Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut vastaavat kaarrellen

Vierailija
30.08.2022 |

Tälläkin viikolla olen yrittänyt kysyä opettajalta koulun suorittamiseen liittyvää asiaa wilmassa useita kertoja. Olen toistanut saman kysymyksen, mahdollisimman selkeästi ja silti saamani vastaukset eivät vastaa kysymykseen.

Joskus olen huomannut paljon samanlaista "ohi kysymyksen" vastaamista omassa suvussani.

Esim. Äitini tekee tätä. Jos kysyn milloin vaikkapa jokin lihapaketti on avattu, vastaa "ihan hyvää se on.". Jos toistan kysymyksen "ei siitä kauaa ole" tai "millonkahan se nyt oli" jne sen sijaan että sanoisi "eilen", "viime viikolla" tai vaikkapa ihan vain "en tiedä" tai en muista.

Siis eihän kaikkeen aina voi (tai kehtaa) suoraan vastata mutta kun jatkuvasti vastaukset on luokkaa "ei vastaa kysymykseen".

Jos joku ei saanut kiinni niin tarkoitan sitä että esittäessäni kysymyksen johon yleensä on tapana vastata suoraan, menee vastaus jotenkin aiheen vierestä.. ja sitä suoraa vastausta ei saa vaikka kysymyksen toistaa ja pyydät suoraa vastausta.

Kyse ei ole tilanteista, joissa olisi esim. noloa vastata suoraan.

Onko tämä ns. kulttuurikysymys vai onko joillakin vaan vaikeuksia ymmärtää, mitä heiltä yritetään kysyä?

Ja juu ei ole kaikkien kanssa tällaista ongelmaa eli en usko johtuvan minusta.

Joskus ärsyttää ja turhauttaa ihan todenteolla kun ei tiedä vastaako henkilö tietämättömyyttään vai tarkoituksella väärin.

Jos haluan tietää montako omenaa (tai vaikkapa lomapäiviä) on jäljellä, en tee mitään sillä tiedolla "on niitä jäljellä". Niin, montako niitä oli? "Kyllä niitä oli". Aha, asia selvä! Kyllä minä tiesin että oli, mutta kun en kysynyt sitä.

Miksi vastataan kaarrellen silloinkin kun se ei ole tarpeen eikä siitä ole hyötyä? Se hukkaa molempien aikaa ja energiaa.

Kommentit (749)

Vierailija
741/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vastaaja ei kehtaa myöntää, ettei tiedä vastausta.

Tapahtuuko tämä Savossa? Huomasin siellä saman tyylin. 

Vierailija
742/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vastaaja ei kehtaa myöntää, ettei tiedä vastausta.

Tapahtuuko tämä Savossa? Huomasin siellä saman tyylin. 

Ei kaikki savosta ole, tapahtuu muuallakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä tapahtuu parisuhteessa usein! Ehkä ihmiset eivät tiedä vastausta, tai sitten he eivät välitä edes vastata *****kaan.

Sekin tieto olisi parempi.

Useat opettajat tekevät tuota myös ja samalla sitten valittavat jos heidän sähköpostinsa tukkeutuu.  kait se tukkeutuu jos oppilaat on ilman vastausta kysymykseensä!

KYSY SINÄ VAAN UUDELLEEN JA UUDELLEEN, VARSINKIN JOS KYSE OPETTAJISTA ! 

Vierailija
744/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulle tulee semmoinen fiilis tollasesta vastaustyylistä, etten voi aidosti luottaa tähän ihmiseen. Käy mielessä yritetäänkö tässä nyt vähän viilata linssiin vai onko tämä vain jokin väsytystaktiikka etetei tarvitse vastata ollenkaan.

Ap

Kun joku ei vastaa kysymykseen selkeästi, niin usein hän ei halua kertoa totuutta ja valehtelelee vastatessaan enemmän tai vähemmän, siis niin paljon kuin katsoo tarvitsevansa. 

Vierailija
745/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällainen ohi kysymyksen vastaaja oli Maikkarin aamu-TV:ssä, kun Puopolo haastatteli ulkomailla opiskelevia suomalaisia. Puopolo kysyi haastateltavalta tytöltä paljonko sen lukuvuosi maksaa, niin tuli hymyilevää kaartelua siitä, miten lukukausimaksuihin on saatavilla erilaisia stipendejä ja järjestelyjä. Noh, ei vaan ollut pokkaa kertoa tuttujen kuullen, mitä hänen koulutuksensa maksaa.

Vierailija
746/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he eivät voi vastata mustavalkoisesti että asia on tietyllä tapaa. He näkevät vaihtoehdot ja syyt ja seuraukset.

On  aika turha kysellä ja odottaa vastausta, kun mikä tahansa voi olla se vastaus.

Vierailija
747/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastaan vältellen, jos jotain asiaa tivataan hyökkäävän sävyyn. Oli kyse mistä vain, en halua oikeastaan vastata.

Minä minä minä olen marttyyri-pirkko, syntynyt 50-luvulla, jäänyt eläkkeelle koulutusta vaatimattomasta, helposta konttorityöstäni 60-vuotiaana ja nyt kituutan vaatimattomasti kolmen tonnin eläkkeellä vuosikymmeniä sitten maksetussa omistusasunnossa johon minä haen asumistukea koska minä sen ansaitsen. Mutta minä minä minä olen vaatimaton ja nöyrä ja ujoinen ihminen ja minä en vastaa kun minulta jotain kysytään.

Vierailija
748/749 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että joittenkin ihmisten lapsuudenaikaisessa kasvatuksessa (vanhemmat, opettajat) on rangaistu, jos on vastannut mihin tahansa että en tiedä tai en ymmärtänyt kysymystä. Siitä tulee luonnollinen tapa kommunikoida, eikä itsekään huomaa ettei vain pysty sanomaan en tiedä tai en ymmärtänyt.

Vierailija
749/749 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa asetella kysymys niin, että vastaukseksi ei käy kuin "kyllä" tai "ei".

Voi eihän se ole ollenkaan noin yksinkertaista!

- Onko tämä kala avattu eilen?

- Ihan hyvä se on!

- Niin oliko se eilen avattu?

- Se on ihan syömäkelpoista!

- Juu juu, onko tämä eilen avattu?

- Enhän minä nyt muista, mutta kyllä sitä voi vielä käyttää!

Tai:

- Onko kaapissa kahvimaitoa?

- Kahviin voi laittaa myös kermaa tai jäätelöä!

- Onko maitoa?

- Mummi keittää tosi hyvää kahvia, ei sen kanssa tarvita maitoa!

Osuva!