Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En nyt ihan hirveästi vaivaannu panikoimaan sähkönhinnasta näin kerrostalossa asuvana

Vierailija
29.08.2022 |

Nytkin sähkölasku ollut vuodessa vain noin 200-300 euroa. Vaikka se viisinkertaistuisi, niin ei paljon heiluttaisi budjettia. Olen aina ympäristösyistä ollut sääteliäs energiankäyttäjä, mutta kyllä tästä vieläkin voi säästää.

Huolellisempaa uunin käyttöä, niin että aina vain harvoin ja isoja satseja uuniin. Pyykin- ja tiskinpesukoneet päälle yöllä. Saunasta en edes pidä muuta kuin mökillä, joten siihenkään ei mene energiaa. Turhat valot olen aina pitänyt pois päältä. Kulutuselektroniikan (tietokone, puhelin, TV) sähkönkäyttöä pitää tarkastella, että voiko siinä säästää.

En vain jaksa enää panikoida yhtään mistään, nyt kun ensiksi on ollut korona ja sitten sota. Ruokaakin on vain terveellistä syödä vähemmän.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään panikoi näin omakotitalossa asuvana. Onneksi en pannut viimeisiä pebnnosiani sähkölämmitteiseen taloon.

Fiksut ei ookaan pistäneet kaikkia muniaan samaan koriin. Ite en kuuna kullanvalkeana ois hommannut sähkölämmitteistä taloa.

Monet ovat tehneet niin. 

Vierailija
42/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

En todellakaan haluaisi asua kerrostalossa energiakriisin aikaan...

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Mikä ihme omakotitalo-jankkaaja sinä olet? Pointti tässä oli, että sähkönhinta ei nyt vain hetkauta osaa ihmisistä millään tavalla. Ei varmastikaan edes kaikkia omakotitaloissa asuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.

Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.

Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.

Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊

Kaivoa ei ole, mutta toimiva kakluuni kyllä. Tosin se juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen, joten sitä ei tarvitse miettiä. Ja ainahan tästä voi muuttaa pois. Ei tämä nyt ollut mikään kerrostalo - OKT -juttu, vaan ihan reaktio median hysterianlietsontaan, että ei vain jaksa kiinnostaa. 

Juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen?

Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.

Varmaankin, mutta se pitää itse hakea omiin astioihin jakelupisteestä. Hanki siis kannellisia ämpäreitä tai muita kannellisia astioita. Autossa on hankala kuljettaa vettä ilman kantta, kun se loiskuu joka kurvissa.

Vessaa voi vetää vain yhden kerran, koska sähkökatkon aikana ei tule uutta vettä säiliöön. Sen jälkeen pistetään muovikassi vessapyttyyn ja lastit sinne ja pussi kiinni ja sekajätteeseen.

Minulla on omakotitalon takapihalla myös puucee ja sisällä "tavallinen" vessa. Ei tule hätä sen suhteen käteen.

Ja tämä on ongelma miksi? Eli se, että itse hakee astioihin jakelupisteestä? En todellakaan näe siinä mitään ongelmaa. 

En näe kyllä minäkään ja toi ähättelyt että hanki ämpäreitä on outo, koska aina on ollut ohjeistus varata ämpäreitä kotivaraan. Jo ennen tätä kriisiäkin. Meiltä kerrostalossa ei kyllä vedentulo lopu ihan äkkiä, koska vedet tulee vesitornista, ei pumpusta ja vesitornin pumpullakin on varajärjestelmä. Eri asia sitten jos vesi saastuu jostain syystä.

Vierailija
44/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

Tämä! Iso osa maailmaa elää jatkuvasti niin, että sähköä ei ole kuin satunnaisesti. Eikä ole myöskään juoksevaa vettä. Naurettavaa, että tästä nyt joku vetäisi hernettä nenään Suomessa jos vähän joutuu säästämään energiaa.

Katsopa joskus huviksesi koko maailman sääkarttaa, esim Ylen aamutv:ssä näytetään maailman sääs hyvin havainnollistetusta.

Isossa osaa maailmaa sääkarttojen lämpötilat ovat punaisella. Katsopa kesällä minkälaiset lämpötilat vaikkapa Australiassa on heidän talviaikaan, aika lämpöiseltä näyttää koko ajan. Täällä sähköä oikeasti tarvitaan lämmitykseen. Ei se teidän kerrostalojenkaan kaukolämpö toimi ilman sähköä.

Vierailija
45/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Millä tavalla iäkkäillä ihmisillä tulee ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan? Enemmänhän he kärsivät kesän helteistä, ihan lääketieteellisesti. Ja sähkökatkot nyt ovat erittäin epätodennäköisiä.

En tiiä, mutta joku täällä jossain ketjussa esitti ihan pokkana väitteitä miten väki kuolee hypotermiaan jos sisälämpötila on vaan 18 astetta. Siinä ihmettelin miten suomen kansa on voinut säilyä hengissä. Toki jos dementikko ei osaa pistää vaatetta päälleen, niin hypotermiahan siinä uhkaa, mutta vastuutonta on sellaista pitää enää ilman valvontaa ja voisi ihan yhtä hyvin kuolla vaikka tulipaloon, tai kesällä lämpöhalvaukseen.

No todellakin! Kesän helteethän aiheuttavat enemmän terveysongelmia, kun suomalaisia asuntoja ei ole suunniteltu helteitä varten. Ja se dementikko voi lähteä myös ulos pakkaseen harhailemaan talvella, tai aiheuttaa tulipalon, tai mitä tahansa. Ei siinä alempi huonelämpötila talvella mitenkään ratkaisevaa ole.

Vierailija
46/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tarkistin uudehkon 50m2 rivitalo asuntoni sähkönkulutuksen viime vuodelta ja se oli 3000kwh/v. En tosin juuri sauno ja sisälämpöä pidän 18-20 asteessa.

Hätkähdin kyllä kun tajusin, että joillain menee sama määrä sähköä omakotitalossa yhtenä talvikuukautena.

Nyt on soppari 7.8snt/kwh, joten sähkölaskut on aika maltilliset. Varaudun kuitenkin 2023-2024 talvea varten siihen, että sähkö saattaa maksaa uuden sopimuksen myötä sen 30-100snt/kwh.

Eli sähkölasku saattaa 3-10 kertaistua. Pahimmassa 100snt/kwh skenaariossa se olisi sitten noin 250/kk tai 3000/v.

Vierailija
47/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä vanhuksia kuolee helteillä? Siksi kun silloin ei enää kehon lämmönsäätely toimi. Ihan sama juttu kylmässä, vanhukset kärsii enemmän kylmästä kuin nuoret ihmiset.

Vierailija
48/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tämä! Iso osa maailmaa elää jatkuvasti niin, että sähköä ei ole kuin satunnaisesti. Eikä ole myöskään juoksevaa vettä. Naurettavaa, että tästä nyt joku vetäisi hernettä nenään Suomessa jos vähän joutuu säästämään energiaa.

Katsopa joskus huviksesi koko maailman sääkarttaa, esim Ylen aamutv:ssä näytetään maailman sääs hyvin havainnollistetusta.

Isossa osaa maailmaa sääkarttojen lämpötilat ovat punaisella. Katsopa kesällä minkälaiset lämpötilat vaikkapa Australiassa on heidän talviaikaan, aika lämpöiseltä näyttää koko ajan. Täällä sähköä oikeasti tarvitaan lämmitykseen. Ei se teidän kerrostalojenkaan kaukolämpö toimi ilman sähköä.

Oho, olipa tietämätön kommentti. Niissä kuumissa maissa sähköä käytetään viilennykseen (air conditioning), sillä ilman sitä ihmiset kuolevat kuumuuteen. Ja silti kuumissakaan maissa ei valtaosalla ole koneellista viilennystä käytössä vaan tulevat ilman sitä toimeen. Joten kuumuus on ihan samanlainen ongelma kuin kylmyys, paitsi että se on itse asiassa pahempi ongelma, sillä kylmyyden kanssa voi tulla toimeen pukemalla enemmän päälle, kun taas kuumuuden kanssa ei. Joten, meillä ei todellakaan ole ongelmia. Varsinkin kun talvet ovat nykyisin niin leutoja, eteläisessä Suomessa esimerkiksi harvoin lämpötila putoaa enää alle nollan.

Vierailija
49/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoiset "let them eat cake"-vibat tulee ap:sta

Vierailija
50/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taloyhtiökin joutuu uusimaan sähkösopimuksen, kun vanha päättyy ja entisillä hinnoilla ei uutta saa. Vai eletäänkö siellä kuin pellossa. Oletko tietoinen, missä niin sanotusti mennään. Vain niillä, joilla on piirongin laatikot väärällään rahaa, voivat olla välittämättä tuon taivaallista. Muiden on hyvä ainakin varautua.

Vierailija
51/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä vanhuksia kuolee helteillä? Siksi kun silloin ei enää kehon lämmönsäätely toimi. Ihan sama juttu kylmässä, vanhukset kärsii enemmän kylmästä kuin nuoret ihmiset.

Helteillä kuolee, kylmällä ei ole sama vaikutus.

Vierailija
52/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiset "let them eat cake"-vibat tulee ap:sta

Jaa, miksi minun pitäisi välittää teidän muiden ongelmista jotka eivät kosketa minua? Jos olette hankkineet energiasyöpöt talot, niin se ei ole minun ongelmani.

- ap

Vierailija
53/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Huh, olisi kauheaa olla vanha ja asua jossain jumalan selän takana omakotitalossa, irrallaan koko yhteiskunnasta. Siinä todella helposti tulee hätä. Ruoat jääkaapissa ja pakastimessa kun menevät nopeasti pilalle ilman sähköä, niin mitä siinä tekevät. 

Siellä maalla jumalan selän takana ihmiset vielä huolehtii toisistaan ja katsoo naapureidensa perään. Aika usein lehdistä voi lukea juttuja kuinka joku vanhus on kuollut kerrostaloasuntoon ja sitä ei huomata ennenkuin alkaa tulla hyönteisiä ja hajuhaittoja. Niin ei pääse tapahtumaan ok-taloissa maalla kun naapurit huolehtii toisistaan.

Vierailija
54/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kuten aloituksessa mainitsin, niin itse olen aina suhtautunut energiankulutukseen säästäväisesti ympäristösyiden takia. Joten mielestäni on vain hyvä, että ei-ympäristöihmisetkin joutuvat nyt hintojen kautta miettimään omaa energiankäyttöään. Siellä saunassa ei tarvitse olla joka ilta eikä sitä koko pihaa tarvitse valaista jouluvaloilla. 

- ap

Vierailija
55/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin uudet ja uudehkot pientalot ovat hyvin eristettyjä, kesää ajatellen jopa liiankin hyvin. Itselläni sisälämpötila pysyttelee noin 18 asteessa asteessa ilman lämmitystä niin kauan, kuin ulkolämpötila pysyy yli +10 asteen. Ulkolämpötilan ollessa yli +15 astetta, on sisälämpötilaa pakko jo jäähdyttää joko pitämällä ikkunoita auki tai lämpöpumpulla, muuten meinaa nousta yli +20 asteen.

Ilmeisesti eläminen lämpimine suihkuineen, ruoanlaittoineen ja kaksine ihmisineen tuottaa tarvittavan lämpöenergian, vaikka koneellinen ilmanvaihto toki on päällä.

Kallista sähköä ajatellen luonnollisesti energiatehokkain asumismuoto on kerrostalo, vaikka olisi vanhempikin. Sitten tulee uudehkot (rakennusvuosi +2000) pientalot.

Vierailija
56/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Huh, olisi kauheaa olla vanha ja asua jossain jumalan selän takana omakotitalossa, irrallaan koko yhteiskunnasta. Siinä todella helposti tulee hätä. Ruoat jääkaapissa ja pakastimessa kun menevät nopeasti pilalle ilman sähköä, niin mitä siinä tekevät. 

Siellä maalla jumalan selän takana ihmiset vielä huolehtii toisistaan ja katsoo naapureidensa perään. Aika usein lehdistä voi lukea juttuja kuinka joku vanhus on kuollut kerrostaloasuntoon ja sitä ei huomata ennenkuin alkaa tulla hyönteisiä ja hajuhaittoja. Niin ei pääse tapahtumaan ok-taloissa maalla kun naapurit huolehtii toisistaan.

Miten tämä nyt liittyy mihinkään, eli miten tämä liittyy sähkönkäyttöön?

Vierailija
57/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieniä sähkölaskuja teillä, oletteko sinkkuja yksiöissä?

Minulla on 85 m2 kerrostaloasunnon 4 h perheen sähkölasku ollut n 150 euroa/kk ja sähkönsiirto päälle siihen. En käytä uuniakaan kuin kerran viikossa.

Vierailija
58/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.

Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.

Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.

Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊

No lohduta sä nyt vaan itseäs ihan niillä keinoilla, joilla osaat.

Vierailija
59/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Oho, olipa tietämätön kommentti. Niissä kuumissa maissa sähköä käytetään viilennykseen (air conditioning), sillä ilman sitä ihmiset kuolevat kuumuuteen. Ja silti kuumissakaan maissa ei valtaosalla ole koneellista viilennystä käytössä vaan tulevat ilman sitä toimeen. Joten kuumuus on ihan samanlainen ongelma kuin kylmyys, paitsi että se on itse asiassa pahempi ongelma, sillä kylmyyden kanssa voi tulla toimeen pukemalla enemmän päälle, kun taas kuumuuden kanssa ei. Joten, meillä ei todellakaan ole ongelmia. Varsinkin kun talvet ovat nykyisin niin leutoja, eteläisessä Suomessa esimerkiksi harvoin lämpötila putoaa enää alle nollan.

Talojen rakenteille tosin nämä kosteat talvet ovat huomattavasti pahempia kuin kylmät ja kuivat talvet. Sanoisin, että etenkään kosteana ja lämpimänä talvena ei kannata pihistellä lämmityksen ja ilmanvaihdon kanssa jos haluaa pitää talonsa kunnossa.

Vierailija
60/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieniä sähkölaskuja teillä, oletteko sinkkuja yksiöissä?

Minulla on 85 m2 kerrostaloasunnon 4 h perheen sähkölasku ollut n 150 euroa/kk ja sähkönsiirto päälle siihen. En käytä uuniakaan kuin kerran viikossa.

Meillä kaksi henkeä kolmiossa. Mutta ei saunota, siinä varmaan iso säästö sähkön suhteen. Ja talossa pesutupa, joten osa pyykeistä pestään siellä. Ja koko vuoden sähkölasku vähän päälle 300e.