Toimeentulotuki lamaannuttaa
Tutkijan suusta on nyt kuultu, että toimeentulotuki lamaannuttaa. Vaikka tämä asia on itsestäänselvä, että koska tulot pudottavat pois toimeentulotuelta, niin töitä ei kannata tehdä, niin on hyvä, että asiasta on tutkijan näkemys myös.
Mutta myöhempänä toinen tutkija sanoo, että perustulo ei ratkaisisi ongelmaa, koska se olisi liian kallis, sillä perustulon olisi oltava 1200 € kuukaudessa. Siis mitä ihmettä! Millä perusteella sen olisi oltava enemmän kuin pienimmät kokoaikatyön palkat!
Perustulon ideahan on juuri se, että sillä saa vain alkeellisen toimeentulon. Ja jos haluaa jotain siihen päälle, niin se ansaitaan omalla työllä. Keikkatyöllä, sijaisuuksilla, osa-aikatyöllä, jne saisi perustulon päälle sen verran, että pärjäisi jo ihan mukavasti. Tutkijan heitto poskettoman suuresta perustulosta kertoo vain perustulon vastaisesta asenteesta eikä mistään halusta ratkaista tukiviidakon ongelmia.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva ei tule Helsingissä toimeen, jos toimeentulotuen ja asumistuen korvaava perustulo on alle 1200 euroa kuussa.
Sitten kannattaa muuttaa Helsingistä pois jos ei ole varaa siellä asua. Yksinkertaista.
Minä lähtisin kyllä, mutta mikä paikkakunta haluaisi minut riesakseen? Töihin minua ei huolita enää koskaan, joten vähintään seuraavat kymmenen vuotta kuluvat toimeentulotuen varassa. Käytännössä minua asutetaan maksimihinnalla paikassa, jossa en halua asua.
Ihminen on vapaa muuttamaan mille tahansa paikkakunnalle vaan haluaa kotimaassaan, se ei asiaan vaikuta oletko siellä riesa vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuva ei tule Helsingissä toimeen, jos toimeentulotuen ja asumistuen korvaava perustulo on alle 1200 euroa kuussa.
Sitten kannattaa muuttaa Helsingistä pois jos ei ole varaa siellä asua. Yksinkertaista.
Minä lähtisin kyllä, mutta mikä paikkakunta haluaisi minut riesakseen? Töihin minua ei huolita enää koskaan, joten vähintään seuraavat kymmenen vuotta kuluvat toimeentulotuen varassa. Käytännössä minua asutetaan maksimihinnalla paikassa, jossa en halua asua.
Miksi ei huolita töihin? Minulla on tällä hetkellä töissä mielenterveysongelmainen, joka ei oireilunsa vuoksi pysty edes puhumaan. Ja aina saa jännittää, että kykeneekö hän tulemaan töihin. Hidas on tekemään ja perään pitää katsoa, kun ei aina ymmärrä ohjeita. Mutta tulee töihin mielellään ja hyvin pärjätään näin. Hän on palkkansa ansainnut.
Miksi sinä jännität tuleeko hän töihin, jos hän kerran tulee sinne mielellään?
Toisekseen, älä viitsi esittää tyhmää. Suurin osa työnantajista ei halua sairaita, hitaita tai liian vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mikä asenne, kuinka avuton ja passiivinen oikein olet? "Minua asutetaan" jossain missä en halua asua. Jos sinulla on joku toinen paikka, jossa haluaisit asua, niin senkun alat järjestää että pääset sinne. Jos saat toimeentulotukea pystyt kyllä muuttorahat säästämään tai jopa kerjäämään harkinnanvaraisena.
Ihmiset puhuvat eri asioista puhuessaan kansalaispalkasta tai perustulosta. Osa ohan oikeasti (ilmeisesti tuo tutkija) ajattelee perustulon olevan joku summa, jolla kansalainen tulee toimeen käymättä töissä. Suurin osa kuitenkin ajattelee, että perustulo olisi esim. työttömyyskorvauksen kokoinen summa, onko se nyt jotain 680 euroa tai jotain. Tämänkaltaisen perustulon idea olisi poistaa byrokratia ja se loputon mikromanagerointi, jolla kansalaisia seurataan. Tällainen perustulo ei lamauttaisi ketään, vaan mahdollistaisi esimerkiksi yrittäjyyden ilman että putoaa kaiken sosiaaliavun ulkopuolelle (todellisuudessahan näin nimittäin käy). Jos olet niissä kuuluisissa asiantuntijatehtävissä ja kuukausipalkkasi on vaikkapa 3800 euroa, niin kansalaispalkka lisätään siihen päälle ja verotuksen progressio hoitaa loput. Jos taas teet osapäivätyötä kaupan kassalla, verotuksen progressio taas mahdollistaa elintason kohottamisen (ja ehkäpä voit nähdä lapsiasikin välillä ilman, että näiden pitää olla sekä aamu- että iltapäiväkerhossa joka päivä, ihan vaan esimerkkinä).
Perustulokokeilussa aikanaan saatiin myönteisiä kokemuksia, vaikka kokeilu yritettiin jo suunnitteluvaiheessa vesittää sillä, että se koski vain työttömiä ja summakin oli pienempi kuin silloinen työttömyyskorvaus. Tästä huolimatta kokeiluun osallistujat pitivät sitä hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska monet pienipalkkaiset saavat toimeentulotukea koska palkka yksistään ei riitä elmiaeen. Sen vuoksi perustulo 1200e ei riitä.
Esim mä käyn töissä ja saan siiyä pienen palkan. Lisäksi saan asumistukea js toimeentulotukea. Lisäksi lapsilisät ja elarit.
Saavatko he siis toimeentulotukea enemmän kuin 1200 euroa kuussa, vai miksi 1200 euroa palkan päälle ei riitä?
En sitäpaitsi ole kuullut sellaista suunnitelmaa missään, että perustoimeentulo kattaisi myös lapsilisät ja elarit, joten eiköhän saisi ne edelleen. Jos palkkasi on esim. 1000 euroa, niin siihen päälle 1200 euroa perustuloa (+ lapsilisät) on ihan hyvä summa elämiseen.
Tietysti voi olla, ettei se sinulle kelpaa, jos saat nykyisin enemmän, mutta se ei tarkoita, ettetkö voisi elää 2200 euroan tuloilla, jos vaan viitsisit.
Vierailija kirjoitti:
Ei lamaannuta, kun jatkuvasti pitää olla tiliotteita lähettämässä. Minkä muun tuen saajan pitää?
Ei lamaannuttanut minuakaan. Piti pinnalla sen hetken kun tarvitsi, ja toisaalta kannusti entisestään pyristelemään irti paskasta elämäntilanteesta, jotta pääsi eroon siitä tiliotteiden lähettelystä ja kyttäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mikä asenne, kuinka avuton ja passiivinen oikein olet? "Minua asutetaan" jossain missä en halua asua. Jos sinulla on joku toinen paikka, jossa haluaisit asua, niin senkun alat järjestää että pääset sinne. Jos saat toimeentulotukea pystyt kyllä muuttorahat säästämään tai jopa kerjäämään harkinnanvaraisena.
Älä viitsi soittaa suutasi, kun et tiedä, mistä on kysymys. Muuttaminen on rahattomalle ja huonokuntoiselle huomattavasti vaikeampi temppu kuin työn perässä kulkevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainostaan osa-aikatyöt romuttavat tämän järjestelmän, mutta sellaisethan pitäisi asettaa laittomiksi muutoinkin.
Eli sinä haluat päättää kaikkien osa-aikatyötä haluavien (esim. opiskelijoiden) puolesta, etteivät saa tehdä sitä. Toivottavasti et käytä lainkaan palveluja, joissa osa-aikatyö on jokseenkin välttämätöntä, esim. jonkin tapahtuman lipunmyynti.
Perustulomallissa osa-aikatyö ei ole mikään ongelma. Nykyisessä mallissa on. Ja juuri noin, kuten sanot, että kaikki työ ei vain ole kokoaikaista, joten siksi perustulo on nykyistä järjestelmää parempi.
Vierailija kirjoitti:
Missä kokoaikatyössä saa käteen vähemmän kuin 1200e/kk? Tuntipalkan pitäisi olla 7e pintaan, missä työssä nykyään on sellaiset palkat?
Tutustu ensin brutto ja netto käsitteisiin.
Toimeentulotuen tehtävä on ennalta ehkäistä rikollisuutta. Tulevaisuudessa kun milleniaalit alkaa olla eläkeiässä rikollisuus pompsahtaa koska vankilassa on parempi viettää vanhuus kuin vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenhän se työllistyminen helpottuu jos asuu autottomana jossain hevonperseessä?
Siten helpottuu, että täällä maalla on työvoimapula melkein joka alalla. Niin suorittavassa työssä kuin korkeakoulutusta vaativilla aloillakin.
Höpönpöpön on työvoimapulaa muussa kuin vanhustenhoidossa. Nuoret lähtevät maaseudulta nimenomaan siksi, ettei töitä ole.
Höpönpöpön itsellesi. Asun maalla, ja omakohtaista kokemusta meidän paikkakunnan työvoimapulasta on. Näistä kirjoitetaan myös paikkakunnan lehdissä, joten kyse ei ole vain minun kokemuksesta vaan yleisemmästä käsityksestä. Tänne kaivataan kipeästi lääkäreitä, koulupsykologeja, puheterapeutteja, palomiehiä, erityisopettajia, matematiikan ja englannin opettajia, kaivinkoneen kuljettajia, lapiomiehiä, lihanleikkaajia, teurastajia, hitsaajia ja varmaan monta muuta tekijää, joka ei juuri nyt ole mielessä.
Osa yrittäjistä on joutunut supistamaan toimintaansa, kun ei ole saanut noiden alojen työntekijöitä. Eläkeläisiä joudutaan käyttämään työvoimana, kun työikäisiä ei löydy riittävästi. Ja julkisen puolen jonot ovat pitkiä, mikä on esim. lasten puheterapian kohdalla melko traagistakin.
Joten tervetuloa vaan tänne muuttotappiopaikkakunnalle. Täällä tarvitaan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei huolita töihin? Minulla on tällä hetkellä töissä mielenterveysongelmainen, joka ei oireilunsa vuoksi pysty edes puhumaan. Ja aina saa jännittää, että kykeneekö hän tulemaan töihin. Hidas on tekemään ja perään pitää katsoa, kun ei aina ymmärrä ohjeita. Mutta tulee töihin mielellään ja hyvin pärjätään näin. Hän on palkkansa ansainnut.
Miksi sinä jännität tuleeko hän töihin, jos hän kerran tulee sinne mielellään?
Toisekseen, älä viitsi esittää tyhmää. Suurin osa työnantajista ei halua sairaita, hitaita tai liian vanhoja.
Jännitän, koska työkyky on joinain päivinä alentunut.
Ja kyllä työnantajat haluavat sairaat ja hitaatkin töihin, kun työskentelee alalla, jolla tarvitaan ammattitaitoa ja jolla on työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuvat eri asioista puhuessaan kansalaispalkasta tai perustulosta. Osa ohan oikeasti (ilmeisesti tuo tutkija) ajattelee perustulon olevan joku summa, jolla kansalainen tulee toimeen käymättä töissä. Suurin osa kuitenkin ajattelee, että perustulo olisi esim. työttömyyskorvauksen kokoinen summa, onko se nyt jotain 680 euroa tai jotain. Tämänkaltaisen perustulon idea olisi poistaa byrokratia ja se loputon mikromanagerointi, jolla kansalaisia seurataan. Tällainen perustulo ei lamauttaisi ketään, vaan mahdollistaisi esimerkiksi yrittäjyyden ilman että putoaa kaiken sosiaaliavun ulkopuolelle (todellisuudessahan näin nimittäin käy). Jos olet niissä kuuluisissa asiantuntijatehtävissä ja kuukausipalkkasi on vaikkapa 3800 euroa, niin kansalaispalkka lisätään siihen päälle ja verotuksen progressio hoitaa loput. Jos taas teet osapäivätyötä kaupan kassalla, verotuksen progressio taas mahdollistaa elintason kohottamisen (ja ehkäpä voit nähdä lapsiasikin välillä ilman, että näiden pitää olla sekä aamu- että iltapäiväkerhossa joka päivä, ihan vaan esimerkkinä).
Perustulokokeilussa aikanaan saatiin myönteisiä kokemuksia, vaikka kokeilu yritettiin jo suunnitteluvaiheessa vesittää sillä, että se koski vain työttömiä ja summakin oli pienempi kuin silloinen työttömyyskorvaus. Tästä huolimatta kokeiluun osallistujat pitivät sitä hyvänä.
Juu näinhän sitä uutisoitiin, että perustulokokeilussa olleet olivat tyytyväisiä byrokratian vähenemiseen ja siihen, ettei tarvinnut stressata sitä, että tuleeko tuloihin katkoja. He kokivat elämänlaatunsa parantuneen perustulon myötä.
Tämä erittäin oleellinen seikka on hienosti unohdettu sen jälkeen kaikissa päättäjien ja tutkijoiden perustulopohdinnoissa.
Totta tuo, että ihmisillä on hirveästi yritysideoita, jotka ovat hyviä, joille on kysyntää, mutta tässä harvaan asutussa maassa niistä ei vain saa kokoaikaista toimeentuloa, ja siksi niihin ei ole varaa ryhtyä.
Perustulo synnyttäisi valtavan määrän yritystoimintaa, kun perustulo antaisin kuitenkin jonkinlaisen pohjan toimeentulolle, jota yritystoiminta täydentäisi.
Samoin monella alalla tarvitaan sijaisia, keikkalaisia ja tuuraajia: terveydenhuollossa, kouluissa, kaupoissa, ravintola-alalla, jne. Näistä sijaisista on monin paikoin suuri pula, ja siksi varsinaiset työntekijät joutuvat tekemään tuplavuoroja, pomo joutuu paikkaamaan tai sitten ollaan vain vajaamiehityksellä. Perustulon myötä sijaisten saatavuus paranisi huomattavasti. Ja se parantaisi potilasturvallisuutta, oppilaiden turvallisuutta, yritysten tuottavuutta, jne.
Perustulo tarkoittaa että jokainen, siis jokainen Suomalainen saa sen vaikka 1200 ja tienaa sen päälle sitten sen minkä lystää.
Asumis- ja toimeentulotuen saajiksi jäävät vain hyvin erityisissä tilanteissa olevat, harkinnan varaisesti.
Eli 5 henkinen perhe saisi 6000€ eikä sitten muuta, yksin eläjä 1200€, kävivät töissä tai ei. Ei mitään ilmoitusvelvollisuuksia. Ei mitään byrokratiaa. Ovat laskeneet että tämä tulisi halvemmaksi kuin nykyinen järjestelmä. Ja varmasti kelpaisi useimmille. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Perustulo tarkoittaa että jokainen, siis jokainen Suomalainen saa sen vaikka 1200 ja tienaa sen päälle sitten sen minkä lystää.
Asumis- ja toimeentulotuen saajiksi jäävät vain hyvin erityisissä tilanteissa olevat, harkinnan varaisesti.
Eli 5 henkinen perhe saisi 6000€ eikä sitten muuta, yksin eläjä 1200€, kävivät töissä tai ei. Ei mitään ilmoitusvelvollisuuksia. Ei mitään byrokratiaa. Ovat laskeneet että tämä tulisi halvemmaksi kuin nykyinen järjestelmä. Ja varmasti kelpaisi useimmille. Eikö?
Ts. Kansalaispalkka. Ja lapset ovat kansalaisia. Mitä lapsilisiä siinä enää päälle pitäisi maksaa? Tai asumistukia? Joku vonkuu vielä elatusmaksuista päälle. Ahneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kokoaikatyössä saa käteen vähemmän kuin 1200e/kk? Tuntipalkan pitäisi olla 7e pintaan, missä työssä nykyään on sellaiset palkat?
Nuorilla tuo ja vähemmänkin on ihan normi. Oli sitten töissä huvipuistossa, leipomossa tai siivoamassa, niin nuorelle maksetaan 6 € tunnilta.
Nuoret asuu himassa ja syö emon herkkuja. Opiskeluihin ne menee niinkuin pitäöäkin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen tehtävä on ennalta ehkäistä rikollisuutta. Tulevaisuudessa kun milleniaalit alkaa olla eläkeiässä rikollisuus pompsahtaa koska vankilassa on parempi viettää vanhuus kuin vanhainkodissa.
Vankilassa voi tehdä töitä ja tienata. Ilmanen katto ja ruoka. Parempi tilanne kuin joillain eläkeläisillä, opiskelijoilla ja toimarityöttömillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa voi tehdä töitä ja tienata. Ilmanen katto ja ruoka. Parempi tilanne kuin joillain eläkeläisillä, opiskelijoilla ja toimarityöttömillä.
tulevaisuuden näkymät ei niinkään.
Höpönpöpön on työvoimapulaa muussa kuin vanhustenhoidossa. Nuoret lähtevät maaseudulta nimenomaan siksi, ettei töitä ole.