Se on sitten äkkiä hommattava lapsi että saa tuplalapsilisät, ei lapseton pari tai sinkku saa mitään apua!
Hyi hallitus! Aivan törkeää syrjintää!!!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/062c2eed-3ea3-40ca-b078-6d4aeed64…
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi tukea ihmisiä ketkä tekee lapsia? Jokaisen oma valinta tekeekö lapsia vai mutta miksi yhteiskunnan ei pitäisi palkita niitä ihmisiä jotka tekee niitä lapsia.
Tasa-arvoa olisi se että lapsettomat ja perheelliset asetettasiin tasa-arvoiseen asemaan, sitä he eivät nyt ole.
Ei sun tarvii tehdä lapsia, mutta ollaksesi "tasa-arvoinen" lapsellisten kanssa, tulisi sun hankkia vaikkapa jostain väkirikkaasta maasta (ekologisuus!) nuori yksilö, joka pitää tätä yhteiskuntaa pystyssä sitten kun sä et enää kykene, vaan olet yksi kuluerä muiden joukossa. Edellyttää että maksat tämän yksilön kulungit aikuisuuteen ja muutenkin kasvatat hänestä yhteiskuntakelpoisen yksilön.
Miten sitten vammaisten tai syrjäytyneiden lasten vanhemmat? Joutuvatko he hankkimaan tuplayksilöt, koska ovat vielä erikseen synnyttäneet uuden hoidettavan?
Vierailija kirjoitti:
Itse väitän että lapsivihamielisyys johtuu juuri siitä että perheet "elävät" verorahoilla ja ne verorahat riistetään lapsettomien selkänahasta. Perheet tulevat todella kalliiksi tälle maalle koska neuvolat,päivähoidot ja koulut kuluttaa myös valtavasti verorahoja.
Jos lapsilisät ja palkalliset vapaat poistettaisiin niin meidän veroprosentti laskisi huomattavasti.
Yksi lapsi maksaa varmaan 5000 euroa/kk tälle yhteiskunnalle.
Meinaatko että olisi hyvä esim. poistaa julkiset neuvolat, päivähoito ja koulut? Yksityistetään kaikki. Siitähän se tasa-arvo lähtee, kun kaikilla ei olisi noihin varaa?
Ja jos tähän lähdetään, niin terveydenhoito maksaa maltaita, vanhustenhoito maksaa, sairastaminen maksaa jos saa sairaspäivärahaa.... Onhan näitä leikkauskohteita. Kaikki vaan yksityiseksi kokonaan, säästyy verorahat valtion kassassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse väitän että lapsivihamielisyys johtuu juuri siitä että perheet "elävät" verorahoilla ja ne verorahat riistetään lapsettomien selkänahasta. Perheet tulevat todella kalliiksi tälle maalle koska neuvolat,päivähoidot ja koulut kuluttaa myös valtavasti verorahoja.
Jos lapsilisät ja palkalliset vapaat poistettaisiin niin meidän veroprosentti laskisi huomattavasti.
Et itse ilmeisesti koskaan ole ollut lapsi etkä saanut yhteiskunnalta mitään. Tuskin myöskään vanhenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheille maksetaan aina lisää tukia ja mikään ei heille riitä, lapsiperheistä on tullu tämän yhteiskunnan pahimpia elättejä. Minua jopa hävettäisi olla vanhempi koska minun mielestä se on noloa olla yhteiskunnan elätettävänä ja verorahojen tuhlarina.
Lapsettomat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan sankareita, he elättävät perheellisiä ihmisiä joten missä on kunnianosoitukset lapsettomille?
Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi ja kenties hoitavat sinua, kun olet vanha, eikä sinun tarvitse nähdä mitään vaivaa. Itsellä on esimerkiksi kaksi lasta kipeänä tällä hetkellä ja olen nukkunut noin kaksi tuntia viime yönä, kun vuorotellen heräävät huutamaan tukkoisina. Hirveä homma. Vapaa-aikaa on aina todella minimaalisesti ja lapsiin kuluu paljon rahaa, paljon paljon enemmän kuin lapsilisät. Lapsettomat tässä pääsevät helpolla ja ovat vapaamatkustajia.
Jokaisen pitäisi itse säästää omat eläkkeet, nykyinen eläkejärjestelmä on todella surkea. Lapsiperheet ovat tämän maan rasite ja heidän tukia pitäisi karsia. Lapsiperheiden takia täällä verot nousee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetko vain haluamasi? Nyt on etsinnässä keinot, millä voisi auttaa niitä, ketkä apua tarvitsee. Älä oo heti kitisemässä kuin pikku lapsi.
No täähän ei kohdennu niihin jotka apua tarvitsee, vaan joillekin lapsiperheillekin jää vajetta, kun vauraimmat saa tästäkin kriisistä kivan lisäsatasen lapsukaisen säästötilille.
Koska varakkaiden kuluthan ei ole tässä yhtään kasvaneet, niinkö? Kulut on nousseet ihan kaikilla, myös varakkailla lapsiperheillä. Ja kohta varmaan nousee verotuskin, kiva siitä hyvästä saada se kaksisatanen...
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 3 miljardia verorahoista ja 5 miljardia rahastosta.
Eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea, lisäksi eläkeläisille maksetaan kodinhoitajia, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.
Veroista maksetaan myös palkkoja esim. hoitajat, palomiehet, poliisit, opettajat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheille maksetaan aina lisää tukia ja mikään ei heille riitä, lapsiperheistä on tullu tämän yhteiskunnan pahimpia elättejä. Minua jopa hävettäisi olla vanhempi koska minun mielestä se on noloa olla yhteiskunnan elätettävänä ja verorahojen tuhlarina.
Lapsettomat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan sankareita, he elättävät perheellisiä ihmisiä joten missä on kunnianosoitukset lapsettomille?
Minun lapseni maksavat sinun eläkkeesi ja kenties hoitavat sinua, kun olet vanha, eikä sinun tarvitse nähdä mitään vaivaa. Itsellä on esimerkiksi kaksi lasta kipeänä tällä hetkellä ja olen nukkunut noin kaksi tuntia viime yönä, kun vuorotellen heräävät huutamaan tukkoisina. Hirveä homma. Vapaa-aikaa on aina todella minimaalisesti ja lapsiin kuluu paljon rahaa, paljon paljon enemmän kuin lapsilisät. Lapsettomat tässä pääsevät helpolla ja ovat vapaamatkustajia.
Entä jos lapsesi sairastuvat, kuolevat tai syrjäytyvät? Eivät maksa yhtään mitään, vaan aiheuttavat vain kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi itse säästää omat eläkkeet, nykyinen eläkejärjestelmä on todella surkea. Lapsiperheet ovat tämän maan rasite ja heidän tukia pitäisi karsia. Lapsiperheiden takia täällä verot nousee jatkuvasti.
Budjetti menee kylläkin suurimmaksi osaksi eläkeläisiin, joita on miljoona kuusisataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että 99% ihmisistä ei pysty säästämään itse eläkkeitään. Kun eivät pysty säästämään edes puskuria yllättäviin menoihin.
Jos tuolle linjalle lähtee, pitäisi myös eläkeläisten, sairaiden, vammaisten, työttömien yms. kaikki tuet lakkauttaa, koska ovat vain rasite. T:Eri
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.
Kun lapsiperheitä tuetaan aina vain enemmän ja lapsettomat eivät saa mitää niin tässä alkaa olemaan havaittavissa jo sitä että lapsiperheet sekä lapsettomat alkaa olla nokat vastakkain ja ne eriytyy toisistaan 🤔
Miksi tämä maailma on menny sellaiseksi että vanhemmat eivät kykene itse elättämään omia lapsiaan ja miksi kasvatuskin on laitettu päivähoidolle sekä kouluille?
Ymmärrän myös lapsettomien tuskan koska tämä yhteiskunta ei heitä pahemmin auta, he ovat vain maksajia täällä. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahmatit ulisee kirjoitti:
Se lapsi lisä ON LISÄ eikä ole tarkoitus että sillä elää koko perhe. Se on lapsen terveyden ruska hygienia ja vaate tarvikkeisiin tarkoitettu LISÄ TUKI LISÄ. Normaalisti vanhemmat elättää itse omat lapsensa ja itsensä omalla palkalla mutta tämä lisä L I S Ä tuli kun oli niin paljon yksinhuoltajia ja pienipalkkaiset ei pärjännyt.Se ei edes ole varakkaille rikkaille muumaalaisille se on vain sotien jälkeen Suomen köyhien tukemiseen lasten ruokaan. Aikuinen pärjää 100-150€ kk ruuan puolesta näin on ministerit laskenut joten vauvan ja lapsen ruoka paljon vähemmän.
Kasvavan lapsen ruokakuluihin ei välttämättä mene sen vähempää rahaa kuin aikuisenkaan, vaikka saisikin ne 5 ateriaa/viikko ilmaiseksi. Koululaiset usein jo syö ruokaa suunnilleen saman verran kuin vanhempansa, jotkut ehkä enemmänkin. Nythän taustalla on vielä juuri päättynyt pitkä kesäloma ja sitä joillain edeltänyt myös etäopetusjaksoja jolloin ilmaista koululounasta ei ole saanut. Päättäjien keskuudessa on kai huomioitu, että monissa lapsiperheissä on ollut tiukkaa jo pidempään ja on varmasti huolta kuinka vaikuttaa lasten terveyteen ja tulevaisuuteen jos esim. ruokahuolto jo ehkä pidempään ollut heikompaa, liikunta- ja muita harrastusmahdollisuuksia karsittu, sosiaalisten taitojen opettelu vaikeutunut, on huolta oman perheen ja maailman tilanteesta jne. Tuplalisällä käytännössä osoitetaan, että lapsiperheiden heikentynyt asema (ja lapsilisän heikentynyt ostovoima) on huomiotu päättäjätasolla. Ei tietenkään ratkaise kaikkia ongelmia mutta jo eleen symbolinen merkitys on suuri.
Lasten lihavuus on lisääntynyt rajusti ja moni tosiaankin syö ihan liikaa. En vastusta millään tavoin sitä, että lapsetkin saavat lisää rahaa, mutta monen ei todellakaan tarvitsisi käyttää sitä lisää lasten ruokiin. Eikä varsinkaan herkkuihin ja energiajuomiin.
Väitän, että ylipaino-ongelma on suurelta osin myös nykypäivän mukavuudenhalun syytä. Enää ei liikuta kuten ennen. Kuljetaan autolla joka paikkaan, joko omalla tai julkisilla. Vanhemmat tai isosisarukset kuskaa. Skuutit on vallanneet kaikki kadut ja niillä ajellaan kävelymatkat. Urheiluharrastukset on käytännössä kaikki jossain seuroissa, vapaa-ajan liikunta ilman tällaista harrastusta on jäänyt vähemmälle. Kotona istutaan sohvalla katsomassa netflixiä ja hakataan pleikkarilla tai tietokoneella pelejä. Totta kai ihminen lihoo, söi miten vaan, jos ei kuluta tarpeeksi. Mutta olet oikeassa, myös herkkuvalikoima on lisääntynyt. Se tosin ei ole vanhempien syytä ja on melko mahdotonta estää nuorta menemästä kauppaan enää tietyssä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsesi sairastuvat, kuolevat tai syrjäytyvät? Eivät maksa yhtään mitään, vaan aiheuttavat vain kuluja.
Entä jos itse olisit sairastuisit, kuolisit tai syrjäytyisit työurasi alussa. Aiheuttaisit vain kuluja yhteiskunnalle. T:Eri
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville.
Eli 2400 bruttopalkasta kuukaudessa menee eläkemaksuja 2160 vuodessa, josta 32,4 euroa vuodessa omaan eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetti menee kylläkin suurimmaksi osaksi eläkeläisiin, joita on miljoona kuusisataa tuhatta.
Ei voi verrata koska lisääntyminen on oma valinta mutta vanheneminen ei ole... Eläkettä saa kaikki mutta perheet saavat valtavasti tukia yhteiskunnalta kun taas lapsettomille jää luu käteen? Lapsiperheiden tukiin kuuluu siis verovaroin ylläpidettävät asiat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 2400 bruttopalkasta kuukaudessa menee eläkemaksuja 2160 vuodessa, josta 32,4 euroa vuodessa omaan eläkkeeseen.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, kun täyttää 53-vuotta ja tuosta 1,5% menee omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville, työnantaja maksaa vielä lisää niin, että 25% tulee täyteen.
Kun palkka nousee niin nousee myös eläkemaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit sinäkin sairastua, kuolla tai vaikka syrjäytyä jos sairastut vaikka vakavaan masennukseen. Kaikki on mahdollista. Ei kukaan meistä ole täällä tuottamatta jonkinlaisia kuluja yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsiperheitä tuetaan aina vain enemmän ja lapsettomat eivät saa mitää niin tässä alkaa olemaan havaittavissa jo sitä että lapsiperheet sekä lapsettomat alkaa olla nokat vastakkain ja ne eriytyy toisistaan 🤔
Miksi tämä maailma on menny sellaiseksi että vanhemmat eivät kykene itse elättämään omia lapsiaan ja miksi kasvatuskin on laitettu päivähoidolle sekä kouluille?
Ymmärrän myös lapsettomien tuskan koska tämä yhteiskunta ei heitä pahemmin auta, he ovat vain maksajia täällä. 🤔
Juuri näin on. Hyvin kirjoitettu. Kiitos!