Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei käytetä hoiva-avustajia vanhusten hoitoyksiköissä kuten Ruotsissa ja Norjassa?

Vierailija
29.08.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12590371

Ruotsissa ja Norjassa on jo vuosikymmeniä ollut paljon hoiva-avustajia vanhusten hoitoyksiköissä. Osalla näistä hoiva-avustajilla ei ole minkäänlaista koulutusta mutta he saavat perehdytyksen työhön. Hoitotyö etenkään vanhusten hoidossa ei ole mitään "tähtitiedettä" ja hoiva-avustajat täyttävät hyvin paikkansa työyhteisössä. Norjassa he perushoitavat potilaita siinä missä sairaanhoitajat ja lähihoitajat. Rikas Norja käyttää vanhainkodeissaan paljon hoiva-avustajia, työvuorossa voi olla yksi sairaanhoitaja, yksi perushoitaja ja kolme hoiva-avustajaa. Ja työt sujuvat.

Olen ollut töissä vanhusten hoivayksikössä Suomessa ja sama työpäivä saattoi sisältää lääkkeiden jakoa potilaille ja dosetteihin, saunottamista, perushoitoa, ruoan jakoa ja potilaiden ruokailussa avustamista, verinäytteiden ottoa, yhteydenottoa omaisiin ja pyykinpesua. Minulla ei ole mitään pyykinpesua ja saunottamista vastaan, helppoa työtä mutta työpäivän "sekamelska" ja kiire kyllä oli aika rasittavaa.

Monet työttömät jotka eivät enää pärjää omassa ammatissaan, pärjäisivät aivan hyvin hoiva-avustajana jossa muun henkilökunnan tuki on lähellä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus joutuu hoivakotiin, miksei lapsia ja lapsenlapsia  laskuteta siitä.

Kuka haluaa elää sängyssä seuraavat 15 v?

Laskut sinne minne ne kuuluu.

Sama päivähoidon kanssa. Yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle noin 1000 e/kk, perhe voisi itse maksaa sen eli laskut sinne, minne ne kuuluu. Erityislapsesta tietty maksetaan enemmän.

Samaa mieltä.

Vierailija
62/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja koulutukseltani. Olen ollut pois työelämästä poissa muutaman vuoden, toimien iäkkään omaisen omaishoitajana. Haluaisin palata töihin, mutta en lähihoitajaksi. Hain muutamaa hoiva- avustajan paikkaa, mutta minulle sanottiin, että lähihoitajaa ei voida palkata hoiva- avustajaksi. En haluaisi lääkehoitovastuuta, enkä kirjaamista, itselleni sopisivat hyvin avustavat tehtävät, joissa ei olisi stressiä hoidettavan sairauksista, lääkehoidoista yms. Onko näin, että lähihoitaja ei voi toimia hoito-avustajana? Tuntuu oudolta.

Sinun pitää sitten tyytyä siihen hoiva-avustajan palkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voisi kyllä olla yksi ratkaisu vanhustenhoidon ongelmatilanteeseen ja parantamaan hoidon laatua.

Kouluttamattomat, mutta suht selväpäiset ihmiset voisivat tulla tekemään avustavia tehtäviä ja ennen kaikkea seurustelemaan vanhusten kanssa. Sitten koulutetut hoitajat ehtisivät kunnolla tehdä heille kuuluvat tehtävät.

Tänä aamuna oli tv:ssä juuri puhetta hoiva-avustajien koulutuksesta. Valtaosa koulutukseen tulevista on m**han muuttaja taustaisia ja kielitaitovaatimukset alhaisemmat mitä lähihoitajakoulutukseen vaaditaan. Joten näillä ei ole välttämättä kielitaitoa seurustelemiseen, mutta hyvä kun voivat olla lisäkäsinä.

Vierailija
64/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksissa on, että pitää olla lähäri tai hoiva-avustajan koulutu s. On rankkaa hommaa, todella huonolla palkalla. Olin vähän aikaa hoiva-avustajana, päivät, illat ja viikonloput. Minimiverolla jäi vajaa kaksi tonnia netto. En ikinä enää sellaseen työhön. Varsinkin, kun paikka oli täynnä itseään täynnä olevia lähäreitä, juoruilijoita ja mustamaalaajia. Kaikki luonnollisesti naisia.

Siis häh? VAIN (?) 2000e netto. Siis mitä sellasesta pyllyn pyyhkimisestä ilman koulua pitäisi maksaa?? Paljon tuota enempää ei jää korkeakoulutetuillakaan käteen! Hoitajat on ihan ulalla palkoista..

Jos hän tarkoitti bruttoa eikä nettoa. Bruttona se tekisi vuodessa 28000e plus lomarahat. Siitä pois verot ja muut maksut.

Ei, vaan nettona vajaa 2 000 €. Tehtyyn työhön nähden, aivan uupuneena työstä tuo ei nyt kummoinen ollut. Mutta tonni säästöön jäi et sikäli.

Vierailija
65/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä palkalla elä Suomessa. Jos vuokra on 800 niin sitä kuuluisaa asumistukea pitää saada aika monta sataa että voi tulla toimeen. Perheellisen vielä enemmän. Minä olen yh ja vuokra 1100 e kaupungin vuokra asunnossa. Olipa kiva kun koko palkka menisi vuokraan...

Eilen tuli telkkarissa, että toimeentulotukea saaville maksetaan ensi talvena sähkölasku, jos kulutus ei ole noussut.

ja minulle ei mitään joka kokopäivätyöstä (30h/vk) saa 1400e brutto, naapurin pitkäaikaistyötönkin saa paljon enemmän, onneksi hän saa korotuksen ja minä joka raadan, en

Jos asut yksin olet varmaan oikeutettu asumistukeen. Laita hakemus kriteerit ovat samat kaikille. Jos vuokrasi on vaikka ylibä 800 e saat myös toimeentulotukea. Toki auto ja mökki jne pitää myydä ja säästöt käyttää ensin. Ihan kaikille kuuluu samat tuet, Kelaan lähetetään tiliotteet joissa tulot ja menot tarkistetaan. Velkoja ei lasketa menoiksi mutta ei köyhällä niitä ole kun ei saa lainaa. Laita ihmeessä hakemus!

Vierailija
66/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksissa on, että pitää olla lähäri tai hoiva-avustajan koulutu s. On rankkaa hommaa, todella huonolla palkalla. Olin vähän aikaa hoiva-avustajana, päivät, illat ja viikonloput. Minimiverolla jäi vajaa kaksi tonnia netto. En ikinä enää sellaseen työhön. Varsinkin, kun paikka oli täynnä itseään täynnä olevia lähäreitä, juoruilijoita ja mustamaalaajia. Kaikki luonnollisesti naisia.

Näitä tällä hetkellä itseään täynnä olevia henkilöitä on niin paljon kaikkialla hoitoalalla. Ikävä kyllä. Eettisyys työn hoitamisessa puuttuu täysin. Se tietää sitä, että tämä vastuuttomuus hoitoalalla tulee kostautumaan lähitulevaisuudessa näille henkilöille oikeuskäsittelyjen merkeissä.

Vierailija
67/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsiin ja Norjaan pääsee helposti vaikkapa korkeakouluopiskelijat hoiva-avustajaksi vanhuksia auttamaan.

Fiksuja nuoria aikuisia jotka pystyvät auttamaan monessa asiassa.

Vierailija
68/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkäsiparit voisi helpottaa työtä ja jaksamista.

Vierailija
69/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeessä hoiva-avustajiksi löytyy tekijöitä kun ei löydy lähihoitajiakaan.Palkka on huonompi , eihän sillä elä vaan joutuu hakemaan esim.asumistukea lisäksi.Eihän tuossa ole mitään järkeä ettei voidaan maksaa hoitajille parempaa palkkaa että saadaan tekijöitä.Nyt haetaan hoiva-avustajia joiden Työssäkäymistä tuetaan valtion rahoista tukien muodossa.Sama raha voitaisiin käyttää suoraan hoitajien parempaan palkkaan.

Vierailija
70/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla työpaikoilla on juoruilua ja muutakin  ihmisuhdedraamaa. Se nyt vaan kuuluu sosiaaliseen kanssaäymiseen.  Jonkun verran voi  valita mihin leiriin tuntee kuuluvansa. Jossakin tulee ryhmiä vähemmällä metelillä.

Vierailija
71/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin tehdä sitä jos ei ole mitään fyysisesti rasittavaa tehtävää.

Vierailija
72/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh? VAIN (?) 2000e netto. Siis mitä sellasesta pyllyn pyyhkimisestä ilman koulua pitäisi maksaa?? Paljon tuota enempää ei jää korkeakoulutetuillakaan käteen! Hoitajat on ihan ulalla palkoista..

Jos hän tarkoitti bruttoa eikä nettoa. Bruttona se tekisi vuodessa 28000e plus lomarahat. Siitä pois verot ja muut maksut.

Ei, vaan nettona vajaa 2 000 €. Tehtyyn työhön nähden, aivan uupuneena työstä tuo ei nyt kummoinen ollut. Mutta tonni säästöön jäi et sikäli.

Ei todellakaan ole nettona tuota. Bruttopalkka pitäisi silloin olla hyvän matkaa yli 2500 euroa.

Vierailija
73/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta varmaan pulautetaan lähihoitajat kokonaan pois hoiva alalta koska avustajat tekevät halvemmalla ja lääkkeet voi jakaa sairaanhoitajat.

Vierailija
74/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus joutuu hoivakotiin, miksei lapsia ja lapsenlapsia  laskuteta siitä.

Kuka haluaa elää sängyssä seuraavat 15 v?

Laskut sinne minne ne kuuluu.

Miksei vanhus itse voi maksaa omasta vanhainkotielämisestään, kun säästöjäkin tuossa iässä yleensä on?

Vanhainkodeissa eletään max pari vuotta ja sitten kuollaan. Ennen sitä ei pääse kunnalliseen vanhainkotiin. Ota vähän selvää asioista ennenkuin kirjoitat mitään.

Kyllä hoivakodissa/vanhainkodissa osa asuu useitakin vuosia. Esimerkiksi oma läheiseni.

Vierailija
75/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta varmaan pulautetaan lähihoitajat kokonaan pois hoiva alalta koska avustajat tekevät halvemmalla ja lääkkeet voi jakaa sairaanhoitajat.

Ei jos tätä valehtelijoiden palstaa uskominen. Avustajat kun saavat verojen ja muiden maksujen jälkeen muka 2000 euroa käteen. Lähäreiden palkkatasoa tuo on. Huomattavasti parempi kuin laitoshuoltajien.

Toki totuus on jotain muuta tai sitten vain taas yksi jonka ymmärrys ei riitä erottamaan edes bruttoa ja nettoa.

Vierailija
76/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo palkat on ihan ok. Esimerkiksi pyhistä tulee tuplapalkat niin nousee hyvin tulot.

Vierailija
77/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jos tätä valehtelijoiden palstaa uskominen. Avustajat kun saavat verojen ja muiden maksujen jälkeen muka 2000 euroa käteen. Lähäreiden palkkatasoa tuo on. Huomattavasti parempi kuin laitoshuoltajien.

Toki totuus on jotain muuta tai sitten vain taas yksi jonka ymmärrys ei riitä erottamaan edes bruttoa ja nettoa.

Tuo yksi ei erota bruttoa ja nettoa. Täällä lähärin peruspalkka on 2200, laitoshuoltajan 2000 ja hoiva-avustajan 1800. Arvaa vaihdoinko paskan palkan sysipaskaan?

Vierailija
78/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kothoidossa pitäisi ehdottomast lisätä hoiva-avustajien käyttöä. Juuri varsinkin tällaosille ruoanlämmitys-suihkukäynneille. Nyt meillä juoksee sairaanhoitajat lämmitämässä päivällä kaalilaatikkoa vanhukselle. Ja ei, kyse ei ole siitä, että sh olisi jotenki liian hieno ihminen ruoan lämmittelyyn, mutta jos tiimissä on vain yksi sairaanhoitaja, niin voidaan miettiä, että onko se järkevää resurssien käyttöä kun samaan aikaan sitten ne työt mitkä kuuluu sh:lle, seisoo.

Sama juttu kun lähäreillä seisoo omat kirjalliset työt, hoiva-avustajat vapauttaisi heitä niihinkin.

Vierailija
79/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin hoitoalan kouluttamattomana hoitoapulaisena. Nopsaan opin syöttämään ja suihkuttamassa ja petaamaan lakanan kulmat ja poikkarit laittamaan. Ei ollut mitään rakettitiedettä

Vierailija
80/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vastaus. Ei ole resursseja eli rahaa. Suomi käyttää länsimaihin verrattuna varsin vähän rahaa terveydenhoitoon eikä se käytännössä varmaan johdu tehokkuudesta vaikka niin väitetään. Niillä on pakko pärjätä koska resurssit käytetään tärkeimpiin kohteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi