Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En nyt ihan hirveästi vaivaannu panikoimaan sähkönhinnasta näin kerrostalossa asuvana

Vierailija
29.08.2022 |

Nytkin sähkölasku ollut vuodessa vain noin 200-300 euroa. Vaikka se viisinkertaistuisi, niin ei paljon heiluttaisi budjettia. Olen aina ympäristösyistä ollut sääteliäs energiankäyttäjä, mutta kyllä tästä vieläkin voi säästää.

Huolellisempaa uunin käyttöä, niin että aina vain harvoin ja isoja satseja uuniin. Pyykin- ja tiskinpesukoneet päälle yöllä. Saunasta en edes pidä muuta kuin mökillä, joten siihenkään ei mene energiaa. Turhat valot olen aina pitänyt pois päältä. Kulutuselektroniikan (tietokone, puhelin, TV) sähkönkäyttöä pitää tarkastella, että voiko siinä säästää.

En vain jaksa enää panikoida yhtään mistään, nyt kun ensiksi on ollut korona ja sitten sota. Ruokaakin on vain terveellistä syödä vähemmän.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään jaksa panikoida, vaikka on pörssisähkö, ok-talo ja sähkölämmitys.

Ei se panikoiminen mitään auta.

Se auttaa, että miettii keinoja sähkönkulutuksen vähentämiseen.

'Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä' -ketju on ihan hyvä. Se alkaa hienosti vinkki viitosten miettimisellä, mutta nopeasti sen löytävät kettuilijat  ja lopulta sen valtaavat putinin trollit. Mutta löytyi sieltä yksi hyvä vinkkikin.

Tämmöinen: "Nestekaasu maksaa 18c/kwh eikä lämmittimet ole kalliita. Hankkikaa valmius siihen. Eli pörssisähköä kun tuulee ja nestekaasua kun pläkä."

En ollut semmoisesta vaihtoehdosta ennen kuullutkaan. Mutta tutustuin asiaan ja kävin ostamassa kaasulämmittimen. Sillä saa hyvin leikattua kulutushuippuja

Aurinkopaneeleilla ihmiset jopa ansaitsevat rahaa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalaistutkija-kertoo-miten-aurink…

Vierailija
102/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään jaksa panikoida, vaikka on pörssisähkö, ok-talo ja sähkölämmitys.

Ei se panikoiminen mitään auta.

Se auttaa, että miettii keinoja sähkönkulutuksen vähentämiseen.

'Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä' -ketju on ihan hyvä. Se alkaa hienosti vinkki viitosten miettimisellä, mutta nopeasti sen löytävät kettuilijat  ja lopulta sen valtaavat putinin trollit. Mutta löytyi sieltä yksi hyvä vinkkikin.

Tämmöinen: "Nestekaasu maksaa 18c/kwh eikä lämmittimet ole kalliita. Hankkikaa valmius siihen. Eli pörssisähköä kun tuulee ja nestekaasua kun pläkä."

En ollut semmoisesta vaihtoehdosta ennen kuullutkaan. Mutta tutustuin asiaan ja kävin ostamassa kaasulämmittimen. Sillä saa hyvin leikattua kulutushuippuja

Hieno juttu! Tässä ei tosiaan ollut tarkoitus aloittaa jotain okt-kerrostalo -kinaa, vaan ihan yksinkertaisesti todeta, että kun tässä on pitänyt panikoitua jo jostain vuoden 2020 alusta lähtien, niin enää ei vain viitsi. Ihan mielelläni säästän sähkönkäytössä ja ruoassa, en vain viitsi tätä paniikinlietsontaa.

- ap

Eihän se ole kinaamista eikä paniikin lietsontaa jos sanoo, ettei panikoiminen kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekkin asun rivitalossa ja sähkölaskut olleet muutama kymppi kuussa, mutta en silti haluaisi, että laskun määrä tästä lisääntyisi. Ei kiinnosta millään lihottaa jättisuuria sähköfirmoja ja muita hyödyntäjiä. Eikä oo paljoa varaakaan, kun eläkkeellä ollaan.

Vierailija
104/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole tarvetta panikoitumiseen, tilillä on reilusti katetta maksaa sähkölaskut mutta elämää nähneenä ihmisenä ymmärrän että tämä on monille pienituloisille hyvin paha tilanne.

Ap:lle tekisi hyvää kokea kunnon energiakriisi,. Elämänkokemuksen myötä tuppaa myös empatiakyky kasvamaan. Tai no, ei kaikilla ja ap kuulostaa siltä että voi olla yksi heistä.

Vierailija
105/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vasta rivitalosta kerrostaloon muuttaneena ei ole haisuakaan tulevien sähkölaskujen määrästä. Rivariin mulla oli älyttömän hyvä ja edullinen sopimus ja nyt hinta nelinkertainen, mutta uudessa kulutus ei ole vielä tiedossa. Sauna ja kylppärissä lattialämmitys toki on kuten vanhassakin asunnossa.

Sauna ja lattialämmitys tuhlaavat kyllä tosi paljon sähköä.

Meillä lattialämmitys on ainoa lämmitysmuoto, enkä ole kokenut sitä mitenkään sähköä tuhlaavaksi. Pikemminkin päinvastoin. Huonelämmön pystyy pitämään pienempänä kun lattia tuntuu lämpimältä. Silloin ei haittaa vaikka muuten tuntuisi hieman viileältä. Ei tule kylmä kun jalat on lämpimät.

Vierailija
106/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkönhinnan korusta tulee montaa reittiä. Jos sähkölasku nousee jokusen kympin . Eipaha. Kaikki mitä kulutat tarvitsee sähköä, enemmän tai vähemmän. Vaikutus tulee hieman viiveellä. Kaikkeen kulutukseen , inflastio jyllää.

Kaupungissa. Mihin vaan katsot tarvitaan sähköä, moderni digimaailma ja polttoaineita. Suomi on saari ja pitkät etäisyydet.

Vierailija
107/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan ole tarvetta panikoitumiseen, tilillä on reilusti katetta maksaa sähkölaskut mutta elämää nähneenä ihmisenä ymmärrän että tämä on monille pienituloisille hyvin paha tilanne.

Ap:lle tekisi hyvää kokea kunnon energiakriisi,. Elämänkokemuksen myötä tuppaa myös empatiakyky kasvamaan. Tai no, ei kaikilla ja ap kuulostaa siltä että voi olla yksi heistä.

Yhyy, yhyy, kylläpä nyt pahoitin mieleni. Not. Jokainen tekee omat valintansa ja vastaa niistä. Ihan turhaa vinkua myötätuntoa jos on tehnyt huonoja valintoja ja rahat eivät nyt riitä. Sitten muuttaa tilannettaan.

- ap

Vierailija
108/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä tässä pitäisi nyt sääliä? Ja miksi?

Vierailija
109/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut huomanneet korrelaation niiden ihmisten välillä, jotka aiemmin puhuivat siitä, että #markkinatalous hoitaa #ilmastonmuutos-ongelmat, soten (yksityistäminen) yms ja nyt sitten huutavat valtiota apuun kun markkinatalous hoitaa #bensa'n ja #sähkönhinta'a?

Vierailija
110/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

En todellakaan haluaisi asua kerrostalossa energiakriisin aikaan...

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Onneksi minun iäkäs äitini asuu kerrostalossa! Ei tarvitse alkaa vesiä hakemaan kaivosta tai lämmittelemään tulisijoja. 

Vierailija
111/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

En todellakaan haluaisi asua kerrostalossa energiakriisin aikaan...

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Onneksi minun iäkäs äitini asuu kerrostalossa! Ei tarvitse alkaa vesiä hakemaan kaivosta tai lämmittelemään tulisijoja. 

Todellakin.

Vierailija
112/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieniä sähkölaskuja teillä, oletteko sinkkuja yksiöissä?

Minulla on 85 m2 kerrostaloasunnon 4 h perheen sähkölasku ollut n 150 euroa/kk ja sähkönsiirto päälle siihen. En käytä uuniakaan kuin kerran viikossa.

.

70 neliötä ,4 henkeä, ei saunaa. Muuten normi pyykinpesua, ruokaa laitan joka päivä, mies etätöissä kotona eli kuluttaa sähköä. Ei sammutella valoja eikä muutenkaan niuhoteta sähkönkäytöstä. 3 kk lasku 27,70€ ja siihen siirto ja verot päälle.

Vierailija
113/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.

Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.

Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.

Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊

Ei meillä veden paine laske vaikka olisi sähkökatko toisin kuin omakotitalossa ja parissa tunnissa mikään elementti ei jäähdy juurikaan.

Vierailija
114/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieniä sähkölaskuja teillä, oletteko sinkkuja yksiöissä?

Minulla on 85 m2 kerrostaloasunnon 4 h perheen sähkölasku ollut n 150 euroa/kk ja sähkönsiirto päälle siihen. En käytä uuniakaan kuin kerran viikossa.

Oletko varma että tuo on vain kuukauden lasku.? Kuulostaa tosi isolta tai sitten teillä on pörssisähkö joka on nyt kallista.