Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En nyt ihan hirveästi vaivaannu panikoimaan sähkönhinnasta näin kerrostalossa asuvana

Vierailija
29.08.2022 |

Nytkin sähkölasku ollut vuodessa vain noin 200-300 euroa. Vaikka se viisinkertaistuisi, niin ei paljon heiluttaisi budjettia. Olen aina ympäristösyistä ollut sääteliäs energiankäyttäjä, mutta kyllä tästä vieläkin voi säästää.

Huolellisempaa uunin käyttöä, niin että aina vain harvoin ja isoja satseja uuniin. Pyykin- ja tiskinpesukoneet päälle yöllä. Saunasta en edes pidä muuta kuin mökillä, joten siihenkään ei mene energiaa. Turhat valot olen aina pitänyt pois päältä. Kulutuselektroniikan (tietokone, puhelin, TV) sähkönkäyttöä pitää tarkastella, että voiko siinä säästää.

En vain jaksa enää panikoida yhtään mistään, nyt kun ensiksi on ollut korona ja sitten sota. Ruokaakin on vain terveellistä syödä vähemmän.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taloyhtiökin joutuu uusimaan sähkösopimuksen, kun vanha päättyy ja entisillä hinnoilla ei uutta saa. Vai eletäänkö siellä kuin pellossa. Oletko tietoinen, missä niin sanotusti mennään. Vain niillä, joilla on piirongin laatikot väärällään rahaa, voivat olla välittämättä tuon taivaallista. Muiden on hyvä ainakin varautua.

Otahan Kerttu lääkkeet ja lähde vaikka ulos.

Vierailija
62/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En panikoi. Joskus 2000-luvun alussa jaettiin kotitalouksiin oppaat, miten varautua sähkökatkoksiin, vedenjakelun häiriöihin ja erilaisiin kriisitilanteisiin. Olen asunut samassa asunnossa jo yli 30 vuotta. Yhden ainoan kerran tänä aikana lähiössä oli laaja vedenjakeluongelma eikä mennyt kuin pari tuntia ja kaupunki järjesti vedenjakelupisteitä moneen paikkaan. Hyvin toimi naapuriapu, kun taloyhtiön nuoremmat kävivät kysymässä iäkkäiltä naapureilta, tarvitseeko heille tuoda vettä. Mutta tässä isossa rivitaloyhtiössä runsaslumisina talvina naapurit käyvät  myös lapioimassa vanhusten pihoista lumet. Muutaman kerran on ollut sähkökatkos. Ja kuten nytkin on suunnitelmissa, sähkökatkokset - jos niitä edes tulee -  tulevat kestämään vain muutaman tunnin kerrallaan. Ei siis muutamaa viikkoa tai muutamaa kuukautta.

Keväällä 2020 ihmisiä kehotettiin varautumaan siihen, että joutuvat koronan vuoksi karanteeniin. Viime helmikuussa oli paljon kirjoittelua väestösuojista yms. Edelleen siis asia, joka koski kriisitilanteita. Jos vieläkään ihmiset eivät ole vaivautuneet selvittämään, miten pärjäisivät muutaman tunnin sähkökatkoksen aikana, olisi varmaan syytä alkaa jo selvittämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollakseen kokenut maailmanmatkaaja, ap:lla on varsinn pieni maailmankuva ja itsekäs elämänasenne. Kunhan minä pärjään, niin heikommilla ei ole väliä.

Vierailija
64/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä. Että ensin piti olla paniikissa koronasta pari vuotta. Sitten tuli sodan uhka, sota, ja kaikki uhat Suomea kohtaan. Ja sitten kävi niin, että yhtäkkiä vain Helsinki oli täynnä täysin huolettomia venäläisturisteja, jotka eivät välittäneet yhtään sodasta. Joten nyt itse koen, että en todellakaan viitsi minäkään välittää mistään. Ne korkeammat sähkölaskut sitten säästetään muualta, sekä säästetään sähköä. Ei vain mitenkään jaksa olla ns. high alert -tilassa vuosikausia.

- ap

Vierailija
65/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

En todellakaan haluaisi asua kerrostalossa energiakriisin aikaan...

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Huh, olisi kauheaa olla vanha ja asua jossain jumalan selän takana omakotitalossa, irrallaan koko yhteiskunnasta. Siinä todella helposti tulee hätä. Ruoat jääkaapissa ja pakastimessa kun menevät nopeasti pilalle ilman sähköä, niin mitä siinä tekevät. 

Ei ne nyt minuuteissa mätäne eivät edes tunneissa varsinkaan talvella. Vanha jenkkikaappini pärjää n.6h ja pakastin osio yli 12h huom.helteellä. Koettu käytännössä. Ne mahdolliset katkohan tullevat olemaan n.2h ja tiedossa etukäteen toisin kuin kaiken maailman myräkät, joihin niihinkin voi jossain määrin varautua.

Vierailija
66/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En panikoi. Joskus 2000-luvun alussa jaettiin kotitalouksiin oppaat, miten varautua sähkökatkoksiin, vedenjakelun häiriöihin ja erilaisiin kriisitilanteisiin. Olen asunut samassa asunnossa jo yli 30 vuotta. Yhden ainoan kerran tänä aikana lähiössä oli laaja vedenjakeluongelma eikä mennyt kuin pari tuntia ja kaupunki järjesti vedenjakelupisteitä moneen paikkaan. Hyvin toimi naapuriapu, kun taloyhtiön nuoremmat kävivät kysymässä iäkkäiltä naapureilta, tarvitseeko heille tuoda vettä. Mutta tässä isossa rivitaloyhtiössä runsaslumisina talvina naapurit käyvät  myös lapioimassa vanhusten pihoista lumet. Muutaman kerran on ollut sähkökatkos. Ja kuten nytkin on suunnitelmissa, sähkökatkokset - jos niitä edes tulee -  tulevat kestämään vain muutaman tunnin kerrallaan. Ei siis muutamaa viikkoa tai muutamaa kuukautta.

Keväällä 2020 ihmisiä kehotettiin varautumaan siihen, että joutuvat koronan vuoksi karanteeniin. Viime helmikuussa oli paljon kirjoittelua väestösuojista yms. Edelleen siis asia, joka koski kriisitilanteita. Jos vieläkään ihmiset eivät ole vaivautuneet selvittämään, miten pärjäisivät muutaman tunnin sähkökatkoksen aikana, olisi varmaan syytä alkaa jo selvittämään. 

Tämä! Kuka enää jaksaa tätä paniikinlietsontaa. Joo, kaikki käytännön jutut on selvitetty, muu ei enää kiinnosta.

Vierailija
67/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se elämänasenne muutu, vaikka kuinka reissaisi maailmalla, jos liikkuu vain turistialueilla tai ostoskeskustassa. Täytyy nähdä läheltä sitä tavallisten paikallisten ihmisten arkea, että ymmärtää kuinka hyvin täällä meillä ovat asiat.

Vierailija
68/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.

Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.

- ap

En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.

Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.

Huh, olisi kauheaa olla vanha ja asua jossain jumalan selän takana omakotitalossa, irrallaan koko yhteiskunnasta. Siinä todella helposti tulee hätä. Ruoat jääkaapissa ja pakastimessa kun menevät nopeasti pilalle ilman sähköä, niin mitä siinä tekevät. 

Ei ne nyt minuuteissa mätäne eivät edes tunneissa varsinkaan talvella. Vanha jenkkikaappini pärjää n.6h ja pakastin osio yli 12h huom.helteellä. Koettu käytännössä. Ne mahdolliset katkohan tullevat olemaan n.2h ja tiedossa etukäteen toisin kuin kaiken maailman myräkät, joihin niihinkin voi jossain määrin varautua.

No sittenhän kenelläkään ei ole mitään hätää, jos kaikki tiedetään ennakolta ja katkot ovat vain max. 2 tuntia. 

Vierailija
69/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peset pyykkiä yöllä ja linkous kuuluu mun asuntoon niin aion aivan varmasti valittaa isännöitsijälle ja aion pyytää muitakin valittamaan. Tiedät varmaan mitä valitusten jälkeen tapahtuu...

Vierailija
70/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.

Tuli juuri myös 3kk lasku 27,70€, tuosta kolmesta kuukaudesta tosin reissussa. Verot ja siirrot tietty päälle, asunto 70 neliötä.

Vierailija
71/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.

Tuli juuri myös 3kk lasku 27,70€, tuosta kolmesta kuukaudesta tosin reissussa. Verot ja siirrot tietty päälle, asunto 70 neliötä.

2 viikkoa reissussa. sama

Vierailija
72/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se elämänasenne muutu, vaikka kuinka reissaisi maailmalla, jos liikkuu vain turistialueilla tai ostoskeskustassa. Täytyy nähdä läheltä sitä tavallisten paikallisten ihmisten arkea, että ymmärtää kuinka hyvin täällä meillä ovat asiat.

Itse asuin useamman vuoden Etelä-Amerikassa ja matkustin vuorokausien bussimatkojen päähän sekä lopulta myös ihan kuorma-autojen ja lava-autojen kyydissä pikkukyliin. Puhun sujuvasti espanjaa ja reppureissailtiin miesystäväni kanssa, jolla oli huipputason erätaidot. Joten todellakin tutustuttiin paikallisten ihmisten arkeen ihan myös niissä pikkukylissä, kaukana hotelleista yms. Ja kyllä, siinä todellakin tajusi missä luksuksessa me asumme, mutta samalla oppi, että kyllä sitä itsekin tulee toimeen vaikeammissakin olosuhteissa.

- ap

Vierailija
73/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä kauheasti ole onko vaihtoehtona säätää kodin lämpötila, näillä kustannuksilla monet jättää sen todella minimiin. Muutenkin, lisää vaatetta päälle jos on kylmä.

Vierailija
74/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos peset pyykkiä yöllä ja linkous kuuluu mun asuntoon niin aion aivan varmasti valittaa isännöitsijälle ja aion pyytää muitakin valittamaan. Tiedät varmaan mitä valitusten jälkeen tapahtuu...

Etkö sä just ilmoittanut asuvasi omakotitalossa?

Vierailija
75/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloko ei muka kuluta sähköä vai polkeeko talkkari  pesutuvalla dynamolla energiaa? Vastikkeet ja vuokrat sisältävät sähkökulut.

Vierailija
76/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matkustanut jokaisessa seitsemässä maanosassa ja yli 60 valtiossa (+etelamanner joka on ei kenenkään maata). Olen myös asunut sekä Afrikassa että lattareissa. On todellakin ihan eri asia elää ilman sähköä Suomessa kun vaikkapa Ugandassa. Et ap voi mitenkään verrata olosuhteita vaikkapa Patagoniaan, Etelä-Amerikan eteläisemmässäkin kärjessä lämpötilat laskee hyvin harvoin pakkaselle toisin kuin täällä. Ota ap pää pois pensaasta.

Vierailija
77/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen?[/quote]

Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.[/quote]

Tapani-myrsky kymmenkunta vuotta sitten veti sähköt pois meidän nurkilta noin 36 tunnin ajaksi.

Asuimme silloin paritalon puolikkaassa ja jostain syystä kylmää vettä riitti ihan normaalisti.

Ei oikein selvinnyt tuliko vesi vesitornista omalla paineella vai oliko jossain jokin erityispumppu, joka toimi jonkinlaisella varavoimalla.

Se oli kekseliästä aikaa!

Lämmintä vettä haettiin sen mukaan, missä näkyi sähkövaloja mm. Hesen paikoista ja huoltoasemilta.

Kahvia ja teetä piti saada.

Vierailija
78/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen matkustanut jokaisessa seitsemässä maanosassa ja yli 60 valtiossa (+etelamanner joka on ei kenenkään maata). Olen myös asunut sekä Afrikassa että lattareissa. On todellakin ihan eri asia elää ilman sähköä Suomessa kun vaikkapa Ugandassa. Et ap voi mitenkään verrata olosuhteita vaikkapa Patagoniaan, Etelä-Amerikan eteläisemmässäkin kärjessä lämpötilat laskee hyvin harvoin pakkaselle toisin kuin täällä. Ota ap pää pois pensaasta.

Et taida Patagoniasta tietää yhtään mitään jos kuvittelet siellä lämpötilojen olevan jotain helteitä.

- ap

Vierailija
79/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaapa faktat. Vaikkapa Ushuaia, lämpötila vaihtelee 1-10 celsiusasteen välillä.

Ushuaia, Argentina: Annual Weather Averages

January is the hottest month in Ushuaia with an average temperature of 10°C (50°F) and the coldest is June at 1°C (34°F) with the most daily sunshine hours at 6 in December. The wettest month is January with an average of 40mm of rain. The best month to swim in the sea is in January when the average sea temperature is 8°C (46°F).

Vierailija
80/114 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vasta rivitalosta kerrostaloon muuttaneena ei ole haisuakaan tulevien sähkölaskujen määrästä. Rivariin mulla oli älyttömän hyvä ja edullinen sopimus ja nyt hinta nelinkertainen, mutta uudessa kulutus ei ole vielä tiedossa. Sauna ja kylppärissä lattialämmitys toki on kuten vanhassakin asunnossa.