En nyt ihan hirveästi vaivaannu panikoimaan sähkönhinnasta näin kerrostalossa asuvana
Nytkin sähkölasku ollut vuodessa vain noin 200-300 euroa. Vaikka se viisinkertaistuisi, niin ei paljon heiluttaisi budjettia. Olen aina ympäristösyistä ollut sääteliäs energiankäyttäjä, mutta kyllä tästä vieläkin voi säästää.
Huolellisempaa uunin käyttöä, niin että aina vain harvoin ja isoja satseja uuniin. Pyykin- ja tiskinpesukoneet päälle yöllä. Saunasta en edes pidä muuta kuin mökillä, joten siihenkään ei mene energiaa. Turhat valot olen aina pitänyt pois päältä. Kulutuselektroniikan (tietokone, puhelin, TV) sähkönkäyttöä pitää tarkastella, että voiko siinä säästää.
En vain jaksa enää panikoida yhtään mistään, nyt kun ensiksi on ollut korona ja sitten sota. Ruokaakin on vain terveellistä syödä vähemmän.
Kommentit (114)
En minäkään panikoi näin omakotitalossa asuvana. Onneksi en pannut viimeisiä pebnnosiani sähkölämmitteiseen taloon.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään panikoi näin omakotitalossa asuvana. Onneksi en pannut viimeisiä pebnnosiani sähkölämmitteiseen taloon.
Hyvä kuulla. Sääliksi käy ihmisiä joille tämä tuottaa vaikeuksia, mutta itse ainakin olen niin väsynyt panikoimiseen koronan ja sodan syttymisen jälkeen, ettei vain jaksa vetää kierroksia vaikka media kuinka yrittää paniikkia lietsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuulla. Sääliksi käy ihmisiä joille tämä tuottaa vaikeuksia, mutta itse ainakin olen niin väsynyt panikoimiseen koronan ja sodan syttymisen jälkeen, ettei vain jaksa vetää kierroksia vaikka media kuinka yrittää paniikkia lietsoa.
Meinaan kun esimerkiksi Hesarin otsikot ovat tällaisia: ”Tulee todella raskas talvi niille, joilla ei ole vanhoja sopimuksia voimassa”
Ei vain jaksa. Kaikesta pitäisi olla huolissaan jatkuvasti, mutta itsellä tullut kiintiö täyteen sen suhteen.
Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.
Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.
Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.
Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.
Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊
Mulla kuuluu sähkö vuokraan. Yritän toki säästää silti parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta jos tulee pidempiä sähkökatkoja olet ihmeissäsi :) minulla omakotitalossa on takka, joka pitää talon lämpimänä ja jossa saan valmistettua lämmintä ruokaa.
Pihassa kaivo, josta saa pumpulla vettä ja tosiaan, kivampi tehdä tarpeensakin omakotitalossa pihalle huussissa, kuin neukkukuution pihassa tai parvekkeella ämpäriin.
Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊
Kaivoa ei ole, mutta toimiva kakluuni kyllä. Tosin se juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen, joten sitä ei tarvitse miettiä. Ja ainahan tästä voi muuttaa pois. Ei tämä nyt ollut mikään kerrostalo - OKT -juttu, vaan ihan reaktio median hysterianlietsontaan, että ei vain jaksa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kerrostalossa asuvana sähkölasku 60 e 3 kk välein ja elän mielestäni todella sähköä säästävästi. Ei hetkauta jos tuosta nousee, olen työssä käyvä ihminen.
Minäkin olen työssäkäyvä mutta on minulle silti merkitystä onko lasku 60 vai 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen työssäkäyvä mutta on minulle silti merkitystä onko lasku 60 vai 600e.
Itselläni ei vaikuttaisi talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saunakin lämpiää puulla, joten peseytyminenkin onnistuu.Kyl se vaan niin on, että erikoistilanteissa se omakotitalo on ihan joka tavalla parempi 😊
Kaivoa ei ole, mutta toimiva kakluuni kyllä. Tosin se juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen, joten sitä ei tarvitse miettiä. Ja ainahan tästä voi muuttaa pois. Ei tämä nyt ollut mikään kerrostalo - OKT -juttu, vaan ihan reaktio median hysterianlietsontaan, että ei vain jaksa kiinnostaa.
Juokseva vesi ei ole sähköstä riippuvainen?
Mutta jaksat jankuttaa sähköstä, sannasta, koronasta ja maskista jne
Miten tää muuten menee kun pesukoneita ei kuulemma saisi jättää valvomatta ja kuitenkin neuvotaan ajastamaan käyttö yöaikaan?
Meidän kerrostalossa lämmitetään vesi sähköllä ja pumpataan asuntojen vesipattereihin. Tai näin olen ymmärtänyt.. onneksi pakkasia on vain pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei vaikuttaisi talouteen.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska jos katko pitkittyy, viranomaiset aloittavat veden jakelun.
Ja jos tulisi pitkä sähkökatko, niin silloin yhteiskunta menisi sen verran laajasti sekaisin, että suihkussa käyminen nyt ei olisi se tärkein prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Sussa ei ole yhtään sissihenkeä. No, ei kai kaikissa voi olla.
Olen myös asunut maissa, joissa asunnoissa ei ole keskuslämmitystä, ja ihan hyvin sielläkin tuli toimeen vaikka olikin talvella vähän kylmää. Sitä vain laittoi lämpimämmin sisällä päälle. Olen myös asunut niin, että juoksevaa vettä ei lämmitetä, ja senkin kanssa pärjäsi. Itse asiassa olen jopa telttaillut Amazonin sademetsässä pidemmän aikaa, ilman mitään "mukavuuksia" kuten sähkö, juokseva vesi, rakennukset, yms. Ihan vain melottiin jokea alas, asuttiin teltoissa tai täysin taivasalla riippumatoissa hyttysverkkojen alla, ja syötiin kuivaruokia ja säilykkeitä. Ei ollut mitään kännyköistä. Ja hyvin meni.
- ap
Ja ihanasti vihdoin helteet helpottivat ja tuli ihanan viileää, joten ei ole edes houkutusta käyttää tuulettimia.