En nyt ihan hirveästi vaivaannu panikoimaan sähkönhinnasta näin kerrostalossa asuvana
Nytkin sähkölasku ollut vuodessa vain noin 200-300 euroa. Vaikka se viisinkertaistuisi, niin ei paljon heiluttaisi budjettia. Olen aina ympäristösyistä ollut sääteliäs energiankäyttäjä, mutta kyllä tästä vieläkin voi säästää.
Huolellisempaa uunin käyttöä, niin että aina vain harvoin ja isoja satseja uuniin. Pyykin- ja tiskinpesukoneet päälle yöllä. Saunasta en edes pidä muuta kuin mökillä, joten siihenkään ei mene energiaa. Turhat valot olen aina pitänyt pois päältä. Kulutuselektroniikan (tietokone, puhelin, TV) sähkönkäyttöä pitää tarkastella, että voiko siinä säästää.
En vain jaksa enää panikoida yhtään mistään, nyt kun ensiksi on ollut korona ja sitten sota. Ruokaakin on vain terveellistä syödä vähemmän.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Olen myös asunut maissa, joissa asunnoissa ei ole keskuslämmitystä, ja ihan hyvin sielläkin tuli toimeen vaikka olikin talvella vähän kylmää. Sitä vain laittoi lämpimämmin sisällä päälle. Olen myös asunut niin, että juoksevaa vettä ei lämmitetä, ja senkin kanssa pärjäsi. Itse asiassa olen jopa telttaillut Amazonin sademetsässä pidemmän aikaa, ilman mitään "mukavuuksia" kuten sähkö, juokseva vesi, rakennukset, yms. Ihan vain melottiin jokea alas, asuttiin teltoissa tai täysin taivasalla riippumatoissa hyttysverkkojen alla, ja syötiin kuivaruokia ja säilykkeitä. Ei ollut mitään kännyköistä. Ja hyvin meni.
- ap
Samoin olen reissannut Patagoniassa, Chilen pohjoisosien autiomaassa ja tosiaan laajasti Amazonilla. Sähköä oli jopa kaupungeissakin vain pari tuntia päivässä, juoksevaa vettä vain harvoin ja sekin kylmää, ei mitään mobiiliverkkoja vaan puhelut piti tilata puhelinkeskuksen kautta (jollaisia oli vain isommissa kaupungeissa) vähintään tunti etukäteen ja maksoivat sellaiset 20 USD per minuutti. Ja hyvin tultiin toimeen.
- ap
Kiva naapureille kuunnella pyykin linkoamista yöllä..... hiton k-pää...
Jouduin uusimaan Helenin sopimuksen. Mistään ei saanut halvempaakaan tällä hetkellä ja arvion mukaan mun sähkölasku kolminkertaistuu johonkin 180 euroon/3 kk (+ kk-maksu jota ei ennen ollut)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.
En todellakaan haluaisi asua kerrostalossa energiakriisin aikaan...
Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei yksi asukas oikein voi mitään jos lämpötilaa lasketaan keskitetysti pannuhuoneesta, varsinkin jos on vuokralla. Ok-talossa voi itse päättää lämpötilan kunhan vaan maksaa laskunsa. Ja useimmissa ok-taloissa on joku tulipesä missä voi polttaa puuta lisälämmöksi. Meilläpäin on ollut sähkökatkoja myrskyjen takia, joten löytyy aggregaatti ja osataan muutenkin elää ilman sähköä valtakunnanverkosta.
Ilmeisesti et lukenut ketjua. Minä olen asunut maissa, joissa sähköä ei edes normaalitilanteissa ole kuin pari tuntia päivässä, ja joissa se voi koska tahansa olla parikin viikkoa katkolla. Ei tuottanut mitään ongelmia.
- ap
Tämä! Iso osa maailmaa elää jatkuvasti niin, että sähköä ei ole kuin satunnaisesti. Eikä ole myöskään juoksevaa vettä. Naurettavaa, että tästä nyt joku vetäisi hernettä nenään Suomessa jos vähän joutuu säästämään energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.
Varmasti hetkauttaa jos rupee olemaan 600€ 3 kk välein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.
Varmasti hetkauttaa jos rupee olemaan 600€ 3 kk välein!
Ei nyt juurikaan.
Sähkölasku (ilman siirtoa) kuussa 12e. Summa kertonee myös nykyisen kulutuksen määrästä....
En nyt ihan hirveästi jaksa alkaa tosiaan panikoimaan, vaikka se sähkönhinta tuosta tuplaantuis tai triplaantuis.
Ja kun kerrostalokin lämpee kaukolämmöllä, vaikka sen tuottoon vähän sähköä tarvittaisiin, niin tuskin ne kaukolämpöhanat nyt ihan ekana on menossa kiinni. Ja joku kahden tunnin sähkökatkos kerrostalossa on se ja sama. Onhan noita ennenkin ollut, myrskyjen aikaan.
Pointti tosiaan on siinä, ettei tämän hetken tilanne tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi nyt olla huolissaan ja että kaikkien normaalit asumisolot olisi uhattuna. Tuntuu että isossa, sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvat vaan nyt haluaa että kaikki muutkin kärsis tai olis mukana tässä kärsimyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Kallistuu se kaukolämpökin.
Niin juuri. Iso hinnannosto tehtiin jo jatalvikauden hinnasta päätetään syyskuussa (Helen). Ihan varmasti on taas nousua tulossa. Kenenkään ei kannata lällätellä tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku (ilman siirtoa) kuussa 12e. Summa kertonee myös nykyisen kulutuksen määrästä....
En nyt ihan hirveästi jaksa alkaa tosiaan panikoimaan, vaikka se sähkönhinta tuosta tuplaantuis tai triplaantuis.
Ja kun kerrostalokin lämpee kaukolämmöllä, vaikka sen tuottoon vähän sähköä tarvittaisiin, niin tuskin ne kaukolämpöhanat nyt ihan ekana on menossa kiinni. Ja joku kahden tunnin sähkökatkos kerrostalossa on se ja sama. Onhan noita ennenkin ollut, myrskyjen aikaan.
Pointti tosiaan on siinä, ettei tämän hetken tilanne tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi nyt olla huolissaan ja että kaikkien normaalit asumisolot olisi uhattuna. Tuntuu että isossa, sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvat vaan nyt haluaa että kaikki muutkin kärsis tai olis mukana tässä kärsimyksessä.
Just tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallistuu se kaukolämpökin.
Niin juuri. Iso hinnannosto tehtiin jo jatalvikauden hinnasta päätetään syyskuussa (Helen). Ihan varmasti on taas nousua tulossa. Kenenkään ei kannata lällätellä tässä tilanteessa.
Niin, nostivat hintoja, mutta kun se ei edelleenkään vaikuta merkittävästi budjettiin. Ostan sitten lohta vähän harvemmin. Helppo säästää tuon verran muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.
Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
En minä nimenoman sinusta tässä puhunutkaan eikä sinun matkailut hirveästi kiinnosta.
Kerrostaloissa asuu myös paljon vanhuksia joilla tulee todellakin olemaan ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan ja tulee sähkökatkoja. Onneksi omat iäkkäät vanhempani asuvat myös omakotitalossa jossa on takka ja pihassa vanha kaivo käsipumpulla. Onneksi kunta ei pakottanut täyttämään kaivoa kun heidän talo liitettiin kunnallistekniikkaan, joissain kunnissa on kuulemma kaivot pitänyt täyttää.
Millä tavalla iäkkäillä ihmisillä tulee ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan? Enemmänhän he kärsivät kesän helteistä, ihan lääketieteellisesti. Ja sähkökatkot nyt ovat erittäin epätodennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään panikoi näin omakotitalossa asuvana. Onneksi en pannut viimeisiä pebnnosiani sähkölämmitteiseen taloon.
Fiksut ei ookaan pistäneet kaikkia muniaan samaan koriin. Ite en kuuna kullanvalkeana ois hommannut sähkölämmitteistä taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.
Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.
Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊
Kaivoa ei ole, mutta toimiva kakluuni kyllä. Tosin se juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen, joten sitä ei tarvitse miettiä. Ja ainahan tästä voi muuttaa pois. Ei tämä nyt ollut mikään kerrostalo - OKT -juttu, vaan ihan reaktio median hysterianlietsontaan, että ei vain jaksa kiinnostaa.
Juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen?
Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.
Varmaankin, mutta se pitää itse hakea omiin astioihin jakelupisteestä. Hanki siis kannellisia ämpäreitä tai muita kannellisia astioita. Autossa on hankala kuljettaa vettä ilman kantta, kun se loiskuu joka kurvissa.
Vessaa voi vetää vain yhden kerran, koska sähkökatkon aikana ei tule uutta vettä säiliöön. Sen jälkeen pistetään muovikassi vessapyttyyn ja lastit sinne ja pussi kiinni ja sekajätteeseen.
Minulla on omakotitalon takapihalla myös puucee ja sisällä "tavallinen" vessa. Ei tule hätä sen suhteen käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Huh, olisi kauheaa olla vanha ja asua jossain jumalan selän takana omakotitalossa, irrallaan koko yhteiskunnasta. Siinä todella helposti tulee hätä. Ruoat jääkaapissa ja pakastimessa kun menevät nopeasti pilalle ilman sähköä, niin mitä siinä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.
Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.
Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊
Kaivoa ei ole, mutta toimiva kakluuni kyllä. Tosin se juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen, joten sitä ei tarvitse miettiä. Ja ainahan tästä voi muuttaa pois. Ei tämä nyt ollut mikään kerrostalo - OKT -juttu, vaan ihan reaktio median hysterianlietsontaan, että ei vain jaksa kiinnostaa.
Juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen?
Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.
Varmaankin, mutta se pitää itse hakea omiin astioihin jakelupisteestä. Hanki siis kannellisia ämpäreitä tai muita kannellisia astioita. Autossa on hankala kuljettaa vettä ilman kantta, kun se loiskuu joka kurvissa.
Vessaa voi vetää vain yhden kerran, koska sähkökatkon aikana ei tule uutta vettä säiliöön. Sen jälkeen pistetään muovikassi vessapyttyyn ja lastit sinne ja pussi kiinni ja sekajätteeseen.
Minulla on omakotitalon takapihalla myös puucee ja sisällä "tavallinen" vessa. Ei tule hätä sen suhteen käteen.
Ja tämä on ongelma miksi? Eli se, että itse hakee astioihin jakelupisteestä? En todellakaan näe siinä mitään ongelmaa.
Kerrostaloasuminen on halvempaa sähkön käytön kanssa. Nyrkkisääntö mitä pienempi kämppä, sen halvemmaksi sähkö tulee. Itsellä sähkölasku per kk/ on ollut noin 18 euroa mistä 12 euroa on ollut sopimuksen vakitaksa ja loput 6 euroa varsinainen kulutusmaksu. Sähkönsiirrossa sama homma, valtaosa laskusta tulee jostain vakitaksasta joka ei liity sähkönkäyttööni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Millä tavalla iäkkäillä ihmisillä tulee ongelmia jos lämpötiloja pudotetaan? Enemmänhän he kärsivät kesän helteistä, ihan lääketieteellisesti. Ja sähkökatkot nyt ovat erittäin epätodennäköisiä.
En tiiä, mutta joku täällä jossain ketjussa esitti ihan pokkana väitteitä miten väki kuolee hypotermiaan jos sisälämpötila on vaan 18 astetta. Siinä ihmettelin miten suomen kansa on voinut säilyä hengissä. Toki jos dementikko ei osaa pistää vaatetta päälleen, niin hypotermiahan siinä uhkaa, mutta vastuutonta on sellaista pitää enää ilman valvontaa ja voisi ihan yhtä hyvin kuolla vaikka tulipaloon, tai kesällä lämpöhalvaukseen.