Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Tehkää lisää töitä. Tein eilen sunnuntain ylitöitä ja 12h vuorosta tuli palkkaa nopeasti laskettuna ~700€
Ei niitä ylitöitä niin vain tehdä! Olipa kömpelö neuvo. Esim. minun työnantajani ei anna, vaikka olen kysynyt ja pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää lisää töitä. Tein eilen sunnuntain ylitöitä ja 12h vuorosta tuli palkkaa nopeasti laskettuna ~700€
Ei niitä ylitöitä niin vain tehdä! Olipa kömpelö neuvo. Esim. minun työnantajani ei anna, vaikka olen kysynyt ja pyytänyt.
Jep. Vain duunarihommissa voi tehdä ylitöitä ja sekin mahdollisuus tosiaan riippuu työnantajasta. Muissa duuneissa voi tehdä ainoastaan ylimääräistä työtä ilmaiseksi.
Todella moni vanhan sähkö/öljylämmitteisen omakotitalon omistaja tulee tekemään konkurssin, eikä hallitusta kiinnosta pätkääkään.
Tuollainen omakotitalo ei mene edes kaupaksi mihinkään hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole säästöjä pahan päivän varalle? Saksassa asuneena olen oppinut, että aina pitää olla erillisellä säästötilillä vähintään 3 x kuukauden palkka, mieluummin x 6!
Mulla on satatuhatta, mutta sun logiikalla mun pitäisi mielihyvin laittaa se sähkölaskuihin, jos päättävät nostaa hinnan pilviin. Ei se noin mene.
No ei kai se niinkään mene, että yhteiskunta maksaa sun sähkölaskusi ja satuhatta säilyy koskemattomana tilillä?
Jos näin on niin silloin tosiasiallisessa ahdinkossa olevat tt-tukea tarvitsevat ja saavat ihmiset voivat saada synninpäästön.
Ja niinkuin heitä on syyllistetty ja puhuttu heistä todella rumilla nimillä.
Johan oli jo aikakin, että hekin saavat ihmisarvon.
KIITOS!!!Tämä on saanut neljä alapeukkua, eli ainakin neljä palstalaista on sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisten sähkölaskuja, vaikka näillä lojuu reilusti säästöjä tilillä.
Jo on röyhkeää. Ja onkohan nämä samoja tyyppejä, jotka valittavat sossupummeista ja loisista tällä palstalla. Oisko aika katsoa peiliin ja kysyä, kuka se oikea pummi on?
Emme ole mieheni kanssa kutsuneet ketään koskaan sossupummeiksi tai loisiksi (sinä ilmeisesti olet kun jatkuvasti noita nimityksiä käytät). Olemme maksaneet todella paljon veroja työuriemme aikana. Emme ole siitä rutisseet. Tämä ketju on ollut vertaansa vailla oleva esitys siitä, miten kiittämättömiä ja ilkeitä tukien saajat ovat. Tämä ketju on saanut minut miettimään miten voisimme suunnitella verotuksemme paremmin, ettei tarvitsisi ihan niin paljon yhteiseen kassaan maksaa kuin tähän asti on tehty. Kiitos sinulle siis silmiä avaavasta kirjoituksestasi.
Elämä ei näy sinulle tuoneen viisautta säästää niin että olisi pahan päivän vara?
Rikkaat on itsekkäitä. Sinäkin kiittelet itseäsi siitä, että sinulla on ollut hyvää tuuria. Ei vastoinkäymistä, joka olisi suistanut sinut kiiltokuvasta todellisuuteen. Todellakin tällaisina aikoina ihmisen sydän punnitaan ja sun sydämesi on höyhentä kevyempi.
Terkuin 100% invalidi, jolla on autistinen tytär. Me on ihan itse tyhmyyttämme tämä itsellemme tehty, haha. Lapsen isä lähti kävelemään, hänellä oli samaa asennetta kuin sinullakin, eli että kaikki hyvä on omaa ansiota ja kaikki paha ansaittua...
Sulle toivon hyvää, ensinnäkin lisää järkeä ja toiseksi lisää myötätuulta, sillä et kestäisi sitä mitä esimerkiksi minä. Sinä menisit siruiksi. Tulet vielä menemään.
Missäpä minä tuossa yllä mahdoin kertoa onko minulla säästöjä vai ei, kommentoinpahan vain tuensaajien suurta ja ilmeistä kiitollisuutta tukien maksajia kohtaan. Mielestäni en myöskään pyytänyt rahaa yhtään keneltäkään. Siitä minkä verran minulla tai perheelläni on ollut mahdollisia vastoinkäymisiä en myöskään kirjoittanut mitään. Sinulle voi tulla suurena yllätyksenä, mutta ihan kaikilla ihmisillä on vastoinkäymisiä. Minä selviän tästä lamasta, se on ihan selvää. Mutta sympatiani tuen saajia kohtaan on tämän ketjun luettuani laskenut ja enää en ole se iloinen veronmaksaja kuten aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää oikeasti ketä äänestätte. Marin ehdotti tukien nostamista niille, jotka niitä jo muutenkin saavat . Kaikki muut saavat kitkuttaa palkoillansa jatkossakin. Oliskohan nyt vaan oikeasti laittaa vähennystä kaikille tässä tilanteessa
Miksi ihmeessä valtion pitäisi tuhlata vähiä rahojaan hyvin toimeentulevien laskujen maksamiseen? Siinä ei ole mitään järkeä.
Miksi valtion pitäisi tuhlata vähiä rahojaan ihmisiin jotka eivät ole hyödyttäneet maatamme millään lailla? Siinä ei ole mitään järkeä.
Koska ainoastaan vähävaraiset ovat hintojen nousun seurauksena todellisissa ongelmissa. Ei valtiolla ole mitään syytä maksaa esimerkiksi minulle rahaa ainoastaan siitä syystä että maailmanlaajuinen inflaatio on syönyt hieman ostovoimaani.
Höpö höpö. Vähävaraiset tuilla elävät ovat tämän kriisin voittajia. Tukia on ostettu reilusti. Se 20 euroa nettona kuussa (esimerkiksi) on prosentuaalisesti iso korotus. Täällähän on ilkuttu monta päivää sähköllä lämmittäjiä, joita tämä koskee, ei tuilla eläviä.
Ai vähävaraiset voittajia?
Meillä tulot alle 2000e ja nytkin sähkölasku ollut talvella 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin 3 asuntoa ja imuroimiset loppuu niin sitten aloitan sähkönsäästämisen, aloitan vaan toimeentuloon viedä laskut. tehkää niin kaikki.
Voihan sitä lähetellä laskujansa kenelle huvittaa, mutta omistusasujalle ei toimeentulotukea tipu. On hullua, että pienituloiset työssäkäyvät, eläkeläiset ym. jotka eivät voi tuloihinsa vaikuttaa, joutuvat nyt kaikkein ahtaimmalle. Kotona loisivat kyllä hoidetaan. Juuri katsoin laskurista, että toimeentulotuen perusosa on nykyään yli 600 euroa. Mulla työssäkäyvänä ei jää palkasta sen vertaa laskujen jälkeen.
Ei ole perusosa 600€ paitsi yksinhuoltajilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää oikeasti ketä äänestätte. Marin ehdotti tukien nostamista niille, jotka niitä jo muutenkin saavat . Kaikki muut saavat kitkuttaa palkoillansa jatkossakin. Oliskohan nyt vaan oikeasti laittaa vähennystä kaikille tässä tilanteessa
Miksi ihmeessä valtion pitäisi tuhlata vähiä rahojaan hyvin toimeentulevien laskujen maksamiseen? Siinä ei ole mitään järkeä.
Miksi valtion pitäisi tuhlata vähiä rahojaan ihmisiin jotka eivät ole hyödyttäneet maatamme millään lailla? Siinä ei ole mitään järkeä.
Koska ainoastaan vähävaraiset ovat hintojen nousun seurauksena todellisissa ongelmissa. Ei valtiolla ole mitään syytä maksaa esimerkiksi minulle rahaa ainoastaan siitä syystä että maailmanlaajuinen inflaatio on syönyt hieman ostovoimaani.
Höpö höpö. Vähävaraiset tuilla elävät ovat tämän kriisin voittajia. Tukia on ostettu reilusti. Se 20 euroa nettona kuussa (esimerkiksi) on prosentuaalisesti iso korotus. Täällähän on ilkuttu monta päivää sähköllä lämmittäjiä, joita tämä koskee, ei tuilla eläviä.
Meillä tulot alle 2000e ja nytkin sähkölasku ollut talvella 500e.
Jos ei ole muita tuloja kuin sosiaalitukia, silloin tässä keississä on voittaja. Ei siis tarvitse maksaa mitään itse lisää ja tuet nousevat. Mutta jos on pienituloinen ja kituuttelee tukirajoilla tukia saamatta, silloin menee huonosti ja kaikki hintojen nousu iskee suoraan paskana tuulettimeen. 2000 € kuukausituloilla sähkön hinnan viisinkertaistuminen on tietysti ihan hirveä katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ylitöitä työtön voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Todella moni vanhan sähkö/öljylämmitteisen omakotitalon omistaja tulee tekemään konkurssin, eikä hallitusta kiinnosta pätkääkään.
Niin, hallitushan on nimenomaan miettimässä parasta ratkaisua tähän ensiksi mainitsemaasi ongelmaan, joten mistä keksit että heitä ei kiinnosta pätkääkään?
Se, että sähkö-/öljylämmitteinen omakotitalo ei menekään enää niin hyvin kaupaksi taas ei ole hallituksen vika. Se on markkinatalouden sanelema juttu.. Ehkä tällaisessa tapauksessa kannattaisi harkita lämmitysmuodon vaihtamista? Vai pitääkö hallituksen rientää tässäkin asiassa apuun? Voin kertoa, että sellaista hallitusta ei ole eikä tule.
Oi suuri ja mahtava veronmaksaja! Saanko suudella jalkojasi kiitokseksi kaikesta hyvästä, mitä olet tehnyt? Nöyrimmin haluan kiittää Sinua, oi suuri hyväntekijäni. Käytä toki säästösi etelänmatkaan, eihän voi tarkoitus olla, että itse osallistuisit kulujesi kattamiseen, oi mahtavuus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot alle 2000e ja nytkin sähkölasku ollut talvella 500e.Jos ei ole muita tuloja kuin sosiaalitukia, silloin tässä keississä on voittaja. Ei siis tarvitse maksaa mitään itse lisää ja tuet nousevat. Mutta jos on pienituloinen ja kituuttelee tukirajoilla tukia saamatta, silloin menee huonosti ja kaikki hintojen nousu iskee suoraan paskana tuulettimeen. 2000 € kuukausituloilla sähkön hinnan viisinkertaistuminen on tietysti ihan hirveä katastrofi.
J.K.
Turha tulla kenenkään pätemään miten tuosta 2000 €/kk olisi pitänyt pystyä säästämään sukanvarteen tuhat euroa kuussa. Se ei ole mitenkään mahdollista jos sillä rahalla elää useampi ihminen.
Teillä on kyllä ollut jo aiemmin todella iso sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulot alle 2000e ja nytkin sähkölasku ollut talvella 500e.Jos ei ole muita tuloja kuin sosiaalitukia, silloin tässä keississä on voittaja. Ei siis tarvitse maksaa mitään itse lisää ja tuet nousevat. Mutta jos on pienituloinen ja kituuttelee tukirajoilla tukia saamatta, silloin menee huonosti ja kaikki hintojen nousu iskee suoraan paskana tuulettimeen. 2000 € kuukausituloilla sähkön hinnan viisinkertaistuminen on tietysti ihan hirveä katastrofi.
Ei kaikki vähävaraiset saa niitä sosiaalitukia kuten ei mekään ja tulot alle 2000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hallitushan on nimenomaan miettimässä parasta ratkaisua tähän ensiksi mainitsemaasi ongelmaan, joten mistä keksit että heitä ei kiinnosta pätkääkään?
Se, että sähkö-/öljylämmitteinen omakotitalo ei menekään enää niin hyvin kaupaksi taas ei ole hallituksen vika. Se on markkinatalouden sanelema juttu.. Ehkä tällaisessa tapauksessa kannattaisi harkita lämmitysmuodon vaihtamista? Vai pitääkö hallituksen rientää tässäkin asiassa apuun? Voin kertoa, että sellaista hallitusta ei ole eikä tule.
Itse asiassa jo monta hallitusta peräkkäin on tukenut lämmitysmuodon vaihtamista omakotitaloon, on ollut energia-avustusta, kotitalousvähennystä ja tukia muillakin nimillä.
Meillä on ollut omakotitalo vuodesta 1997. Hyvin on selvitty asumismenojen kanssa tähän asti. Nyt kuitenkin nousee sähkönhinta, bensanhinta ja ruuanhinta moninkertaisiksi. Palkat ei nouse.
Meillä siis säästetään kaikessa. Yli puolet talosta jää lämmittämättä. Vain pakolliset huoneet, eli ne missä on vesijohtoja lämmitetään. +15 riittänee. Lämmintä vettä ei käytetä, tarvittava pieni määrä lämpenee vedenkeittimellä. Uunia ei käytetä. Saunaa ei meillä ole, joten siitä ei saa säästökohdetta. TV ja pakastin on nyt jo poissa. Jääkaapista luovutaan, kylmäkellari riittää. Maksulliset harrastukset pois, suuri osa palveluista pois.
Muutto kerrostaloon ei ole ratkaisu. Työssäkäyntialueellani ei ole myynnissä kerrostaloasuntoja. Pitäisi vaihtaa työpaikkaa (mikä ei ole niin helppoa kuin luulisi). Lisäksi myös kerrostaloasuminen tulee kallistumaan paljon. Jollain sekin on lämmitettävä.
Kiitos Haavisto ja vihreät. Perse edellä puuhun. Kotitalouksien puunpoltto tulee lisääntymään huimasti ensi talvena. Sähköautoihin ei kellään ole varaa, eikä eteenkään niiden vaatimaan sähköön. Yrittäjien tuotteita tai palveluja ei osteta. Konkkaan menee roppakaupalla hyviä yrityksiä, ja työttömyys kasvaa. Työttömällä ei ole varaa maksaa edes sitä vähää, mihin pystyi töissä ollessaan.
En oikein ymmärrä, että yhteiskunnan pitäisi tukea jonkun omaisuuden ylläpitoa. Jos omaisuuden omistajalla on maksukykyä tai säästöjä.
Asuntohan on sijoitus ja ihmisen pääomaa. Sen arvo on ehkä kasvanut hyvinkin. Jos o ostanut summala xxx niin voi myydä ehkä summalla xxxx. Myöskin on saanut nauttia aikansa omaisuudestaan, onhan sekin jotain.
Yhtä hyvin voisi pyytää huvijahdin, auton tai kesämökin ylläpitoon rahaa yhteiskunnalta.
Kun ihmnen ostaa ja omistaa mitä tahansa mammonaa aina on riskinä, että siitä joutuu luopumaan. Mutta siitä luopumisesta saa rahallisen korvauksen. Ainakin jonkinlaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki vähävaraiset saa niitä sosiaalitukia kuten ei mekään ja tulot alle 2000e.
Niinhän minä mielestäni tuossa kirjoitinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J.K.
Turha tulla kenenkään pätemään miten tuosta 2000 €/kk olisi pitänyt pystyä säästämään sukanvarteen tuhat euroa kuussa. Se ei ole mitenkään mahdollista jos sillä rahalla elää useampi ihminen.
Teillä on kyllä ollut jo aiemmin todella iso sähkölasku.
Meillä on omakotitalo, lämmitämme myös puulla mutta silti menee sähköä. Siirtokin on 100e.
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuten esimerkiksi pienituloisille eläkeläisille joita on Suomessa noin 200 000? Eiväthän he ole tehneet mitään muuta maamme eteen kuin nostaneet sen köyhyydestä rikkauteen. Tai pienituloisille opiskelijoille, jotka eivät hyödytä maatamme mitenkään kun kouluttavat itsestään erikoisosaajia yrityselämän käyttöön.
Minullakin on oikeus olla elossa. Takana koulukiusaamista ja seksuaalista väkivaltaa, mitään apua/oikeutta en ole saanut, työkyky mennyt luultavasti loppuelämäksi. En todella ala pahoittelemaan, että joudutte minua elättämään tukien muodossa. Kiitollinen olen, että saan elää terapian avulla. Jos tästä nousen niin omistan elämäni muiden auttamiselle.
T. Valmistuin työttömäksi 2012
Vierailija kirjoitti:
Tiedän jo että saan nyt vihat niskoille kun sanon oman mielipiteen siitä millaisia ihmisiä yhteiskunnan pitäisi nyt auttaa tässä energia kriisissä ja miten.
Yhteiskunnan pitäisi nyt auttaa niitä kotitalouksia joilla on sähkölämmitys, apua pitäisi antaa vain niille kotitalouksille joiden yhteenlasketut tulot ovat alle 3000e/kk. Eli apu siis niille ketkä sitä oikeasti tarvitsee eli pienituloiset kotitaloudet joihin tämä kriisi koskee eniten ja sähkölämmittäjiin tämä kriisi osuu pahiten.
Ja sitten miten yhteiskunnan pitäisi auttaa näitä kotitalouksia joiden tulot ovat alle 3000e/kk ja joilla on sähkölämmitys? Heille pitäisi joko antaa ihan rahallista tukea tulevana talvena tai sitten heiltä pitäisi poistaa sähkölaskusta alv. Tukea heille annettaisiin nyt vaikka 3kk ajan eli joulukuu-helmikuu koska silloin ne kovimmat pakkaset on.
En itse kannata ajatusta että tukia jaetaan kaikille koska kaikki sitä tukea ei tarvitse. Eli tuki pitäisi kohdentaa niille jotka sitä eniten tarvitsevat.
Näin ei nyt tule ikimaailmassa tapahtumaan miten kirjoitin, tuo oli vaan minun oma mielipide ja varmasti se todennäköisin vaihtoehto on että kukaan ei saa mitään apua :D
Ehkä vähän hankala toteuttaa käytännössä. Entäs jos on tulot yli 4000€, mutta on ulosotossa johon menee iso siivu palkasta? Pienituloinen silloinkin on.
Elämä ei näy sinulle tuoneen viisautta säästää niin että olisi pahan päivän vara?
Rikkaat on itsekkäitä. Sinäkin kiittelet itseäsi siitä, että sinulla on ollut hyvää tuuria. Ei vastoinkäymistä, joka olisi suistanut sinut kiiltokuvasta todellisuuteen. Todellakin tällaisina aikoina ihmisen sydän punnitaan ja sun sydämesi on höyhentä kevyempi.
Terkuin 100% invalidi, jolla on autistinen tytär. Me on ihan itse tyhmyyttämme tämä itsellemme tehty, haha. Lapsen isä lähti kävelemään, hänellä oli samaa asennetta kuin sinullakin, eli että kaikki hyvä on omaa ansiota ja kaikki paha ansaittua...
Sulle toivon hyvää, ensinnäkin lisää järkeä ja toiseksi lisää myötätuulta, sillä et kestäisi sitä mitä esimerkiksi minä. Sinä menisit siruiksi. Tulet vielä menemään.