Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki lamaannuttaa

Vierailija
28.08.2022 |

Tutkijan suusta on nyt kuultu, että toimeentulotuki lamaannuttaa. Vaikka tämä asia on itsestäänselvä, että koska tulot pudottavat pois toimeentulotuelta, niin töitä ei kannata tehdä, niin on hyvä, että asiasta on tutkijan näkemys myös.

Mutta myöhempänä toinen tutkija sanoo, että perustulo ei ratkaisisi ongelmaa, koska se olisi liian kallis, sillä perustulon olisi oltava 1200 € kuukaudessa. Siis mitä ihmettä! Millä perusteella sen olisi oltava enemmän kuin pienimmät kokoaikatyön palkat!

Perustulon ideahan on juuri se, että sillä saa vain alkeellisen toimeentulon. Ja jos haluaa jotain siihen päälle, niin se ansaitaan omalla työllä. Keikkatyöllä, sijaisuuksilla, osa-aikatyöllä, jne saisi perustulon päälle sen verran, että pärjäisi jo ihan mukavasti. Tutkijan heitto poskettoman suuresta perustulosta kertoo vain perustulon vastaisesta asenteesta eikä mistään halusta ratkaista tukiviidakon ongelmia.

https://yle.fi/uutiset/3-12581777

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva ei tule Helsingissä toimeen, jos toimeentulotuen ja asumistuen korvaava perustulo on alle 1200 euroa kuussa.

Muuta pois Helsingistä ja jätä kämppä työssäkäyvälle tai mene töihin.

Vierailija
82/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin lamaannuttaa että en saa toimeentulotukea. Pelkkä opintotuki ja opintolaina.

Ihan samalla tavalla saat toimeentulotukea. Opintolaina vain katsotaan tuloksi.

Siinä vaiheessa kun työttömän ja opiskelijan saamat tuet ovat samansuuruiset, niin nuorten opiskelupaikkojen saaminen vaikeutuu, koska lukemattomat ihmiset suorittavat tutkintoja tutkintojen perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei ole tarkoitus elää kuin väliaikaisesti esim. Äkillisen Sairauden tai työttömyyden vuoksi. Muut voi mennä töihin ja ansaita itse elantonsa.

Ei se taida näin olla. Itse olen ollut 9 vuotta toimeentulotukiasiakas eikä ole "töihin" tarvinnut mennä kuin pari kertaa kuukaudeksi.

Tästä juuri halutaan eroon. Tästä asiantuntijat puhuvat, että toimeentulotuki on alunperin tarkoitettu vain väliaikaiseksi avuksi. Nyt sitä käytetään jatkuvaan tekemättömyyteen, ja tästä pitää päästä eroon. Tämän tiedätkin, jos olet mitään yhteiskunnallista keskustelua seurannut.

Toimeentulotuki on muuttunut jatkuvaksi myös niille, jotka eivät ole työkykyisiä, mutta eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Asianmukaista hoitoa eivät saa nekään, joilla olisi joku mahdollisuus kuntoutua.

Tietysti se toimeentulotuella eläminen passivoi, harvemmin se passivoituminen silti siitä tt-tuesta johtuu. Kaventaa varmasti elinpiiriä ja mahdollisuuksia, kun rahaa ei ole kuin kädestä suuhun elämiseen. Suurimmalla osalla ei rikollisuuteen asti, kuten tukien poisto tekisi.

Vierailija
84/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin lamaannuttaa että en saa toimeentulotukea. Pelkkä opintotuki ja opintolaina.

Huono vitsi. Sinä voit sen opintotuen päälle tienata tiettyyn rajaan asti opintojen ohessa töissä käymällä ilman, että tuki leikkautuu.

Minulla tilanne on se, että aiemman tutkinnon takia opintotukikuukaudet loppuvat kesken ja joudun (tai saan) suorittamaan opinnot loppuun tt-tuella. Haluaisin tehdä töitä opintojen ohessa, kun valmistuminen lähestyy mutta se ei ole kannattavaa, koska tuki leikkautuu ja valmistuminen lykkääntyy, kun pitäisi tehdä periaatteessa kokoaikatyötä että saisin laskut maksettua.

Eli tässä tapauksessa lamauttaa kyllä. Toisaalta eipähän kerry enää lainaakaan. Mielestäni silti typerä veto Sipilän hallituksella leikata opintotukikuukausien määrää.

Vierailija
85/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuva ei tule Helsingissä toimeen, jos toimeentulotuen ja asumistuen korvaava perustulo on alle 1200 euroa kuussa.

Sitten kannattaa muuttaa Helsingistä pois jos ei ole varaa siellä asua. Yksinkertaista.

Minä lähtisin kyllä, mutta mikä paikkakunta haluaisi minut riesakseen? Töihin minua ei huolita enää koskaan, joten vähintään seuraavat kymmenen vuotta kuluvat toimeentulotuen varassa. Käytännössä minua asutetaan maksimihinnalla paikassa, jossa en halua asua.

Miksi ei huolita töihin? Minulla on tällä hetkellä töissä mielenterveysongelmainen, joka ei oireilunsa vuoksi pysty edes puhumaan. Ja aina saa jännittää, että kykeneekö hän tulemaan töihin. Hidas on tekemään ja perään pitää katsoa, kun ei aina ymmärrä ohjeita. Mutta tulee töihin mielellään ja hyvin pärjätään näin. Hän on palkkansa ansainnut.

Unohdit vain kertoa, että sinä et maksa palkkaa. Kestät tuota epävarmuutta vain sen vuoksi, että työntekijän työpanos on yrityksellesi halpaa. Mahdollisesti katsot hänen yhteiskunnalta saamansa sosiaaliturvan palkaksi tai vaihtoehtoisesti yhteiskunta maksaa koko tai merkittävän osan palkasta.

Saattaa myös olla ettei henkilöllä ole lainkaan diagnosoitua mielenterveysongelmaa, vaan sinun mielestäsi työttömyys oikeuttaa sinua levittämään herjaavaa tietoa tästä hyväksikäyttämästäsi ihmisestä.

Vierailija
86/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen saaja lamaantuu jos ei saa kaljarahaa kuun eka päivä aina.

Vierailija
87/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin mieluummin töitä, kun tukia. Hävettää olla muiden elätettävänä, koska ei se herkkua ole kaikilla työssäkäyvilläkään. 

Kokeile tehdä vähän aikaa töitä niin että käteen jää vähemmän tai yhtä paljon kuin toimeentulotuesta. Siinä alkaa miettimään joka aamu pitäisikö käydä kaupasta hakee pelle nenä. 🤡

Ei ole työttömän vika jos sinulla on pieni palkka

Eikä työntekijänkään vika.

Vierailija
88/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan 1200€ perustulo todella paljon. Itselläni Tampereella kaksiossa vuokra 550€, suht lähellä keskustaa. Tähän päälle 60€ julkisen kk kortti, 100€ yleisiin laskuihin ja silti jäisi 500€/kk ruokaan ja huvitteluun.

Tuo summa se vasta passivoisi.

Muutenkaan en ymmärrä sitä ajatusmallia, että miksi nyt pienituloisten tai työttömien pitäisi saada sama elintaso kuin keskituloisella joka on korkeakoulutettu ja työskentelee täyttä työaikaa. Miksi pitää tasapäistää - miten se kannustaa kouluttautumaan tai tekemään töitä jos vähemmän tekemällä saa saman? Vihervas haluaisi poistaa lapsilisänkin keskituloisilta.

Sitten kun pitää ostaa vaatteita tai tietokone tai puhelin tai uusi pesukone. Mistä maksat?

köyhät ei saa samaa tuloa kuin keskiluokka vaan keskiluokka saa samaa tuloa kuin köyhät.

Tuskin tarvii joka kuukausi ostaa. Säästä kuten työssäkäyvätkin tekevät. Tuosta 1200€ saisi helposti 300€/kk säästöön. Mikä on siis aivan liikaa kun kyse on tuesta.

1200-300=900

900- ruokaan ja"yleiseen hurvitteluun" mainittu 500€=400€

400€- 100€ mainittuihin yleisiin laskuihin=300€ 

300€-550€ mainittuun tampereen kaksion vuokraan tulee -250€

Sitten sitä kuperkeikkaa.

Vierailija
89/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan 1200€ perustulo todella paljon. Itselläni Tampereella kaksiossa vuokra 550€, suht lähellä keskustaa. Tähän päälle 60€ julkisen kk kortti, 100€ yleisiin laskuihin ja silti jäisi 500€/kk ruokaan ja huvitteluun.

Tuo summa se vasta passivoisi.

Muutenkaan en ymmärrä sitä ajatusmallia, että miksi nyt pienituloisten tai työttömien pitäisi saada sama elintaso kuin keskituloisella joka on korkeakoulutettu ja työskentelee täyttä työaikaa. Miksi pitää tasapäistää - miten se kannustaa kouluttautumaan tai tekemään töitä jos vähemmän tekemällä saa saman? Vihervas haluaisi poistaa lapsilisänkin keskituloisilta.

Sitten kun pitää ostaa vaatteita tai tietokone tai puhelin tai uusi pesukone. Mistä maksat?

köyhät ei saa samaa tuloa kuin keskiluokka vaan keskiluokka saa samaa tuloa kuin köyhät.

Tuskin tarvii joka kuukausi ostaa. Säästä kuten työssäkäyvätkin tekevät. Tuosta 1200€ saisi helposti 300€/kk säästöön. Mikä on siis aivan liikaa kun kyse on tuesta.

Saisi helposti enemmänkin säästöön. Asuisi jossain maakuopassa tai roskiksessa. Ei olisi niitä vähintään 700 e vuokria sitten.

jos asuisit maakuopassa lähtis asumistuki eli noin 800€ tuosta 1200€ lähtis pois. jäisi 200€ eikä tarvii maksaa siitä laskuja paitsi puhelin ja netti.

Vierailija
90/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin mieluummin töitä, kun tukia. Hävettää olla muiden elätettävänä, koska ei se herkkua ole kaikilla työssäkäyvilläkään. 

Kokeile tehdä vähän aikaa töitä niin että käteen jää vähemmän tai yhtä paljon kuin toimeentulotuesta. Siinä alkaa miettimään joka aamu pitäisikö käydä kaupasta hakee pelle nenä. 🤡

No just tätä kannustinloukkua kaikki toivoo poistettavaksi.

Kannustinloukku on sitä, että tulojen noustessa käytettävissä olevat varat vähenee. Edellinen tapahtuu yleensä lapsiperheen kohdalla kun tulojen noustessa esim. lasten päivähoitomaksut nousevat seuraavaan maksuluokkaan.

Työssäkäyvälle ei koskaan jää vähemmän rahaa kuin toimeentulotukea saavalla, koska se muodostaa alimman mahdollisen elintason, johon kaikki ovat oikeutettuja. Kun työssäkäyvä saa toimeentulotukea täydentämään liian pientä palkkaa, niin tuloista jätetään 20 % tulona huomioimatta eli tuon verran saa enemmän rahaa kuin täysin sosiaaliturvan varassa elävät.

On taas ihan eri asia, jos ei hae tukia.

Sekin on ihan eri asia, jos liian pieni palkka ei kata menoja, koska tukia saavan odotetaan käyttävän julkisia liikennevälineitä, vaikka niitä ei kulkisi tarvittavilla välimatkoilla tai ei ainakaan tarvittavina aikoina. Esimerkiksi takahikiällä asuva tarvitsee usein autoa työmatkoihin, mutta toimeentulotuessa ei auton käyttökuluja huomioida.

Järjestelmä on typerä, mutta kannattaa heittäytyä tuilla eläjäksi, jos todellakin kuvittelee siten saavansa enemmän rahaa kuin työtä tehden.

Olin puhelinmyynissä. Tienasin 400€. Työkyvyttömyyseläkkeellä sain tukija 1400€.

Vierailija
91/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois Helsingistä ja jätä kämppä työssäkäyvälle tai mene töihin.

Helsingissä hän saa 500€ enemmän kuin tuo 1200 koska mainittiin että tampereen vuokra keskustassa oli 550€. Hesassa se on 900 ylöspäin. Käyttäkää niitä kela laskureita älkääkä puhuko jaskaa.

Vierailija
92/100 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla saat toimeentulotukea. Opintolaina vain katsotaan tuloksi.

Siinä vaiheessa kun työttömän ja opiskelijan saamat tuet ovat samansuuruiset, niin nuorten opiskelupaikkojen saaminen vaikeutuu, koska lukemattomat ihmiset suorittavat tutkintoja tutkintojen perään.

Niin kauan tehdään tutkintoja tutkinnon perään kunnes joku palkkaa vakituiseen työsuhteeseen palkalla jolla elää. Mulla on jo tulossa kolmas tutkinto ja näillä näkymin jatkan valmistumisen jälkeen neljänteen.

Vierailija
93/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kannattaa muuttaa Helsingistä pois jos ei ole varaa siellä asua. Yksinkertaista.

Minä lähtisin kyllä, mutta mikä paikkakunta haluaisi minut riesakseen? Töihin minua ei huolita enää koskaan, joten vähintään seuraavat kymmenen vuotta kuluvat toimeentulotuen varassa. Käytännössä minua asutetaan maksimihinnalla paikassa, jossa en halua asua.

Miksi ei huolita töihin? Minulla on tällä hetkellä töissä mielenterveysongelmainen, joka ei oireilunsa vuoksi pysty edes puhumaan. Ja aina saa jännittää, että kykeneekö hän tulemaan töihin. Hidas on tekemään ja perään pitää katsoa, kun ei aina ymmärrä ohjeita. Mutta tulee töihin mielellään ja hyvin pärjätään näin. Hän on palkkansa ansainnut.

Unohdit vain kertoa, että sinä et maksa palkkaa. Kestät tuota epävarmuutta vain sen vuoksi, että työntekijän työpanos on yrityksellesi halpaa. Mahdollisesti katsot hänen yhteiskunnalta saamansa sosiaaliturvan palkaksi tai vaihtoehtoisesti yhteiskunta maksaa koko tai merkittävän osan palkasta.

Saattaa myös olla ettei henkilöllä ole lainkaan diagnosoitua mielenterveysongelmaa, vaan sinun mielestäsi työttömyys oikeuttaa sinua levittämään herjaavaa tietoa tästä hyväksikäyttämästäsi ihmisestä.

Oivoi, suututtaako sinua, kun minä osoitin, että ihmiset työllistyvät monenmoisista työkyvyn puutteista huolimatta. Piti sitten alkaa keksimään minusta syytöksiä, ettei kukaan huomaisi, että sinä et ole edes yrittänyt työllistyä.

Sinulle on varmasti suuri pettymys, mutta ikäväksesi joudun kertomaan, että tuo työntekijäni ei saa minkäänlaisia yhteiskunnan tukia. Maksan hänelle ihan oikeaa kokoaikatyön palkkaa, eikä palkkarahakaan tule mistään yhteiskunnan palkkatuista tms. yhteiskunnan rahoista. Eikä hän ole edes sukua tms, mistä et hoksannut edes syyttää!

Enkä minä herjaa enkä keksi kenenkään mielenterveysdiagnooseja päästäni. Vaan hänellä on diagnoosi ja hän käy terapiassa, ja niihin käynteihinkin kuluu viikoittain työaikaa. Mutta se on sen arvoista.

Ja tiedätkö mitä! Minä en ole lainkaan ainoa, joka häntä on vuosien mittaan työllistänyt kokoaikaisesti ja ollut tyytyväinen. Hän on löytänyt monta työnantajaa, jotka ymmärtävät, että työntekijät ovat inhimillisiä ihmisiä, joilla on ongelmansa. Mutta kun niistä tiedetään, niin työt ja työajat pystytään järjestämään niin, että kaikki hoituu ja lopulta työnantajakin hyötyy.

Vierailija
94/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä olen edelleen elossa. Saan juurikin tuon 1200e tukien muodossa. Vuokra pois siitä, 700e, jää 500e/kk.

Asun Helsingissä.

Vierailija
95/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen yhteiset nettotulot ovat 2 500 € kuukaudessa. Ja me eletään tosi leveästi isossa talossa, kaksi autoa on, lapset harrastavat mitä haluavat, kaupassa en katsele hintoja. Ainoastaan emme matkustele. Ja muuten osaamme elää niukasti niin, että ruokaa ei heitetä roskiin ja vaatteita ei ostella huvikseen vaan tarpeeseen. Eli puutetta ei ole mistään.

Joten ihmettelen valtavasti, että miksi perustulon pitäisi olla 1200 € aikuista kohti. Eli tämän saman elintason saisi perheelle tekemättä yhtään mitään. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että valtio kustantaa ilmaiseksi leveän elämän. Ja kyllä! Se tulisi todellakin valtiolle liian kalliiksi, siitä olen tutkijan kanssa samaa mieltä. Mutta sitä en ymmärrä miksi joku moista edes ehdottaa.

Toimeentulotuki ei lamauta - vaan se, ettei ole työtä.

Ja jos sitä työtä ei kertakaikkiaan kaikille löydy, jollakin tarvitsee ihmisten elää. Sillä rahalla myös pyöritetään yrityksiä, kun ihmiset käyttävät sen kulutukseen (tonnilla/kk ei osteta omakotitaloa pääkaupunkiseudulta), eli se raha hyödyttää vähintään kahteen kertaan. Perustulon päälle pitäisi saada tehdä esim. osa-aikaista työtä tai 0-sopparia, jolloin se pienikin palkka siihen päälle houkuttaisi työntekoon paremman elintason saavuttamiseksi. Uskon, että perustulo ei lamaannuttaisi suurinta osaa ihmisistä samalla tavalla kuin toimeentulotuki, joka kieltää työssäkäymisen, yrittämisen ja omistamisen.

Vierailija
96/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä olen edelleen elossa. Saan juurikin tuon 1200e tukien muodossa. Vuokra pois siitä, 700e, jää 500e/kk.

Asun Helsingissä.

Sulla on halpa vuokra.

Vierailija
97/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossutäti kirjoitti:

Toimeentulotuen saaja lamaantuu jos ei saa kaljarahaa kuun eka päivä aina.

Samalla lailla se kalja pitää hengissä kuin leipäkin. 

(Itse en juo kaljaa, mutta kaupan kassalla nähnyt, kuinka jotkut tosiaan elää sillä kaljalla, eivät osta ruokaa.)

Vierailija
98/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lamaannuta, kun jatkuvasti pitää olla tiliotteita lähettämässä. Minkä muun tuen saajan pitää?

Heh totta. Minun pitää jatkuvasti ravata lääkärissä hakemassa todistusta parantumattomasta sairaudestani, jotta saan kuntoutustukea. Ja minun on käytävä kuntoutuksessa, vaikka tätä ei voi kuntouttaa pois. Aika pitkän pennin saa maksaa, että jotta edes saa sitä rahaa, koska kaikki käynnit, taksimatkat ja lausunnot maksavat.

Vierailija
99/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta unohtui se, että tuo 1200e tulisi hänenkin palkan päälle, eli jos saat palkkaa vaikkapa tonnin, niin tämän jälkeen saisit 2200e ja työtön naapurisi vain 1200e.

Minun työtön yh-naapuri saa nyt noin 2200e ja minä saan 30h/vk työstä 1400e brutto eli noin 1200e, eli nyt tämä menee täysin väärin päin, lisäksi tuo naapuri saa luultavasti sähkötuke kun on työtön ja korotettua lapsilisää, minä en saa näistä kumpaakaa, vaikka tienaan 2 kertaa vähemmän ja käyn joka päivä töissä!

Vierailija
100/100 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä aktivoisi parhaiten se, että esim. kuukauden pätkätyöstä saatu palkka ei leikkaisi toimeentulotukea. Kun siinä pääsee työn ja rahan makuun, haluaa mieluummin jatkaa työntekoa, kuin olla kotona.

Nythän tilanne on se, että pätkätyötä ei kannata ottaa vastaan, koska työssäkäynnistä jää miinukselle. Koskaan ei saa nostettua elintasoa, ostettua kodinkoneita, autoa, uusia kunnollisia huonekaluja ja vaatteita.

Jos ottaa pätkätyön vastaan, saa työkokemusta, jalan työpaikan oven väliin, sosiaalista pääomaa. Itse ainakin koen sen motivoivaksi.

Olen vajaatyökykyinen fyysisten sairauksien vuoksi, ja tehnyt tänä vuonna 2 lyhyttä pätkää (huhti-ja heinäkuussa). Vaikka palkka noista on pieni, en ole huhtikuun jälkeen saanut toimeentulotukea. Heinäkuun elin lainalla, koska huhtikuun työstä saamani huikea 1300e vyörytettiin koko kesän tuloksi.

Nyt pelkään kauhulla, periikö Kela asumistukia takaisin, kun päätös on tarkistettavana. Heinäkuun pätkän palkalla pitää elää marraskuulle asti, enkä pysty maksamaan takautuvia asumistukia takaisin, jos ne peritään.

Minulla on todella paljon lääe-ja sairaalakuluja kesän ja syksyn ajalta. Tappiolla tein töitä, josta olen yhä uupunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän