Se on sitten äkkiä hommattava lapsi että saa tuplalapsilisät, ei lapseton pari tai sinkku saa mitään apua!
Hyi hallitus! Aivan törkeää syrjintää!!!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/062c2eed-3ea3-40ca-b078-6d4aeed64…
Kommentit (544)
Voi jessus ihmiset on kapeakatseisia. " lasten teko on oma valinta" ja mitä vielä.
Oliko se myös sen lapsen valinta?
Lapset ovat vanhempiensa armoilla, monesti silloinkin, kun nämä tekevät huonoja valintoja ja lapsia huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Aikuisen yksin elävän sinkun ei pitäisi olla yhtä avuton.
Kaikki tuet lapsettomille voisi lopettaa välittömästi. Hehän ovat itse aikuisina ihmisinä vastuussa itsestään. Menkää töihin ja lopettakaa se lusmuilu. Ei mullekaan ole maksettu mitään tukia opiskelujen jälkeen.
Aikuiset ihmiset vaatii tukia pois lapsilta? Vtu mitä elukoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos hommaa koiran niin pitäisikö saada samat tuet ja etuudet kuin jos hommaisi lapsen/lapsia?
Pitää perustaa koirahoitolat ja koirakoulut jotka pyörii verorahoin, koiralisä(sama summa mitä lapsista saa) ja koiranhoitovapaata(josta saa normi palkan ku hoitaa koiraa kotona).
Tuleeko sun koirasi sitten tekemään töitä ja saamaan palkkaa myöhemmin? Maksaako sun koirasi verot? Jos maksaa ja tienaa rahaa pentuajan jälkeen, niin toki voidaan varmaan joku tuki myöntää jos katsotaan, että koiralla on pakollinen koirankoulutusvelvollisuus edessä ja koirahoitolakäynnit, lääkärit ym. joita et voi koiranhoitajana jättää välistä. Ajatus katsos on, että ne lapsetkin aikanaan kasvavat aikuisiksi ja tekevät töitä, maksavat veroa ja tuovat osansa yhteiskuntaan. Kaikki eivät tässä onnistu, mutta suurin osa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.
Makrotasolla lisääntyminen ei ole oma valinta. Kaikilla nousee kulut, se on selvää; toisilla kulut nousee enemmän. Sinkuilla ja dinkuilla on vapautta muokata omaa kulutuskäyttäytymistään huomattavasti enemmän kuin lapsiperheillä.
Kyllä se on Suomessa ihan kaikilla tasoilla vain ja ainoastaan oma valinta. Täällä on ihan jokaisella, niin naisella kuin miehellä, täysi vapaus päättää, haluaako lapsia vai ei. Keinoja löytyy raskauden ehkäisyyn, jollei halua. Aivan äärimmilleen vietynä voi pidättäytyä kokonaan y_hdynnästä ja harrastaa s_eksiä muilla tavoin.
Nykypäivänä pitäisi lapsilisien sijaan maksaa ympäristötekopalkkiota kaikille, jotka jättävät lapset tekemättä, sillä länsimainen lapsi on suurin mahdollinen uhka ilmastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.
Makrotasolla lisääntyminen ei ole oma valinta. Kaikilla nousee kulut, se on selvää; toisilla kulut nousee enemmän. Sinkuilla ja dinkuilla on vapautta muokata omaa kulutuskäyttäytymistään huomattavasti enemmän kuin lapsiperheillä.
Kyllä se on Suomessa ihan kaikilla tasoilla vain ja ainoastaan oma valinta. Täällä on ihan jokaisella, niin naisella kuin miehellä, täysi vapaus päättää, haluaako lapsia vai ei. Keinoja löytyy raskauden ehkäisyyn, jollei halua. Aivan äärimmilleen vietynä voi pidättäytyä kokonaan y_hdynnästä ja harrastaa s_eksiä muilla tavoin.
Nykypäivänä pitäisi lapsilisien sijaan maksaa ympäristötekopalkkiota kaikille, jotka jättävät lapset tekemättä, sillä länsimainen lapsi on suurin mahdollinen uhka ilmastolle.
Tällainen järjestely lienee mahdollista vasta jos kansallisvaltioita ei enää ole ja aidosti keskustellaan koko maailman väestöstä? Suomen mittakaavassa ehdotuksessai ei ole mitään järkeä. Kannattaa käydä jossain väkirikkaamman maan mamma-palstalla kertomassa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun meillä loppuu työvoima mutta ikäihmisiä on vaikka joka sormelle per naama hoidettavaksi? Tuodaan ulkomailta työvoimaa tänne ja he lisääntyvät sitten täällä ja suomalaisista saadaan lopulta parissa sukupolvessa vähemmistö "omaan" maahansa? Näinkö? Ei se toki sinua haittaa, mutta olisihan se kiva ajatella niitä ihmisiä, jotka myöhemmin ovat täällä ja selviävät siitä, mikä sen hetken tilanne sitten onkin. Ei ihmisten lisääntyminen lopu, vaikka juuri sinä, tai vaikka kaikki suomalaiset, katkaisisit sukusi. Sitten vaan vaihtuu kansa vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun meillä loppuu työvoima mutta ikäihmisiä on vaikka joka sormelle per naama hoidettavaksi? Tuodaan ulkomailta työvoimaa tänne ja he lisääntyvät sitten täällä ja suomalaisista saadaan lopulta parissa sukupolvessa vähemmistö "omaan" maahansa? Näinkö? Ei se toki sinua haittaa, mutta olisihan se kiva ajatella niitä ihmisiä, jotka myöhemmin ovat täällä ja selviävät siitä, mikä sen hetken tilanne sitten onkin. Ei ihmisten lisääntyminen lopu, vaikka juuri sinä, tai vaikka kaikki suomalaiset, katkaisisit sukusi. Sitten vaan vaihtuu kansa vähitellen.
Mitä sitten vaikka loppuu työvoima? Ketä oikeasti kiinnostaa tälläisen riistovaltion tulevaisuus jossa asuu tyhmä kansa?
Täällä käyt töissä ja olet silti köyhä, asuminen on liian kallista ja elämä liian kallista täällä.
-eri
Niinpä. Itse talouden ainoa aikuinen, kanssani asuu kaksi lukiolaista jotka eivät saa enää edes lapsilisää.
Mistä tukea kaltaisilleni sekä ylipäätään SINKKUTALOUKSIIN?? Yksin on muutenkin aivan järkyttävän paljon kalliimpaa asua kuin kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheille maksetaan aina lisää tukia ja mikään ei heille riitä, lapsiperheistä on tullu tämän yhteiskunnan pahimpia elättejä. Minua jopa hävettäisi olla vanhempi koska minun mielestä se on noloa olla yhteiskunnan elätettävänä ja verorahojen tuhlarina.
Lapsettomat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan sankareita, he elättävät perheellisiä ihmisiä joten missä on kunnianosoitukset lapsettomille?
Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi ja kenties hoitavat sinua, kun olet vanha, eikä sinun tarvitse nähdä mitään vaivaa. Itsellä on esimerkiksi kaksi lasta kipeänä tällä hetkellä ja olen nukkunut noin kaksi tuntia viime yönä, kun vuorotellen heräävät huutamaan tukkoisina. Hirveä homma. Vapaa-aikaa on aina todella minimaalisesti ja lapsiin kuluu paljon rahaa, paljon paljon enemmän kuin lapsilisät. Lapsettomat tässä pääsevät helpolla ja ovat vapaamatkustajia.
Jokaisen pitäisi itse säästää omat eläkkeet, nykyinen eläkejärjestelmä on todella surkea. Lapsiperheet ovat tämän maan rasite ja heidän tukia pitäisi karsia. Lapsiperheiden takia täällä verot nousee jatkuvasti.
Budjetti menee kylläkin suurimmaksi osaksi eläkeläisiin, joita on miljoona kuusisataa tuhatta.
Ei voi verrata koska lisääntyminen on oma valinta mutta vanheneminen ei ole... Eläkettä saa kaikki mutta perheet saavat valtavasti tukia yhteiskunnalta kun taas lapsettomille jää luu käteen? Lapsiperheiden tukiin kuuluu siis verovaroin ylläpidettävät asiat myös.
Lapsiperhe saa 100 euroa lapsilisää ja hoitomaksu on 250, sitten vielä ostat lapsen vaatteet, ruoat jne.
Ja entäs koulutus? Sekin maksetaan verorahoista. Kyllä te lapsiperheet tulette kalliiksi tälle yhteiskunnalle, siksi teitä vihataan. Jos itse maksaisitte omat menonne ettekä verorahoja tuhlaisi niin silloin teitä ei vihattaisi.
Sinunkin koulutus on maksettu verovaroista ja myös tulevat vanhuuden aiheuttamat sairaudet maksetaan verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheille maksetaan aina lisää tukia ja mikään ei heille riitä, lapsiperheistä on tullu tämän yhteiskunnan pahimpia elättejä. Minua jopa hävettäisi olla vanhempi koska minun mielestä se on noloa olla yhteiskunnan elätettävänä ja verorahojen tuhlarina.
Lapsettomat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan sankareita, he elättävät perheellisiä ihmisiä joten missä on kunnianosoitukset lapsettomille?
Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi ja kenties hoitavat sinua, kun olet vanha, eikä sinun tarvitse nähdä mitään vaivaa. Itsellä on esimerkiksi kaksi lasta kipeänä tällä hetkellä ja olen nukkunut noin kaksi tuntia viime yönä, kun vuorotellen heräävät huutamaan tukkoisina. Hirveä homma. Vapaa-aikaa on aina todella minimaalisesti ja lapsiin kuluu paljon rahaa, paljon paljon enemmän kuin lapsilisät. Lapsettomat tässä pääsevät helpolla ja ovat vapaamatkustajia.
Jokaisen pitäisi itse säästää omat eläkkeet, nykyinen eläkejärjestelmä on todella surkea. Lapsiperheet ovat tämän maan rasite ja heidän tukia pitäisi karsia. Lapsiperheiden takia täällä verot nousee jatkuvasti.
Budjetti menee kylläkin suurimmaksi osaksi eläkeläisiin, joita on miljoona kuusisataa tuhatta.
Ei voi verrata koska lisääntyminen on oma valinta mutta vanheneminen ei ole... Eläkettä saa kaikki mutta perheet saavat valtavasti tukia yhteiskunnalta kun taas lapsettomille jää luu käteen? Lapsiperheiden tukiin kuuluu siis verovaroin ylläpidettävät asiat myös.
Lapsiperhe saa 100 euroa lapsilisää ja hoitomaksu on 250, sitten vielä ostat lapsen vaatteet, ruoat jne.
Ja entäs koulutus? Sekin maksetaan verorahoista. Kyllä te lapsiperheet tulette kalliiksi tälle yhteiskunnalle, siksi teitä vihataan. Jos itse maksaisitte omat menonne ettekä verorahoja tuhlaisi niin silloin teitä ei vihattaisi.
Sun elämä olisi varmaan parempaa, jos syöttäisit itsesi susille.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse talouden ainoa aikuinen, kanssani asuu kaksi lukiolaista jotka eivät saa enää edes lapsilisää.
Mistä tukea kaltaisilleni sekä ylipäätään SINKKUTALOUKSIIN?? Yksin on muutenkin aivan järkyttävän paljon kalliimpaa asua kuin kaksin.
Teidän perheessä ollaan täysikäisiä. Mihin te _lapsilisää_ tarvitsette? Ihanko oikeasti rahamurheet katoaa satkulla tai kahdella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin koulutus on maksettu verovaroista ja myös tulevat vanhuuden aiheuttamat sairaudet maksetaan verovaroista.
Olisiko minun pitänyt sitten tai olisinko voinut valita, käynkö koulun vai en? Toteutin oppivelvollisuuteni. Se oli pakko.
Suomessa useimmat koulut maksetaan verovaroista, jotta ihmiset pystyvät käymään ne. Kouluttautunut pääsee itse maksamaan veroja tulevaisuudessa eikä jää sosiaalipummiksi. Eli tuosta nyt ei oikein voi olla kiitollinen.
Se, elänkö vanhaksi ja olenko silloin sairas, on asia jota ei voi tietää.
Nykyisin melkein kaikki eronneita ja tuplalisiä, elatusmaksuja ym maksetaan muutenkin.
Valtio voisi ottaa tarkastelun kohteeksi kaikki pienipalkkaiset ja pienellä
eläkkeellä olevat, edes pieni veronalennus toisi vähän leipää pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että täällä lapsettomat ovat nostaneet kissan pöydälle! Itse en myöskään pidä lapsiperheistä juuri siksi kun he saavat tukia ja he tulevat kalliiksi meille! Suomeen laki että jos teet lapsia niin sun pitää itse hoitaa ja elättää ne eikä yhteiskunnan! Miksi minua ei auteta kun hinnat nousee?! Lapsiperheitä autetaa vaa ku lapsilisää tuplana ja päivähoitomaksuja alennetaa.
T: lapseton mies joka vaatii tasa-arvoa
Toivottavasti olet äärimmäisen hyvätuloisesta perheestä, jos et niin olisit pulassa nyt jos olisit lapsi ja ehdotuksesi otettaisiin käyttöön. Jos tuota olisi sovellettu sun vanhempiin niin miten olisi lapsuus mennyt?
Hyvin olisi minun vanhemmat pärjänneet ilman tukia yhteiskunnalta. Ja silloin ei ollut myöskään tätä lasten " harrastusoikeutta", eli että lapset pitäisi saada harrastaa sitä ja tätä vaikkapa sitten yhteiskunnan siivellä . Hyvä lapsuus tulee ihan muista asioista. Ja sitten se kasvatusvastuu, lapset kasvatettiin itse eikä se vastuu heitetty yhteiskunnalle!!!
- olen eri, nainen syntynyt 1970
1970-luvulla on ollut lapsilisäjärjestelmä olemassa, toki summa oli pienempi. Varmasti sinustakin on sitä maksettu. Silloinkin oli näitä alkoholistiperheiden lapsia ihan hunningolla. Kaikki vanhemmat eivät olleet silloinkaan vastuullisia. Turha jeesustella tällaisilla asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoisetuna saattaa tulla myös empatiaa. Ei tekisi pahaa sullekaan.
Toivon, että kaikille saataisiin apua tähän kriisiin, mutta jos ja kun ei ole mahdollista, pitää ensimmäiset avut kohdistaa sinne, missä isoin tarve. Pienituloiset lapsiperheet ja eläkeläiset lienee siellä kärjessä. Ei sen pidä olla huutoäänestys, että ketä autetaan.
Yksinelävät pienituloiset ovat varmaan tukalimmassa tilanteessa. Elämä yksin maksaa eniten, kun per henkilö lasketaan.
Saattaapi olla niin, mutta vaikka itsekin kuulun tuohon joukkoon, en koe minkäänlaista paniikkia tulevaisuuden suhteen. Eläkkeeni on nettona 1100. Sillä maksan 450 egen vastikkeeni ja kaiken muunkin, käyn torstaisin ruokajonossa ja pärjään.
Ei mulla ikinä näin hyvin ole asiat olleet kuin nyt; esimerkiksi aviossa ollessa 6 vuotta sitten mulle jäi paljon vähemmän rahaa elämiseen. Äijä kulutti enemmän kuin tuotti. Söi minunkin rahani.
Te kaikki, jotka ulisette täällä siitä miten verotus on kovaa ja yhteiskunnalla menee kaikki rahat asioihin, joihin ette ole osallisia, niin minulla on teille ratkaisu: muuttakaa Suomesta mihin tahansa maahan, joka mielestänne sopii arvoihinne ja maksaa oikeutetusti ihmisille sen mitä ansaitsevat. Amerikassa on käsittääkseni omakustanteinen terveydenhuolto ja paljon matalampi veroprosentti, lapsetkin taidetaan hoitaa melko hyvin omalla rahalla ja kersan koulutukseen säästetään jo siinä vaiheessa, kun lapsi on vielä mahassa. Tai jossain lähi-idän maassa on varmaan myös hyvä paikka olla makselematta muiden ihmisten menoja, riittää että jotenkin selviää itse.
No kyllä minä mieluummin soisin sen ylimääräisen satasen jollekin vanhukselle, joka kituuttaa sillä 800e eläkkeellään!
Heissäkin on paljon niitä, oi niin pyhiä, vanhempia, mutta ovat kasvattaneet perheensä ilman mitään yhteiskunnan tukia, joita siihen aikaan ei juurikaan ollut! Silloin tehtiin TÖITÄ eikä ruikutettu! Tultiin toimeen sillä mitä oli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös paljon lapsiperheitä, jotka eivät saa yhtään mitään lapsilisiä. Jos on lukioikäisiä lapsia, niin kulut ovat silloin kaikkein suurimmillaan, eikä minkäänlaisia tukia saa.
Lukio kuuluu nykyään oppivelvollisuuden piiriin joten koulu materiaaleineen on ilmainen.
Ei kuulu kaikille, nyt siellä on vielä niitä jotka maksaa kaiken itse ja sitten niitä, joille kaikki maksetaan. Lapsilisä loppuu silti kaikilta 17v ja opintotukea harva saa, joten kulut jäävät itselle ikäluokassa jota uudistus ei koskenut. Ja ne samat ovat siis nyt ilman mitään lapsilisää.
Hallitus unohti täysin lapsettomat kotitaloudet, pienituloiset kotitaloudet sekä sähkölämmittäjät.
Tukia hallitus jakaa nyt lähinnä vain keskituloisille ja hyvätuloisille kotitalouksille koska inflaatio koskee heitä vaan.
Lapseton sähkölämmittäjä saa jonkun hikisen sähkön alv kevennyksen jotta sähkölasku laskee 600e/kk luokkaan 550e/kk!
Hyvää työtä hallitus ja olenko tämän yhteiskunnan silmissä täysin turha yksilö jota ei tarvi jeesiä?
Hyvin olisi minun vanhemmat pärjänneet ilman tukia yhteiskunnalta. Ja silloin ei ollut myöskään tätä lasten " harrastusoikeutta", eli että lapset pitäisi saada harrastaa sitä ja tätä vaikkapa sitten yhteiskunnan siivellä . Hyvä lapsuus tulee ihan muista asioista. Ja sitten se kasvatusvastuu, lapset kasvatettiin itse eikä se vastuu heitetty yhteiskunnalle!!!
- olen eri, nainen syntynyt 1970