Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan vaan sitä huutoa, kun vuokrat nousee 10 tai 20 prosenttia. Eikä se ole euromäärissä edes lähellekään yhtä paljon kuin mitä moni joutuu nyt kärsimään sähkölaskuissaan.
Noo, kyllä mulla riittää teille empatiaa siinäkin vaiheessa, vaikka teillä ei nyt meille omistusasuville sähkölämmittäjille riittänytkään.
No, 10 prosenttia meinaa meille 70 euron nousua, 20 prosenttia 140 euron. Vielä tässä pärjätään ja mulla on myös hätätilannetta varten suunnitelma.
Sähköä meillä kolmella kuluu noin 2000 kilowattituntia vuodessa ja siitäkin voidaan vielä niistää.
Pitää muistaa, että samalla nousee tietysti myös ruuan hinta, polttoaineet, vesi ja aivan kaikki muukin. Firmat menevät nurin ja ihmisiä jää hirveät määrät ilman töitä. Sitten loppuu valtiolta rahat kuten 90-luvun lamassa ja vedetään kaikkia tukia juustohöylällä pienemmiksi.
No, nuo rahat on poissa partureista, kahviloista, remonteista, ravintoloista, vaatekaupoista jne. Ihmiset menettävät töitä.
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin vain ihmetellä että missä kohtaa mentiin näin pahasti metsään, että mentiin myymään perusinfra muille ja viherhössötyksellä tehdään ihmisten elämä saatanallisen tukalaksi.
Miettikää edes vähän ennen kuin ne demarinne ja kokoomuksenne menette äänestämään.
Älä nyt, kyllä se vappusatanen saa porukan edelleen äänestämään samoja paskoja.
Vappusatanen on jo maksettu, joten se siitä. Ja nämä jo eläkkeisiin tehdyt korotukset varmasti näkyvät myös pieniä eläkkeittä saavien äänestyskäyttäytymisessä ensi vaaleissa - itse ainakin äänestäisin minun asioitani ajavaa puoluetta jos kuuluisin tuohon joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole säästöjä pahan päivän varalle? Saksassa asuneena olen oppinut, että aina pitää olla erillisellä säästötilillä vähintään 3 x kuukauden palkka, mieluummin x 6!
Mulla on satatuhatta, mutta sun logiikalla mun pitäisi mielihyvin laittaa se sähkölaskuihin, jos päättävät nostaa hinnan pilviin. Ei se noin mene.
Kyllä se menee. Tukia ei saa noilla rahamäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole säästöjä pahan päivän varalle? Saksassa asuneena olen oppinut, että aina pitää olla erillisellä säästötilillä vähintään 3 x kuukauden palkka, mieluummin x 6!
Mulla on satatuhatta, mutta sun logiikalla mun pitäisi mielihyvin laittaa se sähkölaskuihin, jos päättävät nostaa hinnan pilviin. Ei se noin mene.
"Ei ole säästöjä juma...uta kun yhteiskunnan oletetaan pelastavan aina nynnyynyy"
Eihän se ole mikään hullu oletus sinänsä. Ihan hyvä kai on, että yhteiskunta voi pelastaa sellaisissa tapauksissa, missä on kyse ihan välttämättömyyksistä ja tilanne ei johdu ihmisen omasta tahallisesta toiminnasta, kuten nyt vaikka se jätti sähkölasku.
Harva nyt varmaan olettaakaan yhteiskunnan järjestävän kivan ja mukavan elämän noin kaikin puolin.
Tietenkin jos joutuu vaikka rikoksen uhriksi voi joutua tilanteisiin, joihin on vaikea saada yhteiskunnan apua, (jos oikeat tekijät ei jää kiinni) mutta onneksi todella harvinaista tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Silloin kun ihmiset ostivat omakotitalon, heillä oli varaa hoitaa siihen liittyviä kuluja, mutta tässä tilanteessa kulut tulevat niin suuriksi, ettei niiden maksaminen ole kaikille aivan mahdollista.
Omakotitalojen ostajat eivät luonnollisesti taloa ostaessaan, voineet tietää mitään siitä, että kulut voisivat yllättäen muuttua aikaisempaa monin verroin suuremmiksi.
Ihminen on aika tyhmä, jos kuvittelee elämän jatkuvan aina yhtä tasaisena ja turvattuna, eikä yhtään varaudu. Ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellista, että kulut yllättäen nousee tai tulot pienenee.
Minun tuttavapiirissäni on paljonkin omistusasujia, eikä kukaan ole huolissaan. Syy: on tehty aikanaan järkeviä asuntoja, eikä esimerkiksi oltu niin pohjattoman tyhmiä, että olisi ostettu talo jossa on suora sähkölämmitys.
Olen aina kuvitellut, että suoralla sähkölämmityksellä lämmitettäviä taloja on vähän. En kyllä ymmärrä, että miksi kukaan asuisi vain yhden lämmitystavan talossa. Hirvittävä riski, joka nyt monen kohdalla konkretisoituu.
Ainakin pari vuotta sitten uutisoitiin vielä sähkölämmityksen olevan pien- ja paritalojen yleisin lämmönlähde. Syykin on tietysti selvä, onhan se sähkölämmitys ollut huokein lämmitysjärjestelmä asentaa/rakentaa. Uudiskohteissa sähkölämmitystä ei enää paljoa ole, sen ohi on mennyt maalämpö.
Entisinä aikoina yleisin lämmitystapa oli tietysti puulämmitys, mutta ikävä kyllä 70-luvulla oli muotia purkaa taloista puu-uunit pois, tilalle tuli sähkö- tai öljylämmitys. Samoin 70-luvulla tuli muotiin takkahuoneet, missä takat eivät olleet varaavia ts. lämpö haihtui savuna ilmaan. Myöhemmin 90-luvulla alettiin harrastaa varaavia takkoja. Tosin niistä on syyllistetty ihmisiä jo pitkään, tupruttaahan puun polttaminen ilmaan suuren määrän pienhiukkasia. Maalämpö tuli vasta tällä vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Ihanpieniäongelmiatalvella kirjoitti:
Me ollaan kaikki Suomessa täysin liemessä ja tarkoitan siinä keltaisen värisessä. Tulee olemaan tuhansia perheitä ja kymmeniä tuhansia ihmisiä joilla ei ole missään jemmassa rahaa +1000 EUR/kk sähkö polttoaine ruokalaskuihin jotka ovat kaikki nousseet. Normaali elämä ei enää onnistu??
Olet NIIN oikeassa! Tämä tulee olemaan vielä ihan hirveä katastrofi sekä yksityishenkilöille että koko maalle. Tästä seuraa syvä lama ja ruumiita.
Tämä kai oli Putinin tarkoitus. Koko maailma sekaisin, eikä tarvinnut edes ydinpommia laittaa.
Kannattaa miettiä siirtymistä maalämpöön tai aurinkopaneelit katolle.
Pitkällä tähtäimellä voi olla kannattavaakin, vaikka rahoittaisi lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Silloin kun ihmiset ostivat omakotitalon, heillä oli varaa hoitaa siihen liittyviä kuluja, mutta tässä tilanteessa kulut tulevat niin suuriksi, ettei niiden maksaminen ole kaikille aivan mahdollista.
Omakotitalojen ostajat eivät luonnollisesti taloa ostaessaan, voineet tietää mitään siitä, että kulut voisivat yllättäen muuttua aikaisempaa monin verroin suuremmiksi.
Ihminen on aika tyhmä, jos kuvittelee elämän jatkuvan aina yhtä tasaisena ja turvattuna, eikä yhtään varaudu. Ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellista, että kulut yllättäen nousee tai tulot pienenee.
Minun tuttavapiirissäni on paljonkin omistusasujia, eikä kukaan ole huolissaan. Syy: on tehty aikanaan järkeviä asuntoja, eikä esimerkiksi oltu niin pohjattoman tyhmiä, että olisi ostettu talo jossa on suora sähkölämmitys.
Olen aina kuvitellut, että suoralla sähkölämmityksellä lämmitettäviä taloja on vähän. En kyllä ymmärrä, että miksi kukaan asuisi vain yhden lämmitystavan talossa. Hirvittävä riski, joka nyt monen kohdalla konkretisoituu.
News flash, suoria sähkölämmityksiä on myös taloyhtiöissä.
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin vain ihmetellä että missä kohtaa mentiin näin pahasti metsään, että mentiin myymään perusinfra muille ja viherhössötyksellä tehdään ihmisten elämä saatanallisen tukalaksi.
Miettikää edes vähän ennen kuin ne demarinne ja kokoomuksenne menette äänestämään.
Vappusatanen on jo maksettu, joten se siitä. Ja nämä jo eläkkeisiin tehdyt korotukset varmasti näkyvät myös pieniä eläkkeittä saavien äänestyskäyttäytymisessä ensi vaaleissa - itse ainakin äänestäisin minun asioitani ajavaa puoluetta jos kuuluisin tuohon joukkoon.
Juu, saa kympin enemmän käteen, mutta samalla yleiset kustannukset nousee satasella. Aivan mahtava diili, nyt kannattaa äänestää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee, että sähköt katkaistaan jos ei maksa laskuja? Ja mitä jos lapsiperhe asuu talvella tällaisessa talossa? SIjoitetaanko lapset kiireellisesti jos heillä ei ole muuta kuin kylmä ja pimeä koti?
Kyllä sijoitetaan, jos vanhemmat ovat kykenemättömiä järjestämään heille lämpöä ja suojaa. Toisaalta lapsia ei sijoiteta, vaikka he asuisivat kerrostalossa, tai vaikka vanhemmat olisivat velkaisia, tai heillä ei olisi omaa huonetta, tai perheellä ei olisi autoa.
Ni höosön löpsön taas!
Niin siis koskee sellaista ihan konkreettista lämpöä ja suojaa eli asuntoa ja sähköjä. Jos oikesti on vaikeuksia maksaa sähkölasku, johtuen siitä, että hinnat ovat nousseet moninkertaisiksi ja perheelle oikeasti jää vajetta toimeentuloa laskettaessa tulot miinus hyväksyttävät menot, sähkölasku korvataan kyllä. Eihän tuolloin ole kyse henkilön omasta sähkön tuhlauksesta.Omistusasujakin saa tukea, mutta tuolloin ei oteta huomioon kun välttämättömät kulut, ei asunto- tai autolainaa ja laskelmien mukaan siihen isoon sähkölaskuun olisi kuitenkin varaa. Tällöin voi jotkut ehkä laittaa vaikka asuntolainansa tauolle, jotta saa sähkölaskun maksettua.
Niin ja newsflash, se valo ja lämpö ei tarkoita mitään hihhulointi immateriaalista psykologista valoa ja lämpöä sitten! Sellaista ei Suomen lainsäädäntö tunne. Lasten laiminlyöntiin on ihan omat sääntönsä eikä voi kyllä mittauttaa kenenkään vanhemman "valoisuutta tai lämpöä" yleisillä höpinöillä vaan pitää olla kyllä ihan konkreettista. Sossu on kyllä velvollinen järjestämään asunnon perheille, ei pelkästään lapsille jos asunto käy asumiskelvottomaksi.
Voihan sitä yrittää usuttaa sossut kimppuun jos jonkun mielestä ei ole vain tarpeeksi "valoa" tai "lämpöä" mutta ei toimi.
Heh kuka nyt sossulle sellaista valittaisi, että ei ole omaa huonetta kaikille lapsille. Ei meilläkään ole, vaikka asunto 5h+k, mutta tyytyväinen omen sduntoon kun ennen kamala rämä 3h+k. Tietenkin kohtuus kaikessa esim. 2 makuuuhuonetta jaettuna neljälle lapselle ja vanhemmille älytöntä.Kysymyshän kuului, että sijoitetaanko lapset, jos heillä ei ole kuin kylmä ja pimeä koti. Kyllä sijoitetaan jos todellakin asuvat kylmässä ja pimeässä kodissa, eivätkä vanhemmat saa järjestettyä heille parempia olosuhteita.
Jaksan jankata vielä vaikka älytöntä on. Ei sijoiteta, jos vanhemmilla ei ole ollut realistista mahdollisuutta maksaa sähkölaskua, joka on johtunut vain hintojen kohoamisesta eli ei omaa syytä tuo jättilasku. Sossu on velvollinen auttamaan järjestämän perheelle kohtuulliset asuinolot ja maksaa sähkölasku.
Valot ja lämmöt ei kuulu sossulle, muuten kun edellisissä tapauksissa eli taloudellisissa vaikeuksissa.
Eikö suomi olekkaan rikas maa kun täällä valtiolla ei ole varaa auttaa kansalaisia tässä energiakriisissä?
Monessa muussa maassa yhteiskunta auttaa kansalaisia mutta miksi suomessa ei auteta?
Muistan kun meidän pääministeri kehui että suomi on rikas maa ja saarikko sanoi että meillä on hyvä sosiaalihuolto mutta olivatko ne vain puheita?
Miksi verotus myös nousee rajusti ensi vuonna? Jos me olemme rikas maa niin eihän verotusta tarvitse silloin korottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se niinkään mene, että yhteiskunta maksaa sun sähkölaskusi ja satuhatta säilyy koskemattomana tilillä?
Jos näin on niin silloin tosiasiallisessa ahdinkossa olevat tt-tukea tarvitsevat ja saavat ihmiset voivat saada synninpäästön.
Ja niinkuin heitä on syyllistetty ja puhuttu heistä todella rumilla nimillä.
Johan oli jo aikakin, että hekin saavat ihmisarvon.
KIITOS!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
News flash, suoria sähkölämmityksiä on myös taloyhtiöissä.
Hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee. Tukia ei saa noilla rahamäärillä.
En ole pyytänyt mitään tukia muuta kuin että meillä olisi suoraselkäinen hallitus, joka hoitaisi tämän sotkun! Minä olen turvassa, mutta todella moni muu ei ole ja huoli heidän puolestaan. Itseä vain kyrsii maksaa huijareille.
Tuo yllä kirjoittava ilkkui, että ihmisillä pitää olla vararahasto. Ikään kuin sen vararahaston haluaisi luovuttaa kyseenalaistamatta ekalle vastaantulevalle ryöstäjälle.
Eikä saa tehdä rikoksiakaan sossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko menee, että sähköt katkaistaan jos ei maksa laskuja? Ja mitä jos lapsiperhe asuu talvella tällaisessa talossa? SIjoitetaanko lapset kiireellisesti jos heillä ei ole muuta kuin kylmä ja pimeä koti?
Kyllä sijoitetaan, jos vanhemmat ovat kykenemättömiä järjestämään heille lämpöä ja suojaa. Toisaalta lapsia ei sijoiteta, vaikka he asuisivat kerrostalossa, tai vaikka vanhemmat olisivat velkaisia, tai heillä ei olisi omaa huonetta, tai perheellä ei olisi autoa.
Ni höosön löpsön taas!
Niin siis koskee sellaista ihan konkreettista lämpöä ja suojaa eli asuntoa ja sähköjä. Jos oikesti on vaikeuksia maksaa sähkölasku, johtuen siitä, että hinnat ovat nousseet moninkertaisiksi ja perheelle oikeasti jää vajetta toimeentuloa laskettaessa tulot miinus hyväksyttävät menot, sähkölasku korvataan kyllä. Eihän tuolloin ole kyse henkilön omasta sähkön tuhlauksesta.Omistusasujakin saa tukea, mutta tuolloin ei oteta huomioon kun välttämättömät kulut, ei asunto- tai autolainaa ja laskelmien mukaan siihen isoon sähkölaskuun olisi kuitenkin varaa. Tällöin voi jotkut ehkä laittaa vaikka asuntolainansa tauolle, jotta saa sähkölaskun maksettua.
Niin ja newsflash, se valo ja lämpö ei tarkoita mitään hihhulointi immateriaalista psykologista valoa ja lämpöä sitten! Sellaista ei Suomen lainsäädäntö tunne. Lasten laiminlyöntiin on ihan omat sääntönsä eikä voi kyllä mittauttaa kenenkään vanhemman "valoisuutta tai lämpöä" yleisillä höpinöillä vaan pitää olla kyllä ihan konkreettista. Sossu on kyllä velvollinen järjestämään asunnon perheille, ei pelkästään lapsille jos asunto käy asumiskelvottomaksi.
Voihan sitä yrittää usuttaa sossut kimppuun jos jonkun mielestä ei ole vain tarpeeksi "valoa" tai "lämpöä" mutta ei toimi.
Heh kuka nyt sossulle sellaista valittaisi, että ei ole omaa huonetta kaikille lapsille. Ei meilläkään ole, vaikka asunto 5h+k, mutta tyytyväinen omen sduntoon kun ennen kamala rämä 3h+k. Tietenkin kohtuus kaikessa esim. 2 makuuuhuonetta jaettuna neljälle lapselle ja vanhemmille älytöntä.Kysymyshän kuului, että sijoitetaanko lapset, jos heillä ei ole kuin kylmä ja pimeä koti. Kyllä sijoitetaan jos todellakin asuvat kylmässä ja pimeässä kodissa, eivätkä vanhemmat saa järjestettyä heille parempia olosuhteita.
Jaksan jankata vielä vaikka älytöntä on. Ei sijoiteta, jos vanhemmilla ei ole ollut realistista mahdollisuutta maksaa sähkölaskua, joka on johtunut vain hintojen kohoamisesta eli ei omaa syytä tuo jättilasku. Sossu on velvollinen auttamaan järjestämän perheelle kohtuulliset asuinolot ja maksaa sähkölasku.
Valot ja lämmöt ei kuulu sossulle, muuten kun edellisissä tapauksissa eli taloudellisissa vaikeuksissa.
No, jos ne lapset siellä jumalavita ovat puutteellisissa olosuhteissa ja vanhemmat levittelevät käsiään, niin takuulla lapset otetaan sijoitukseen, ainakin väliaikaisesti.
Eikä saa tehdä rikoksiakaan sossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni höosön löpsön taas!
Yhden sellaisen tapauksen tiedän, että maatalossa oli puulämmitys, lapsia useita. Äiti laittoi teinin hakemaan puita ja lämmittämään taloa, teini ei halunnut. Tuo katsottiin lastensuojelussa äitiä vastaan olevaksi asiaksi ts. äiti ei tarjonnut lapsille lämmintä kotia. Epäkohtia oli ehkä muitakin, mutta keissi päättyi huostaanottoon.
Tämän meille tarjoaa Marinin bilehallitus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö suomi olekkaan rikas maa kun täällä valtiolla ei ole varaa auttaa kansalaisia tässä energiakriisissä?
Monessa muussa maassa yhteiskunta auttaa kansalaisia mutta miksi suomessa ei auteta?
Muistan kun meidän pääministeri kehui että suomi on rikas maa ja saarikko sanoi että meillä on hyvä sosiaalihuolto mutta olivatko ne vain puheita?
Miksi verotus myös nousee rajusti ensi vuonna? Jos me olemme rikas maa niin eihän verotusta tarvitse silloin korottaa?
Mihin tuo naurettava väitteesi verotuksen noususta liittyy?
Etkö ymmärtänyt uutista siitä, että usealla palkansaajalla ylittyy verkorttiin merkitty tuloraja ja loppuvuonna tulee voimaan se isompi pidätysprosentti? On katsos tehty palkankorotuksia. Pitäisi itse huolehtia koska ei verottaja tiedä, kenen palkkaa kesken vuotta nostetaan.
Maksa laskut äläkä täällä rutise