Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vetää raja työn ja vapaa-ajan välille?

Vierailija
16.10.2023 |

Teen töitä henkilökohtaisena avustajana ja minulla on hankaluuksia vetää rajaa vapaa-ajan ja työajan välille erään asiakkaan kanssa. Minulla on tällä hetkellä siis useampi avustettava.

Hän on kehitysvammainen ja hän ei ymmärrä etten ole aina tavoitettavissa ja että minulla on myös muita töitä. Soittaa usein juuri niihin aikoihin kun olen joko toisen asiakkaan luona tai jo nukkumaan menossa.

Menen melko aikaisin nukkumaan koska teen useampaa työtä samaan aikaan ja yleensä olen todella väsynyt jo 21 aikaan jolloin hän yleensä soittaa.

Estää ei oikein voi koska työasioista täytyy kuitenkin puhelimitse sopia, olen kyllä aina vastannut vain viestillä että olen töissä mutta se ei juurikaan auta koska hän ei yksinkertaisesti ymmärrä että teen hänen avustamisen lisäksi useampaa muutakin työtä.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sovit työasioista puhelimitse omalla vapaa- ajallasi?

Vierailija
2/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, jätä vastaamatta työajan ulkopuolella, jos ei ole joku hengenhätä. Kyllä kehitysvammainenkin voi pompottaa ja käyttää sinua hyväksi, vaikkei sitä ihan ymmärräkään. Muuten puhe esimiehen kanssa että miten toimitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kirjallisena hänelle johonkin paikkaan hänen kodissaan mihin aikoihin sinuun saa yhteyttä. Ja sitten laitat vaikka puhelimen pois päältä niiltä ajoilta, kun et ole tavoitettavissa. Kun eihän teidän kai tarvitse olla 24/7 heidän tavoitettavissa esim hätäasioissa?

Vierailija
5/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miettikääs sitä kaikkea suorittavat akat!

Vierailija
6/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erillistä työpuhelinta.

ap

Vierailija
7/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen vammaisen kakattaminen ole sopivaa työtä normaalille kirjoitustaitoiselle ihmiselle.

Vierailija
8/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällaista varten tule nuoria naisia aasiasta?

Vierailija
9/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on helppo ja selkeä neuvo, et vastaa hänen puheluihinsa ja viesteihin työajan ulkopuolella.

Vierailija
10/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo raja menee siinä, maksetaanko sen ajan käytöstä minulle vai ei.

Vierailija
11/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko ap tällainen avustaja:

Vierailija
12/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta vapaa-aikaa on työ. Parasta lomaa on työ. Parasta sairauslomaa on työ. Paras palkka työstä on työ. 

Meillä on hyvä hallitusohjelma. 

Vierailija
13/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saisi työnantajalta puhelinta työasioiden hoitoa varten? Eihän siitä tule mitään, että joudut käyttämään omaa puhelintasi myös työasioissa, kun kaikki asiakkaasi eivät varmasti todellakaan ymmärrä, ettei saa soittaa mihin aikaan tahansa. 

Käytännössä teet vapaa-ajallasi palkatonta työtä, kun keskustelet asiakkaan kanssa puhelimessa.

Vierailija
14/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikö sinulla ole erillistä työpuhelinta, jos joudut työssäsi käyttämään puhelinta? Minä ainakin kieltäytyisin antamasta omaan henk.koht. numeroani asiakkaille ja laittaisin työpuhelimen kiinni työpäivän päätteeksi.

En tiedä, millaiset ovat henkilökohtaisen avustajan työehdot, mutta oman käsitykseni mukaan työtehtävissä, joissa työntekijän on oltava tavoitettavissa tietyissä tilanteissa tai liikkuessaan työssään, työpuhelin on välttämätön, ja työnantajan tulee tarjota sellainen työntekijälle.

Vierailija
15/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse estää kun vaan mykistät

Vierailija
16/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tuon avustettavan käytössä vain silloin, kun olet häntä avustamassa ja siitä sinulle maksetaan. 

Et vain yksinkertaisesti vastaa puheluihin muina aikoina. Aivan sama "ymmärtääkö" hän asian vai ei. 

Vierailija
17/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet kotona, puhelin kiinni. 

Vierailija
18/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin kiinni klo 21.00.

Vierailija
19/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisen esto sellaisen vajakin numerolle!

Vierailija
20/26 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oikeasti, jätä vastaamatta työajan ulkopuolella, jos ei ole joku hengenhätä. Kyllä kehitysvammainenkin voi pompottaa ja käyttää sinua hyväksi, vaikkei sitä ihan ymmärräkään. Muuten puhe esimiehen kanssa että miten toimitaan.

Hengenhädässä soitetaan 112.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän