on edessä ulkonäköpaineita enemmän kun vanhenee... Ei yhtään helpottanut tämä viesti.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä ulkonäkökateus on minulle täysin käsittämätöntä, sairasta itsekeskeisyyttä. Minä-minä-minä..."
No oletpas sinä hieno ja upea ihminen. Nykyinen somekulttuuri ja jatkuva täydellisten ihmisten kuvavirta voi olla nuorelle hyvin vaikeaa. Ei siinä ole kyse mistään itsekeskeisyydestä tai pinnallisuudesta, vaan siitä, että ympäröivän todellisuuden viesti on ettet kelpaa ellet ole täydellinen ja näytä siltä kuin kaikki silotellut ihmiset Instagramissa.
"Oikeassa elämässä" vastaan ei tule mitään erityisiä kaunottaria ja komistuksia, vaan ihan tavallisen näköisiä ihmisiä. Filttereillä ja oikeilla kuvakulmilla (+ muilla huijauksilla) kaikki näyttävät misseiltä ja malleilta. Olisiko ratkaisuna somesta poistuminen?
'Yhyy yhyy... tuolla jn paljon kauniimpia ihmisiä kuin mä!!!' voi tuota itsekeskeisyyden määrää. Tutustuisi vaikka niihin ihmisiin jotka ovat syntyneet vaikka kasvot epämuodostuneina niin saisi näkökulmaa asiaan. Kyllä se sisäinen maailma on paljon tärkeämpi kuin ulkoinen. Ulkoinen olemus on kyllä plussaa mutta ei koko maailma.
Ap ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä.
Miten saat tuosta revittyä itsekeskeisyyden?
Olisikohan se todellisempi ongelma yhteiskunnan odotukset ja paineet joita nuoret kokevat jatkuvasti? Sosiaalinen media altistaa päivittäisille vertailuille ja kauneus ja komeus nyt yksinkertaisesti ovat suurta valuuttaa niin parisuhdemarkkinoilla, työelämässä, kuin ihmisen hyvinvoinnin ja itseluottamuksen kannaltakin tässä maailmassa. Hyvännäköisyys on asia jolle yhteiskunta antaa suuren arvon.
Ei ole ihme että se näkyy tälläisinä ongelmina ihmisillä. Siinä ei ole kysymys itsekkyydestä vaan huonosta itseluottamuksesta ja itsensä arvottamisesta tässä maailmassa.
On totta, että nykyään varsinkin nuorilla ja miksei vanhemmillakin ihmisillä on hirveästi ulkonäköpaineita. Huomaa jo täältä näitä joitain ketjuja lukiessa kuinka vanheneminen ahdistaa, kun miehet eivät enää kuolaa perään. Nuorena ahdisti, kun setämiehet kuolasivat perään. Naisille asetetaan aika paljon ulkonäkövaatimukia joita ei oikeasti pystytä täyttämään, koska sillehän ei oikeasti loppujen lopuksi voi hirveästi mitään minkä näköisesti on syntynyt, pitäisi ymmärtää ettei sille oikeasti tarvitse voida mitään, ja on sairasta kokea suurta tarvetta miellyttää muita.
Nykyään jo lapsillakin ulkonäköpaineita, ehkä some ja muu yhteiskunta tekee meistä näin itsekeskeisiä ja pinnallisia. Vahvimmat ehkä näistä selviää parhaiten. Elämä on epäreilua, sitä on vain niin vaikea hyväksyä, eikä naisena ole helppoa näiden asioiden kanssa.
Siihen en ota kantaa, miksi jutun nainen antaa tehdä itsestään omalla kuvallaan jutun someen, mutta kyllä tuo kehonkuvanvääristymä on ihan todellinen psyyken sairaus, joka ei liity älyyn tai pinnallisuuteen. Eihän syömishäiriötäkään sairastavalle sanota, että hänen päässään ei liiku muu kuin oma paino ja napa. Syyt ovat paljon syvemmällä.
Olen kahden mallisiskon tavallisen näköinen pikkusisko, enkä voi väittää ettenkö tuntisi alemmuutta, varsinkin jos ulkonäköä vielä arvostellaan kaiken päälle. Eikä ole someja tms.
Muistan niiin hyvin kuinka tutustuin erääseen tyttöön joka sanoi minulle että yleensä kyllä hengailee mieluummin itseään rumempien kanssa koska siitä tulee hänelle parempi fiilis, koska haluaa saada kaiken huomion itselleen.
No katsokaa vaikka Tiktokia naisista... Miten esineellistävät heidät. Kaikki heidän vartaloissaan on täydellistä, ei ole jenkkakahvaa... tiimalasivartalot, ryhdikkäät, pyöreät rinnat jne. vaikka tosiasiassa ne on saatu vain taitavan plastiikkakirurgin avulla. Samoin on käytetty vielä filttereitä että iho on täydellisen sileä, ei ole selluliittia. Ei ihme että tytöille tulee paineita :(
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä.
Miten saat tuosta revittyä itsekeskeisyyden?
Olisikohan se todellisempi ongelma yhteiskunnan odotukset ja paineet joita nuoret kokevat jatkuvasti? Sosiaalinen media altistaa päivittäisille vertailuille ja kauneus ja komeus nyt yksinkertaisesti ovat suurta valuuttaa niin parisuhdemarkkinoilla, työelämässä, kuin ihmisen hyvinvoinnin ja itseluottamuksen kannaltakin tässä maailmassa. Hyvännäköisyys on asia jolle yhteiskunta antaa suuren arvon.
Ei ole ihme että se näkyy tälläisinä ongelmina ihmisillä. Siinä ei ole kysymys itsekkyydestä vaan huonosta itseluottamuksesta ja itsensä arvottamisesta tässä maailmassa.
Selvästi itsekeskeinen ja hakee vahvasti meikatuilla kuvilla huomiota mediassa. Googlasin ja somesta löytyy myös tavallisempia kuvia, eli valtakunnalliseen iltapäivälehteen valinnut edustavat kuvat. Eli paljon melua siitä, ettei jaksa meikata yhtä vahvasti joka kuvaan ja aina kotoa poistuessaan, eikä onnistu aina näyttämään parhaiden kuviensa veroiselta?
Huom. toisten kauneuden vakuuttelu ja kuvan postaaminen johonkin ryhmään, josta sai kehuja on osa huomionkerääjän strategiaa. Käytännössä voi verhotusti toivoa löytävänsä paremman valokuvaajan ja saavansa itselleen ulkonäkövinkkejä, vaikka ei niin sano.
Aika näyttää saako jotain rakentavaa kehitettyä, kuten muiden kehuminen, jos niin muka ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
'Yhyy yhyy... tuolla jn paljon kauniimpia ihmisiä kuin mä!!!' voi tuota itsekeskeisyyden määrää. Tutustuisi vaikka niihin ihmisiin jotka ovat syntyneet vaikka kasvot epämuodostuneina niin saisi näkökulmaa asiaan. Kyllä se sisäinen maailma on paljon tärkeämpi kuin ulkoinen. Ulkoinen olemus on kyllä plussaa mutta ei koko maailma.
Tätä mietin itsekin. Olen syntynyt epämuodostuman kera ja usein joutunut kiusatuksi lapsena, mutta myös aikuisena. Olen usein toivonut pääseväni korjauttamaan kasvoni, mutta en ole onnistunut säästämään tarpeeksi.
Eikö noille rasva-autisteille ole terapiaa?
Onhan tuo Aurora aika erikoisen näköinen. Silmät poikkeuksellisen lähellä toisiaan ja luiska otsa.
On olemassa hänen ikäisiään naisia, joilla on OIKEASTI häiritsevä fyysinen poikkeama. Tämän kaltaiset "katsokaa, kuinka kaunis olen, mutta silti inhoan itseäni" -jutut ovat kuin märkä rätti tuollaisten ihmisten silmille. Mulla oli esimerkiksi korvat kuin haltialla, suipot ja huomiotaherättävät, ennen kuin ne korjattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis nainen. Mutta tatuoinnit pois laserilla, hiukset saisi kasvaa oman väriseksi ja kulmakarvat saisivat olla luonnollisemmat.
Irtoripset pois! Ja tilalle raikas meikki. Sellainen, ettei edes huomaa, että on meikkiä.
Taitaa olla filtteriripset
Minä olen kymmenen kertaa " rumempi" ja en näe kaikkia muita ihmisiä kauniimpina. Hyvää kohtelua saan ja en edes ajattele muitten ulkonäköjä. Olen 60 v nainen, reilut 100 kg, itseeni tyytyväinen.
Kehitä itseäsi muulla tavalla kun ulkonäöstä murehtimiseen... koska.... stressi lisää ryppyjä. Hyvä ohje!
Nykyinen pinnallinen Instagram-kulttuuri ruokkii tuollaista ongelmaa.
Ig-mallit jotka ovat muokanneet kehoaan ja kuviaan sekä omistavat valtavasti aikaa treenaamiselle kaiken lisäksi vakuuttelevat olevansa ihan tavallisia, seuraajiensa kaltaisia. Samastuttavuuden korostaminen kuuluu sosiaaliseen mediaan. Ulkonäön vertaileminen on vääjäämätöntä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/