Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei käytetä hoiva-avustajia vanhusten hoitoyksiköissä kuten Ruotsissa ja Norjassa?

Vierailija
29.08.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12590371

Ruotsissa ja Norjassa on jo vuosikymmeniä ollut paljon hoiva-avustajia vanhusten hoitoyksiköissä. Osalla näistä hoiva-avustajilla ei ole minkäänlaista koulutusta mutta he saavat perehdytyksen työhön. Hoitotyö etenkään vanhusten hoidossa ei ole mitään "tähtitiedettä" ja hoiva-avustajat täyttävät hyvin paikkansa työyhteisössä. Norjassa he perushoitavat potilaita siinä missä sairaanhoitajat ja lähihoitajat. Rikas Norja käyttää vanhainkodeissaan paljon hoiva-avustajia, työvuorossa voi olla yksi sairaanhoitaja, yksi perushoitaja ja kolme hoiva-avustajaa. Ja työt sujuvat.

Olen ollut töissä vanhusten hoivayksikössä Suomessa ja sama työpäivä saattoi sisältää lääkkeiden jakoa potilaille ja dosetteihin, saunottamista, perushoitoa, ruoan jakoa ja potilaiden ruokailussa avustamista, verinäytteiden ottoa, yhteydenottoa omaisiin ja pyykinpesua. Minulla ei ole mitään pyykinpesua ja saunottamista vastaan, helppoa työtä mutta työpäivän "sekamelska" ja kiire kyllä oli aika rasittavaa.

Monet työttömät jotka eivät enää pärjää omassa ammatissaan, pärjäisivät aivan hyvin hoiva-avustajana jossa muun henkilökunnan tuki on lähellä.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus joutuu hoivakotiin, miksei lapsia ja lapsenlapsia  laskuteta siitä.

Kuka haluaa elää sängyssä seuraavat 15 v?

Laskut sinne minne ne kuuluu.

Vanhus maksaa itse oman laskunsa. Kuten hänen lapsensa sitten aikanaan jne

Vierailija
42/84 |
29.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa tuntuma on että kaikki tekee kaikkea ja sairaanhoitajiakin on antamassa ruokaa, korjaamassa astioita, tiskaamassa, ulkoiluttamassa, petaamassa sänkyjä ja vaihtamassa lakanoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole hoiva-avustajia. Eli perushoidon, lääkehoidon ja paperitöiden lisäksi meille hoitajille kuuluu pyykkihuolto, ruokapuoli ja siivous. Näitä ei ole ulkoistettu.

Hoiva-avustajat helpottaisivat työtä, kun hoitaisivat sen kodinomaisen puolen. Tietenkin perushoitoon voisivat myös osallistua joissakin määrin.

Sekoitat nyt hoitoapulaisen ja hoiva-avustajan työnkuvan. Hoiva-avustaja on kuin lähihoitaja ilman lääkehoitotoimia. Samanlainen perustyönkuva.

Kyllä molempia käytetään, hoiva-avustajia yhä enenevissä määrin. 

Hoitoapulaisia, hoiva-avustajia. Kumpaakaan ei meillä ole, eivätkä ole palkkaamassa. Siksipä olen vaihtamassa työpaikkaa, missä ei tarvitse vahdata pyykkikonetta tai olla ruokaa keittelemässä.

- ap

Ei ole ap..

Vierailija
44/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodissa tuntuma on että kaikki tekee kaikkea ja sairaanhoitajiakin on antamassa ruokaa, korjaamassa astioita, tiskaamassa, ulkoiluttamassa, petaamassa sänkyjä ja vaihtamassa lakanoita.

Ja jos sairaanhoitaja ei tee kaikkea, niin saa kuulla että taas on juoruiltu "kun se istuu vain kansliassa". Vaikka todellisuudessa sh olisi mielellään kenttätyössä mutta jonkun on ne konttorihommat tehtävä.

Vierailija
45/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoituksissa on, että pitää olla lähäri tai hoiva-avustajan koulutu s. On rankkaa hommaa, todella huonolla palkalla. Olin vähän aikaa hoiva-avustajana, päivät, illat ja viikonloput. Minimiverolla jäi vajaa kaksi tonnia netto. En ikinä enää sellaseen työhön. Varsinkin, kun paikka oli täynnä itseään täynnä olevia lähäreitä, juoruilijoita ja mustamaalaajia. Kaikki luonnollisesti naisia.

Siis häh? VAIN (?) 2000e netto. Siis mitä sellasesta pyllyn pyyhkimisestä ilman koulua pitäisi maksaa?? Paljon tuota enempää ei jää korkeakoulutetuillakaan käteen! Hoitajat on ihan ulalla palkoista..

Et taida olla perillä hoitajan työstä, koska se on muutakin, kuin pyllyn pyyhkimistä ja vastuuta on paljon!!!

Vierailija
46/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on vielä huonompi kuin laitoshuoltajalla, sillä on vaikea saada ketään töihin.

Kyllä n. 2000 e/kk netto on parempi kuin 600 e/kk Kelan korvaus työttömänä.

Tuohon 2000 euron nettoon saa kyllä hoiva-avustella normaalilla veroprosentilla melko monta pyhää ja ylityövuoroa kun bruttopalkka on monesti sen alle kaksi tonnia.

Vierailija
47/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suostuu avustajaksi, kun pieni palkka?

Vierailija
48/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sairaanhoitaja ei tee kaikkea, niin saa kuulla että taas on juoruiltu "kun se istuu vain kansliassa". Vaikka todellisuudessa sh olisi mielellään kenttätyössä mutta jonkun on ne konttorihommat tehtävä.

Juoruajille ihan sama, eivät he työnkuvaa määritä. Ei tulisi mieleenikään lähteä yksikköön jossa ei saa tehdä rauhassa niitä sairaanhoitajalle kuuluvia konttorihommia tai jossa kaikki tekevät kaikkea. Tottakai kentälläkin oltava jonkin verran että tuntuma potilaisiin säilyy ja esim. aamulla kiireajan.

Vierailija
49/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sairaaloissa ei, niissä laitoshuoltajat siivoavat ja jakavat ruoat, pesula hakee pyykit pestäväksi.

Vierailija
50/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on palkasta. Jos sairaanhoitaja saa vaikka 2800 e/kk ja lähihoitaja 2200 e/kk, niin hoiva-avustajalle pitäisi maksaa 1600 e/kk. Moni ilmoittaa, että ei tule töihin tuolla palkalla.

Sh saa noissa paikoissa pienimmillään 2400.

Vierailija
51/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on hoiva-alalla umpisurkea. Meillä kaikki tekee jatkuvasti ylimääräisiä vuoroja palkan takia, siis mitä tahansa vuoroja keittiövuoroista lähtien.

Vierailija
52/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on palkasta. Jos sairaanhoitaja saa vaikka 2800 e/kk ja lähihoitaja 2200 e/kk, niin hoiva-avustajalle pitäisi maksaa 1600 e/kk. Moni ilmoittaa, että ei tule töihin tuolla palkalla.

Kuinka moni on sanonut ettei tule töihin 1600 €? Keneltä kysytty? 17-65 vuotiaista voi olla useita jotka menisivät ko rahalla töihin.

Saan toimistotyöstä, päivätyö 1600 netto.

Vierailija
53/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on sanonut ettei tule töihin 1600 €? Keneltä kysytty? 17-65 vuotiaista voi olla useita jotka menisivät ko rahalla töihin.

Saan toimistotyöstä, päivätyö 1600 netto.

Suomessa 1000 netto eläkettä saa 500 000 eläkeläistä ja miljoona satatuhatta eläkeläistä saa tuota enemmän eläkettä.

Palkat ja eläkkeet ovat samansuuruisia nykyään

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa.

Vierailija
54/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä palkalla elä Suomessa. Jos vuokra on 800 niin sitä kuuluisaa asumistukea pitää saada aika monta sataa että voi tulla toimeen. Perheellisen vielä enemmän. Minä olen yh ja vuokra 1100 e kaupungin vuokra asunnossa. Olipa kiva kun koko palkka menisi vuokraan...

Vierailija
55/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä palkalla elä Suomessa. Jos vuokra on 800 niin sitä kuuluisaa asumistukea pitää saada aika monta sataa että voi tulla toimeen. Perheellisen vielä enemmän. Minä olen yh ja vuokra 1100 e kaupungin vuokra asunnossa. Olipa kiva kun koko palkka menisi vuokraan...

Eilen tuli telkkarissa, että toimeentulotukea saaville maksetaan ensi talvena sähkölasku, jos kulutus ei ole noussut.

Vierailija
56/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän saisi kymmeniä tuhansia ilmaiseksi jos naisetkin pakotettaisiin armeijaan/siviilipalvelukseen..

Vierailija
57/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus maksaa itse oman laskunsa. Kuten hänen lapsensa sitten aikanaan jne

Hoitokoti maksuja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista tällä hetkellä.

Se eläke ei riitä edes yhden hoitajan palkkaan ja heitä on kolmessa vuorossa 7 päivää viikossa ja 2 vapaapäivää viikossa. Lisäksi tulee kiinteistön lämmitys, vesi, sähkö, ruoka, hoitotarvikkeet, vakuutukset jne.

Vierailija
58/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hoiva-avustajan palkkaaminen ole melkein yhtä kallista kuin ihan koulutetun palkkaaminen, eli jos sellaisia saisi palkata niin miksi koulutettuja lähihoitajia tai muita ei saa palkata?

Itse luulen, että hoiva-avustajaksi päätyisi henkilöitä, joiden opastamiseen menisi enemmän aikaa kuin siitä saataisiin hyötyä ja lisäksi vastaan tulisi vielä kieliongelmat, en tiedä miten tämä asia on toteutettu ruotsissa ja norjassa?

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että nuo avustajat on saatu jollain "huijauskikalla" halvalla töihin, muutoin voitaisiin palkata ihan valmiiksi osaavaa henkilökuntaa.

Vierailija
59/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vanhus itse voi maksaa omasta vanhainkotielämisestään, kun säästöjäkin tuossa iässä yleensä on?

Vanhainkodeissa eletään max pari vuotta ja sitten kuollaan. Ennen sitä ei pääse kunnalliseen vanhainkotiin. Ota vähän selvää asioista ennenkuin kirjoitat mitään.

Vierailija
60/84 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli telkkarissa, että toimeentulotukea saaville maksetaan ensi talvena sähkölasku, jos kulutus ei ole noussut.

ja minulle ei mitään joka kokopäivätyöstä (30h/vk) saa 1400e brutto, naapurin pitkäaikaistyötönkin saa paljon enemmän, onneksi hän saa korotuksen ja minä joka raadan, en

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi