Se on sitten äkkiä hommattava lapsi että saa tuplalapsilisät, ei lapseton pari tai sinkku saa mitään apua!
Hyi hallitus! Aivan törkeää syrjintää!!!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/062c2eed-3ea3-40ca-b078-6d4aeed64…
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.
Hmm, johtuisiko vaikka siitä, että yhteiskunnan olemassaolo perustuu hyvin pitkälti siihen, että täällä täytyy olla nyt ja jatkossakin olla lapsia eli kansalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Hallitus unohti täysin lapsettomat kotitaloudet, pienituloiset kotitaloudet sekä sähkölämmittäjät.
Tukia hallitus jakaa nyt lähinnä vain keskituloisille ja hyvätuloisille kotitalouksille koska inflaatio koskee heitä vaan.
Lapseton sähkölämmittäjä saa jonkun hikisen sähkön alv kevennyksen jotta sähkölasku laskee 600e/kk luokkaan 550e/kk!
Hyvää työtä hallitus ja olenko tämän yhteiskunnan silmissä täysin turha yksilö jota ei tarvi jeesiä?
Oot vissiin lukenut ihan eri uutisia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse talouden ainoa aikuinen, kanssani asuu kaksi lukiolaista jotka eivät saa enää edes lapsilisää.
Mistä tukea kaltaisilleni sekä ylipäätään SINKKUTALOUKSIIN?? Yksin on muutenkin aivan järkyttävän paljon kalliimpaa asua kuin kaksin.
Teidän perheessä ollaan täysikäisiä. Mihin te _lapsilisää_ tarvitsette? Ihanko oikeasti rahamurheet katoaa satkulla tai kahdella?
Kummasti ruokkisin noita 17-vuotiaita sillä kahdella satasella. Meidän perheessä on vain yksi täysi-ikäinen ja kaksi ala-ikäistä, hevosen lailla syövää teiniä joista on paljon muitakin kuluja kuin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ymmärrä, että myös muilla kuin lapsiperheillä elämiskulut nousevat aivan yhtä lailla. Miksi lapsiperheitä aina suositaan? Lisääntyminen on oma valinta eikä se saisi antaa mitään erikoisetuja.
Hmm, johtuisiko vaikka siitä, että yhteiskunnan olemassaolo perustuu hyvin pitkälti siihen, että täällä täytyy olla nyt ja jatkossakin olla lapsia eli kansalaisia?
Hmm eli tuet pois ja verot alas niin ihmisillä on varaa lisääntyä, mitä paremmat tuet on eli mitä kovempi verotus on niin sitä heikompi ostovoima on ja sitä vähemmän lapsia syntyy.
Nykyinen malli jossa verotetaan ankarasti ja jaetaan rahaa perheille ei vaan toimi, siinä kärsii kaikki ja kaikista eniten lapsettomat sekä yksinelävät.
Menneitä aikoja haikailevat, eikö ole vähän epäreilua toivoa jotain vuosikymmenten takaista elämänmenoa vain lapsiperheille? Varmaan suostutte itsekin sitten menneille ajoille ominaiseen elintasoon, työoloihin ja palkkoihin, vanhanpiian veroon jne? Ihailemienne eläkeläistenkin asema oli vähän erilainen. Moni heistä asuu nykyisin yksin ja viettää aktiivista elämää, ehkä isossakin talossa/asunnossa kun ennen vanhaan taas kituutettiin usein sukulaisten nurkissa muiden armoilla jos nyt niin vanhaksi elettiin edes.
Vierailija kirjoitti:
Menneitä aikoja haikailevat, eikö ole vähän epäreilua toivoa jotain vuosikymmenten takaista elämänmenoa vain lapsiperheille? Varmaan suostutte itsekin sitten menneille ajoille ominaiseen elintasoon, työoloihin ja palkkoihin, vanhanpiian veroon jne? Ihailemienne eläkeläistenkin asema oli vähän erilainen. Moni heistä asuu nykyisin yksin ja viettää aktiivista elämää, ehkä isossakin talossa/asunnossa kun ennen vanhaan taas kituutettiin usein sukulaisten nurkissa muiden armoilla jos nyt niin vanhaksi elettiin edes.
Lapsilisät ja perheiden tuet asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, lapsettomia syrjitään suomessa.
Vierailija kirjoitti:
On myös paljon lapsiperheitä, jotka eivät saa yhtään mitään lapsilisiä. Jos on lukioikäisiä lapsia, niin kulut ovat silloin kaikkein suurimmillaan, eikä minkäänlaisia tukia saa.
Millä perusteella kulut ovat silloin suurimmillaan? Itse asuin jo 17-vuotiaana omillani, olin lukiossa ja tein kesätöitä. Ei tarvitse ostaa suksia ja luistimia talveksi, ei uutta pyörää kun entinen jää pieneksi. Vaatteitakaan ei tarvitse olla koko ajan uusimassa. Toista on koululaisten vanhemmilla, kohta alkaa taas kaikki talviliikunnat ja epätoivoinen suksien, luistimien metsästys kirpputorilta. Puhumattakaan talvivaatteista, jotka maksaa nykyään maltaita. Jos erehdyt ostamaan halvimman mahdollisen toppa-asun, on se hetkessä rikki polvista tai kainaloista. Joo, ja paikkailtu on, mutta joku raja siinäkin.
Totta, että lapsia ei kukaan käskenyt tekemään, itse ne haluttiin. Mutta ei näitä kuluja osannut etukäteen arvata. Ja toisaalta, jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, niin ei olisi eläkkeen maksajia tulevaisuudessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus unohti täysin lapsettomat kotitaloudet, pienituloiset kotitaloudet sekä sähkölämmittäjät.
Tukia hallitus jakaa nyt lähinnä vain keskituloisille ja hyvätuloisille kotitalouksille koska inflaatio koskee heitä vaan.
Lapseton sähkölämmittäjä saa jonkun hikisen sähkön alv kevennyksen jotta sähkölasku laskee 600e/kk luokkaan 550e/kk!
Hyvää työtä hallitus ja olenko tämän yhteiskunnan silmissä täysin turha yksilö jota ei tarvi jeesiä?
Mitäs nyt huudat? Näin on kerrottu:
Varmaa on, että hallitus esittää tukipakettia sähkön hinnan nousun vuoksi. Tukea on luvassa ainakin pienituloisille, mutta harkinnassa myös niille keskituloisille, jotka kärsivät erityisen paljon hinnan noususta.
Miksi se on väärin vaatia vanhempia elättämään itse omat lapsensa? Miksi minä lapsettomana pienituloisena joudun elättämään perheellisiä ihmisiä joista todella moni tienaa enemmän kuin mitä minä itse tienaan? Jos niitä lapsia päättää tehdä niin onko se väärin vaatia että lapsen vanhemmat itse elättää ja kasvattaa jälkikasvunsa?
Eriarvoiseen asemaan? Epäreilua?
Täällä ei taas nähdä omaa napaansa pidemmälle, on vain lapsettomia aikuisia ja lapsia omaavia aikuisia.
Tämäkin LAPSIKOHTAINEN mahdollinen tuki maksetaan niin, että jonain päivänä on aikuisia, lapsellisia tai lapsettomia, joita kaikkia on tuettu lapsuuden perheissään valtion toimesta täysin tasavertaisesti.
Mutta eihän se kelpaa, koska minäminäminä. Jokaisen lapsuuden perheessä on kuitenkin aikansa mukaisesti kohdeltu näitä nykyajankin aikuisia niin tasavertaisesti, kuin aikanaan on osattu, suunta on onneksi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät ja perheiden tuet asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, lapsettomia syrjitään suomessa.
Mä olin 36 kun mun esikoinen syntyi. Suurimman osan elämästäni sinkkuna elänyt. Ikinä en kokenut syrjintää lapsettomuuden takia. Nyt kun lapsia on, niin koen kyllä ihan älytöntä lapsivihamielisyyttä. Lapset eivät saisi olla missään, ei näkyä eikä varsinkaan kuulua. Ihan järkyttävää.
Saanko minäkin huutaa, että miksi korvessa asuville maksetaan 8 400 euroon asti vuodessa työmatkojen matkakuluvähennystä? Tuolla summalla lyhentää kivasti autolainaakin ja autoahan tulee sitten käytettyä kaikkeen vapaa-ajan ajeluunkin.
Pääkaupunkiseudulla ei saa mitään. Oletetaan, että pääsee julkisilla, vaikka niillä julkisilla työmatka voi kestää yli tunnin. Eli joutuu sitten hankkimaan auton, mutta kaikki autoon menevät kulut maksaa omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi perheelliset ihmiset ovat jatkuvasti meidän lapsettomien lompakoilla, tuet pois perheiltä ja tulkoot vanhemmat oven taakse kysymään rahaa multa :D
Samalla tavalla kustannat nykyisten eläkeläisten tuet. Ja terveydenhuoltokulut. Ja ihmisten koulutuksen. Voishan sitä tietty uudistaa koko valtion tukimuodot. Kaikki tuet veks ja ihmiset maksamaan itse omat menonsa, säästämään eläkkeensä ym. Monella jäis sairaudet hoitamatta kun yksi lonkkaleikkaus maksaisi 25 000€, tai koulutus maksaisi 100 000€/ vuosi. Eikö ihmiset oikeasti ymmärrä, mihin verorahoja käytetään!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 36 kun mun esikoinen syntyi. Suurimman osan elämästäni sinkkuna elänyt. Ikinä en kokenut syrjintää lapsettomuuden takia. Nyt kun lapsia on, niin koen kyllä ihan älytöntä lapsivihamielisyyttä. Lapset eivät saisi olla missään, ei näkyä eikä varsinkaan kuulua. Ihan järkyttävää.
Kyllä saa lapset olla missä vaan. Ei kannata kuunnella lapsivihaajien mölinää. Kukaan meistä ei olisi täällä kirjoittelemassa yhtään mitään, jos lapsia ei olisi. Olemme kaikki joskus olleet lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen lapsia saanut on ollut jossain vaiheessa lapseton aikuisiällä. En minä ainakaan muista, että minua olisi silloin syrjitty, mutta sinulla taitaa olla erilainen kokemus. Voisitko kertoa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on väärin vaatia vanhempia elättämään itse omat lapsensa? Miksi minä lapsettomana pienituloisena joudun elättämään perheellisiä ihmisiä joista todella moni tienaa enemmän kuin mitä minä itse tienaan? Jos niitä lapsia päättää tehdä niin onko se väärin vaatia että lapsen vanhemmat itse elättää ja kasvattaa jälkikasvunsa?
Pääasiassa he kasvattavatkin ja elättävät lapsensa. Ymmärrätkö, miten nämä yhteiskunnat toimivat? Näihin syntyy lapsia, heistä kasvaa aikuisia, tulee vanhuksia, he kuolevat. Syntyy uusia lapsia jne. Elämän kiertokulku. Jos kukaan ei lisääntyisi, tämä show loppuisi alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös paljon lapsiperheitä, jotka eivät saa yhtään mitään lapsilisiä. Jos on lukioikäisiä lapsia, niin kulut ovat silloin kaikkein suurimmillaan, eikä minkäänlaisia tukia saa.
Millä perusteella kulut ovat silloin suurimmillaan? Itse asuin jo 17-vuotiaana omillani, olin lukiossa ja tein kesätöitä. Ei tarvitse ostaa suksia ja luistimia talveksi, ei uutta pyörää kun entinen jää pieneksi. Vaatteitakaan ei tarvitse olla koko ajan uusimassa. Toista on koululaisten vanhemmilla, kohta alkaa taas kaikki talviliikunnat ja epätoivoinen suksien, luistimien metsästys kirpputorilta. Puhumattakaan talvivaatteista, jotka maksaa nykyään maltaita. Jos erehdyt ostamaan halvimman mahdollisen toppa-asun, on se hetkessä rikki polvista tai kainaloista. Joo, ja paikkailtu on, mutta joku raja siinäkin.
Totta, että lapsia ei kukaan käskenyt tekemään, itse ne haluttiin. Mutta ei näitä kuluja osannut etukäteen arvata. Ja toisaalta, jos kaikki jättäisivät lapset tekemättä, niin ei olisi eläkkeen maksajia tulevaisuudessakaan.
Kyllä ne kirpputorilta ostettavien suksien kulut ovat minimaaliset lukiolaisen kuluihin verrattuna. Ei täällä pääkaupunkiseudulla ole mitään asuntoja, mihin alaikäinen voisi muuttaa, eikä taida meidän verorahat riittää kaikenlaisiin asumistukiin ja opintotukiin itsekseen asuville, vanhempien on useimmat lukiolaisetkin elätettävä. Tuskin ne pienet koululaiset syövät kuin aikuiset, tarvitsevat matkakorttia koulumatkoihin, 700 euron läppäriä lukio-opintoihin, sadoilla euroilla lukiokirjoja, välttämättä nettikuluja puhelimesta, ja kaikki maksaa muutenkin, mikä alaikäisellä on ilmaista, vaikka hammashoito tai poliklinikkakulut.
Vierailija kirjoitti:
No niinhän me tehdäänkin. Ei se lapsilisä riitä yhtään mihinkään. Kelan melkein kaikkiin tukiin tehtiin taannoin korotus. Paitsi lapsilisään.
Ei voi mitään,mutta tämä ketju todellakin saa pitämään lapsettomia hieman, noh, lapsellisina.
Ollaan kuule ihan tavallinen perhe. Käydään töissä, lapset jo koululaisia. Laitteita on pakko olla, koska LAPSET käyttävät niitä päivittäin koulun käyntiin, nykyaikaa nääs, ilman ei voi olla. Vuosia vanha pleikkari ei sekään ole mitään luksusta, vaan jotain, mitä jokaisessa LAPSIperheessä on. Mullakaan ei siis ole pelikoneita, LAPSILLA on. Eikä minulla ole mitään erityisiä retkeilyvarusteita, metsään voi mennä ihan tavallisilla vaatteilla, tavallisilla kengillä, tavallinen reppu selässä. Ihan varmasti löydät kirppareilta eurolla tai parilla jonkun nutun selkääsi, jos nyt oikeasti väität, ettet omista mitään ulkovaatteita. Suurella todennäköisyydellä kaupunkisi ulkoilualueilta löytyy yleisessä käytössä olevia nuotiopaikkoja, ei tarvitse mennä edes metsään eikä tarvitse bussikortteja. Kattila, kauha, lusikka ja lautanen ja purkki hernaria reppuun ja menoksi. Älä unohda tulitikkuja ja syttyjä (vaikka vessapaperihylsyjä tai kuivia käpyjä). Ei meilläkään tämän kummempia ole.
Jokainen LAPSIlisän sentti tulee siis kyllä ihan omalle perheelle tarpeeseen, se mahdollinen joulukuun extrakin. Mutta koska ei tässä sen mahdollisen lisäLAPSIlisän varaan ole laskettu, niin ilmankin toki täytyisi pärjätä.
Tämä on nyt jotenkin tosi kummallista meininkiä, että aikuiset ihmiset ovat kateellisia lasten pelikoneistakin saatikka metsäretkistä. 😄 Ei se lapsista saatu raha aikuisten luksukseen mene, vaan osaltaan kattamaan lapsista tulevia lisäkuluja.