Syitä, miksi Helsingissä ei enää huvita käydä
Hesarin mielipidekirjoituksessa ja kommenteissa tulee esille yksi merkittävä seikka: liikene. Helsingin liikennejärjestelyt ovat nykyään sellaiset että siellä on vieraspaikkakuntalaisen liki mahdotonta ajaa. Etenkin talvella kun kaistamerkinnät ym. ei näy.
Juna on kallis, bussivuorot huonoja. En vaan käy enää.
Kommentit (576)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "enää"? Minua ei ole huvittanut käydä siellä koskaan. Ainoastaan pakollisissa työasioissa olen siellä ollut ja aina mahdollisimman äkkiä pois!
Minä pääsisin illalla omalla autolla reilussa vartissa kotipihalta Kampin parkkihalliin ja julkisillakin matka sujuu yhteen suuntaan vajaassa tunnissa metron tuhottua Espoon julkisen liikenteen (ennen metroa suoralla bussilla 25 minuuttia)
Itse asiassa pääsisin Helsinkiin metroa nopeammin polkupyörän lisäksi jopa sähköpotkulaudalla mutta aivan ensimmäiseksi pitäisi pystyä vastaamaan kysymykseen "miksi?"
Nettikauppa tappoi kaikki ainoastaan Helsingistä viime vuosituhannella löytyneet erikoisliikkeet ja kantakaupungin kivijalat ovat nykyään pääosin tyhjillään mitä nyt jotain tatuointisalonkia ja happy houre-kaljapizzeriaa löytyy sieltä täältä.
Stocca on irvikuva menneen maailman paremmasta ostospaikasta ja Aleksin lisäksi muukin keskusta on tyhjentynyt täydellisesti kaikista uniikeista liikkeistä. Jäljellä on vain samoja ketjuja jotka löytyvät Suomen jokaisesta ostarista.
Espalla on muutama ylihintainen luxus-boutique turisteille ja sama muovinen rahnat-pois-risteilyvierailta meno on vallannut kauppatorin ja senaatintorin ympäristöinen.
Jokunen fine-dining ravintola, muutama teatteri ja Tavastia ovat toki vielä jäljellä mutta työpaikatkin ovat hävinneet keskustasta ellet sitten ole tiskaaja, tarjoilija, devaaja tai valtion korkeimpia virkamiehiä.
J sä ajattelet, että jossain muussa Suomen kaupungissa on niitä luxusboutiqueita enemmän?
Nettikaupat toimittaa ihan minne haluat tuotteensa.
Toimittaahan ne vaikka Rytkösen huussiin, mutta sitä elävää keskustaa erikoisliikkeineen ei löydy ainoastakaan Suomen kaupungista enempää kuin Stadista.
Ehkäpä kaikki eivät kaipaakaan "elävää keskustaa" vaan ainoastaan sen tavaran, jota ovat ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä kauhea hinku ihmisillä on nykyään päästä ajamaan autolla Helsingin keskustaan? Jo 80-90-luvulla, kun kehyskunnista tultiin viikonloppuisin shoppailemaan Helsinkiin kuljettiin sinne julkisilla, junalla tai bussilla juuri sen takia, että autoilu ja pysäköinti keskustassa oli hankalaa.
Helsingin liikenne on rampautettu määrätietoisesti puhtaan ideologisista syistä niin tehokkaasti ettei kukaan kaupungin ulkopuolella asuva todellakaan saavu Helsinkiin autolla (sikäli kuin millään) ostoksille tai asioille jos sen suinkin voi välttää. Puhumattakaan siitä että joku tulisi Helsinkiin "ajelemaan huvikseen". Joku raja se masokismillakin.
Ainoa syy siihen että keskustassa ylipäätänsä näkyy vielä autoja liittyy kaupunkia hallitsevaan punavihreään politiikkaan joka mukaan autoilu pitää tehdä mahdollisimman hitaaksi ja kalliiksi mikä onnistuu parhaiten ohjaamalla väkisin kaikki itä-länsisuuntainen läpiajoliikenne ruuhkaiseen valoilla tukittuun katuverkostoon.
Katsopa minkä kokoineen moottoritie aka Länsiväyllä päättyy Ruoholahteen ja miten toiselta puolen kaupunkia eli Kalasatamasta löytyy yhtä leveän Itäväylän pää. Kaikki näiden kahden välillä kulkeva liikenne tungetaan puhtaan ideologisista syistä keskustan kaduille jotta sinne saadaan keinotekoinen "ruuhka" ja voidaan vinkua tietulleja kun Helsinki on niin mielettömän vetovoimainen paikka.
Helsingin johto vastustaa keskustatunnelia avoimen hysteerisesti koska ne tietävät että keskustaan ei riittäisi yksityisautoilla liikkuvaa ostovoimaa edes joka valoihin seisomaan jos autoilijoille tarjottaisiin mahdollisuus ajaa suoraan sinne mihin haluavat joutumatta missään vaiheessa Helsingin keskustaan. Pohja tietulleilta putoaisi kerralla alta.
Ihmiset. Silloin kun oli se korona sulku ja samaan aikaan jouduin käymään siellä sairaalassa monesti tutkimuksissa niin siellä oli niin ihana kävellä ja katsella paikkoja kun ei ollut melkein ollenkaan ihmisiä.
Miten liikuntarajoittenen pystyy menemään Helsinginkeskustaan ? Läheni pitäisi mennä luuntiheyssmittaukseen. Kävelee huonosti,kun polvi ja selkäranka on murtunut.Luuntiheysmittus onpostitalossa. Vähän vaikeaa on liikuntarjoittisen sinne könytä.
Nykyisin tympeä, ruma ja turvaton, jopa päiväsaikaan.
Paljon siellä liikuin vielä 1990-luvulla, ja viimeksi muutama vuosi sitten töissä. ONNEKSI tuli korona ja siirryimme etätöihin. Eipä tarvitse tuohon taantuvaan ongelmajätekaupunkiin enää vaivautua.
Siis vieläkö Helsinki on olemassa??
Nykyään teen ostokset verkossa ja en käy keskustassa. Leffatkin saa muualta. Ehkä joulukuussa pikkujouluihin
Minä ajoin autolla Ruskeasuon ilmaiselle parkkipaikalle. Siitä jatkoin 10 ratikalla keskustaan. Nyt parkkipaikka on rakennettu täyteen, eikä ilmaisia parkkipaikkoja ole juuri missään syrjemmässäkään. Aionkin muuttaa Orivedelle, jossa on mukavampi asua.Tamperekaan ei enää kiinnosta, sillä sielläkin autolla liikkuminen on estetty ainakin keskustassa. Syrjemmässä on vielä parkkipaikkoja.Tampereelta puuttuu kunnon kauppakeskukset. Olen tottunut käymään Jumbossa, jossa on paljon liikkeitä. Sen lähelläkin on erikoisliikkeitä, joiden pihassa saa parkkeerata ilmaiseksi,Helsinki ja suuret kaupungit eivät asuinpaikkana kiinnosta. Maalla ihmiset on ystävällisempiä.Tavara j amuoti ei enää kiinosta.ostan tuotteita vain silloin kun ilman niitä en pärjää. Tarpeellista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään hyvin usein helsingissä ja autolla suoraan stokkan tai kampin parkkiin. ei mitään ongelmaa.
Voi vaan kysyä, että miksi ihmeessä?
Viettämässä aikaa, asioilla, kaupoilla, kavereilla, tapahtumissa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "enää"? Minua ei ole huvittanut käydä siellä koskaan. Ainoastaan pakollisissa työasioissa olen siellä ollut ja aina mahdollisimman äkkiä pois!
Minä pääsisin illalla omalla autolla reilussa vartissa kotipihalta Kampin parkkihalliin ja julkisillakin matka sujuu yhteen suuntaan vajaassa tunnissa metron tuhottua Espoon julkisen liikenteen (ennen metroa suoralla bussilla 25 minuuttia)
Itse asiassa pääsisin Helsinkiin metroa nopeammin polkupyörän lisäksi jopa sähköpotkulaudalla mutta aivan ensimmäiseksi pitäisi pystyä vastaamaan kysymykseen "miksi?"
Nettikauppa tappoi kaikki ainoastaan Helsingistä viime vuosituhannella löytyneet erikoisliikkeet ja kantakaupungin kivijalat ovat nykyään pääosin tyhjillään mitä nyt jotain tatuointisalonkia ja happy houre-kaljapizzeriaa löytyy sieltä täältä.
Stocca on irvikuva menneen maailman paremmasta ostospaikasta ja Aleksin lisäksi muukin keskusta on tyhjentynyt täydellisesti kaikista uniikeista liikkeistä. Jäljellä on vain samoja ketjuja jotka löytyvät Suomen jokaisesta ostarista.
Espalla on muutama ylihintainen luxus-boutique turisteille ja sama muovinen rahnat-pois-risteilyvierailta meno on vallannut kauppatorin ja senaatintorin ympäristöinen.
Jokunen fine-dining ravintola, muutama teatteri ja Tavastia ovat toki vielä jäljellä mutta työpaikatkin ovat hävinneet keskustasta ellet sitten ole tiskaaja, tarjoilija, devaaja tai valtion korkeimpia virkamiehiä.
No esim. Zara, cos, other stories, massimo dutti, louis vuitton, della marga, luxbag - ei löydy kuin helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J sä ajattelet, että jossain muussa Suomen kaupungissa on niitä luxusboutiqueita enemmän?
Kalliimpia ostoksia on kiva ensin hypistellä, sovitella ja vertailla paikan päällä ennen ostopäätöstä.
Vaikka olen lapsena asunut Helsingissä, en osaa enkä uskalla keskustassa ajaa autolla, koska liikenne on niin kaoottista, jalankulkijat hyppii suojatielle päin punaisia ja ratikoita saa väistellä. Julkisia en osaa käyttää, tuskin osaisin niihin edes lippuja ostaa, kun ne pitää aina olla etukäteen jostain automaatista hommattuja.
Asun Tampereella ja täällä sentään selviän keskustassakin hyvin omalla autolla, vaikka Hämeenkadun sulkeminen henkilöautoilta on vaikeuttanut moneen paikkaan ajamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliimpia ostoksia on kiva ensin hypistellä, sovitella ja vertailla paikan päällä ennen ostopäätöstä.
Nettikaupasta on palautusoikeus, mikäli tuote ei sovi tai miellytä.
Mä muutin koko Helsingistä pois, syitä mm. skuutit, feissarit, päälle tulevat ihmiset. Sairasta ihmistä nuo kiusaa.
En ymmärrä mukulakivikatuja. Ketä ne palvelevat? Aivan käsittämättömän epämukava liikkumisalusta ihan kaikelle mahdolliselle liikenteelle ratikkaa ehkä lukuunottamatta, koska pääsevät menemään kiskoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mukulakivikatuja. Ketä ne palvelevat? Aivan käsittämättömän epämukava liikkumisalusta ihan kaikelle mahdolliselle liikenteelle ratikkaa ehkä lukuunottamatta, koska pääsevät menemään kiskoilla.
Sateella hengenvaarallisia kaikille muille kuin nelipyöräisille kulkupeleille. Muistan vielä miten onnistuin kerran spinnaamaan jopa takavetoisella autolla mukulakivillä kaarteessa kun pitkän hellejakson jälkeen kohdalle osui pieni sadekuuro ja sileiden kivien pintaan kertynyt pöly kostui liukkaaksi "saippuaksi" pintaan. Aivan kuin olisi osunut kesärenkailla märän jään peittämille mukulakiville.
Tuohon kun olisi osunut fillarilla tai potkulaudalla niin terve menoa.
Vierailija kirjoitti:
No esim. Zara, cos, other stories, massimo dutti, louis vuitton, della marga, luxbag - ei löydy kuin helsingistä.
Jos näiden brändien päivittäinen hypistely muodostaa niin tärkeän osan arjen ajankäyttöäsi ettet voi ajatellakaan asuvasi muualla kuin kävelymatkan päässä boutiquesta niin mitä maailmassa ylipäätään teet Suomen kaltaisessa syrjäisessä junttilassa?
Muuta hyvä ihminen Milanoon tai Pariisiin.
Neuvostoliitolta haiseva Helsingin kaltainen periferia on ihan väärä valinta asuinpaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käydään hyvin usein helsingissä ja autolla suoraan stokkan tai kampin parkkiin. ei mitään ongelmaa.
Voi vaan kysyä, että miksi ihmeessä?
Meillä sama mutta ei kovin usein. 5 henkinen perhe, 1 vammainen lapsi joka mekastaa julkisissa ja loput muuten äänekkäitä. Helpompaa omalla autolla käytännössä kaikkien ja tarvikkeiden ja rattaiden kanssa. Esim Suokissa käydään, torilla, museoissa. Ja helppoa omalla autolla palata kehä3: n takamaille.
Dags att flytta hamnarna bort från H:fors, liksom statusen som huvudstad. Staden kan helt tydligt inte hantera sådant.
Asuin muutama vuosi (taitaa olla lähemmäs 10 v sitten) sitten Helsingissä. Nyt kun palasin turistina ja hyppäsin paikallisbussiin kolikkoineni, maksaakseni tasarahalla kuskille kertalipun, bussikuski raivosi todella huonolla suomella ettei hän myy lippuja eikä osannut neuvoa mistä saan lipun. Hän lähti liikkeelle ennen kuin olin maksanut joten olin sitten pummimatkustaja. Hän ei tainnut osata yhtään suomea ja siksi oli niin kiukkuinen kun kysyin, mistä voin käydä ostamassa lipun jos hän ei kerran myy. Koko bussin väki tuijotti minua, kun kuski raivosi. Hän myös hakkasi kädellään sitä pleksiä, joka on kuskin ja asiakkaan välissä. Todella erikoista asiakaspalvelua.
Sen ikimuistoisen bussimatkan jälkeen en enää ole palannut Helsinkiin. Ei ole tarvetta. Onneksi on Jumbot, Ideaparkit ym sekä tietysti em ostoshelvettien lisäksi muut Suomen kaupungit.
En ole seurannut viimeisimpiä Helsingin kaupungin liikennelaitoksen paikallisia uudistusuutisia, sillä en asu Helsingissä. En siis ollut tietoinen julkisten liikennevälineiden maksu- ja lippumuutoksista. Äkkiseltään luulisi, että asiasta voisi kysyä kyseisen laitoksen työntekijältä, mutta ei se taida kuulua heidän työhönsä.